Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielet resonoi
1
Squierrel
29.04.2010 08:40:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläistä on viime aikoina alkanut häiritä se, kun soitan melodiaa ylemmillä kielillä, alkavat alemmat kielet resonoida ja tuottaa ylimääräistä ääntä. Tulee vähän semmoinen säkkipillifiilis, kun E ja A soi koko ajan taustalla, vaikka mitä soittais.
 
Entisellä Stratollani en moiseen muista törmänneeni ainakaan häiritsevässä määrin enkä muutenkaan usko kyseessä olevan mikään soittotekninen juttukaan. Eihän kukaan sooloja soittaessaan demppaa vapaita kieliä, kompatessa joskus täytyy.
 
Mistähän tässä voisi olla kysymys?
 
"I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam."
wavelength
29.04.2010 09:10:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: Meikäläistä on viime aikoina alkanut häiritä se, kun soitan melodiaa ylemmillä kielillä, alkavat alemmat kielet resonoida ja tuottaa ylimääräistä ääntä. Tulee vähän semmoinen säkkipillifiilis, kun E ja A soi koko ajan taustalla, vaikka mitä soittais.
 
Entisellä Stratollani en moiseen muista törmänneeni ainakaan häiritsevässä määrin enkä muutenkaan usko kyseessä olevan mikään soittotekninen juttukaan. Eihän kukaan sooloja soittaessaan demppaa vapaita kieliä, kompatessa joskus täytyy.
 
Mistähän tässä voisi olla kysymys?

 
Tiedät jo, mistä ongelma johtuu, ja tiedät myos, miten se korjataan: demppaa ne kielet joita et soita. Käyttämättömien kielten demppaus on välttämätön taito, jos haluaa saada aikaan puhdasta jälkeä -- etenkin, kun soitetaan lujaa ja isolla gainilla, jolloin kaikki irtain rupeaa väpättämään. Kannattaa opetella otelautakäteen semmoinen tekniikka, että pystyt painamaan yhtä kieltä ja demppaamaan kaikki muut kielet samaan aikaan.
 
Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
koponen
29.04.2010 09:11:58 (muokattu 29.04.2010 09:19:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos soittaessa soi ei tovotut kielet, niin kyllä kyseessä melko varmasti on soittotekninen juttu. Ja tottahan sooloillessa joutuu ylimääräisiä kieliä demppailemaan.
 
E:Hidas.
 
I'm endorsed by Marshall
Squierrel
29.04.2010 10:18:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kyllä ihan suoralta kädeltä usko selityksiänne, vaikka en kyllä heti tyrmääkään.
 
En soita mitään high gainiä, vaan ihan rautalankaa enkä ole koskaan kuullut kenekään (edes soitonopettajan) edes puhuvan vapaiden kielten demppaamisesta saati sitten nähnyt kenenkään sellaista tekevän. Sointuotekaavioissa kyllä on niitä ruksilla merkittyjä kieliä, jotka pitää vaimentaa.
 
Ja varsinainen pointtini on se, etten törmännyt tähän ilmiöön entisellä kitarallani lainkaan.
 
"I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam."
Frankster
29.04.2010 10:30:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: En kyllä ihan suoralta kädeltä usko selityksiänne, vaikka en kyllä heti tyrmääkään.
 
En soita mitään high gainiä, vaan ihan rautalankaa enkä ole koskaan kuullut kenekään (edes soitonopettajan) edes puhuvan vapaiden kielten demppaamisesta saati sitten nähnyt kenenkään sellaista tekevän. Sointuotekaavioissa kyllä on niitä ruksilla merkittyjä kieliä, jotka pitää vaimentaa.
 
Ja varsinainen pointtini on se, etten törmännyt tähän ilmiöön entisellä kitarallani lainkaan.

 
Asia on juuri niinkuin aiemmat vastaajat sanoivat. Ja mitä isompi volume/enemmän yliohjausta, sitä tärkeämpää tuo ei-toivottujen kielten kuoletus on ettei soundista tulisi sotku.
 
Kyseessä on ihan fysikaalinen ilmiö, vahvistintakaan ei tarvita. Mitä herkemmin soiva kitara, sitä herkemmin tämä myös tapahtuu. Itse kuoletan sooloa soittaessani kaikki muut kielet paitsi ne joiden on tarkoituskin soida. Joko vasemmalla tai sitten (tyypillisemmin) oikealla kädellä.
 
-Frankster
 
issue
29.04.2010 11:19:35 (muokattu 29.04.2010 11:22:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa myös huomioida se, miten demppaa ne kielet joita ei tarvitse. Itselläni homma toimii sooloa soittaessa niin, että yläkielet demppaan otelautakädellä ja alakielet plekukädellä.
 
Tällaiseksi homma on jotenkin itsestään muotoutunut. Voisin kuvitella että soittaminenkin olisi helpompaa silleen että kädet/sormet ikäänkuin lepää niiden kielten päällä, joita ei sillä hetkellä tarvitse.
 
wavelength
29.04.2010 13:02:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: En kyllä ihan suoralta kädeltä usko selityksiänne, vaikka en kyllä heti tyrmääkään.
 
En soita mitään high gainiä, vaan ihan rautalankaa enkä ole koskaan kuullut kenekään (edes soitonopettajan) edes puhuvan vapaiden kielten demppaamisesta saati sitten nähnyt kenenkään sellaista tekevän. Sointuotekaavioissa kyllä on niitä ruksilla merkittyjä kieliä, jotka pitää vaimentaa.
 
Ja varsinainen pointtini on se, etten törmännyt tähän ilmiöön entisellä kitarallani lainkaan.

 
Kielet kyllä resonoivat akustisesti soittaessakin. Jos kitara soi huonosti, ei tuota välttämättä huomaa, mutta kyllä sitä silti tapahtuu. Demppaus tapahtuu yleensä sen verran hienovaraisesti, ettei sitä näekään, ja kenties opettajasi ei ole siitä puhunut, jos tärkeämpääkin treenattavaa löytyy. Kysäisepä ensi tunnilla asiasta!
 
Ohessa pari havainnollistavaa kuvaa.
 
1. Jos painaa kieltä näin, niin muut kielet soivat aivan varmasti -- joko johtuen resonanssista tai pikkauskäden hutilaukauksesta.
 
http://farm4.static.flickr.com/3069/4562283273_7859ddae21.jpg
 
2. Saman nuotin voi napata myös näin. Vain etusormi painaa kielen nauhaa vasten; muut sormet lepäävät kevyesti kielten päällä.
 
http://farm4.static.flickr.com/3415/4562912760_25e913a895.jpg
 
3. Sama ote edestä kuvattuna. Tällä otteella voi huoletta rapsutella vaikka kaikkia kieliä, ja joka tapauksessa vain tuo yksi nuotti D-kielellä soi.
 
http://farm4.static.flickr.com/3501/4562913150_b462a93d1b_o.jpg
 
4. Keskisormi painaa A-kieltä, ja muut kielet dempataan samalla periaatteella.
 
http://farm4.static.flickr.com/3066/4562283733_95753aa87e.jpg
 
5. Nimetön painaa G-kieltä, muut kielet dempataan.
 
http://farm4.static.flickr.com/3146/4562283375_203b7b02aa_o.jpg
 
6. Pikkusormi painaa E-kieltä, muut kielet dempataan.
 
http://farm5.static.flickr.com/4032/4562913300_855a629e73.jpg
 
Yksiäänistä melodiaa soittaessa voi yleensä paksummat kielet dempata pikkauskädellä, ja ohuemmat kielet jäävät otelautakäden sormen dempattaviksi. Jos taas soittaa ronskia "naksukomppausta", jää demppaus kokonaan otelautakäden hommaksi.
 
Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
McNulty
29.04.2010 13:22:52 (muokattu 29.04.2010 13:25:39)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie olen monesti laittanut vaahtomuovia tai teippiä kieliin, joita tiedän etten nauhoitetussa riffipätkässä tai melodiapätkässä tule käyttämään lainkaan.
 
Livenähän ongelma tosiaan korjautuu soittoteknisellä asialla, tai sitten se peittyy muun rumban alle.
 
PS. Kerrannaisten soiminen on ihan luonnollinen juttu kielisoittimissa. Sen huomaa varsin hyvin pianojen ja flyygelien kanssa. Itseasiassa pelkkä soivien kielten värähtely saa muut kielet värähtelemään.
 
six-six-o-four
varakeef
29.04.2010 14:25:14 (muokattu 29.04.2010 14:27:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mikään pakkohan ei ole dempata, se muiden kielten resonoiminen voi olla tavoiteltavaakin. Ajatellaampa esimerkiksi melodian näppäilyä akustisella kitaralla.
 
Jos vielä rautalankaosastolla ollaan, niin antaisin soida vaan - edellytyksellä, että kyseessä on resonointi eikä hutilyönnit.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Frankster
29.04.2010 14:31:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Ja mikään pakkohan ei ole dempata, se muiden kielten resonoiminen voi olla tavoiteltavaakin. Ajatellaampa esimerkiksi melodian näppäilyä akustisella kitaralla.
 
Jos vielä rautalankaosastolla ollaan, niin antaisin soida vaan - edellytyksellä, että kyseessä on resonointi eikä hutilyönnit.

 
Voi olla, mutta voi olla olemattakin. Keskimäärin kuulostaa ikävältä jos sävellajina on vaikka F ja ala-E alkaa soimaan vapaana mukana siellä rautalankasoolon takana.
 
-Frankster
 
sickboy
29.04.2010 16:52:17 (muokattu 29.04.2010 17:02:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro.
 
Jos soitat Jaguarilla tai Jazzmasterilla niin osaan ratkaista ongelman, sillä olen samassa jamassa ollut itsekkin. Homma menee niin, että ne kielet resonoivat sulla sieltä tallan oikealta puolelta (tallan ja vibrakoneiston välillä) eikä suinkaan siltä puolelta mistä plektralla lyödään.
 
Vedä kielten ympäri teippi, tuloksena sen ärsyttävän resonoinnin loppuminen. Laitan vielä linkiksi kuvan hommasta. Kuvassa on siis uljas Jaguarini keikalla vuonna nakki ja miekka. Kuvassa voi kuitenkin selvästi havaita mustalla teipillä tehdyn vaimennustoimenpiteen tallan ja vibrakoneiston välillä.
 
http://www.sugarhigh.fi/sala/jaguar.jpg
 
Edit:
 
Ja vielä vastaus ensimmäiseen viestiin....Kyllä minä ainakin demppaan oikealla/vasemmalla kädellä kaikki kielet mitä en toivo soivan. Soitti sitten sooloa tai komppia niin on ne muut kielet dempattava, tavalla tai toisella.
 
Squierrel
30.04.2010 09:23:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Homma menee niin, että ne kielet resonoivat sulla sieltä tallan oikealta puolelta (tallan ja vibrakoneiston välillä) eikä suinkaan siltä puolelta mistä plektralla lyödään.
 
Jaskamestarilla soittelen, mutta ei se mahdollinen siellä puolella tapahtuva resonointi ole ongelma, kyllä se on siellä varsinaisella soivalla puolella, kun resonointi häiritsee.
 
Tämä on eittämättä soittotekninen ongelma, vaikka ihmettelenkin sitä suuresti, kun en ole siihen koskaan ennen törmännyt. Silloin joskus aikoinani, kun kävin soitonopettajalla, niin tämä opetti soittamaan mahdollisuuksien mukaan neljän nauhan laatikossa, kunkin sormen hallitessa omaa nauhaansa. Tähän tarvitsisin sitten kuudennen sormen peukalon ja etusormen väliin demppaamaan, kun plektrakädellä en voi sitä tehdä, kunse roikkuu kammessa kiinni koko ajan, paitsi silloin, kun soitan tarkoituksella dempattuja ääniä.
 
Mutta on tässä kyse kitarastakin, jollain tapaa. Joko mikit on herkempiä ottamaan tätä resonointia tai sitten talla siirtää värähtelyjä kielestä toiseen tehokkaammin kuin Straton talla.
 
"I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam."
varakeef
30.04.2010 10:09:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Frankster: Voi olla, mutta voi olla olemattakin. Keskimäärin kuulostaa ikävältä jos sävellajina on vaikka F ja ala-E alkaa soimaan vapaana mukana siellä rautalankasoolon takana.
 
Ala E on kyllä silloin väärin viritetty... tai soolon sävel F:ssä lepää turhan kauan viereisessä sävelessä. Resonointihan on nimenomaan samojen taajuuksien (tai niiden harmonisten kerrannaisten) heräämistä. Lähtökohtaisesti mielyttävää siis.
 
Tyyli- ja soittotapakysymyksiä, toki. Ei sovi tykytyskomppiin, esimerkiksi.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
LaMotta
30.04.2010 12:16:54 (muokattu 30.04.2010 12:17:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: Meikäläistä on viime aikoina alkanut häiritä se, kun soitan melodiaa ylemmillä kielillä, alkavat alemmat kielet resonoida ja tuottaa ylimääräistä ääntä. Tulee vähän semmoinen säkkipillifiilis, kun E ja A soi koko ajan taustalla, vaikka mitä soittais. Mistähän tässä voisi olla kysymys?
 
Eräs syy kielien resonointiin on se että tallassa kielikulma on tapauskohtaisesti liian loiva. Voi johtua esim kielten väärästä pujotuksesta bigsby-systeemissä.
 
Näkemättä vaikea sanoa.
 
Eli jos kielet tulee kiinnittimistä päin liian loivalla kulmalla tallaan, syntyy resonointia.
 
Saman ilmiön vuoksi fenkuissa on satulapäässä ne painimet lavassa jotka jyrkentää loivaa kielen poistumiskulmaa.
 
Olen, siis ajattelen. - Kas Dertes
Frankster
30.04.2010 17:17:30 (muokattu 30.04.2010 17:19:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: Jaskamestarilla soittelen, mutta ei se mahdollinen siellä puolella tapahtuva resonointi ole ongelma, kyllä se on siellä varsinaisella soivalla puolella, kun resonointi häiritsee.
 
Tämä on eittämättä soittotekninen ongelma, vaikka ihmettelenkin sitä suuresti, kun en ole siihen koskaan ennen törmännyt. Silloin joskus aikoinani, kun kävin soitonopettajalla, niin tämä opetti soittamaan mahdollisuuksien mukaan neljän nauhan laatikossa, kunkin sormen hallitessa omaa nauhaansa. Tähän tarvitsisin sitten kuudennen sormen peukalon ja etusormen väliin demppaamaan, kun plektrakädellä en voi sitä tehdä, kunse roikkuu kammessa kiinni koko ajan, paitsi silloin, kun soitan tarkoituksella dempattuja ääniä.
 
Mutta on tässä kyse kitarastakin, jollain tapaa. Joko mikit on herkempiä ottamaan tätä resonointia tai sitten talla siirtää värähtelyjä kielestä toiseen tehokkaammin kuin Straton talla.

 
Kannattaa kuitenkin kokeilla ehdotettua konstia kuolettaa kielten värinä tallapalojen takana. Se kokeilu ei maksa mitään :) Ja tarkennuksena tuohon demppaukseen, itselläkin se tapahtuu niinkuin yllä kuvattiin: soitettavaa kieltä alemmat (paksummat) kielet kuolettuvat pikkauskädellä kämmensyrjällä, ylemmät taas otelautakädellä. Jos vibrakammen kulma on semmoinen ettei siitä meinaa saada otetta ilman pikkauskäden nostamista kielistä irti, voi kokeilla joko säätää tallaa tai sitten taivuttaa vibrakampea semmoiseksi että se asettuu alemmas. Tuttuja kikkailuja monille vibratallan omistaville.
 
EDIT: tarkennuksena, kyllä mun oikea käsikin demppaa niitä yläkieliä tarvittaessa. Eli pikkurilli, ainakin henkilökohtaisesti oikean käden asento on vain muovautunut sellaiseksi. Tämä thread oikeastaan kuuluisi soittamis-osastolle..
 
Kielten kuolettamisesta muodostuu tapa kun sitä on vähän aikaa harrastanut. Hyvä siitä tulee ;)
 
-Frankster
 
pekurides
30.04.2010 19:07:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: En kyllä ihan suoralta kädeltä usko selityksiänne, vaikka en kyllä heti tyrmääkään.
 

 
heh, hyvin sanottu. Tulee melkein joku kummelijuttu mieleen....
 
They see me rollin, they hatin.
Squierrel
01.05.2010 07:31:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä thread oikeastaan kuuluisi soittamis-osastolle...
 
No, tavallaan. Se ratkaisu nimittäin löytyi soittamisen ja laitteiden väliseltä harmaalta alueelta. Resonointia nimittäin ilmenee vain, jos soittelen rintamasuunta vahvistinta päin, jolloin kaiuttimen ja kielten välillä on suora akustinen yhteys. Ei tartte kuin kääntyä poispäin, niin resonointi vähenee siedettäville lukemille ja kuulokesoitossa häviää kokonaan.
 
"I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam."
Frankster
03.05.2010 09:28:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: No, tavallaan. Se ratkaisu nimittäin löytyi soittamisen ja laitteiden väliseltä harmaalta alueelta. Resonointia nimittäin ilmenee vain, jos soittelen rintamasuunta vahvistinta päin, jolloin kaiuttimen ja kielten välillä on suora akustinen yhteys. Ei tartte kuin kääntyä poispäin, niin resonointi vähenee siedettäville lukemille ja kuulokesoitossa häviää kokonaan.
 
Niin unohtu kysyä: millä volumella tämä ratkaisu? Keikka- vai makuuhuonevolume?
 
Paras ja ainoa todella toimiva ratkaisu ei-toivottuun resonointiin on edelleen kielen kuoletus :)
 
-Frankster
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti