Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ajatuksissa akustinen & ehkä uusi sähkökitara
1
Juuston
07.07.2010 21:37:25 (muokattu 07.07.2010 21:46:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivon todellakin, että tämä menee oikeaan alueeseen!

Olen soittanut noin puoli vuotta sähkökitaraa. Se on Behringer, jostain setistä tullut peli. Ja hyvä-halpa on mahdoton yhtälö, joten se on ruvennut rätisemään, kun kytken vahvistimeen. Lisäksi saan virittää sitä joka viiden minuutti, ja siltikin se menee ihan epävireeseen jopa aloittelijan korviin, ja soittamisesta on tullut yhtä kitua.
En todellakaan haluaisi enää soittaa tuollaisella pelillä, joten olen miettinyt, pitäisikö minun hankkia parempi kitara vai käytänkö edellisen loppuun?
Onko edes mitään tehtävissä sille, että saisin kitaran pysymään vireessä?

Lisäksi olen ajatellut akustista kitaraa. Muutan kotoa vuoden päästä opiskelun perässä, joten sähkis olisi pahempi hankinta soluasuntoon, jonne näillä näkymin joudun.
Olen lukenut kitarasta Yamaha c40. Olisiko se hyvä merkki?

Pahoittelen vielä tätä typerää tietämättömyyttäni & avuttomuuttani, mutta kuulisin mielelläni vanhempien ja kauemmin soittaneiden mielipidettä.

ReBeat
07.07.2010 21:46:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä Behringerin sähkökitarassa on varmaankin vintage-tyyppinen tremolo-talla. Niiden kanssa on kalliimmissakin kitaroissa hyvin yleistä että kammen käyttö aiheuttaa vireen menemisen pois tolaltaan.

Miten vanhat kielet siinä on? Liian vanhojen kielten kanssa vireongelmat yleensä lisääntyy. Ensihoitona voisi koittaa uuden kielisetin asentamista, satulan urien sekä tallapalojen urien voitelemista lyijykynän grafiitilla. Lisäksi uudet kielet pitää venytellä kunnolla ja myös niiden asentamiseen viritintappeihin kannattaa kiinnittää hiukan huomiota (ettei jää turhia löysiä sinne).

Jos tuo sähkökitara tuntuu tämän jälkeenkin vastenmieliseltä soittaa, niin harkitsisin paremman sähkökitaran hankkimista. Akustinen on ihan erilainen vehje kuitenkin ja ei sillä ole mukava soitella kaikkea samaa mitä sähkiksellä. Nykyään on niin monenlaisia hyvälaatuisia harjoitteluvahvistimia kuulokekäyttöönkin sähkikselle, että mitä suotta vaihtamaan akustiseen, josta lähtis helposti enemmän meluhaittaa.

RamoQ
07.07.2010 22:01:37 (muokattu 07.07.2010 22:13:09)

Jos ajatellaan niin mitä sä haluat kitaralta? Pystyvät ihmiset laittamaan hyviä vinkkejä uudeksi kitaraksi tänne jos tarve vaatii.

"Jos tsennaa kaks ja puoli sointua niin mitä sitä kolmatta opettelemaan?" -Heko Luumäki
Juuston
07.07.2010 22:02:03 (muokattu 07.07.2010 22:04:57)

Kielet ovat olleet samana sen aikaa, kun tämä on minulla ollut. Lienekö se sitten marraskuussa hankittu... Siihen aikoihin, jos oikein muistan.

Juuri tuota meluongelmaa mietinkin siinä akustisessa. Sehän on vähän kovaäänisempi, mutta olisi vähän helpompi käyttää sitä, kuin raahata sähkökitara edes takas Ranua-Oulu väliä.

// En ole ajatellut soittamisesta ammattia, vaan haluaisin soittaa enemmälti ihmisten iloksi. Sitä paitsi soittotaidosta voi olla joissain yllättävissä tilanteissa hyötyä.

ReBeat
07.07.2010 22:08:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuston: Kielet ovat olleet samana sen aikaa, kun tämä on minulla ollut. Lienekö se sitten marraskuussa hankittu... Siihen aikoihin, jos oikein muistan.

Elikkä täysin kestämätön tilanne. Kokeile siihen uusia kieliä ja tarvittaessa teet pientä hienosätöä asetuksiin. Sen jälkeen vasta katsoisin uudestaan tilannetta.

Juuston
07.07.2010 22:11:06

Ahaa, siinä tapauksessa ensi reissulla kipaisen hankkimassa uudemmat kielet tähän peliin :3
Kiitos neuvoista, opin taasen jotain uutta o/

Ptlepha
07.07.2010 22:31:14

Juuston: Ahaa, siinä tapauksessa ensi reissulla kipaisen hankkimassa uudemmat kielet tähän peliin :3
Kiitos neuvoista, opin taasen jotain uutta o/

Ja jos et tuota kampea käytä kannattaa talla ruuvata kiinni bodyyn ja nostaa tarvittaessa tallapaloja ylemmäs, yleensä lisää vireenpitävyyttä tuo toimenpide.

Tonski: No itse asiassa monien huippukitaristien pimittämä salaisuus on, että se liike lähtee olkapäästä! Vaivattominta, nopeinta ja tarkinta!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti