Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kamatarpeet
1 2
Neponen
12.04.2010 23:55:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon samasta aiheesta kysellyt aiemminkin muiden aloittamissa ketjuissa, mutta dilemma on nyt niin paha, että täytyy kysyä ohjaavia mielipiteitä ja apua.

Eli,
mallintava vahvari koitetaan laittaa kiertoon ja tilalle pitäisi saada uutta.
Olen makuuhuonekitaristi, joka on uransa alkupäässä (kohta kolmisen vuotta soitellut) ja bändihommia ei ole näköpiirissä.

Tykkään soitella Ynkkää, Gary Moorea, Gilbertiä, erinäisiä kasarihevibändejä aina AC/DC:stä Judas Priestiin. Jotain modernimpaa metallia tulee myös soitettua, mutta minnekään Emperor tai Behemoth linjoille ei ole kiinnostus mennä.

Ajattelin kysyä, että mitäs mallintavan tilalle?
5W putkinuppi ja sille 1x12" ja sitten joku säröspedu keulille, että lähtee vähän kovemmatki rosot?

Multsari, voisi olla Tonelab, mutta mikä näistä? LE, SE ja mitä niitä nyt on.
Mikäs tälle kaveriksi, aktiivikaiutin ja montako kipaletta? Yksi vai kaksi? Tähän asti olen soittanut monosaundilla, eli stereo voisi olla aika hurja askel eteenpäin =) Ja jos ei aktiivikaiuttimia, niin mitenkäs nämä power ampit? Niistä olen kuullut juttua, mutta siihen se jää.

Nuppi + kaappi olisi tietty sisustusarvoltaan suurempi ja helppohan se on jatkossa vaihtaa vaan styrkampaa nuppia tai kaappia alle. Tässä voi volumet olla kotisoitossa ongelmana?

Tuon multsarijutun etuna olisi varmaan soundien monipuolisuus ja yleinen käytännöllisyys. Esimerkiksi aktiivikaiuttimia voisi käyttää tarvittaessa tietokoneen pönttöinä, läppäri kun on omistuksessa.

Joo ja rahaa ei ole kovasti käytössä, noin puoli kiloa alkaa olla jo ylärajoilla.

Auttakee!

"Mikään ei ole niin käytännöllinen kuin toimiva teoria". -Kurt Lewin
Numb
13.04.2010 08:42:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää on sillain vaikeita, kun kyse on makuasioista. Itse vetelin makuuhuonekitarointiaikoinanikin (hieno yhdyssana!) putkivahvistimella ja irtopedaaleilla. But that's just me.

Puolen kilon budjetilla mallintava on varteenotettava, mutta jos näet tulevaisuudessa bändihommien mahdollisuuden (makuuhuoneessa soittamalla ei saa pinpp...) niin sitten voipi kääntyä suuntaan nuppi ja esim 2x12 kaappi. Nuppia voi siinä päällä sitten vaihtaa tarpeen mukaan. Esim. Orange Tiny Terror tai Blackstar HT-5 ja alle Framus 2x12 on peruskattausta tuossa hintaluokassa. Nuppi voi tietty olla vaikka Blackheart Little Giant, jääpi massia polkimiinkin.

Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
nakedzen
13.04.2010 09:41:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laney Lionheart on aikas varteenotettava peli, meidän leadiskebaristi veteli tuolla 20W nuppi + 2x12 kaappiyhdistelmällä joskus ja hyvin riitti bändisoitossakin. Ja kuulostaa myöskin todella hyvältä. Combo on sitten 5W että sen kovaäänisyydestä en osaa sanoa.

Näyttäisi ainakin gear4music.comista lähtevän tuo combo hintaan 526€.
albionbloom
13.04.2010 10:33:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nakedzen: Laney Lionheart on aikas varteenotettava peli, meidän leadiskebaristi veteli tuolla 20W nuppi + 2x12 kaappiyhdistelmällä joskus ja hyvin riitti bändisoitossakin. Ja kuulostaa myöskin todella hyvältä. Combo on sitten 5W että sen kovaäänisyydestä en osaa sanoa.

Näyttäisi ainakin gear4music.comista lähtevän tuo combo hintaan 526€.

Komppaan.
Lähtee sopivat sounditkin tommoseen musaan, mitä mainitsit, että tykkäät soitella.
Laatuun nähden myös erittäin kohtuuhintainen ratkaisu, ja styrkassa on erittäin hyvä soundi jo itsessään, niin ei tarvii spedujen kanssa liikaa kikkailla.

MuzaK
13.04.2010 10:35:22

Mun mielestä makkarisoittoon ei tarvita ainakaan putkivehjettä kun ei sitä voi kotona soittaa niin lujaa että sen hyödyt tulisivat selkeästi esiin kasarihevanderia vääntäessä. Mallintava on mainio vaihtoehto, itellä ollut Vox AD50. Kun alat bändihommat, niin sitten osta toinen styrkkari, joku max 50W, jonka voit jättää treenikselle.

Vaikket soittaisikaan vielä bändissä, niin hommaa kovaääninen metronomi kotiin jotta varmistat rytmitajun kehittymisen. Ei tule sitten ikävää ylläriä kun soittelet muiden kanssa..

nappo
13.04.2010 10:37:06

Mulla on kotisoitossa Epiphonen 5W putkinuppi ja Orangen 1x12 kaappi. Periaatteessa vielä ylimääräisenäkin. Tuu hakee pois! :)

sickboy
13.04.2010 10:48:45 (muokattu 13.04.2010 10:50:01)

Mulla on itsellä Laney Lionheartin 5w combo. Soundi on hyvä, mutta enemmän semmoinen perinnehenkinen, ei siitä ainakaan mun kepeillä mitään kovin heavy-soundia saa. Hyvät cleanit ja blues/oldschool metallipörinät siitä toki saa. Ei kyllä riitä bändikämpällä tehoiltaan, koulumaailmassa riittää mainiosti bändinkin kanssa.

Voxilla on tullut joku nuppi/kaappiyhdistelmä jonka saa alle 300€. Se oli kyllä tosi hyväsoundinen. Siinä meni tehot muistaakseni 4w, 1w ja 1/4w, toimii siis hyvin nimenomaan makuuhuonevolyymeilla.

Edit: Noi Fenderin/Epiphonen/Peaveyn pikkuputkarit ei ollut kyllä soundiltaan lähelläkään tota Voxia tai Laneyta.

Neponen
13.04.2010 11:23:55

Numb:Puolen kilon budjetilla mallintava on varteenotettava,
mutta jos näet tulevaisuudessa bändihommien mahdollisuuden (makuuhuoneessa soittamalla ei saa pinpp...)
niin sitten voipi kääntyä suuntaan nuppi ja esim 2x12 kaappi.

Mallintavista haluaisin sinänsä juuri eroon, ainakaan tuo oma Vox valvetronix ei miellytä.
Makuuhuonehommat on tähän asti hoitunut ilman bändissä oloa ;)
Esim. Orange Tiny Terror tai Blackstar HT-5 ja alle Framus 2x12 on peruskattausta tuossa hintaluokassa.
Nuppi voi tietty olla vaikka Blackheart Little Giant, jääpi massia polkimiinkin.

Toi Blacstar Ht-5 nuppi olisi melko täydellinen, tiny terror ampuu jo budjetista yli.
Little Giant ei ole Fx-looppia ja siinä on vain yksi kanava. Mutta pärjäiskö sillä silti, jos speduista ottaa säröt? Sittenhän tavallaan olisi puhdas ja Clean saundi. Kun lyö spedut pois --> Clean. Spedut päälle --> Lead/overdrive?

Nakedzen:Laney Lionheart on aikas varteenotettava peli, meidän leadiskebaristi veteli tuolla 20W nuppi + 2x12 kaappiyhdistelmällä joskus ja hyvin riitti bändisoitossakin.
Ja kuulostaa myöskin todella hyvältä. Combo on sitten 5W että sen kovaäänisyydestä en osaa sanoa.

Pistetään korvan taakse.

MuzaK:Mun mielestä makkarisoittoon ei tarvita ainakaan putkivehjettä kun ei sitä voi kotona soittaa niin lujaa että sen hyödyt tulisivat selkeästi esiin kasarihevanderia vääntäessä.
Mallintava on mainio vaihtoehto, itellä ollut Vox AD50.

Juurikin se. Vaikka hommaisin jonkun 5W putkinupin, niin saanko hyödynnettyä sen täyttä kapasiteettia kotona?
Vai saako speduilla ns. hiljennettyä nuppia, että vääntää speduista sitä säröä esimerkiksi lisää, jolloin vahvarissa voi master olla pienemmällä?

Koitin tuossa linjata vähän paremmin noita tarpeita.
Haluaisin lisää tietoa tuosta multsarivaihtoehdosta? Tonelab LE, SE, vai ST?
Tonelabiin voisin siinä mielessä päätyä, että siinä on kuitenkin putkiteknologiaa, toisinkuin Line6 tuotteissa, jotka ei todellakaan ole vakuuttanut.

Mitä sitten tolle kaveriksi, onko ne aktiivikaiuttimet kohtuullisia, vaikka ostaisi vähän halvempaa? Behringerin Truthit on kalleimmat mihin olisi varaa, joten halvemmalla pitäisi päästä. Sitten sellainen vielä, että onko hyvä olla yksi vai kaksi kappaletta aktiivikaiuttimia?

Ja sitten vielä ne power ampit, eli ilmeisesti kyseessä on vahvistin joka toimii kuin aktiivikaiutin?

Ja tulipa vielä mieleen, että mitens nää räkkikamat? Niistä nyt ymmärrän kaikista vähiten, mutta onko niissä edullista tietä?

Numb
13.04.2010 11:25:43 (muokattu 13.04.2010 11:32:34)

Neponen: mitens nää räkkikamat? onko niissä edullista tietä?

Ei.

Blackstar ht-5 combo, Bad Monkey ja joku muljuutin (delay, phaser tai chorus, ehkäpä), ja siinä se puolen kilon budjetti onkin :)

Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Neponen
13.04.2010 11:41:44

Numb: Ei.

Blackstar ht-5 combo, Bad Monkey ja joku muljuutin (delay, phaser tai chorus, ehkäpä), ja siinä se puolen kilon budjetti onkin :)

Hmm.. Voisi harkita. Tosin tossa Blacstarissa se nuppi ja kaappi koukuttaisi enemmän :) Oikeasta paikasta tai torilta kun hommaa, niin voi jäädä jopa alle puolen kilon.

Vaikka tuossa sanoinkin, että mallintavista haluan eroon, niin tarkoitin niillä mallintavia vahvistimia. Eli tämä ei sulje pois tuota Tonelabia + muut.
Oisko Numbilla siihen neuvoa? Tai muilla?

Numb
13.04.2010 11:43:33

Neponen: Hmm.. Voisi harkita. Tosin tossa Blacstarissa se nuppi ja kaappi koukuttaisi enemmän :) Oikeasta paikasta tai torilta kun hommaa, niin voi jäädä jopa alle puolen kilon.

Juu, kyl määkin tossa mieluummin ottaisin nupin ja kaapin. Se vain on justiin se puoli kiloa, mikä ehkä tulee tielle. Huono kaappi on, no huono asia :)

Eli tämä ei sulje pois tuota Tonelabia + muut. Oisko Numbilla siihen neuvoa? Tai muilla?

Mulla on vain sen verran kokemusta mallintavista, että eivät ole mun juttu.

Neponen
13.04.2010 11:48:34 (muokattu 13.04.2010 11:49:19)

Numb: Juu, kyl määkin tossa mieluummin ottaisin nupin ja kaapin. Se vain on justiin se puoli kiloa, mikä ehkä tulee tielle. Huono kaappi on, no huono asia :)

Periaatteessa, jos ottaisi vaikka Framukselta 1x12" kaapin, niin sillähän päästäisiin vähän alaspäin?

Mutta jään odottamaan mielipiteitä tosta Tonelabista.

SURf
13.04.2010 13:57:18

Neponen: Periaatteessa, jos ottaisi vaikka Framukselta 1x12" kaapin, niin sillähän päästäisiin vähän alaspäin?

Mutta jään odottamaan mielipiteitä tosta Tonelabista.

Mulla on Tonelab SE jota olen ajellut aktiiviikaappiin ja AC30:seen. Jälkimmäinen on ihan ok vaihtoehto mutta kun jättää sen Tonelabin pois niin vielä parempi ;)

Sen lisäks mulla on HT-5 nuppi jota ajelen 1X12 kaappin jossa Eminence Legend GB12 tuutti.

Jos pitäis valita Tonelabin ja Blackstarin väliltä, kallistuisin jälkimmäiseen.
Tonelab on hyvä mutta jotain siitä jää puuttumaan. Tosin jää sitä jotain puuttumaan HT-vitosestakin mutta vähemmän kuin Tonelabista.

Eipä tästä tainnut paljon tilanne parantua mutta kirjoitin kuitenkin...

...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
Neponen
13.04.2010 14:52:40

SURf: Mulla on Tonelab SE jota olen ajellut aktiiviikaappiin ja AC30:seen. Jälkimmäinen on ihan ok vaihtoehto mutta kun jättää sen Tonelabin pois niin vielä parempi ;)

Sen lisäks mulla on HT-5 nuppi jota ajelen 1X12 kaappin jossa Eminence Legend GB12 tuutti.

Jos pitäis valita Tonelabin ja Blackstarin väliltä, kallistuisin jälkimmäiseen.
Tonelab on hyvä mutta jotain siitä jää puuttumaan. Tosin jää sitä jotain puuttumaan HT-vitosestakin mutta vähemmän kuin Tonelabista.

Eipä tästä tainnut paljon tilanne parantua mutta kirjoitin kuitenkin...

AC30 taitaa olla aika lailla out of reach tolla mun budjetilla :)
Varmaan voisi olla aika kovakin peli ja lähtisi noi mun hakemat saundit?

Numb
13.04.2010 15:00:15

Neponen: AC30 taitaa olla aika lailla out of reach tolla mun budjetilla :)

AC15 saisit. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=409843

Ei ole tunnettu heavy/hard rock soundistaan kyllä... :)

Tommoinen: http://www.youtube.com/watch?v=x1ZQ8qPmjZQ

-Cale
13.04.2010 15:04:00 (muokattu 13.04.2010 15:05:44)

Muutenkin kannattaa nyt oikeasti miettiä tuon budjetin käyttö tarkkaan. Paraneeko tilanne tämänhetkisestä välttämättä yhtään jos hommaat jotkut halvimmat mahdolliset aktiivipöntöt ja multsarin, tai sitten jonkun kinukkiputkinupin halvimmalla mahd. kaapilla siksi että imagosyystä nuppi+kaappi olisi hienompi? Mikä tuossa nykyisessä vahvarissasi on vikana, eikös se ole ihan passeli kotisoitteluun? Toki ymmärrän että kamoja on välillä kauhean kiva vaihdella, ei siinä mitään.

Ja tulipa vielä mieleen, että mitens nää räkkikamat? Niistä nyt ymmärrän kaikista vähiten, mutta onko niissä edullista tietä?

Tuolla budjetilla ei kannata edes ajatella. Kiloeurolla jo löytyy jotain.

dropD
13.04.2010 15:04:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laney VC15 ja 30 toimisi kyllä myös hyvin soundien puolesta, mutta kotioloihin saattaa olla turhan äänekkäitä. Sama tosin taitaa olla voxinkin kanssa. Tuollainen pikkunuppi (tiny terror, blackstar, tms) voisi olla parempi ratkaisu.

Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Neponen
13.04.2010 15:39:39

-Cale: Muutenkin kannattaa nyt oikeasti miettiä tuon budjetin käyttö tarkkaan. Mikä tuossa nykyisessä vahvarissasi on vikana, eikös se ole ihan passeli kotisoitteluun? Toki ymmärrän että kamoja on välillä kauhean kiva vaihdella, ei siinä mitään.

En vaihda kamoja vain koska se on kivaa.
Mielestäni tuossa ensimmäisessä viestissä kerroin, että vaihtoa haen siksi, että kyseisestä laitteesta ei irtoa tarvittavat saundit ja fx-loopin puuttuminen sulkee pois kaikki purkit. Ja purkkeja on kokeiltu saundi muuttui aika hirveäksi!

En esimerkiksi saa millään ruuvattua tuosta tarpeeksi pätevää saundia ynkkätiluihin, saundista jää puuttumaan jotain, jotenki saundi ei ole leikkaava ja on liian ohut.

trih
13.04.2010 15:58:42

Mulla ollu muutaman vuoden käytössä hb-5W putkari joko combona tai celestion v30 2x12"-kaapin kanssa höystettynä monilla erillispedaaleilla.. Kaikkien mallintavien ym trankkujen jälkeen tämä on oiva halpissetti kotikäyttöön. Putkipeliä voi kiusata niin mukavasti nuilla säröpedaaleilla. Tulee kaikkea mielenkiintoista ja elävää soundia jota ei mallintavista saa. Käytän vahvarin omaa volaa ns masterina ja säröpedaalista sitten volaa niin paljon ku tarvii. Esimerkki: säröpedaalissa vola klo 9 ja combosta pystyy avaamaan volaa muutaman millin tai sitten combo vola klo 9 ja säröpedaalista varovasti avaa jos naapureita ei saa häiritä.

Sä haluat kuitenkin sen putkipelin niin osta samantien. Ne ei tosiaan maksa paljon ja tuo kaapin "laadun" merkitys ei kotikäytössä merkitse mitään. Mun halpiscombon elementti toimii siinä missä tuo iso kaappikin laatuelementeillä. Tuollanen kaappi nuilla v30-elementeillä maksaa 199 thomannilla ja siihen pieni putkinuppi ja pedaalia päälle ni kyllä toimii. Ja näyttää kivalta huoneessa.

Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
trih
13.04.2010 16:03:42 (muokattu 13.04.2010 16:05:19)

En esimerkiksi saa millään ruuvattua tuosta tarpeeksi pätevää saundia ynkkätiluihin, saundista jää puuttumaan jotain, jotenki saundi ei ole leikkaava ja on liian ohut.

Tässä on juuri se syy miksi käytän putki-/analogisettiä. Keskialueen elo ja voima on jotain ihan muuta mallintimiin verrattuna.

Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti