Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putket vai kaiuittimet vaihtoon?
1 2 3
JeKo
31.03.2010 21:12:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekurides: hiukan sinänsä tuntuu oudolta kun nuo v30 kuitenkin tänäpäivänä ehkä yhdet yleisimmistä tötteröistä ja mielestäni se yläkerta ihan normaali about.... semmoinen pikku piikki siinä ylämidlessä on kyllä mikä voipi sopivasti equtetussa laitteessa ottaa korvasta... mutta, tuossa olisi mr. reinhardin näkesmys mikä elementti sopii shivan kaveriksi:
http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/502302

 
Joo, no varmasti joidenkin vahvistimien kanssa V30 toimiikin, niin kuin sanoin. Mutta jos sen kaverina on kirkassoundinen nuppi, niin jo alkaa tökkimään. Toki jos sellaisesta kombinaatiosta tykkää, niin mikäs siinä sitten. Mä vaan haluaisin optimoida tuon nupin silleen, että voisin vähän kokeilla trebleä ja presenceäkin kääntämällä löytää kokonaan uusia soundeja. Nyt kyseiset namiskat osoittaa tasan nollaa, joten soundin ruuvaaminen on täysin basson ja middlen varassa. Tuntuu hölmöltä pitää kallista nuppia, kun siitä ei saa kaikkea potentiaalia irti :)
 
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
Terry Pantheras
31.03.2010 21:38:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä V30:t toimii erinomaisesti studiossa ja äänitettynä; niistä saa semmoisen dynaamisen ja nopea-atakkisen soundin narulle. Mutta sitten soitin kolme keikkaa V30:llä ladatulla Orangen kaapilla ja joka keikalla tuli sanomista riipivästä soundista; ei kuulemma pystynyt kuuntelemaan vahvistimen lähellä vaikka kuinka ruuvasin eq:ta. Ja vituttihan tuo itteänikin jo treeneissä tulpillakin kun tiesin, että soundi oli paskaa. Vaihdoin sitten tilalle Tonkerit ja G12-65:n niin sitten viime lauantain keikan jälkeen kaveri tuli kysymään heti, että miten se nyt kuulostaa ihan eri vehkeeltä (=hyvältä)...? "Noh"...
 
Mutta varmasti V30:t toimii esim. jonkun Orangen tai Marshallin etc. nupin persiissä!
 
einzweidreivier MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
JeKo
31.03.2010 21:53:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilitko muuten mitään muita etuasteputkia Soldanoon ennen kuin vaihdot Tonkerit?
 
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
Terry Pantheras
31.03.2010 22:06:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JeKo: Kokeilitko muuten mitään muita etuasteputkia Soldanoon ennen kuin vaihdot Tonkerit?
 
Noup, mutta kokeilin ämyrien vaihdon jälkeen kyllä TADin 12ax7:ja, eikä ero ollut nykyisiin ja alkuperäisiin Sovtekeihin (LPS/LP/WB) kovinkaan merkittävä, mutta silti Sovtekien eduksi. Paitsi V1:en jätin TADin high graden; oli himpun mehukkaampi sen kanssa.
 
einzweidreivier MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
Janne19691
01.04.2010 07:36:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Mutta varmasti V30:t toimii esim. jonkun Orangen tai Marshallin etc. nupin persiissä!
 
Mä olisin sitä mieltä että varsinkin kaiutinvalinnat on syytä tehdä ihan oman _maun_ mukaan. En lähtis vetelemään mitään linjauksia mikä kaiutin toimis minkäkin vahvistinmallin mukaan, puhumattakaan ylesisesti jonkun vahvistin merkin. Koskee varsinkin V30 kaiutinta joka jakaa mielipiteitä tehokkaasti.
 
Rule #1: There are no rules.
Terry Pantheras
01.04.2010 09:20:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jlummaa: Mä olisin sitä mieltä että varsinkin kaiutinvalinnat on syytä tehdä ihan oman _maun_ mukaan. En lähtis vetelemään mitään linjauksia mikä kaiutin toimis minkäkin vahvistinmallin mukaan, puhumattakaan ylesisesti jonkun vahvistin merkin. Koskee varsinkin V30 kaiutinta joka jakaa mielipiteitä tehokkaasti.
 
No juu. Tuo loppukaneettini oli kieltämättä haulikolla lehmänpaskaan ammuttu roiskaisu...
 
einzweidreivier MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
kimurantti1
01.04.2010 13:10:02 (muokattu 01.04.2010 13:18:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kokemukseni V30:stä on myös sellaiset, että ne toimii tasapainoisemmin mikitettynä kuin suoraan elementin edessä kuunneltuna. Jos syystä tai toisesta pitää asetella vahvistin keikalla niin, että se huutaa eteenpäin, niin aika reippaasti mullakin tulee tiputeltua trebleä ja presenceä, jos soitan V30:llä ladatulla kaapilla.
 
Mutta sitten esim. toi jo mainittu Eminencen The Wizard, jota on jotkut sanoneet V30:n ja Greenbackin yhdistelmäksi, niin meillä viime tiistaiset testisessiot (omakuvan laitteet rinnan testissä) kertoi jotain aivan muuta. Wizard oli kyllä selkeästi _kirkkaampi_ elementti kuin V30, mikä tuli mulle aika yllätyksenä kun sitä monet hehkuttaa V30:stä tasapainoisempana ja neutraalimpana elementtinä. Mutta paskan lapat, yläpää noin kokonaisuudessaan oli Wizardissa paljon räikeämpi kuin V30:ssä. Testi siis tehtiin kahdella identtisellä kaapilla, joissa toisessa oli V30 ja toisessa Wizard. Tää sama juttu todettiin muutamillakin yleisesti "ihan" hyvänä pidetyillä laitteilla, eikä pelkästään yhdellä vahvistimella.
 
Elementtienkin vaihto on suht. yksinkertainen juttu, jolla voi vaikuttaa vahvistimen soundiin todella paljon. Paljon enemmän kuin putkien vaihdolla ikinä. Noi V30:t saa kyllä torilla eteenpäin. Mutta ei toi V30 niin loputtoman kirkas musta kuitenkaan ole, eli jos vahvistimen treblet ja presencet on nollissa nyt, niin kannattaa varmaan kokeilla samantein jotain elementtejä jotka valmistaja ilmoittaa todella tummasoundisiksi.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Aki
01.04.2010 18:40:37 (muokattu 01.04.2010 18:41:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Wizard oli kyllä selkeästi _kirkkaampi_ elementti kuin V30
 
Taajuuskäyrät on samaa mieltä. Wizard on Eminencen mukaan Private Jackin ja Governorin välistä, mutta nuohan eivät suoraan ole Greenbackin ja V30:sen kuuloisia.
 
Hyvä myös muistaa että uutena kaikki elementit ovat kireitä, toiset suorastaan räikeän kirkkaita, mutta 30 tuntia rokkia niin ollaan jo ihan eri maailmassa.
 
Iso tekijä tässä kirkkauskeskustelussa on se miten kukin kokee termit yläpää, diskantti, preesens, kirkkaus, avoimuus, heleys, ja räikeys. Noilla kuitenkin kuvataan kitaraelementissä taajuusaluetta 2KHz-8KHz, 2 oktaavia. Jotkut ihmiset on kajareissa hyvin herkkiä esim 3K taajuuksille, toisille taas kirkkaalta kuulostaa vasta jos 6K:ssa on paljon tavaraa. Lisäksi toiset kajarit suuntaavat diskanttinsa suorempaan kuin toiset, ja kukaanhan ei kestä kuunnella kitaraelementtiä suoraan edestä.
 
Esim Blue-tyyliset kaiuttimet on samalla kertaa hyvin pehmeitä ja hyvin kirkassoundisia. Pehmeän siitä esim Celestionin kohdalla (Blue vs V30) tekee se että kolkko 1,5K alue on hiljempaa ja 2,5K:n seutu on tasaisempi, kirkkaan se että koko 4K-11K alue tulee lujempaa. 7,5K:n kohdalla ero on jopa 13dB.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Satu ja Tuija
01.04.2010 18:50:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Esim Blue-tyyliset kaiuttimet on samalla kertaa hyvin pehmeitä ja hyvin kirkassoundisia. Pehmeän siitä esim Celestionin kohdalla (Blue vs V30) tekee se että kolkko 1,5K alue on hiljempaa ja 2,5K:n seutu on tasaisempi, kirkkaan se että koko 4K-11K alue tulee lujempaa. 7,5K:n kohdalla ero on jopa 13dB.
 
Toistaako Celestion Blue muka noin korkealle ihmiskorvin? Tuntuu enemmänkin katsotulta, kuin kuunnellulta.
 
kimurantti1
01.04.2010 19:42:44 (muokattu 01.04.2010 19:43:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: --ja kukaanhan ei kestä kuunnella kitaraelementtiä suoraan edestä.
 
Riippuu millaiseksi soundin säätää, vaikka toki liian lujaa on aina liian lujaa. Musta kuitenkin kantsii kuunnella nimenomaan elementtien edessä sitä soundia kun säätää. Mikki ei kuitenkaan kuuntele soundia puoli metriä kaapin yläpuolelta, ja myös pienemmissä paikoissa mikittämätömän soundin pitää olla sellainen, että sitä kestää kuunnella elemettien edestä vähän kovempaakin. Tai ainakin mä pyrin aina säätämään soundin sellaiseksi, ettei korvat hajoa vaikka sitä kuuntelisikin suoraan elementtien edessä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Aki
02.04.2010 00:03:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satu ja Tuija: Toistaako Celestion Blue muka noin korkealle ihmiskorvin? Tuntuu enemmänkin katsotulta, kuin kuunnellulta.
 
Kokeilepa äänittää kitaravahvistinta konkkamikillä puolen metrin päästä keskeltä elementtiä ja leiki sen jälkeen EQ:lla jolla saat nostettua 20dB esim 13KHz:n kohdalta. Tosiasia on valitettavasti se että nämä käppyrät ihan oikeasti tarkoittavat jotain.
 
http://professional.celestion.com/g … tar/products/alnico/detail.asp?ID=3
 
kimurantti1: Tai ainakin mä pyrin aina säätämään soundin sellaiseksi, ettei korvat hajoa vaikka sitä kuuntelisikin suoraan elementtien edessä.
 
Sua olis ihana miksata. Oot erittäin harvinaisella asenteella liikenteessä.
Terv. Miksaaja.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Satu ja Tuija
02.04.2010 00:36:20 (muokattu 02.04.2010 11:38:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Kokeilepa äänittää kitaravahvistinta konkkamikillä puolen metrin päästä keskeltä elementtiä ja leiki sen jälkeen EQ:lla jolla saat nostettua 20dB esim 13KHz:n kohdalta. Tosiasia on valitettavasti se että nämä käppyrät ihan oikeasti tarkoittavat jotain.
 
http://professional.celestion.com/g … tar/products/alnico/detail.asp?ID=3

 
No ei musiikillisesti tarkoita kitaran tapauksessa mitään. Saahan mun kumeaa pieruakin korosttettua 20 db:tä vaikka 15khz:stä, ja varmasti on kissat ja koirat riemuissaan, mutta ei siinä mitään infoa ole. Tuo mitä sanoit...ei mitään kontaktia käytännön kitarasaundiin.
 
Aki
02.04.2010 12:15:39 (muokattu 02.04.2010 12:15:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satu ja Tuija: No ei musiikillisesti tarkoita kitaran tapauksessa mitään. Saahan mun kumeaa pieruakin korosttettua 20 db:tä vaikka 15khz:stä, ja varmasti on kissat ja koirat riemuissaan, mutta ei siinä mitään infoa ole. Tuo mitä sanoit...ei mitään kontaktia käytännön kitarasaundiin.
 
No kokeilepa sitten laittaa jyrkkä low pass filtteri johonkin 6-7KHz:n seudulle. Etkö vieläkään huomaa eroa? Minä huomaan joten pidän yli 6KHz:n taajuuksia kitarasoundissa tärkeinä.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Janne19691
02.04.2010 13:03:20 (muokattu 02.04.2010 13:04:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: No kokeilepa sitten laittaa jyrkkä low pass filtteri johonkin 6-7KHz:n seudulle. Etkö vieläkään huomaa eroa? Minä huomaan joten pidän yli 6KHz:n taajuuksia kitarasoundissa tärkeinä.
 
No kyllä korjaukset 6-7 kHz:ssa huomaa mutta esim. aiemmin mainitsemasi 11 tai 13 kHz on herttisen eri asia instrumentilla joka miksauksessa yleensä erottuu siellä keskialueella. Täytyypä sanoa etten ole ikinä korjannut kitaran taajuuksia 11 kHz:ssa, ei siellä ole mitään oleellista.
 
Rule #1: There are no rules.
kimurantti1
02.04.2010 14:20:45 (muokattu 02.04.2010 14:28:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Sua olis ihana miksata. Oot erittäin harvinaisella asenteella liikenteessä.
Terv. Miksaaja.

 
Mä haluun vaan että yleisö kuulee yhtä hyvän soundin kuin mäkin. :-)
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Aki
02.04.2010 15:25:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jlummaa: No kyllä korjaukset 6-7 kHz:ssa huomaa mutta esim. aiemmin mainitsemasi 11 tai 13 kHz on herttisen eri asia instrumentilla joka miksauksessa yleensä erottuu siellä keskialueella. Täytyypä sanoa etten ole ikinä korjannut kitaran taajuuksia 11 kHz:ssa, ei siellä ole mitään oleellista.
 
Kyse oli yleisestä kirkkaudesta, jossa kyseisten kajareiden ero näkyy taajuuskäyrässä selvästi alueella 4K-11K. Ei myöskään ollut kyse miksauksesta, jossa yli 6KHz:n taajuudethan on yleensä muiden soittimien peittämiä. Pelkkää kitaravahvistinta soitettaessa diskantteja ei kukaan ole peittämässä, joten kirkkauserot korkeammillakin taajuuksilla ovat kuuluvissa. Joskin aika suuntaavia.
 
Mulle on miksauksessa tavallista nostaa/laskea sähkökitaraa hyllynä 6KHz:stä ylöspäin.
 
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
jaripat
02.04.2010 20:35:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiuttimet siis toki, niinku kaikki jo tietääkin. Sitä vaan pohdin, että kun ite oon ollu niin huono kuulemaan putkien soundieroja, että pitäis joskus testata ja mitata. Ajaa inputtiin "sweeppia" ja mitata vaste skoben edestä. Sitten putkien vaihto ja sama uusix.
 
Janne19691
03.04.2010 08:50:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaripat: Kaiuttimet siis toki, niinku kaikki jo tietääkin. Sitä vaan pohdin, että kun ite oon ollu niin huono kuulemaan putkien soundieroja, että pitäis joskus testata ja mitata. Ajaa inputtiin "sweeppia" ja mitata vaste skoben edestä. Sitten putkien vaihto ja sama uusix.
 
Putken ominaisuudet voi ilmetä muuallakin alueella kuin vain äänenväri: Säröytyminen ainakin ja se maaginen 3D eli soundin syvyysvaikutelma voi olla kriteereitä joilla soundia arvioidaan. Ja niin kyllä se ihmiskorva käytännössä on paras mittauslaite (sinähän sen lopulta päätät onko soundi parempi vai huonompi) mutta jos et ole harjaantunut kuuntelemaan eroja niin nyt on hyvä tilaisuus alkaa opettelemaan ;)
 
Rule #1: There are no rules.
kimurantti1
03.04.2010 15:02:28 (muokattu 03.04.2010 15:19:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaanpa tää nyt tänne ketjuun. Olin eilen tsekkaamassa JeKon bilebändiä livenä (en tiedä näitkö mua, kävin siinä ihan alussa keskellä, sitten siirryin lavalta katsottuna oikeaan laitaan taaemmas). En ollut aiemmin kuullut sun soittasi livenä, ja sähän vedät tosi hyvin! Toisekseen, musta sulla oli tosi hyvä tasapainoinen soundi, ei mitään vikaa siinä, ja ainakaan yleisöön ei kuulostanut yhtään liian kirkkaalta. Ehkä sitten suoraan kaapin edestä kuunneltuna soundi on paljon kirkkaampi. Sähän myös soitit Telecasterilla, mikä lähtökohtaisestikin on aika kirkassoundinen kitara. Kitara ei ollut hirveän lujalla, mutta se silti tunki ihan hyvin läpi miksauksesta, ja nimenomaan hyvällä tavalla. Onko se Shivan soundi susta liian kirkas muilla kitaroilla? Ainakin jos sulla oli toisessa kitarassa ne DiMarzion Evolutionit, niin nehän myös tunkee yläkeskiääniä aika tavalla, enkä mä henk. koht. ole mikään niiden mikkien fani. Tietty jos treblet ja presencet on nollissa niin ymmärrän että niitäkin olisi kiva koittaa vähän avata, mutta tosiaankin yleisöön soundi oli sellaisenaan älyttömän hyvä ja perus terveen kuuloinen, niin etten mä kuulijana (ja aika tarkkana kitarasoundin suhteen) olisi kaivannut siihen ainakaan mitään kovin radikaalia muutosta.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
JeKo
03.04.2010 15:37:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Laitetaanpa tää nyt tänne ketjuun. Olin eilen tsekkaamassa JeKon bilebändiä livenä (en tiedä näitkö mua, kävin siinä ihan alussa keskellä, sitten siirryin lavalta katsottuna oikeaan laitaan taaemmas). En ollut aiemmin kuullut sun soittasi livenä, ja sähän vedät tosi hyvin! Toisekseen, musta sulla oli tosi hyvä tasapainoinen soundi, ei mitään vikaa siinä, ja ainakaan yleisöön ei kuulostanut yhtään liian kirkkaalta. Ehkä sitten suoraan kaapin edestä kuunneltuna soundi on paljon kirkkaampi. Sähän myös soitit Telecasterilla, mikä lähtökohtaisestikin on aika kirkassoundinen kitara. Kitara ei ollut hirveän lujalla, mutta se silti tunki ihan hyvin läpi miksauksesta, ja nimenomaan hyvällä tavalla. Onko se Shivan soundi susta liian kirkas muilla kitaroilla? Ainakin jos sulla oli toisessa kitarassa ne DiMarzion Evolutionit, niin nehän myös tunkee yläkeskiääniä aika tavalla. Mä henk. koht. en ole mikään niiden mikkien fani. Tietty jos treblet ja presencet on nollissa niin ymmärrän että niitäkin olisi kiva koittaa vähän avata, mutta tosiaankin yleisöön soundi oli sellaisenaan älyttömän hyvä ja perus terveen kuuloinen, niin etten mä kuulijana (ja aika tarkkana kitarasoundin suhteen) olisi kaivannut siihen ainakaan mitään kovin radikaalia muutosta.
 
Hei, kiitti palautteesta! Joo, baaritiskillä taisin sut nopeesti bongata, luonnollisesti :) Krapulakin rupee tässä itellä hellittämään... Piti vaihtaa tuota keikkaa varten uudet kielet teleen ja mulla oli ainoastaan 11-setti varastossa. Oli aika tuskasta kaikkien liidien soittaminen, kun on tottunut kympeillä vetämään :)
 
Hyvä homma, että kuulosti yleisöön hyvältä! Miksaaja oli tosi ammattitaitonen tyyppi. Mulle siihen viereen se oli taas sitä samaa räikeetä yläpäätä. Esim. I Surrenderin alkubendit oli aika riipivän kuuloisia :) Treblet ja presencet oli tosiaan taas ihan nollissa.
 
Oon kyllä huomannut, että kitaralla on vaikutusta siihen kirkkauteen, mutta ei kuitenkaan poista sitä häiritsevyyttä. Evolutionit oon vaihtanut toisiin DiMarzioihin, mutta eipä silläkään tuntunut olevan pahemmin vaikutusta. Eli kyllä se ongelma on nyt varmastikin noissa ämyreissä. Positiivista kuitenkin on se, että V30 tuntuu tosiaan toimivan hyvin mikitettynä ja yleisöstä poispäin suunnattuna.
 
Ylihuomenna olis sitten pieni putkienvaihtooperaatio tarkoitus toteuttaa Shivaan. Katon nyt aluksi mitenkä se vaikuttaa lopputulokseen ja voin kirjoitella tännekin sitten tuntemuksia!
 
Olisit ihmeessä jäänyt jutuille vielä keikan jälkeen! Tää poppismeininki on siitä helppoa, ettei yleensä oo kovin kriittisiä rokkipoliiseja yleisössä :)
 
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «