Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazzmasterin tremolo/bridge
1
Vaimonhakkaaja
06.04.2010 21:56:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, eli ajattelin sen tyylistä tremoloa fiksata kitaraprojektiini, jossa on tällä hetkellä kiinteä fendertyylinen hardtail. KYSYMYS: Syökö jazzmaster-viritelmä sustainia? Ulkomaisilla foorumeilla moni on ollut sitä mieltä, mutta tahtoisin kuulla lisää. Kiitos jo etukäteen, kokeneet näplääjät.

Jungleman
07.04.2010 14:31:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaimonhakkaaja: Joo, eli ajattelin sen tyylistä tremoloa fiksata kitaraprojektiini, jossa on tällä hetkellä kiinteä fendertyylinen hardtail. KYSYMYS: Syökö jazzmaster-viritelmä sustainia? Ulkomaisilla foorumeilla moni on ollut sitä mieltä, mutta tahtoisin kuulla lisää. Kiitos jo etukäteen, kokeneet näplääjät.

Vaikea sanoa. Enpä ole ikinä kokeillut samassa kitarassa sekä JM/Jaguar -tyyppistä vibra-/tallaratkaisua että kiinteää tallaa. Lonkalta ampuvalla intuitiolla heittäisin vastaukseksi: kyllä syö. Mutta asiaan vaikuttaa monta seikkaa. Ennen kaikkea, JM/Jaguar -tyyppinen vibra-/tallasysteemi on säädettävä huolellisesti tai se aiheuttaa monenlaista päänvaivaa. Toiset tykkäävät blokata sen (lähes) liikkumattomaksi, toiset taas säätää sen mahdollisimman tasapainoiseksi ja sulavaksi - suunnittelijan intention mukaan. Minä kuulun jälkimmäiseen koulukuntaan, ja olen saanut Jazzmastereistani ja Jaguareistani aina niin paljon sustainia kuin olen halunnutkin.

Toisaalta, minun mielestäni sustain on yliarvostettua. Jos soundi-ihanteen lähtökohtana on pitkä sointi, ei välttämättä kannata alun alkaenkaan kärvistellä JM/Jaguar -tyyppisten vemputtimien kanssa. Ko. kitaroissa kun pikemminkin korostuu raaka, leikkaava atakki.

Niinä harvoina kertoina kun olen soittanut Les Pauleilla (minulla oli usean kuukauden ajan kokeiltavana 70-luvun lopun Deluxe) olen aina ihmetellyt, mitä tekisin kaikella sillä sustainilla. Kitaran pentele kun ei vain ymmärrä lopettaa soimista. Mutta nämä ovat makuasioita. Ja juuri niistä kannattaa kiistellä.

Ja ai niin, käytitkö jo hakua? JM/Jaguar -aiheisia keskusteluja löytyy Mnetistä vähän mutta niissä käsitellään juuri näitäkin kysymyksiä. Pikku vinkkinä...

Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti