Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistinmallit vs. oikeat laitteet -testi.
1 2 3 4 5
tender.insanity
11.04.2010 22:26:06 (muokattu 11.04.2010 22:30:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällaisen löysin, toivottavasti ei ole täällä vielä ollut.

http://emusician.com/tutorials/show … n-clubhouse-amp-software/index.html

With the help of Tozzoli and Antonell, I was able to locate a number of producer-engineer-guitarists with excellent credits who agreed to be on the listening panel (see Fig. 1).

The panelists were D. James Goodwin (Thursday, Parliament-Funkadelic, Motion Picture Demise), John Holbrook (B.B. King, the Brian Setzer Orchestra, the Isley Brothers, Fountains of Wayne), Pete Moshay (Hall and Oates, Daryl Hall, Paula Abdul, B.B. King, Barbra Streisand, Fishbone), Paul Orofino (John Petrucci, Blue Oyster Cult, Anthrax), and Tozzoli (Al Di Meola, the Marsalis Family, David Bowie).

All of the panelists had lots of experience recording guitars through vintage amps in commercial-studio environments. Most also had experience with amp modelers, especially the tried-and-true Digidesign Pro Tools HD standby, Line 6 Amp Farm.

Takapakkia putkivempaimia ihannoiville kultakorville, jos edes alan ammattilaiset eivät kykene edes puolia erottamaan oikeasta vehkeestä.

In total, the panelists were able to tell the real amp from the modelers only 38.5 percent of the time. Although this wasn't a huge sample, I think it's fairly safe to conclude that given the right conditions, modelers can sound as good as the amps they emulate. The fact that these panelists, who work with amped guitar sounds virtually every day, couldn't distinguish the amps from the modelers in so many instances presents a very strong case in favor of amp modelers.

Mielenkiintoinen juttu kaikinpuolin.

EDIT: Ja koittakaas se bonus siitä alusta; "Take The Listening Test".

How do you make holy water? -- You boil the hell out of it.
ReBeat
11.04.2010 22:31:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"I think it's fairly safe to conclude that given the right conditions, modelers can sound as good as the amps they emulate."

Ehkä tossa tarkotettiinkin oikeilla olosuhteilla, että kunhan äänitetään tarpeeks paskalaatuiset klipit kaikista, niin alkaa olla vaikea erottaa mitään. Hoho.

tender.insanity
11.04.2010 22:33:24

ReBeat: "I think it's fairly safe to conclude that given the right conditions, modelers can sound as good as the amps they emulate."

Ehkä tossa tarkotettiinkin oikeilla olosuhteilla, että kunhan äänitetään tarpeeks paskalaatuiset klipit kaikista, niin alkaa olla vaikea erottaa mitään. Hoho.

Siellä ne paskalaatuiset klipit on. Kuuntele ja tee testi.

How do you make holy water? -- You boil the hell out of it.
kimurantti1
11.04.2010 22:59:14 (muokattu 11.04.2010 23:43:44)

Joo-o. Siellä raadissa voi olla kuuntelemassa vaikka Eddie Van Halen, Michael Wagener, Mutt Lange, Scott Henderson ja kaikki muutkin mun mielestä kovat jampat. Mitä ikinä mä vedänkään, niin ne ei kuule tai tiedä sitä että mitä/miten mä yritin soittaa, ne kuulee vain sen mitä mä soitin. Yhtään liioittelematta puolet sitä erilaisten laitteiden vibaa on nimenomaan se, että miltä ne _tuntuu_ soittaa, ja miten ne tuntuu vastaavan omaan soittoon. Jos se laite ei vastaa soittoon juuri niin kuin mä haluan niin se menee vaihtoon, huolimatta siitä, vaikka joku ulkopuolinen tarkkakorvainenkin kuuntelija sanoisi että "samalta ne kuulostaa". On kovin, kovin eri asia muutenkin arvioida musaa ja laitteita kuulijana kuin itse soittajana. Muutenkaan en ymmärrä miksi toi testi olisi jotain takapakkia kenellekään järkevälle kitaristille. Ei mun ainakaan tarvitse oikeuttaa omia laitteitani kenenkään muun mielipiteillä.

Jos tosta jotain haluaa hakea, niin ehkä siinä todistettiin se, että jossain studiossa ja hitonmoisen soundikattauksen tarvitsevan all-around-kitaristin räkissä esim. Axe-Fx varmasti puolustaa paikkaansa. Siltikin se kantsii käydä itse kokeilemassa, eikä ostaa jonkun ei-omakohtaisen testituloksen takia.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Jii
11.04.2010 23:01:17

jäsen kimurantti1 tuossa yllä kiteyttääkin hienosti. soittotuntuma vahvistimeen on varsin tärkeä tekijä ja sitä on vähän vaikea mallintaa.

Southbound again. Don't know if I'm going or leaving home.
Antti1
11.04.2010 23:02:47 (muokattu 11.04.2010 23:03:26)

Jii: jäsen kimurantti1 tuossa yllä kiteyttääkin hienosti. soittotuntuma vahvistimeen on varsin tärkeä tekijä ja sitä on vähän vaikea mallintaa.

Jep. Sitä en vaan ymmärrä, että miksi tässä harrastetaan niin kovaa vastakkainasettelua? Sehän on vaan hieno ja hyvä juttu, että on mahdollista saada edullisesti laadukasta soundia aikaan. Ei oo varmaan keltään pois, jos saa kerrostalokämpässä tehtyä kelvollisen demolätyn "äänettömästi"?

E: Ja ei nyt ollu sulle, Jii, kohdistettu. Yleisestiottaen vaan.

"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Ossi
11.04.2010 23:13:01

Sinänsä ihan mielenkiintoinen testi. Kolmessa kohtaa osuin oikeaan. Mallinnuksille ja purnukoille on paikkansa, mutta jostain syystä maailmanluokan pelimanneillakin, joilla on mahdollisuus kaikkiin universumin värkkeihin, on keikoilla lähes järkiään yhtenä työkaluna putkivahvain.

MuzaK
11.04.2010 23:15:04 (muokattu 11.04.2010 23:26:32)

Mikäs siinä jos mallinnus nykyään toimii hyvin, ei se ole keneltäkään pois. Hyvä, että teknologia menee eteenpäin.
Ite kuitenkin epäilen mallintavien vahvareiden/härpäkkeiden soittotatsia ja sitä laitteessa olevaa perussoundia kun soittaa akustisessa tilassa, ei miksausoundia kajarimallinnoksen läpi. Eli se äänen syttyminen ja herkkyys mikä on kunnon putkarissa on vaikeaa mallintaa niin että soitosta nauttii. Toivottavasti olen väärässä niin ei tarttis kuolata kalliiden vintagepelien ja trainwreckien perään.

Kun hyvällä putkivahvistimella pääsee soittelemaan, niin ei oikein muut enää kiinnosta. Väitänpä kärkevästi että vain 10% tänne kirjoittelevista on oikeasti soittanut erinomaisella putkivahvistimella ja tietää mikä on homman nimi. Muut vaan jauhaa mutua!
Tähän suuntaan:
http://www.youtube.com/watch?v=Y2_12Ler9B8

kimurantti1
11.04.2010 23:29:07

En kerennyt kuuntelemaan, mutta luin että mitä tossa testissä tehtiin. Vaikuttaa muuten oikein asiallisesti toteutetulta testiltä, yhtä juttua lukuunottamatta. Testin tekijä teki ensin mallintajilla soundit, ja vasta sen jälkeen yritti ruuvata oikeat vehkeet kuulostamaan mahdollisimman paljon niiltä. Eli testi tehtiin nurin päin. Mun mielestäni paljon järkevämpää olisi ollut ensin ruuvata oikeista laitteista niin hyvät soundit kuin mahdollista, ja sen jälkeen yrittää saada mallintajat kuulostamaan niiltä, eikä toisinpäin.

ReBeat
11.04.2010 23:30:49 (muokattu 11.04.2010 23:31:26)

Kolme arvasin oikein eli molemmat twinit ja marshallin ekan. En ole tuollaisen Vox-soundin guru, koska en ymmärrä alkuunkaan miksi Vox-mallinnuksista koitetaan aina kaivaa vain tuollaista kuivasti nasahtavaa paskarutinaa. Sekö on se niiden soundi. Itse en käyttäisi sellaista soundia mihinkään musiikkiin. Ja tässä testissä oli ilmeisesti tehty niin päin, että ensin oli säädetty mallintavat ja sen jälkeen koitettu kiireellä säätää aidoista vahvistimista sama soundi kuin digitaalikikkareista oli saatu aikaan. Miksi ihmeessä.

edit: Joo sama pisti silmään sieltä kommenteista.

Antti1
11.04.2010 23:31:26

kimurantti1: En kerennyt kuuntelemaan, mutta luin että mitä tossa testissä tehtiin. Vaikuttaa muuten oikein asiallisesti toteutetulta testiltä, yhtä juttua lukuunottamatta. Testin tekijä teki ensin mallintajilla soundit, ja vasta sen jälkeen yritti ruuvata oikeat vehkeet kuulostamaan mahdollisimman paljon niiltä. Eli testi tehtiin nurin päin. Mun mielestäni paljon järkevämpää olisi ollut ensin ruuvata oikeista laitteista niin hyvät soundit kuin mahdollista, ja sen jälkeen yrittää saada mallintajat kuulostamaan niiltä, eikä toisinpäin.

Jos oikein lähdetään nussimaan, niin mallintavan tehtävähän on mallintaa koko laitteen toiminta, eikö? Putkarista paras soundi vertailukohdaksi ja mallintavasta "potikat" samaan asentoon --> reilu vertailu.

Sinänsähän tommonen nyt on vähän niin ja näin, koska vain lopputulos ratkaisee kuitenkin. Jos sama soundi ulostuu eri säädöillä, niin se riittänee useimmille.

Void
11.04.2010 23:34:05

Noniinno... takapakkia ja takapakkia. Ei se niiltä varmasti mitenkään ole pois jos löytyy muutakin teknologiaa, josta voi saada samankaltaista soundia.

Edelleen putkivahvistimet ovat kuitenkin niitä, jota pyritään matkimaan ja mallintamaan. Eli tietyllä tapaa niitä ihannoidaan tuossa testissäkin, eikä vain kultakorvien piireissä.

War... war never changes.
kimurantti1
11.04.2010 23:36:23

Antti1: Jos oikein lähdetään nussimaan, niin mallintavan tehtävähän on mallintaa koko laitteen toiminta, eikö? Putkarista paras soundi vertailukohdaksi ja mallintavasta "potikat" samaan asentoon --> reilu vertailu.

No en mä siitä tiedä, mutta tossa testissä yritettiin mallintaa oikeilla vahvistimilla mallintajia, eikä mallintajilla oikeita vahvistimia. En mä sitä sano ettäkö toi olisi jotenkin huono testi ollut, mutta olisi ehkä kannattanut hakea ensin hyvät soundit oikeista laitteista ja niitä yrittää kopioida, eikä toisinpäin.

Jii
11.04.2010 23:36:44

Antti1: Jep. Sitä en vaan ymmärrä, että miksi tässä harrastetaan niin kovaa vastakkainasettelua? Sehän on vaan hieno ja hyvä juttu, että on mahdollista saada edullisesti laadukasta soundia aikaan. Ei oo varmaan keltään pois, jos saa kerrostalokämpässä tehtyä kelvollisen demolätyn "äänettömästi"?

Mulla on pikkutrankku Tech21 TM10 kotivahvistimena ja pidän siitä paljon. Soundit ovat kivat, mutta dynamiikkaa ei ole tarpeeksi (kaikkea ei voi saada). Podin voisin kotiin hankkiakin, nauhoittelut helpottuisivat.

Southbound again. Don't know if I'm going or leaving home.
Antti1
11.04.2010 23:38:08 (muokattu 11.04.2010 23:39:10)

kimurantti1: No en mä siitä tiedä, mutta tossa testissä yritettiin mallintaa oikeilla vahvistimilla mallintajia, eikä mallintajilla oikeita vahvistimia. En mä sitä sano ettäkö toi olisi jotenkin huono testi ollut, mutta olisi ehkä kannattanut hakea ensin hyvät soundit oikeista laitteista ja niitä yrittää kopioida, eikä toisinpäin.

Kyl kyl, enkä mä eri mieltä olekaan. :)

Lähinnä sitä vaan yritin painottaa miten softavalmistajat mainostavat laitteen eq:n yms. toimivan esikuvansa kaltaisesti, siinä kuitenkaan onnistumatta. Tunnistettavia piirteitä niissä kuitenkin on, mutta analogiromun hallittu sattumanvaraisuus vaan jotenkin uupuu siitäkin.

E: Ja tämä hemmolta, joka käyttää paljon mallinnustekniikkaa putkiromujensa ohella. En ole puolesta, enkä vastaan. Tykkään vaan hyvistä soundeista ja sopivasta laitteesta tietynlaiseen käyttötarpeeseen.

koponen
11.04.2010 23:56:20

Kyllähän noista monesta pystyi aidot erottamaan, mutta oliko se aito sitten paras on jo toinen juttu. Minusta ei välttämättä ollut. Sitäpaitsi nuo kaikki pitäsi istuttaa johonkin biisiin, jolloin joku vaan toimii paremmin, oli aito tai ei.

I'm endorsed by Marshall
Vladi
12.04.2010 00:02:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiintonen testi. Twinit tiesin helposti, Voxit meni miten meni ja Marsuista oli ainakin selvät aavistukset(eli pohdin kahden välillä ja valitsin sitten väärän). Muutamissa mallinnuksissa kuului sitä hemmetin rumaa treblekihinää, mikä ainakin auttoi karsimista paljon.

Kyllä se siitä.
Neponen
12.04.2010 01:15:20

Twinit oli älyttömän helppo tunnistaa. En oo selkeesti Voxeissa menettänyt mitään, arvasin molemmissa sen Pod Farmm (vox mallintavan omistaja). Marshalleissa aavistus oli tuuriakin mukana, että osui oikeaan =)

"Mikään ei ole niin käytännöllinen kuin toimiva teoria". -Kurt Lewin
Heikki
12.04.2010 12:30:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpostihan tuosta tunnisti oikean vahvarin mallintavien seasta. Vaikeita oli vox näytteet ja niistä meni yksi väärin.

Torniojaws
12.04.2010 12:51:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ole kliineistä niin paljoa kokemusta, niin lähinnä makuasiana (mikä kuulosti parhaalta) meni nuo. Twineissä päädyin kummallakin kertaa Guitar Rig 3:en, AC30:ssä ensin Waves GTR3 ja toisella kertaa aitoon.

Marsut meni kumpikin oikein. Kakkosklipissä paljasti tuo kohinan määrä aidon marsun, hoho. Emulaatiot olen poikkeuksetta havainnut olevan liian kliinisiä kohinan puolesta verrattuna oikeaan, jolloin se jokin niistä jää aina puuttumaan, vaikka se kohina onkin ei-toivottua.

Vortech | Relativity | Relativity @ Nuclear Nightclub, Oulu, 23.4.2010
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti