Muusikoiden.net
06.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Floikka ja luistava kieli
1
hartza
12.07.2010 11:09:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs, floikka toimii muuten nätisti, mutta G-kieli ei pysy vireessä, ei sitten millään. Vire tippuu parissa daivissa puoliaskeleen verran. Luistava koneisto voisi olla syy, mutta vire tippuu, vaikka kielilukot ovat kiinni. Vika pitäisi siis olla tuolla tallan puolella.. Vaihdoin vastottain uudet kierrepesät ja saranaruuvit, ennen noiden vaihtoa koko talla hyllyi epävireessä. Nyt siis onkelmana on vain tuo yksi kieli.

Mnjämps!
ibnz
12.07.2010 11:19:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos muut kielet eivät mene epävireeseen (pakosti tietysti menevät jos yhden kielen vire tippuu) niin epäilisin lukkosatulan lukituspalaa ja / tai itse satulan kuntoa. Onko satulassa ja lukituspalassa jo kunnon urat? Kulutustavaraa ovat ja itsellä on noita lukituspaloja jemmassa tuollaisia tilanteita varten.

Onko floideri muuten iäkäs tai, hmm, halvempaa laatua?

hartza
12.07.2010 14:18:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Jos muut kielet eivät mene epävireeseen (pakosti tietysti menevät jos yhden kielen vire tippuu) niin epäilisin lukkosatulan lukituspalaa ja / tai itse satulan kuntoa. Onko satulassa ja lukituspalassa jo kunnon urat? Kulutustavaraa ovat ja itsellä on noita lukituspaloja jemmassa tuollaisia tilanteita varten.

Onko floideri muuten iäkäs tai, hmm, halvempaa laatua?

Onhan tuolla ikää seitsemisen vuotta, ja taitaa lukeutua tuonne halvempien kastiin. :)

Kävin juuri uuden kielisatsin, ja kiireessä en ruvennut paloja tiputtelemaan. Kuitenkin kielenpäähän tuntui selviä pykällyksiä satulan ja palan välissä. Vähän osviittaa kertoo jo sekin, että ennen kielten vaihtoa leikin floikalla vian paikantamiseksi, ja kyseinen G-kieli luiskahti irti satulasta... :)

Mnjämps!
jussi1976
12.07.2010 15:41:53 (muokattu 12.07.2010 16:00:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmiö ei ole uusi.
Halvemmissa floikissa on joskus sitä vikaa, että käytetty metalli on tavallaan kieltä pehmeämpää; Kun niitä kieliä aikansa siihen ruuvaa, niin ne alkaa luiskahtelemaan pois, koska kieltä kiinni pitävä osa floikassa on "painunut kasaan". Sen ei tartte olla kuin aikaa myöten luokkaa 0.1-0.05mm tms. ja jo alkaa irtoilemaan ja vire katoamaan. Siksi myös tähän kuvioon sopii se, että kyseessä on juuri G-kieli, koska muut 3 kieltä, E,A ja D ovat punottuja, G on paksuin ei-punottu, samoin ovat tietysti punomattomia B ja ylä-E. Näennäinen ristiriita johtuu siitä, että punomattoman kielen paksuus vaikuttaa sen paineensietoon, mutta paksumpi vaijeri - tässä tapauksessa G ei muokkaannu yhtä helposti kuin ohuemmat B ja E. Toisaalta taas punotut E, A ja D menevät kyllä kasaan painettaessa, koska niiden päällä on roundwound-punos, joka taas painautuu kasaan helpostikin ja riittää pitämään kielen paikoillaan.

Tästä syystä G irtoaa helposti halvemmissa floikissa. Ehdotan koko floiderin vaihtamista, jos kitaraa ei halua vaihtaa. Hätävarana käy tämä: Sido normaali umpisolmu G-kielen päähän, vedä tiukaksi ja asenna kiinni niin, että solmu jää floikan kiinnitysosan alapuolelle ja kiristä. Varmana pitää vireen, mutta floikkarin vaihto tulee kuitenkin eteen jossain vaiheessa, koska yleensä heikoimmassakin metallissa nykyaikana kestävyys on suht vakiota (ei tosin aina) ja aikaa myöten pehmeämpi floikkari alkaa tuntumaan typerästi jäykemmältä, koska mm. ankkureihin nojaavat terät alkavat käydä tylsemmiksi. Myös jousilla ja puunlaadulla on merkitystä, jälkimmäisellä tosin aika vähän.
Floikan ongelma on se, että koska se on suht monimutkainen laite ja liikkuvia osia paljon, se on erittäin tarkka käytetystä materiaalista. Jos siinä on suhteellisen pieniäkin alilyöntejä, homma ei aikaa myöten toimi ollenkaan, vaan sitä saa vaihdella alituiseen.

Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti