Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ei soi
1 2 3
Krice
28.04.2010 15:30:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Ja mitä trolliin tulee, niin joissain paikoissa mnettiä mr.Krice taitaa itse sitä harrastaa.
 
En asia-alueilla. Mitä tulee aristoteleehen, niin kaveri heittää jatkuvasti hatusta mitä sattuu. Minulla tuli mitta täyteen ja painoin varoitusta, minkä olen tehnyt tasan kerran täällä ollessa eli nyt.
 
Simo78
28.04.2010 15:40:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: En asia-alueilla. Mitä tulee aristoteleehen, niin kaveri heittää jatkuvasti hatusta mitä sattuu. Minulla tuli mitta täyteen ja painoin varoitusta, minkä olen tehnyt tasan kerran täällä ollessa eli nyt.
 
No ei se ainakaan tähän ketjuun hatusta heittänyt. Joka kerta kun mun keppi on säädetty, niin aina on uudet kielet lyöty kiinni(säätöjä mulle tehnyt: ruokangas, J.salo, kitarapajasta joku ja joku musamaailmasta).
 
LesPaul70
28.04.2010 20:36:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: En asia-alueilla. Mitä tulee aristoteleehen, niin kaveri heittää jatkuvasti hatusta mitä sattuu. Minulla tuli mitta täyteen ja painoin varoitusta, minkä olen tehnyt tasan kerran täällä ollessa eli nyt.
 
Turhaan. Ehkä vähän kärjistystä oli mukana, mutta ainakin tässä ketjussa nimimerkki on todellakin periaatteessa ihan oikeassa. Tai sitten monet kovan luokan ammattilaiset (mm. Lottonen) ovat olleet väärässä selittäessään minulle jo vuosia sitten uusien kielien tärkeyttä, kun intonaatio halutaan pistää kohdalleen.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Krice
28.04.2010 20:55:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: selittäessään minulle jo vuosia sitten uusien kielien tärkeyttä, kun intonaatio halutaan pistää kohdalleen.
 
Jos kieli on kunnossa ja toimii oikein, niin ei sen iällä ole mitään merkitystä intonaation kannalta. Hitto sentään. Järkeä nyt päähän.
 
Les Fender
28.04.2010 21:22:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Jos kieli on kunnossa ja toimii oikein, niin ei sen iällä ole mitään merkitystä intonaation kannalta. Hitto sentään. Järkeä nyt päähän.
 
Kielet ovat kulutustavaraa. Minkä ihmeen takia intonaation säätö pitäisi tehdä vanhoilla kielillä? On ihan selvää optimaalisia säätöjä haettaessa että kaiken pitää olla mahdollisimman hyvässä kunnossa, kaulan, nauhojen, satulan, tallan, kielien... Ainakin kaikki ammattilaiset tekevät näin. Harrastelijana intonaation voi säätää vaikka 30 kertaa kuukaudessa, samoilla kielillä.
 
"Living is easy with eyes closed!"
aristoteles666
28.04.2010 22:37:36 (muokattu 28.04.2010 22:38:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: En asia-alueilla. Mitä tulee aristoteleehen, niin kaveri heittää jatkuvasti hatusta mitä sattuu. Minulla tuli mitta täyteen ja painoin varoitusta, minkä olen tehnyt tasan kerran täällä ollessa eli nyt.
 
mä en heitä juttuja hatusta.
edit. enkä viitsinyt painaa varoitusta, se on aika nössöä.
 
TvA
29.04.2010 09:46:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Jos kieli on kunnossa ja toimii oikein, niin ei sen iällä ole mitään merkitystä intonaation kannalta. Hitto sentään. Järkeä nyt päähän.
 
Puhut pötyä: kielen ikä (=kuluneisuus ja likaisuus) nimenomaan vaikuttaa intonaation säätöön, koska kielen tulee olla säädettäessä mahdollisimman tasalaatuinen.
 
Suosittelen tutkimaan lähdekirjallisuutta, esim. Dan Erlewinen "How to make electric guitar play great", tai sitten kysyt joltain ihmiseltä jonka elinkeino on näistä asioista tietäminen, niin ei sinunkaan tarvitse (enää) tehdä itsestäsi julkista pelleä.
 
Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta
hapan
29.04.2010 11:19:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa, täällä on näköjään taas yksi pelle, joka ei tiedä mistään mitään. Etenkään siitä, mistä puhuu.
 
Krice
29.04.2010 12:03:23 (muokattu 29.04.2010 12:23:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TvA: Puhut pötyä: kielen ikä (=kuluneisuus ja likaisuus) nimenomaan vaikuttaa intonaation säätöön, koska kielen tulee olla säädettäessä mahdollisimman tasalaatuinen.
 
Tehkääpä älyköt pieni testi. Ottakaa mikä tahansa kitara, jossa on käytetyt kielet (ei loppuun kuluneet) ja säätäkää intonaatio pieleen. Sen jälkeen säätäkää se kuntoon. No, tarvittiinko uusia kieliä intonaation säätämiseen? Kyllä vai ei? Miten hankalaksi tämänkin asian voi tehdä.
 
Rautalangasta vielä:
 
Loppuun kulunut/viallinen/yms. kieli - intonaation säätö ei luultavasti onnistu (varsinkaan jos kielessä on vikaa), mutta voi myös toimia ihan hyvin
 
Normaali, käytetty kieli - intonaation säätö toimii, kielen iällä ei merkitystä
 
Uusi kieli - voi venyä vielä parikin päivää, joten intonaation säätämäminen ei välttämättä toimi heti tarkasti
 
Terv. yli 20 vuotta kitaraa soittanut pelle.
 
RawknRawl
29.04.2010 12:23:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tehkääpä älyköt pieni testi. Ottakaa mikä tahansa kitara, jossa on käytetyt kielet (ei loppuun kuluneet) ja säätäkää intonaatio pieleen. Sen jälkeen säätäkää se kuntoon. No, tarvittiinko uusia kieliä intonaation säätämiseen? Kyllä vai ei? Miten hankalaksi tämänkin asian voi tehdä.
 
Meinaat, että kielten tullessa siihen pisteeseen, että intonaatio lähtee vaeltamaan, täytyy säätää intonaatiota? Nerokasta touhua. Ja painelet vielä varoituksia? Melkein yhtä nerokasta.
 
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
Krice
29.04.2010 12:26:24 (muokattu 29.04.2010 12:27:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RawknRawl: Meinaat, että kielten tullessa siihen pisteeseen, että intonaatio lähtee vaeltamaan, täytyy säätää intonaatiota?
 
Sinä puhut jostakin "vaeltamisesta", josta en tiedä mitä se tarkoittaa sinun päässäsi, mutta minä en ole sellaisesta puhunut. Säätäkää se intonaatio pieleen ja sitten takaisin, siellä tallassa on se ruuvi josta tallapala liikkuu edestakaisin, intonaatio säädetään siitä. Mitä idiootteja täällä oikein pyörii?
 
Johann Onn
29.04.2010 14:00:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Les Fender: Kielet ovat kulutustavaraa. Ja niihin tulee yleensä, se kielikulma.
 
A) Jos joudut siirtämään niitä (varsinkin taaksepäin), kielessä on kohta kaksi semmosta. Vaikutus kielten sointiin, ei nyt ehkä ole ainakaan parempi. Eikä välttämättä tartte edes alkaa arvailla, mistä kohtaa kieli menee katki.
 
B) Ainoastaan floikissa ei ole tota ongelmaa, koska kieli on (yleensä) kiinni tallapassa, jota liikutellaan. Lukkosatula kyllä tekee myös jäljen kieliin. Siirrät taaskepäin ja se lukkojen alla ollut kohta, on ekan nauhan kohdalla. Ei välttämättä taaskaan sointia tai kestävyyttä paranna.
 
Puhumattakaan siitä, käyttyykö kohdan "A" vanha kielikulma, katketessa kuin ongenkoukku vai ei.
 
darrell
29.04.2010 14:22:57 (muokattu 29.04.2010 14:46:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitään sittenkään.
Kommentoin näköjään turhaan jo ketjun kuluessa oikaistua asiaa.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
aristoteles666
29.04.2010 17:57:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tehkääpä älyköt pieni testi. Ottakaa mikä tahansa kitara, jossa on käytetyt kielet (ei loppuun kuluneet) ja säätäkää intonaatio pieleen. Sen jälkeen säätäkää se kuntoon. No, tarvittiinko uusia kieliä intonaation säätämiseen? Kyllä vai ei? Miten hankalaksi tämänkin asian voi tehdä.
 
Rautalangasta vielä:
 
Loppuun kulunut/viallinen/yms. kieli - intonaation säätö ei luultavasti onnistu (varsinkaan jos kielessä on vikaa), mutta voi myös toimia ihan hyvin
 
Normaali, käytetty kieli - intonaation säätö toimii, kielen iällä ei merkitystä
 
Uusi kieli - voi venyä vielä parikin päivää, joten intonaation säätämäminen ei välttämättä toimi heti tarkasti
 
Terv. yli 20 vuotta kitaraa soittanut pelle.

 
teepäs ihan itse se testi niin huomaat mistä täällä on puhuttu
 
Simo78
29.04.2010 20:12:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: teepäs ihan itse se testi niin huomaat mistä täällä on puhuttu
 
Epäilen suuresti että huomaisi, kyseinen herra kun on itse aika pahasti solmussa ja fakkiintunut omaan oikeassa olemiseen. Juuri tuollaisten neuvojen takia, mä suosittelisin ketjun aloittajalle, että vie ainakin ekan kerran kitaran Ruokankaalle(kun asuu Hyvinkäällä) ja vaikka sieltä kysyy neuvoja. Yksi vanha duunikaveri kuskaili skittojaa Ruokankaalle, joka sitten opasti miten saa hienovireet kuosiin. Netissä kun on vaikka minkälaista tallaajaa, jotka luulevat osaavansa, vaikkei ois mitään käsitystä asioista...
 
Les Fender
29.04.2010 21:13:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Tehkääpä älyköt pieni testi. Ottakaa mikä tahansa kitara, jossa on käytetyt kielet (ei loppuun kuluneet) ja säätäkää intonaatio pieleen. Sen jälkeen säätäkää se kuntoon. No, tarvittiinko uusia kieliä intonaation säätämiseen? Kyllä vai ei? Miten hankalaksi tämänkin asian voi tehdä.
 
Jos luet tarkasti omaa tekstiäsi niin ymmärtänet että säädät tuossa intonaation sen kuluneen kielisetin mukaiseksi. Voihan niitä tallapaloja toki halutessaan vispata vaikka joka päivä. Luonnollisestikin tallapalan siirto vaikuttaa intonaatioon, olipa se kieli kulunut tai ei. Uusilla kielillä kun tekee säädön niin hyvin suurella todennäköisyydellä intonaatio on kohdallaan seuraavankin kielisatsin vaihdettuasi. (Tietenkin vaihdetun setin pitää olla samanlainen.) Jos säädöt tekee käytetyillä kielillä niin todennäköisesti säätö on pielessä kun setti vaihtuu, ellet sitten osaa kuluttaa ja lisätä lihapiirakan jämiä kieliin aina samalla tavalla.
 
Terv. yli 20 vuotta kitaraa soittanut pelle.
 
Noh, tässä muutaman kymmenen kitaran kuukausivauhdilla intonaatioita säätäessä en kyllä huomaa välttämättä korrelaatiota soittovuosilla ja säätötaidoilla.
 
"Living is easy with eyes closed!"
weetube
29.04.2010 22:49:05 (muokattu 29.04.2010 22:50:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisää lihapiirakan jämiä,niitähän kaikkien kitaroissa ja kielissä on. :-)
 
On muuten aika turhaa äynäämistä ja vääntöä tämä keskustelu,notta juu...
 
Minushuman
29.04.2010 22:57:16 (muokattu 29.04.2010 22:58:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näinhän tää homma etenee. Jos säätää vanhoilla kielillä intonaation kohilleen, niin säätää todellakin intonaation vanhoille kielille. Kun laittaa uudet kielet, niin intonaatio on päin persettiä. Itse olen säätänyt uusillä kielellä (pari päivää kitarassa olleilla) intonaation kohdalleen. Kun vaihdan kielet 6-8 viikon välein saman valmistajan samaan settiin, ei intonaatioon tarvitse juurikaan koskea. Eli säädän intonaation suht uusille kielille. Jos vaihdat kitaraasi vain vanhoja kieliä vanhojen tilalle niin kyllähän vanhoillakin voi intonaation säätää.
Kyllä se kielen ikä kuitenkin vaikuttaa ihan helvetisti. Kärjistettynä esimerkkinä akustisessa kitarassani (jossa ei intonaatiota voi säätää, tai voi, mutta tarvitsee sahaa, höylää, liimaa, poraa sun muuta hardwarea) oli lähes kolme vuotta vanhat kielet. 1. kielen kahdenneltatoista nauhalta painettaessa tuli miltei puolisävelaskelta korkeampi sävel vaikka kitara oli +/- 1cent viritysmittarilla virittetty. Kun vaihdoin uudet kielet, 1. kielen kahdenneltatoista nauhalta tuli e, niinkuin standardi vireisestä kitarasta pitäisikin. Vastaavaan olen törmännyt Floikkari kitarassa jossa on tosi vanhat kielet. Eli "uusilla" kielillä intonaatiota säätäessä, säätää kieliä vaihtaessa "uusille" kielille. Vanhoilla, vanhoille. En vaan tiedä miksi kukaan kuluttaisi kieliä tarkoituksella esim. jossain kakkoskitarassa, jotta voisi käyttää vanhoja kieliä kitaroissaan. Miksi sitten yleensäkään vaihtaisi kieliä?
 
E:typoja
 
"And there goes the Challenger, being chased by the blue, blue meanies on wheels. The vicious traffic squad cars are after our lone driver, the last American hero, the electric centaur, the, the demi-god, the super driver of the golden west!"
TvA
29.04.2010 23:14:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Mitä idiootteja täällä oikein pyörii?
 
Tässä esimerkkinä yksi tämän hetken pahimmista tapauksista:
 
http://muusikoiden.net/jasenet/18476
 
...kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia...
 
Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta
Minushuman
29.04.2010 23:23:22 (muokattu 29.04.2010 23:25:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän Kricellä on ihan asia pointteja ja olen huomannut, että mies kitaraansa osaa säätää ihan oikein, mutta en tiedä, että ihan kettuillakseenko tätä asiaa inttää? Ymmärtääkö ihan tahallaan väärin vai onko muuten vaan ollut tosi paska päivä?
 
E: Vaiko onko koko keskustelu yhtä toistensa väärin ymmärtämistä.
 
"And there goes the Challenger, being chased by the blue, blue meanies on wheels. The vicious traffic squad cars are after our lone driver, the last American hero, the electric centaur, the, the demi-god, the super driver of the golden west!"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «