Muusikoiden.net
08.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vaimennin ja oomit
1
jarkkar
30.04.2010 09:07:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vanha Koch LB120 loadbox -vaimennin, joka on oikein mainio laite. Harmikseni se on 4 oomin versio ja nykyinen vahvistin mahdollistaa vain 8 ja 16 oomin kaappien kytkennän. Olen ollut ymmärtävinäni, että korkeamman vastustason kaapin käyttäminen on "safe mismatch" .. toisin sanoen 8 oomin lähtöön voi kytkeä 16 oomin kaapin, mutta päin vastoin kytkeminen voi aikaansaada sinistä savua katonrajassa.

Kysymykseni on seuraava: onko kellään tietoa siitä, onko turvallista kytkeä tuo 4 oomin loadbox 8 oomin lähdön ja itse 8 oomin kaapin väliin, toisin sanoen tuleeko tuosta kombinaatiosta yllä mainittu "safe mismatch" vai kotikäyttöinen savukone.

- jarkka

Kalm
30.04.2010 09:29:06

Sitä keinokuormaa kannattaa ehkä ajatella yksinkertaisemmin vain kaapin korvikkeena (vahvistinhan ei tiedä onko se vastakappale varsinaisesti kaiutin vai tuollainen äänetön keinokuorma).

Eli kun poistat sen kaapin yhtälöstä, niin sulla on kahdeksaa ohmia "odottava" lähtö ja neljän ohmin kuorma -> ei hyvä, voi kuormittaa päätettä liikaa.

jarkkar
30.04.2010 10:01:41

Kalm: Sitä keinokuormaa kannattaa ehkä ajatella yksinkertaisemmin vain kaapin korvikkeena (vahvistinhan ei tiedä onko se vastakappale varsinaisesti kaiutin vai tuollainen äänetön keinokuorma).

Eli kun poistat sen kaapin yhtälöstä, niin sulla on kahdeksaa ohmia "odottava" lähtö ja neljän ohmin kuorma -> ei hyvä, voi kuormittaa päätettä liikaa.

Moi, kiitti kommentista, oikeassa olet - mutta tässä kohtaa mun muistikuvat fysiikasta loppuu. sen boksin sisällä lienee tehonsyönti toteutettu kytkemällä jotain lisävastuksia sarjaan ja rinnan siten, että lopulta kaapille ohjautuva teho saadaan pienennettyä vaikkapa 2% tasolle .. jos tuo hässäkkä taas on sarjassa sen boksin peruskuorman kanssa tulee 4o-boksista + lisä-vastukset-jotka-syö-jotain + 8o-itse-kaapista tms

... tuossa varmaan täytyisi tietää millaisia nuo kytkennät ovat, jotta tietäisi meneekö tuo loppupeleissä yli 8 o:n ... koch ei paljon tietoa tarjoa, ja mulle sarjassa ja rinnan on enemmänkin sitä tuleeko juhannusliikenteessä ruuhkia heinolan kohdalla ... mutta selvitys jatkuu :)

aristoteles666
30.04.2010 11:00:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nyt sekoitat impedanssin ja vastuksen

SirElwood
30.04.2010 11:16:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: nyt sekoitat impedanssin ja vastuksen

Niin sinäkin. Impedanssikin on vastus. Impedanssi on vaihtovirtavastus (ns. näennäisvastus) ja resistanssi on sitten tasavirtavastus.

Aloittajalle: molempien yksikkö on ohmi. Ei oomi.
aristoteles666
30.04.2010 11:30:06 (muokattu 30.04.2010 11:40:33)

SirElwood: Niin sinäkin. Impedanssikin on vastus. Impedanssi on vaihtovirtavastus (ns. näennäisvastus) ja resistanssi on sitten tasavirtavastus.

Aloittajalle: molempien yksikkö on ohmi. Ei oomi.

olet oikeasssa
tuolla vaan ihmeteltiin että mitä siellä sisällä on ja tarkoitin että ei sillä ole väliä, sieltä tulee 4 ohmia ulos kuitenkin.

jarkkar
30.04.2010 14:01:09

aristoteles666: olet oikeasssa
tuolla vaan ihmeteltiin että mitä siellä sisällä on ja tarkoitin että ei sillä ole väliä, sieltä tulee 4 ohmia ulos kuitenkin.

kiitos - tätä tietoa juuri metsästin, ja samaa viestitti hetki sitten hra koch-supportkin. menee siis loadbox vaihtoon. kiitän kaikkia rivakasta ja asiallisesta jelpistä!

PJS
30.04.2010 14:15:43

Mä oon silti ymmärtänyt, ettei 1:2 mismatch kumpaankaan suuntaan olisi todellisuudessa mitenkään paha juttu vielä. Itelläkin tuli vahingossa hiwatt combon restauroinnissa kytkettyä kaiuttimet väärin niin, että kuorma on 8 ohmia kun oikeasti pitäis olla 16. Hyvin skulaa ja hyvältä saundaa.

Peace!
blaekie
30.04.2010 15:03:43

jarkkar: Mulla on vanha Koch LB120 loadbox -vaimennin, joka on oikein mainio laite. Harmikseni se on 4 oomin versio ja nykyinen vahvistin mahdollistaa vain 8 ja 16 oomin kaappien kytkennän. Olen ollut ymmärtävinäni, että korkeamman vastustason kaapin käyttäminen on "safe mismatch" .. toisin sanoen 8 oomin lähtöön voi kytkeä 16 oomin kaapin, mutta päin vastoin kytkeminen voi aikaansaada sinistä savua katonrajassa.

Tuossa tapauksessa sinistä savua tulee (noin niinkun periaatteessa), jos vahvistimessasi on transistoripääte, ja ei mitään suojauksia ?
Putkipäättärissä asia on juuri päinvastoin: Eli esim liian iso-ohmisen kaiuttimen kytkeminen pienempään lähtöön aiheuttaa kipinöintiä ja savua

Kysymykseni on seuraava: onko kellään tietoa siitä, onko turvallista kytkeä tuo 4 oomin loadbox 8 oomin lähdön ja itse 8 oomin kaapin väliin, toisin sanoen tuleeko tuosta kombinaatiosta yllä mainittu "safe mismatch" vai kotikäyttöinen savukone.

- jarkka

Periaatteessa vastaus on kyllä, jos vahvistimesi on varustettu putkipäätteellä,
mutta kukaan ei takuuta täällä sinulle anna jos käry käy. Eli omalla vastuulla.

Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
jarkkar
30.04.2010 15:22:06

Periaatteessa vastaus on kyllä, jos vahvistimesi on varustettu putkipäätteellä,
mutta kukaan ei takuuta täällä sinulle anna jos käry käy. Eli omalla vastuulla.

hmm ... kiinnostavaa, nuppi on Krank Krankenstein Jr 50W putkinuppi, eikä se heti hajonnut kun hätäpäissä koitin - wiralliset tahot sanoo kaikki don't-try-that-at-home, mikä on ymmärrettävää kyllä.

blaekie
30.04.2010 15:38:14

jarkkar: hmm ... kiinnostavaa, nuppi on Krank Krankenstein Jr 50W putkinuppi, eikä se heti hajonnut kun hätäpäissä koitin - wiralliset tahot sanoo kaikki don't-try-that-at-home, mikä on ymmärrettävää kyllä.

Sen vuoksi sanoinkin "noin niinkun periaatteessa" , käytäntö on toinen juttu.

Tuollainen 2x mismatch alaspäin tai ylöspäin on ihan ok useimmissa tapauksissa. (Tosin mitä vahvistimesi itseasiassa näkee tuon 4 ohmin keinokuorman ja siihen kytketyn 8 ohmin kaiuttimen kanssa, jää epäselväksi, kun ei tiedä sen sisäistä kytkentää tarkkaan, ehkä hieman alle 4 ohmia).

Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
PIM
30.04.2010 16:06:31

Aikenamps.com:ista lainattua:

"General

A speaker presents a varying impedance load to the amp. The stated impedance is usually measured at 400Hz, and can vary widely over the frequency range. Speakers generally have a large resonant peak that can be as much as 5 times the rated impedance, or even higher. The impedance also starts to rise upward following the trough impedance at 400Hz. This rise can occur at varying frequencies and have a varying rate, depending upon the speaker and its enclosure."

Eli kaiuttimen todellinen impedanssi voi olla kaiuttimen resonanssitaajuudella jopa viisikin kertaa suurempi kuin nimellisimpedanssi ja yleisestikin todellinen impedanssi riippuu sisään syötetyn signaalin taajuudesta. Tästä tiedosta pystyy vetämään mm. sellaisia johtopäätöksiä, että 4 ohmin nimellisimpedanssisen kaiuttimen todellinen impedanssi voi olla mitä tahansa 4 ja 20 ohmin välillä riippuen taajuudesta ja vastaavasti 8 ohmisella vastaavat lukemat on 8 - 40 ohmia ja 16 ohmisella 16 - 80 ohmia. Eli jos sulla on putkivahvistimessa 8 ohmin lähtö niin on parempi kytkeä siihen 4 ohmin kajari kuin 16 ohminen, koska mismatch voi olla korkeintaan 50% alaspäin ja 150% ylöspäin, kun taas 16 ohmisella kajarilla se on 100% - 900% ylöspäin.

Kaikkein tärkein opetus on kuitenkin se, että muutama ohmi sinne tai tänne ei voi rikkoa vahvistinta koska todellisuudessa se impedanssi vaihtelee isossa haarukassa muutenkin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti