Muusikoiden.net
10.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keraamiset magneetit
1
RamoQ
03.06.2010 14:52:45 (muokattu 03.06.2010 21:07:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu eli nyt on hakusessa kitara josta nuo keraamiset palikat löytyisi ja olen ajatellut tälläista:
http://www.dv247.com/guitars/vintag … ectric-guitar-limed-mahogany--64638
Mutta en ole aivan varma mitä tuo "eastern poplar" oikeastaan on.. Jotain poppelia mutta millaista saundillisesti jne.

Toki saa ehdottaa muitakin ja hintakatto jossain 250€-285€

Niin ja joku kuitenkin ehdottaa että "helpompaa ostaa pelkät mikit"
Siitähän se ongelma tuleekin kun ei ole kitaraa mihin raaskisi mikrofoneja enään vaihtaa.

E: Itseasiassa tein aiheen erään ystäväni puolesta... Itse olen päättänyt seuraavaksi kitarakseni ns."oikean" firebirdin ja siitä ei tingitä.
Meillä tuo budjetti on vaan hieman erimaata x)

"Jos tsennaa kaks ja puoli sointua niin mitä sitä kolmatta opettelemaan?" -Heko Luumäki
Antti1
03.06.2010 14:54:02 (muokattu 03.06.2010 14:54:56)

Mä oon nyt pysytellyt hiljaksiin tätä katsoen, mutta lyhyt avautuminen: etkö sä oo nyt kiipeämässä tosi pahasti perse edellä puuhun? Osta mieluummin täysin mieluinen kitara ja vaikka vaihdat ne mikit sit tarpeen mukaan.

E: En mennyt sentään esimerkin mukaan. Uusien kitaroiden ostaminen on in. ;)

"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Kefiiri
03.06.2010 15:02:18

Eikös kaikissa halvemman pään kitaroiden mikeissä ole keraamiset magneetit?

Hienostelijat sitten juksataan maksamaan enemmän kaiken maailman numeroiduista alnicoista. Hermoilijoiden varalta hymiö perään :D

jyrkalt
03.06.2010 17:54:19

Mä en kanssa ihan hiffaa tuota gassia keraamisiin mikkeihin.
Noh joo.. Onhan se tietty askel kohti lo-fi:a, jos sellaista haluaa :)

McNulty
03.06.2010 19:30:03 (muokattu 03.06.2010 19:31:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Mä en kanssa ihan hiffaa tuota gassia keraamisiin mikkeihin.

Miten niin? En lähde saivartelemaan "keraamisista mikeistä" mutta kyllä monelle, vähänkin rankemman soundin metsästäjälle (oli se sitten rokkia, punkkia, heviä tai mitä nyt vain) keraamisilla magneeteilla varustetut mikit tarjoavat juuri sen oikean räyhäkkyyden ja in-your-fugly-face -meiningin.

Se, jollet sie sitä hiffaa, ei suinkaan tee asioista huonoja. Se vain tarkoittaa sitä, että sinä et tajua. Eikö silloin ole parempi olla hitusen hiljempaa ja huudella vasta sitten kun osuu omalle "hiffausalueelle"?

Nimim. "Kokeilematta paska! En tajuu!"

end of this disease-ridden world
B-tone-flat
03.06.2010 19:40:47 (muokattu 03.06.2010 20:05:45)

jyrkalt: Mä en kanssa ihan hiffaa tuota gassia keraamisiin mikkeihin.

Esmes Gibsonin Jimmy Page Signaturessa on keraamiset mikit. Eikä ole halpisosaston keppi.

This is what you want, This is what you get!
jyrkalt
03.06.2010 20:14:43

McNulty: Miten niin? En lähde saivartelemaan "keraamisista mikeistä" mutta kyllä monelle, vähänkin rankemman soundin metsästäjälle (oli se sitten rokkia, punkkia, heviä tai mitä nyt vain) keraamisilla magneeteilla varustetut mikit tarjoavat juuri sen oikean räyhäkkyyden ja in-your-fugly-face -meiningin.

Se, jollet sie sitä hiffaa, ei suinkaan tee asioista huonoja. Se vain tarkoittaa sitä, että sinä et tajua. Eikö silloin ole parempi olla hitusen hiljempaa ja huudella vasta sitten kun osuu omalle "hiffausalueelle"?

Nimim. "Kokeilematta paska! En tajuu!"

Sori jos meni hernes nenään. Mulle ei keraamiset mikit ei ollu mitenkään erityisen hyvä kokeilu. Vaihtoo ne meni. Kokeiltu on telessä ja stratossa. Munsta saundi oli tunkkainen ja tuhnu. Jos se jollekkin on se mitä tahtoo niin mun puolesta homma on oikein ok. Ei oo multa pois.

Enkä mä ymmärrä miksi mun pitäisi olla hitusen hiljempaa jos mun kokemukset aiheesta on aika negatiiviset. Eiks tarkoitus yleesäkkin keskustelulla oo jakaa kokemuksia ja fiiliksiä aiheesta?
Mä en ala enempää selitteleen miksi kirjoitin etten tollasten mikkien hankintaa hiffaa. Jokainen lukee sen niikuin lukee.
Tarkoitus ei ollut todellakaan kenenkään verenpainetta nostaa.

Nimim. "kokeitu on kaikkee, paitsi suonen sisäisiä." ;)

jyrkalt
03.06.2010 20:19:47

B-tone-flat: Esmes Gibsonin Jimmy Page Signaturessa on keraamiset mikit. Eikä ole halpisosaston keppi.

Toinoin.. Ei mulle ainakaan kannata puolustella tätä aihetta mitenkään.
Mä en todellakaan ole millään ristiretkellä tässä asiassa.

McNulty
03.06.2010 20:28:19

jyrkalt: Sori jos meni hernes nenään. Mulle ei keraamiset mikit ei ollu mitenkään erityisen hyvä kokeilu. Vaihtoo ne meni. Kokeiltu on telessä ja stratossa. Munsta saundi oli tunkkainen ja tuhnu. Jos se jollekkin on se mitä tahtoo niin mun puolesta homma on oikein ok. Ei oo multa pois.

Mielenkiintoista. Yleensä hyvä mikki keraamisella magneetilla käyttäytyy juuri päinvastoin esim. AlNiCo V-varusteiseen mikkiin nähden. Myönnettäköön että keraamisia magneetteja käytetään yleensä niissä kuumemmissa käämeissä, jolloin soundi on fätimpi mitä vintage-keloissa. Verrata voi vaikka BKP Nailbombilla, ottaa toisen keraamisena ja toisen alnicona.

Tämä "ei oo multa pois" on jotenkin säälittävää, kun ensin ollaan retostelemassa että "mä en hiffaa mikä niissä kaasuttaa". Jollei se ole sulta pois, niin eihän sun tarvitse moista kirjoitella? Yrititkö kalastella guruilta skenepisteitä vai mikä tässä nyt oli SE JUTTU, jota ilmeisesti meistä kukaan ei tajunnut?

Enkä mä ymmärrä miksi mun pitäisi olla hitusen hiljempaa jos mun kokemukset aiheesta on aika negatiiviset.

Juu, se on TODELLA vaikeaa kirjoittaa että: "Minä en pitänyt Straton ja Telen mikeistä, joissa oli keraaminen magneetti." Helpottaisi vielä, kun kertoisit mistä mikeistä oli kysymys niin joku muu voisi samaistua tai olla kanssasi eri mieltä asiasta.

Eiks tarkoitus yleesäkkin keskustelulla oo jakaa kokemuksia ja fiiliksiä aiheesta?

Tuo mitä sinä nimität "keskusteluksi" on lähinnä surkuhupaisaa ja säälittävää.

Mä en ala enempää selitteleen miksi kirjoitin etten tollasten mikkien hankintaa hiffaa. Jokainen lukee sen niikuin lukee.

I will be a martyr too. Se on nimenomaan kirjoittajan vika jollei hän saa sanomaansa lukijakunnalle perille. Ensin sitä kyllä ollaan niin kovaa "mä en vaan hiffaa mitä kiksejä muut saa nuista", mutta heti kun joku on asiasta eri mieltä niin sä vedät tällaisen "jokainen lukee sen niikuin lukee"-kortin. Hienot keskustelut sulla :)

Sellasta se on m.netin arki.

end of this disease-ridden world
koponen
03.06.2010 20:30:53

jyrkalt: Sori jos meni hernes nenään. Mulle ei keraamiset mikit ei ollu mitenkään erityisen hyvä kokeilu. Vaihtoo ne meni. Kokeiltu on telessä ja stratossa. Munsta saundi oli tunkkainen ja tuhnu. Jos se jollekkin on se mitä tahtoo niin mun puolesta homma on oikein ok.

Ja AlNiCo -magneeteillako ei sitten ole tehty tuhnuja mikkejä? :D Nyt menee kommentoinnissa lapsi pesuveden mukana. Tosiasia kuitenkin on se, että magneetilla itsellään ei ole yhtään minkäänlaista soundia.

I'm endorsed by Marshall
jyrkalt
03.06.2010 20:40:07 (muokattu 03.06.2010 21:13:58)

McNulty: Mielenkiintoista. Yleensä hyvä mikki keraamisella magneetilla käyttäytyy juuri päinvastoin esim. AlNiCo V-varusteiseen mikkiin nähden. Myönnettäköön että keraamisia magneetteja käytetään yleensä niissä kuumemmissa käämeissä, jolloin soundi on fätimpi mitä vintage-keloissa. Verrata voi vaikka BKP Nailbombilla, ottaa toisen keraamisena ja toisen alnicona.

Tämä "ei oo multa pois" on jotenkin säälittävää, kun ensin ollaan retostelemassa että "mä en hiffaa mikä niissä kaasuttaa". Jollei se ole sulta pois, niin eihän sun tarvitse moista kirjoitella? Yrititkö kalastella guruilta skenepisteitä vai mikä tässä nyt oli SE JUTTU, jota ilmeisesti meistä kukaan ei tajunnut?

Juu, se on TODELLA vaikeaa kirjoittaa että: "Minä en pitänyt Straton ja Telen mikeistä, joissa oli keraaminen magneetti." Helpottaisi vielä, kun kertoisit mistä mikeistä oli kysymys niin joku muu voisi samaistua tai olla kanssasi eri mieltä asiasta.

Tuo mitä sinä nimität "keskusteluksi" on lähinnä surkuhupaisaa ja säälittävää.

I will be a martyr too. Se on nimenomaan kirjoittajan vika jollei hän saa sanomaansa lukijakunnalle perille. Ensin sitä kyllä ollaan niin kovaa "mä en vaan hiffaa mitä kiksejä muut saa nuista", mutta heti kun joku on asiasta eri mieltä niin sä vedät tällaisen "jokainen lukee sen niikuin lukee"-kortin. Hienot keskustelut sulla :)

Sellasta se on m.netin arki.

Nyt mä oikeesti taisin sohaista vähän liian isoon kasaan kepillä enkä ymmärrä miks jengi on näin hiilenä mun kommentoinnista. Mähä sanoin vaan et mun kokemukset oli noista huonoja. Ja tottakai oon vaihtanut ja vaihdattanut huonoja AlNiCo-mikkejäkin.

Relatkaa nyt oikeesti hei.

edit. Mä lisään vielä tähän et toki myönnän että mun kokemukset keraamisista mikeistä on rajalliset.
Väärin ehkä oli sanoa tossa aikaisemmin muutaman setin kokeilleena etten niitä hiffaa jos joku sellaiset hankkii.

Siinä jäsen McNulty on oikeessa et joillekkin noi voi sopia, olla sellaiset mitä joku soittaja hakeekin. Mulla itsellä on rajalliset määrät mania käytettävissä soittopuuhaan ja rehellisesti pakko sanoa että en näe mitään syytä enää keraamisien mikkien hommaamiseen.

fox
03.06.2010 20:59:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koponen: Ja AlNiCo -magneeteillako ei sitten ole tehty tuhnuja mikkejä? :D Nyt menee kommentoinnissa lapsi pesuveden mukana. Tosiasia kuitenkin on se, että magneetilla itsellään ei ole yhtään minkäänlaista soundia.

Näin. Magneetti, sen koko, ja valmistusmateriaali, kuin myös mikissä olevien magneettien määrä (kyllä, niitä voi olla useampiakin, jopa 3 kpl) on vain ja ainoastaan yksi, joskin tärkeä osa sitä normi passiivimikkiä. Mutta tosiaan, varsinaiseen "soundiin" sillä ei merkitystä ole.. Sen sijaan se magneetin tuottama magneettikenttä, flux field, sen voimakkuus (kiinnostuneet voi katsoa mittayksikön oerstadt) ja siinä tapahtuvat muutokset teräskielen kulkiessa ylös-alas kentässä, jotka muutokset sitten indusoituu siihen kelaan, on merkityksellisempiä. Mutta tosiaan, magneetti ei luo soundia. Keraamisella (tai maametallimagneetilla) on tosin hieman hankalampaa saada aikaseksi sellasta lopputulosta joka tuottaisi käämin toimesta käsin korvin kuultavaksi ihan 100% samaa loppusoundia kuin esim. paljon heikompi AlNiCo 2.. (Tai CuNiFe)
Tuo on pitkään ihmetyttänyt, kun kovasti moititaan että mikit on "tuhnut".. ilmeisesti ei sitä soundia sitten loppupelissä malteta hakea kitaran eikä vahvistimen sävysäätimillä (jos siis ymmärretään määrityksellä "tuhnu" sellasta bassovoittoista ei-niin hyökkäävää soundia) eikä sitten, jos niissä ei säädöt riitä, mahdollisuutta tuunata sitä kitaran tone-piiriä esim. konkan arvoa muuttamalla. Tai muilla mahdollisilla ratkaisuilla. No, helpompihan se on todeta että "paskat ja tuhnut mikit oli siinä!"
Totta kai jokaisella on omat arvotuksensa soundien suhteen, mutta jos vaikka tarkastelee noita muitakin foorumeita, yleensä keraamisilla magneeteilla varustettuihin mikkeihin kyllä liitetään pistävä, riipivä, treblekäs, ym. määreitä, harvemmin juurikin mitään "tuhnu"-määrettä.
Sinällään keraamisella magneetilla varustettu mikki ei missään tapauksessa ole ollenkaan huono, kuin ei myöskään tavan rautamagneetilla ladattu mikki yksiselitteisesti ylivertaisen sulokas ja paras. Ovathan vaan kaksi eri lähestymistapaa kielten energian muuttamiseksi kuultavaan muotoon. Seuraavaksi voidaankin sitten avata keskustelu, että johtuuko tuhnu soundi sittenkin muinaisesta putkiteknologiasta, ja pitääkö siirtyä äänentoistoketjussa modernimmalla teknologialla toteutettuihin transistorivahvistimiin, sekä pitääkö kaiuttimien magneetin olla rautamagneetti (AlNiCo) vai voiko käyttää uudenaikaisempia ja tehokkaampia neodyymi-magneetteja. Ja mikäli voi, onko "tuhnua".

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Terry Pantheras
03.06.2010 22:23:04

jyrkalt: Nyt mä oikeesti taisin sohaista vähän liian isoon kasaan kepillä enkä ymmärrä miks jengi on näin hiilenä mun kommentoinnista.

No enpä kyllä minäkään...

MASTEROID ~~ HC-doomin Westlife ~~
Jormaz
04.06.2010 01:03:08

Terry Pantheras: No enpä kyllä minäkään...

Sellasta se on m.netin arki...

No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
jussi1976
04.06.2010 02:49:38

Mitä eroa on Alnico 5 ja 8 mikillä? Kasihan löytyy muistaakseni SD:n SH-15 alternative 8 - mikistä.

Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Murgo
04.06.2010 05:38:25 (muokattu 04.06.2010 05:39:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Sen sijaan se magneetin tuottama magneettikenttä, flux field, sen voimakkuus (kiinnostuneet voi katsoa mittayksikön oerstadt)

Öö, mikä oerstadt? Ainakin SI-järjestelmässä magneettivuon tiheyden yksikkö on tesla.

Mutta näin pragmaattisena tekniikan ihmisenä vaikea uskoa että magneettien materiaalilla sinänsä olisi mitään merkitystä mihinkään mikäli magneettivuon tiheys ja voimaviivojen suunta ovat samat. Toki magneettien muoto, määrä ja sijoittelu voivat vaikuttaa näihin, mutta ei materiaali. Ja miksei keraamistakin magneettia muka voisi tehdä juuri niin heikoksi kuin halutaan? Yleensä vain ei kai haluta koska mielletään että vintagehenkisiin mikkeihin kuuluu AlNiCo-magneetit, joten niissä käytetään niitä.

Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
mattim
04.06.2010 07:30:22

Murgo: Öö, mikä oerstadt? Ainakin SI-järjestelmässä magneettivuon tiheyden yksikkö on tesla.

Mutta näin pragmaattisena tekniikan ihmisenä vaikea uskoa että magneettien materiaalilla sinänsä olisi mitään merkitystä mihinkään mikäli magneettivuon tiheys ja voimaviivojen suunta ovat samat. Toki magneettien muoto, määrä ja sijoittelu voivat vaikuttaa näihin, mutta ei materiaali. Ja miksei keraamistakin magneettia muka voisi tehdä juuri niin heikoksi kuin halutaan? Yleensä vain ei kai haluta koska mielletään että vintagehenkisiin mikkeihin kuuluu AlNiCo-magneetit, joten niissä käytetään niitä.

Oerstedia Foxi tarkoittanee : http://en.wikipedia.org/wiki/Oersted . Samoilla linjoilla olen, ei magneetin materiaal soundiin vaikuta vaan magneettikentään voimakkuuus ja muoto.

Matti

fox
04.06.2010 13:15:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Mitä eroa on Alnico 5 ja 8 mikillä? Kasihan löytyy muistaakseni SD:n SH-15 alternative 8 - mikistä.

Se kentän voimakkuus, myös seostuserot. Useimmin käytettyjä alumiini-nikkeli-koboltti-rautaseoksisia magneetteja noissa kitaramikeissä on juurikin Alnico 2, 5, ja sitten kasi. Jos katsotaan noita "klassisia" PAF-mikkejä koodiltaan PU-490 ja uusia PU-490 mikkejä, niin vanhoissa oli Alnico kakkosta, 60-luvulla käytettiin alnico vitosta joka sitten vaihtui kasiin 70-luvun puolella. Muista eroista sitten voidaan keskustella vaikka miten pitkään, esmerkiks kääminnästä, kierrosmääristä ym. ;)

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti