Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall JCM800 4210 50w combo -89 soundit?
1
Les-Andy
29.03.2010 10:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!

Ostin tommosen pari päivää sitten ja kokeilin vähän saundeja straight through amp.
Se normal channel saa kliiniksi vaan jos volume ~ 2 ja master vola paljon, mutta heti kun nostaa channelin volaa niin murinat tulee mutta se on kai normaalia näissä jcm 800:ssa.

Se boost channel on sitä todella hienoa marshall säröa ja ei muuta ku nupit kaakkoon. Mutta kun laitoin mun pedaalilautaa kiinni siihen niin en oikein saanut mitään järkevää saundia. DS-1 toimi jotenkin normal channelissa mutta MT-2 en saanut toimimaan normal channelissa. Pienellä volalla MT-2 toimi mutta kun laitto enemmän volaa niin se jotenki leikkasi jotain siitä saundista.

Putket oli vaihdettu ehkä 8v sitten ja sen jälkeen seissyt.
Elikkä oisko perushuolto tarpeen vai onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Tuntuu myös että putket vähän "löysällä" kun kuulee jotain víbraa jostakin kun laittaa enemmän volaa?
Vai täytyykö vaan säätää ja kokeilla speduja boost channelin kautta että löytyy se oikea saundi?

Kokemuksia tulemaan!
Kiitoksia etukäteen

s8na
29.03.2010 10:45:51 (muokattu 29.03.2010 10:52:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on 4211 combo. Tuo puhtaan ulossaanti on tuttua huttua tän vahvarin kanssa. Mulla on normal-kanava 4:ssa(klo.10-11). Ruuvaan samalla kitaran mikin volumen johonkin 7:aan. Näin tuo kanava ei ruttaannu aivan niin paljon. Treenismenossa mulla on mastervolume täysillä tai lähes täysillä. Sehän tossa on nyt sit erona että mulla on tossa siis 100W joka varmaan helpottaa puhtaiden saantia verrattuna 50W versioon.

Pedaalien kanssa epäilen että tuo vahvari ei ole oikein parhaimmillaan. Normal-kanavassa on "jännä" äänimaalima, siitä ikäänkuin puuttuu jotain taajuuksia. Parhaiten se on pedaalien kanssa toiminut mulla niin, että käännän treblen ja bassin jonnekkin seiskaan ja ajelen päälle big muff johdannaista fuzzia. Tässäkin tilanteessa mastervolume on isolla, jotta ääneen tulee lisää paksuutta päätteestä.

Lead kanavaan kokeilin aikanaan jos jonkinmoista boosteria, lähinnä tube-screamer johdannaisia. Homma toimi parhaiten niin, että kanavan gain oli jossakin seiskan tuntumassa ja boosterista laitoin hintsusti säröä ja keskiverrosti volumea. Toinen vaihtis oli että gaini vahvistimesta oli kovemmalla ja boosterista nollassa, tässä tapauksessa sitten lisää volumea.

Loppujen lopuksi päädyin ratkaisuun jossa otan kaiken särön vahvarista, käytän boosterina Mi Audion Boost'n buffia, joka toimii miedommin clean boostina, kovemmalla siitä tulee trebleboosteri. Yleensä boosterikin on pois päältä, gaini taitaa vahvarista olla melko usein 8:ssa. Tää on ehkä niitä vahvareita, jotka vaan toimii kaikkein parhaiten ilman mitään purnukoita. Äänimaailma ei kaikkialle taivu mutta sanoisin että Hardrock/classic rock/punk osasto tolla lähtee. Metallihommissa en suosittele (taino, jostain luin että vastaavilla nupeilla Megadethikin ois aikanaan vedelly).

Sellaisen huomion oon myös tehnyt että toi vahvari toimii paremmin single coil mikeillä kuin humppareilla. Tossa etuasteessa on jonkin sortin diodihässäkkä tekemässä lisää säröä. Siinä on tavallaan fuzz-pedaali päällä, varsinkin jos gain ruuvi lead kanavalla on 8 tai yli. Kandee kokeilla esmes P-90 mikillistä kitaraa.

Nii ja vibroista. Itse huomasin just sellasen efektin et jos normal channelia soitellessa läväyttää kitaran kieliä oikein kovaa, kanava säröytyy jotenkin tosi rumasti. En tiiä mistä tuo sitten johtuu, sitä se on tainnut enemmän ja vähemmän aina tehdä mun käyttöaikana. Treeniskäytössä tota en ole huomannut, en kai sitä normikanavaa hirveesti paukuttele.

All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
Les-Andy
29.03.2010 12:32:51

Kiitoksia paljon vastauksesta!

Täytyy kokeilla MT-2 siinä boost channelissa.
Luulen että ne metalli hässäkät mitkä ovat putkien ympäri aiheuttaa sitä "klingklongkolinkolin" ääntä, mutta eihän se kuulu kun rokki soi.
Voiskohan ne "suojat?" ottaa pois, eihän ne pidä putkea oikeestaan kun se jousi niissä on niin löysä.

s8na
29.03.2010 12:50:53 (muokattu 29.03.2010 12:59:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Les-Andy: Kiitoksia paljon vastauksesta!

Täytyy kokeilla MT-2 siinä boost channelissa.
Luulen että ne metalli hässäkät mitkä ovat putkien ympäri aiheuttaa sitä "klingklongkolinkolin" ääntä, mutta eihän se kuulu kun rokki soi.
Voiskohan ne "suojat?" ottaa pois, eihän ne pidä putkea oikeestaan kun se jousi niissä on niin löysä.

Nuo sun molemmat purkit on ns. distortioneja, eli niissä voi olla vähän liikaa säröä vahvarin omien säröjen päälle ajamiseen. Aika legendaarinen ja edullinen purnukka marshalien säröjen päälle vois olla SD-1 tai Digitechin Bad Monkey.

Kokeile ottaa ne suojat pois, oliskohan ne tosin varmaan hyvä olla paikallaan kun ne putket combossa ylösalaisin roikkuu, tosin tuskin vahinko mikään iso olisi jos niistä joku pois putoaiskin, ja mulla ainakin ne putket tuntuu olevan pirun tiukassa. Noita hattuja saa varmaan aika edullisesti uusiakin joissa jouset toimii.

Kokeileppa naputella jokaista etuasteputkea kevyesti vaikka lyijykynällä vahvarin ollessa päällä. Tolla tavalla voi selvittää onko joku putkista mennyt mikrofoniseksi. Kannattaa ehkä harkita putkien vaihtoakin, varsinkin päättäreiden uusimista jos niitä ei ole aikoihin vaihdettu. Mulla päättäriputkien vaihto teki terää soundeille. Siinä hommassa tosin on sitten se biasointi paikallaan ja ei sähkömiestaitoiselle, kuten mulle se tarkoitti huollossa pyöräyttämistä.

All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
jiiar8
29.03.2010 14:42:58

Les-Andy: Terve!

Ostin tommosen pari päivää sitten ja kokeilin vähän saundeja straight through amp.
Se normal channel saa kliiniksi vaan jos volume ~ 2 ja master vola paljon, mutta heti kun nostaa channelin volaa niin murinat tulee mutta se on kai normaalia näissä jcm 800:ssa.

Se boost channel on sitä todella hienoa marshall säröa ja ei muuta ku nupit kaakkoon. Mutta kun laitoin mun pedaalilautaa kiinni siihen niin en oikein saanut mitään järkevää saundia. DS-1 toimi jotenkin normal channelissa mutta MT-2 en saanut toimimaan normal channelissa. Pienellä volalla MT-2 toimi mutta kun laitto enemmän volaa niin se jotenki leikkasi jotain siitä saundista.

Putket oli vaihdettu ehkä 8v sitten ja sen jälkeen seissyt.
Elikkä oisko perushuolto tarpeen vai onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Tuntuu myös että putket vähän "löysällä" kun kuulee jotain víbraa jostakin kun laittaa enemmän volaa?
Vai täytyykö vaan säätää ja kokeilla speduja boost channelin kautta että löytyy se oikea saundi?

Kokemuksia tulemaan!
Kiitoksia etukäteen

Tere! Voisi kannattaa kahtoa noi pääteputkien biasit (putket itse voivat olla uunenveroiset), niin näkisi ettei muroutuminen johdu pääteputkien "matalista tehoista tai jos eivät ole balanssissa vrt.: toisesta täydet n. 17w (70%/25w) ja toisesta esim 10w...".
Tein kolmeen marsuuni (jcm800lead ja 2krt jcm800bass) putkivaihdot ja biasoin viikko sitten ja kyllä niillä vaikutusta on ääntelyyn...;)
Jos jelppiä tarttet, niin saa ja pitääkin kysellä....jr

Terry Pantheras
29.03.2010 15:28:39

Naputtele niitä putkia kevyesti esim. kynällä. Jos naputus kuuluu läpi ämyreistä niin kyseinen putki vaihtoon. Ne suojakuvut - mikäli nyt tarkoitetaan metallisia "holkkeja" etuasteputkien päällä - on käsittääkseni siellä pääosin häiriöiden eliminoimiseksi, eli itse pitäisin ne paikoillaan.

Itse en ihmettele yhtään jos Metalzonea käytettäessä soundista häviää jotain... :) Mielestäni ko. häiriölaitos toimii miedoilla asetuksilla sooloboosteriksi - erillisenä särön tuottajana se on - noh - aikamoinen "velikulta"...

einzweidreivier MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
Les-Andy
29.03.2010 21:13:30

Jepjep

Kokeilin tossa äsken kaikki etuaste ja pääteputket kynällä läpi ja kaikki olivat mikrofoneja paitsi yksi!

Taitaa mennä uraltoneen perushuoltoon ja kaikki putket vaihtoon ja bias kuntoon!
Sen jälkeen rokki soi

Kiitoksia vastauksista

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti