Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mahonki vs. leppä
1 2
Dropped C
28.04.2010 17:44:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Mun mielestä se käyttää jotain espanjalaista mahongin tapaista puuta... Cedar, eli seetri(kö)?
 
Niin tais olla. Nyt kun tarkemmin muistelin, niin hänen mielestään viimeiset Lespat, missä oli hyvät puut ovat 60-luvulta. Sen jälkeen "oikea" puu alkoi olemaan liian kallista.
 
Mr. Speed
28.04.2010 18:38:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Mun mielestä se käyttää jotain espanjalaista mahongin tapaista puuta... Cedar, eli seetri(kö)?
 
Itelläni on kaksi keppiä, joissa on molemmat, sekä kaula että body specsien mukaan Honduras mahonkia. Jotkut osaa kertoa, että se ois tosiaan käytetty käytännössä loppuun, liekö sitten isojen firmojen varastoissa vähän arvokkaammille tuotteille vielä jäljellä. ESP:llä taitaapi olla tällä hetkellä maailman suurin ja kattavin varasto high-end puista. Toinen näistä mun "honduras mahonki"-kepeistä on ESP:n Custom Shop, ja toinen on Jacksonin Custom Shop(80-luvulta). Tietysti vaahterakansi vaikuttaa kirkkauteen, ja molemmista mahonkisista moinen löytyykin. Etenkin ESP on todella rikas soinniltaan. Kuka helvetti niitä akkareita kaipaa :)
 
Ja mitä tulee Ruokankaan hinnoitteluun. Kai se on ihan kohdillaan kun jengi ostaa.. Henkilökohtaisesti.. Itse en kyllä suomalaisesta kepistä perusspecseillä maksaisi 4000 euroa, vaikka tekijä paskoisi kettingeittäin kultaa. Totuus kuitenkin lienee, että kun puhutaan hinnakkaista kepeistä on kitara vain niin hyvä kuin sen puut. Vaikea vaan on uskoa, että pienehkö suomalainen yrittäjä voisi olla kova kilpailu vaikkapa ESP:n kokoiselle multikansalliselle hirviölle, kun puhutaan kovien puiden tarjouskilpailusta.
 
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
Vapour
28.04.2010 19:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Mun mielestä se käyttää jotain espanjalaista mahongin tapaista puuta... Cedar, eli seetri(kö)?
 
Ei seetriä, vaan punasetrelaa, tai tuoksisetrelaa kuten tuota näkee myös kutsuttavan. Tieteellinen nimi on Cedrela Odorata ja englanniksi näkee ilmaisua Spanish Cedar.
 
Seetri taasen on havupuu.
 
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
LesPaul70
28.04.2010 20:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Puulajien "soundikartta" : http://img151.imageshack.us/img151/7400/tonereferencebodies5ui.gif
 
Mielenkiintoinen mutta hiukan yllättävä kartta. Sen nyt vielä jotenkin sulatan, että mahonki on luonteeltaan enemmän keskiääni- kuin bassovoittoinen, mutta että lehmus olisi luonteeltaan tummempi kuin mahonki? Kaikki koskaan soittamani lehmuskitarat ovat kautta linjan olleet (mikeistä riippumatta) selvästi kirkkaampia kuin yksikään soittamani mahonkikitara. Itse asiassa monet niistä ovat olleet leppä-stratojakin selvästi kirkkaampia.
 
Onhan se puulaji tietysti vain yksi (joskin hiton tärkeä) osa yhtälöä, tai ehkä itse vain koen "tumman" / "kirkkaan" eri tavalla kuin tuon kuvan laatija.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Mr. Speed
28.04.2010 22:10:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: Mielenkiintoinen mutta hiukan yllättävä kartta. Sen nyt vielä jotenkin sulatan, että mahonki on luonteeltaan enemmän keskiääni- kuin bassovoittoinen, mutta että lehmus olisi luonteeltaan tummempi kuin mahonki? Kaikki koskaan soittamani lehmuskitarat ovat kautta linjan olleet (mikeistä riippumatta) selvästi kirkkaampia kuin yksikään soittamani mahonkikitara. Itse asiassa monet niistä ovat olleet leppä-stratojakin selvästi kirkkaampia.
 
Onhan se puulaji tietysti vain yksi (joskin hiton tärkeä) osa yhtälöä, tai ehkä itse vain koen "tumman" / "kirkkaan" eri tavalla kuin tuon kuvan laatija.

 
Itselläni on juuri päinvastaiset kokemukset.
 
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
Terry Pantheras
28.04.2010 22:12:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Itselläni on juuri päinvastaiset kokemukset.
 
Jommalla kummalla on ollut tone-potikat väärässä asenneossa... :)
 
MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
Mr. Speed
28.04.2010 22:22:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Jommalla kummalla on ollut tone-potikat väärässä asenneossa... :)
 
Tai sitten muiden mahonkikitarat ovat olleet Gibsoneita, ja mulla oikeasti hyviä ;)
 
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
Raist
29.04.2010 00:17:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahongin sointiin liittyy pitkälti sen tiheys, joka taas paikallisista syistä vaihtelee aika paljon. Mineraalipitoisuudet, sademäärät ja valon määrä voivat vaikuttaa yllättävän paljon.
 
En toki väitä, ettei mahonki olisi aina mahonkia, tai että kaikki jotka täällä asiasta tinkaa, ei kuulisi aina eroa mahonki- ja leppäkitaran välillä vaikka pimeässä huoneessa ja side silmillä soitettaes. Onhan se saundi niin tunnistettava, aina. Parhaat epäilemättä osaa sanoo vahvistimen ja putkien merkin ja mallinkin, vaikkei pääsis koskemaankaan laitteisiin.
 
Frankster
29.04.2010 08:59:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahonki vs. leppä..noh, jos kitaran pitää taipua monenlaiseen niin IMO taipuisampi soundimaailma löytyy lepästä. Paha yleistää näin mutta jos toinen kerran on valittava..
 
Muuten näistä puista: hyvä mahonki ei ole tunkkainen tai tumma soinniltaan, siinä vain on hyvin vahva ja korostunut keskialue. Sointi on paksu. Leppää taas on suhteellisen hyvin balanssissa oleva puu (soinnillisesti); vahva alapää, tukeva keskialue (sekä alamiddle että ylämiddleä löytyy), ja erotteleva muttei piikittävä yläpää.
 
Kitaran muita speksejä kannattaa katsoa tarkkaan. Monen kitaranrakentajan mielipide on että jos kyseessä on pulttikaulainen ja kelluvalla tallalla varustettu kitara, kaula dominoi sointia. Omien kokemusten perusteella pitkälti allekirjoitan tämän. Tämä ei ollut mitenkään kritisointia pulttikaulaisia soittimia kohtaan; ne eivät ole sen huonompia tai parempia kuin liimakaulaisetkaan, vain erilaisia. Kumpiakin omistan, läpikaulaista en vielä valitettavasti.
 
Neuvoisin alkuperäistä kirjoittajaa miettimään ensin tulevan soundivalikoiman ja kitaran muut speksit. Alaviremättöön ja monipuoliseen soitantaan oma valinta olisi 25.5 tuuman skaalalla ja vaahteraisella kaulalla varustettu keppi. Ihan sen takia että vaahtera pitää atakin tiukkana, skaalan myötä jännitettä on alavireissä enemmän kuin LP:n skaalalla. Muut speksit sitten kaulaliitoksen ja tallavalinnan mukaan.
 
-Frankster
 
Dr. Muff
29.04.2010 09:09:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Oltiin aikanaan duuniporukalla exculla Ruokangaalla ja siellä itse maestro tietenkin haukkui Gibsonit, yms. Ibanezit heti kättelyssä maanrakoon.
 
Yhellä meistä oli mukana Gibson LP studio säädettäväksi. Olihan siinä G:n Lepukassa aivan älyttömän tunkkainen soundi tähän Ruokankaan LP-näkemykseen nähden. (Duke tais olla?). Dukessa(?) oli kirkkautta vaikka muille jakaa.
 
Kehyskeli siinä että hänen kitaransa ovat tehty jostain oikeaa, alkuperäistä 50-60 luvun mahonkia vastaavasta. (Hondurasin mahonki?). Ei nyt millään muista kaikkia yksityiskohtia, kun siitä on jo muutama vuosi aikaa.

 
Tähän olen kyllä törmännyt itsekin. Tuntuu olevan yleistä noissa piireissä että haukutaan kaikki merkittävät alalla toimijat maanrakoon. Tää ykskin paikallinen kitaraseppä muistaa aina haukkua gibsonit ja fenderit, vaikka sille olis just lyönyt sellasen käteen. Eikä se jää siihen, seuraavaksi haukutaan ne ihmiset jotka ostaa näitä soittimia. Kuitenkin niin että paskaa työnjälkeä olen saanut ihan kotimaisiltakin rakentajilta (huom. monikko) kun olen soittimia laitattanut. Sama meininki vahvistinpuolella. Tää yks toinen vahvistinrakentaja kyllä auliisti haukkuu ylimieliseen sävyyn muiden ratkaisut. On oikein kiva kaveri niin kauan kun olet 100% samaa mieltä kaikesta. Mua ei ainakaan jalliteta asiakkaaksi noilla kikoilla.
 
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «