Muusikoiden.net
06.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Atlakseen uutta mikkiä tallaan.
1
Vladi
31.07.2010 20:59:46 (muokattu 31.07.2010 21:21:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkällisen pohdinnan jälkeen haluan kokeilla Atlakseeni uutta mikkiä. Nykyinen Atlaksen oma XS2 on todella hyväsoundinen, julmetun erotteleva, tuottaa(lisää soundiin?) paljon harmonisia kerrannaisia, mutta on yleissoundiltaan jotenkin kompressoituneen oloinen. Verrattuna kaulamikkiin siitä puuttuu kaikenlainen basso ja "läskiys". Tässäpä vielä jotain speksejä nykyisestä mikistä:

XS2
Ulostuloteho millivolteissa 450
Bass 7.5
Mid 7.5
Treb 6.5
DC Resistanssi 17

Ajattelinkin kysäistä teiltä, arvon raati, että mitähän tuohon voisi kokeilla tilalle. Erottelevuus ja rikas soundi on vaatimuksina, samalla pitäisi saada hieman avonaisempaa ja läskimpää soundia. Tallamikillä soittelen yleensä kaikki rokit ja hevihommat, joten aika kuuma sen pitäisi olla. Soundireferenssinä vaikkapa Megadeth, Skid Row ja Gunnarit. Niin ja mikin on oltava zebra-värinen, eli toinen kela musta ja toinen creme-värinen. Omakuvista löytyy referenssi.

Kiitän!

Kyllä se siitä.
Ziggy Bubba
31.07.2010 21:05:14 (muokattu 31.07.2010 21:05:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi:Nykyinen Atlaksen oma XS2 on todella hyväsoundinen, julmetun erotteleva, tuottaa(lisää soundiin?) paljon harmonisia kerrannaisia...

Tommosen mahtimikin korvaajaa voi olla vaikea löytää :) Anyhoo, kannattanee tsekata ainakin Bare Knucklen tarjonta, sieltä löytyy hotimpaa ja paksumpaa mikkiä saletisti.

Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
duc
31.07.2010 21:10:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mopolla mahottomia, osa noista vaatimuksista tavallaan sulkee toisensa pois. Mitä kuumempi ja paksumpi mikki, niin sitä enemmän se kuulostaa kompressoidulta. P90 tallassa olis erotteleva ja dynaaminen, mutta ei yhtä tumma ja paksu kuin humppari...
Vladi
31.07.2010 21:10:54

sikki-six: Tommosen mahtimikin korvaajaa voi olla vaikea löytää :) Anyhoo, kannattanee tsekata ainakin Bare Knucklen tarjonta, sieltä löytyy hotimpaa ja paksumpaa mikkiä saletisti.

Juu, näin mä oon kans vähän ajatellu, että ihan helposti ei taida hyvää vaihtoehtoa löytyä. :) Hassua muuten, oon ilmeisesti luullu ennen että kaulamikki on se kuumempi. Soundi kun on selvästi aina kasvanut ja suurentunut kaulamikille vaihtaessa. Luulin että ero syntyy mikkien volume-eroista mutta eipä se ollutkaan. "Ongelma" on siis korjattavissa.

Kyllä se siitä.
duc
31.07.2010 21:16:49 (muokattu 31.07.2010 21:18:29)

Vladi: Juu, näin mä oon kans vähän ajatellu, että ihan helposti ei taida hyvää vaihtoehtoa löytyä. :) Hassua muuten, oon ilmeisesti luullu ennen että kaulamikki on se kuumempi. Soundi kun on selvästi aina kasvanut ja suurentunut kaulamikille vaihtaessa. Luulin että ero syntyy mikkien volume-eroista mutta eipä se ollutkaan. "Ongelma" on siis korjattavissa.

Kielet tekevät isompaa liikettä kaulamikin kohdalla, ja näinpä mikki saa helpommin napattua niiden liikkeen, ja tuottaa isompaa signaalia. Volume-eroahan voi säätää laskemalla tai nostamalla kaulamikkiä. Sen korkeuden säätö ei tunnu vaikuttavan soundin luonteenseen kumminkaan yhtä helposti kuin tallamikin kanssa...
Vladi
31.07.2010 21:20:12

duc: Kielet tekevät isompaa liikettä kaulamikin kohdalla, ja näinpä mikki saa helpommin napattua niiden liikkeen, ja tuottaa isompaa signaalia. Volume-eroahan voi säätää laskemalla tai nostamalla kaulamikkiä. Sen korkeus ei tunnu olevan yhtä tarkkaa kuin tallamikin kanssa...

Kiitos tästä. Suurimman osan tuosta tiesinkin. Se volumen vaihtelu johtuu osittain siitä, että vahvistimesta tulee kaulamikillä aika reippaasti enemmän bassoa. Tietty yks ratkaisu vois olla hommata toinen samanlainen mikki tallaan. Mietin vaan että siinä olis ulostulotehoa vain 320mV mikä saattaa olla vähän turhan vähän hevihommiin.

Kyllä se siitä.
duc
31.07.2010 21:26:59 (muokattu 31.07.2010 21:30:42)

Vladi: Kiitos tästä. Suurimman osan tuosta tiesinkin. Se volumen vaihtelu johtuu osittain siitä, että vahvistimesta tulee kaulamikillä aika reippaasti enemmän bassoa. Tietty yks ratkaisu vois olla hommata toinen samanlainen mikki tallaan. Mietin vaan että siinä olis ulostulotehoa vain 320mV mikä saattaa olla vähän turhan vähän hevihommiin.

Itse olen monesti säätänyt mikit vähän vinoon, niin että tallamikillä on bassopuoli lähempänä kieliä ja kaulamikillä toisin päin. Näin mikkien soundien ero pienenee vähäsen. Jos mikeissä on säädettävät tallapalat, niin niitä ruuvaamallakin voi soundi muuttua, mutta ei ne kyllä humppareissa niin paljoa vaikuta kuin yksikelaisissa :)

Mä näkisin että toisen samanlaisen mikin hommaaminen ei kannata... voithan sä koittaa vaihtaa mikkien paikkoja, jos vaan jaksat, sillähän selviää miltä se kuulostaisi.
wilo
31.07.2010 22:44:26

duc: Itse olen monesti säätänyt mikit vähän vinoon, niin että tallamikillä on bassopuoli lähempänä kieliä ja kaulamikillä toisin päin. Näin mikkien soundien ero pienenee vähäsen. Jos mikeissä on säädettävät tallapalat, niin niitä ruuvaamallakin voi soundi muuttua, mutta ei ne kyllä humppareissa niin paljoa vaikuta kuin yksikelaisissa :)

Tollai vinoon olen mäkin säädellyt; erityisesti yksikelaisia kun ei niissä juuri koskaan ole säädettäviä napapaloja. Sen sijaan humbuckereita löytyy säädettävillä napapaloilla ja jo millinkin säätö tuntus vaikuttavan aika paljon.

Vladi
31.07.2010 22:46:40

wilo: Tollai vinoon olen mäkin säädellyt; erityisesti yksikelaisia kun ei niissä juuri koskaan ole säädettäviä napapaloja. Sen sijaan humbuckereita löytyy säädettävillä napapaloilla ja jo millinkin säätö tuntus vaikuttavan aika paljon.

Pitääpä kokeilla viellä kunnolla. Helpompaahan se ois, jos mikkejä ei tarvis vaihtaa.

Kyllä se siitä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti