Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Perinnehenkinen putkivahvistin
1
Arttuonline
27.07.2010 10:49:25 (muokattu 27.07.2010 10:51:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!

Kyseisellä otsikolla ei löytynyt hakutuloksia, joten tehdäänpä oma topic. Tarkoituksena olisi siis löytää kuvausta vastaava putkivahvistin Telen kaveriksi. Edellytyksiä olisi max. 15w teho ja enemmän Fender tyyliset soundit. Pääpaino olisi puhtaissa ja selkeissä saundeissa ja pikkutuhmassa särössä, jota voisi kitaran volumepotikalla kontrolloida. Efektiluuppia en tarvitse ja mitä simppelimpi vahvistin olisi, sen parempi. Budjetti olisi max. n. 700€.

FreshPots
27.07.2010 12:56:47

Arttuonline: Tervehdys!

Kyseisellä otsikolla ei löytynyt hakutuloksia, joten tehdäänpä oma topic. Tarkoituksena olisi siis löytää kuvausta vastaava putkivahvistin Telen kaveriksi. Edellytyksiä olisi max. 15w teho ja enemmän Fender tyyliset soundit. Pääpaino olisi puhtaissa ja selkeissä saundeissa ja pikkutuhmassa särössä, jota voisi kitaran volumepotikalla kontrolloida. Efektiluuppia en tarvitse ja mitä simppelimpi vahvistin olisi, sen parempi. Budjetti olisi max. n. 700€.

No jos tuolta fender-osastolta etsitään niin sanoisin princeton reverb tai deluxe reverb. Käytettynä sopivat varmaan hintaluokkaan (ainakin princeton). Princeton on 15w, mutta deluxe reverbissä on 12 tuuman kajari, joten dr:ssä on parempi bassotoisto. Plussaa on kun ei tarvitse ostaa erillisiä reverb tai tremolopedaaleja kun ne ovat vahvistimessa valmiiksi. Kummassakin puuttuu middlesäätö eli vain bass ja treblesäädöt. Mulla on DR. Sen verran varoittelen että kun noissa ei oo sitä preamp-särösäätöä joudut väätämään volumen kovalle. Vaikka toi DR on vain 20w sieltä tulee pienessä huoneessa soittaessa jopa kiusallisen kovaa (kannattaa käyttää korvatulppia), mutta ääni hajoaa ulkona soittaessa ettei tahdo kuulla mitään (täytyy mikittää). Klubikeikoilla ilman mikitystä riittää. Dr:ssä on tosi hyvä kliini ja niin varmaan princetonissakin koska noissa blackfacevahvareissa on samantapaiset sisukset. Säröt ovat aivan mahtavat. Vola 5-6:lla straton kanssa saa SRV:n reunasärön. Vola siitä eteenpäin säröytyy paksuksi vintagesäröksi. Ja tottakai puhdistuu kitaran volanamiskalla.

Hipit rautaa.
Stone
27.07.2010 19:24:49 (muokattu 27.07.2010 19:44:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fender blues juniorikin näyttäisi sopivan kysyjän raameihin. Siitä saa joko cleania tai drivea riippuen omista säädöistä, kun siinä on vain 1 kanava. Puhdasta saa, mutta onko se perinteinen fender (silver/blacface) puhdas on sitten eri juttu. Kyllä...itsellä toimii nimenomaan telellä.

http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=805

"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
nannne
28.07.2010 07:49:54

Stone: Fender blues juniorikin näyttäisi sopivan kysyjän raameihin. Siitä saa joko cleania tai drivea riippuen omista säädöistä, kun siinä on vain 1 kanava. Puhdasta saa, mutta onko se perinteinen fender (silver/blacface) puhdas on sitten eri juttu. Kyllä...itsellä toimii nimenomaan telellä.

http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=805

Tollaisen omistaneena voin kyllä kans suositella. Oikein mukava saundin mööpeli kyllä vähän kevyempiin rokkisotiin.

Arttuonline
28.07.2010 14:31:38

Kyseistä kaappia olen katellutkin hieman. Joskus muistaakseni testannutkin! Uudet putket kyllä saisi lyödä mun mielestä sisälle ja elementin vaihtaa asiallisempaan niin ehkä tuokin menettelisi.

Stone
28.07.2010 15:09:56

Arttuonline: Kyseistä kaappia olen katellutkin hieman. Joskus muistaakseni testannutkin! Uudet putket kyllä saisi lyödä mun mielestä sisälle ja elementin vaihtaa asiallisempaan niin ehkä tuokin menettelisi.

Eminence swamp thang elementti toimii siinä hyvin, mutta äänekäs pelkästään kotikäyttöön vaan hyvät murot/cleanit lähtee.

"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
LaMotta
28.07.2010 20:16:02 (muokattu 28.07.2010 20:20:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fender 65' Deluxe Reverb.

Ai niin.

VOX AC-15, jos Fenkkua kirkkaampi soundi kelpaa. Tässä on myös särön määrän säätö mahdollista pre- ja main säätöjä käyttäen.

Molemmat on Blues Junioria dynaamisempia ja ääneltään suurempia.

Tietämätöntä ei voi voittaa väittelyssä
Arttuonline
28.07.2010 21:39:03

Ac15 tullut omistettua ja tarkotus olisi jotin muuta kehitellä ku voxahtavia säveliä! DR65 on liian äänekäs peli, en saa omissa soitoissa hyötyä irti täysin.

FreshPots
28.07.2010 22:07:27 (muokattu 28.07.2010 22:08:58)

Arttuonline: DR65 on liian äänekäs peli, en saa omissa soitoissa hyötyä irti täysin.

Keinokuorma voisi olla hyvä ratkaisu. Mullakin on vahvistin koko ajan 4,5:lla, mutta keinkuormalla saa pudotettua tehot puhetasolle. Voi luukuttaa täysillä ilman että kuulo menee. Mulla on weberin minimass 50 w. Pelkästään positiivisia kokemuksia. Löytää torilta alle satasen.

Hipit rautaa.
htomperi
31.07.2010 10:22:06

putkivahvistin Telen kaveriksi. Edellytyksiä olisi max. 15w teho ja enemmän Fender tyyliset soundit. Pääpaino olisi puhtaissa ja selkeissä saundeissa ja pikkutuhmassa särössä, jota voisi kitaran volumepotikalla kontrolloida. Budjetti olisi max. n. 700€.

Mites olisi Uraltone Jr 2.5. http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=927arq7n7eb07e8nt70mvjdrl7

Putkia ja kaikatinta vaihtamalla saa vaikka mitä aikaiseksi. Kahdesta watista ainakin 30 asti. Toimii keikalla ja kotona.

Ripatee
31.07.2010 14:43:34

sotilaskoira: Mites olisi Uraltone Jr 2.5. http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=927arq7n7eb07e8nt70mvjdrl7

Putkia ja kaikatinta vaihtamalla saa vaikka mitä aikaiseksi. Kahdesta watista ainakin 30 asti. Toimii keikalla ja kotona.

Komppaan täysin! Itse omistan kyseisen vahvistimen, ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Puhtaat ja pikkurosot tuossa vahvistimessa ovat juurikin sen parhaat puolet. Rakentaminen tosin vaatii elektroniikan perusteita: juottamista, komponenttien tunnistamista ym. sekä puuntyöstötaitoja suojaavan kotelon rakentamiseen. Mikäli näitä taitoja ei löydy/ei ole mahdollista harjoittaa, suosittelen että otat yhteyttä UralTonen Mikkoon, varmasti pääsette yhteisymmärrykseen. http://muusikoiden.net/artikkelit/1446 Tuolla on juttua kyseisetä vahvistimesta (2.2 ja 2.5 versioiden välillä ei ole mitään muuta eroa kuin että kotelo (chassis) on valmiiksi työstetty).

Mitä ei voi tehdä itse, sitä ei tarvita!
htomperi
31.07.2010 18:56:35 (muokattu 31.07.2010 18:59:10)

Ripatee: Komppaan täysin! Itse omistan kyseisen vahvistimen, ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. Puhtaat ja pikkurosot tuossa vahvistimessa ovat juurikin sen parhaat puolet. Rakentaminen tosin vaatii elektroniikan perusteita: juottamista, komponenttien tunnistamista ym. sekä puuntyöstötaitoja suojaavan kotelon rakentamiseen. Mikäli näitä taitoja ei löydy/ei ole mahdollista harjoittaa, suosittelen että otat yhteyttä UralTonen Mikkoon, varmasti pääsette yhteisymmärrykseen. http://muusikoiden.net/artikkelit/1446 Tuolla on juttua kyseisetä vahvistimesta (2.2 ja 2.5 versioiden välillä ei ole mitään muuta eroa kuin että kotelo (chassis) on valmiiksi työstetty).

Kaiuttimilla saa yllättävän paljon erilaisia soundimaailmoja aikaan tuolla Uralilla. Jos pitää semmoisista Fender tyyppisistä nyansseista, kannattaa kokeilla esim. Emin Cannabis Rexiä, jos taasen Vox kailotus on enemmän mieleen, Red Fang irrottaa vaikut korvista.

Ihmeellinen vahvistin kaiken kaikkiaan. Mulle tuon kasasi ammattilainen, koska en uskaltanut itse juotoshommiin alkaa. Hintaa tuli hieman enmmän, mutta ompi ainakin viimeisen päälle tehty.

Puutyö taas ei tuota ongelmia, joten kaiutinkaapin ja nupin tekeminen oli ihan nasevaa puuhaa.

Ripatee
01.08.2010 17:26:22

sotilaskoira: Kaiuttimilla saa yllättävän paljon erilaisia soundimaailmoja aikaan tuolla Uralilla. Jos pitää semmoisista Fender tyyppisistä nyansseista....

Itselläni on tuossa Junnussa kaiuttimena juurikin tuo Cannabis Rex, tosin koska kyseinen vahvistin on minun ensimmäinen putkivekotin, en osaa sanoa onko tuo soundimaailma mihinkä suuntaan. Mutta hyvälle se kuulostaa! =) Tosin kyseinen kaappi on siitä erikoinen, että se on aika iso yhdelle elementille (70cm x 70cm), ja olenkin ajatellut laittaa siihen vielä toisen elementin joskus, molemmat ns. nurkissa. Ja elementtihän olisi tietystikkin eri mitä tuo toinen. ;)

Mutta tuohon vahvistimen rakentamiseen ei tosiaankaan kannata ryhtyä, ellei ole aikaisempaa kokemusta elektroniikasta, varsinkin kun siellä sisällä olevat jännitteet eivät mitään pieniä ole (400v +). Itselleni tämä vahvistin oli ensimmäinen putkiprojekti, ja kertaakaan en ole kyseisestä laitteesta vielä kynsilleni saanut. Vaikka elektroniikkasta ei vielä niin hirveämmin kokemuksia ole (matalajännitteisiä rakennussarjoja, efektejä ym. pienempää) niin ei vahvistimessa silti mitään ylivoimaisen vaikeaa ollut. Enkä usko, että tämä jäi viimeiseksi vahvistimeksi. ;)

Kotelon ja kaapin teimme isäni kanssa, suhkot nuoresta iästäni johtuen. Voisinkin itse asiassa laittaa kuvan jossakin vaiheessa tuonne omiin kuviin, mikäli joku haluaa sitä katsella.

Muuten, mitkä putket tuohon vahvistimeen kannattaisi laittaa jos haluaa mahdollisimman paljon tehoa, ja minkä verran sitä maksimissaan tulisi? Meinaan kyseinen vahvistin meinaa hieman jäädä meidän bändissämme jalkoihin (toisen kitaristin 100w marshallilla ei onneksi ole yhtään osuutta asiaan, eikä meidän "nupit kaakkoon vaikka kuulo menisi" meiningillä ;)

Mitä ei voi tehdä itse, sitä ei tarvita!
dropD
01.08.2010 17:49:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uraltone JR jos vaan itsellä tai kaverilla pysyy kolvi kädessä. Siitä ei juuri pienehkö perinnevahvari parane.

Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Sjömanni
01.08.2010 23:19:54

Keinokuormista sen suuremmin mitään tietämättä: Käykö tuollainen weberi myös VOX:n AC4TV:n kanssa? Iltasella ei oikein pysty vahvistimen säröillä vetelemään.

On mulla Bad Monkey siinä ensiapuna illan soittohetkiin, mutta paremman kuuloista säröä saa vahvarista itsestään ilmoille ilman ko. purkkia.

Mites toi keinokuorma? Silläkö saa vahvarista väännettyä nupit kaakkoon ja silti lapset voi nukkua rauhassa ja vaimon virkkuutyöt ei lepata käsissä?

Crossfire96: Keinokuorma voisi olla hyvä ratkaisu. Mullakin on vahvistin koko ajan 4,5:lla, mutta keinkuormalla saa pudotettua tehot puhetasolle. Voi luukuttaa täysillä ilman että kuulo menee. Mulla on weberin minimass 50 w. Pelkästään positiivisia kokemuksia. Löytää torilta alle satasen.

humppahanuristi
02.08.2010 08:26:16

Ripatee:

Muuten, mitkä putket tuohon vahvistimeen kannattaisi laittaa jos haluaa mahdollisimman paljon tehoa, ja minkä verran sitä maksimissaan tulisi? Meinaan kyseinen vahvistin meinaa hieman jäädä meidän bändissämme jalkoihin (toisen kitaristin 100w marshallilla ei onneksi ole yhtään osuutta asiaan, eikä meidän "nupit kaakkoon vaikka kuulo menisi" meiningillä ;)

Uraltonen keskustelupalstalta luettuna:
päätteeseen 6550/KT88 ja 6L6 sekä puolijohdetasuri.

Minulla 6CA7, 6L6 ja 5A4R tasurina sekä tietysti ecc83 etusputkena. Lähtee enempi mekkalaa kuin 5W championista mutta ei vielä pysy AC15:n mukana (EF86, 5751, 2xEL84 ja EZ81).

Humpasta rautalankaan...
McNulty
02.08.2010 17:44:38

Jos tuota budjettiasi yhtään kykenet nostamaan, niin voisin suositella Dr.Z:n styrkkareita. Ne ovat mukavan perinnehenkisiä ja varsin hyväsoundisiksi laitteiksi todettuja. Käytettynä joku CarmenGhia tai vaikka Galaxie.

Välillä saattaa löytää käytettynä CarmenGhiaa, Z-28, MAZ Juniorin tai vaikka Galaxien hyvään hintaan. Uutenahan nuo ovat jossain 1200-2000e paikkeilla.

http://www.proguitar.de/ProGuitarPr … sliste/Amps/DrZ/CarmenGhia1x12.html
http://www.proguitar.de/ProGuitarPreisliste/Amps/DrZ/Galaxie1x12.html

Myös Cornellin Romany tai RomanyPlus saattaisi olla hyvä vaihtoehto Fender-henkiseksi styrkkariksi. Tweed-pinta pisteenä i:n päällä.

http://www.proguitar.de/ProGuitarPreisliste/Amps/Cornell/Romany.html
http://www.proguitar.de/ProGuitarPr … sliste/Amps/Cornell/RomanyPlus.html

Rauhan jalanjäljissä kulkee aina salamurha.
Broadcaster
03.08.2010 10:57:33

Sjömanni: Keinokuormista sen suuremmin mitään tietämättä: Käykö tuollainen weberi myös VOX:n AC4TV:n kanssa? Iltasella ei oikein pysty vahvistimen säröillä vetelemään.

Ei käy suoraan ilman vahvistimen modausta, ellei sulla ole sitten nuppiversiota?

Sjömanni
03.08.2010 22:07:54

Butterscotch: Ei käy suoraan ilman vahvistimen modausta, ellei sulla ole sitten nuppiversiota?

Jep, selvittelin itsekin asiaa ja tajusin kysymykseni tyhmyyden siinä samalla.

Tuollainen Power Scaling -tyyppinen VVR-ratkaisu onnistuisi. Täytynee laitattaa sellainen jossakin kohtaa.

Tuolla toisessa ketjussa Bluetone -nimisen pajan kaveri sellaisen VVR:nväsäävänsä tarvitessa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti