Muusikoiden.net
06.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Toneport UX2 - hyvä särö, mahdottomuusko?
1 2 3
Juhlaneppari
18.03.2010 21:19:36 (muokattu 18.03.2010 21:21:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on pakko vihdoinkin avautua tänne. Olen siis jo puoli vuotta veivannut Toneport UX2:sen parissa. Tarkoituksena oli alunperinkin löytää hyvä särö kotona demoiluun. Olen kokeillut monenlaisia yhdistelmiä Toneportin mallinuksista, mutta sellaista jämäkkää säröä vain ei tunnu löytävän. Aina on jokseenkin sama ongelma: useampaa kieltä sahatessa särö tahtoo aina mennä niin mössöksi ettei siitä erota juuri mitään. Ja on jokseenkin ponnettoman kuuloinen. Ylä-äänet hukkuvat matalien alle jms. Sitten kun säröä laskee, niin siirtymä vaikuttaisi olevan melkein suoraa jonnekin iskelmä osastolle.

Tyypillinen blackmetal/punk (oldschool) särö on se mitä haen: likainen, rosoinen, vähän tuhnuinen, silti selkeä. Ei tuota luulisi olevan vaikea saada, mutta tässä tapauksessa vaikuttaa olevan mahdottomuus. Kielet vaihdoin juuri pari päivää sitten ihan vain siinä toivossa että soundi olisi parantunut, mutta pah, mitään ei tapahtunut. Samaa tuhnua vieläkin, vaikka olin varma että syy oli vanhoissa (siis järkyttävän!) kielissä.

Kitarassa en usko olevan vikaa, EC-1000 kyseessä, ja soittokin kulkee muuten mallikkaasti. Vain silloin kun purkitan riffit koneelle, ne ikään kuin menevät pilalle. :( Nyt esitän suoran kysymyksen: Kuinka te veivaatte sen hyvän särönne? Mitkä kaikki ainekset kuuluvat mukaan (compressor/noisegate/yms)? Onko EQ:ttaminen kenties ratkaisu tähän? Olen senkin parissa puuhannut jo turhan pitkiä aikoja.

Pistetään tähän nyt muutamat vertailukohdat mitä säröä haen: Burzum, Darkthrone, Horna.. ei luulisi olevan mahdottomuus sentään?

tender.insanity
18.03.2010 21:22:08

Juhlaneppari: Nyt on pakko vihdoinkin avautua tänne. Olen siis jo puoli vuotta veivannut Toneport UX2:sen parissa. Tarkoituksena oli alunperinkin löytää hyvä särö kotona demoiluun. Olen kokeillut monenlaisia yhdistelmiä Toneportin mallinuksista, mutta sellaista jämäkkää säröä vain ei tunnu löytävän. Aina on jokseenkin sama ongelma: useampaa kieltä sahatessa särö tahtoo aina mennä niin mössöksi ettei siitä erota juuri mitään. Ja on jokseenkin ponnettoman kuuloinen. Ylä-äänet hukkuvat matalien alle jms. Sitten kun säröä laskee, niin siirtymä vaikuttaisi olevan melkein suoraa jonnekin iskelmä osastolle.

Vähemmän säröä, enemmän middleä. Basso tulee sitten bassokitarasta. Tiukempaa tatsia vain, niin se lähtee siitä.

How do you make holy water? -- You boil the hell out of it.
Spiral
18.03.2010 21:33:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistä näyte niin helpompi sanoa mitä lähteä viilaamaan.

jaspiq
18.03.2010 21:39:52

http://line6.com/customtone/tone/191607/ Ootko kokeillut noita custom tonen valmiita setuppeja?

"To err is human; to forgive is divine."
Boltsa
18.03.2010 22:49:46

Koita myös buustailla ulkoisella pedaalilla. Toimii joissain tapauksissa.
En tiedä, ootko käyttänyt buusteria ollenkaan säädöissä, mutta oon ite saanut soundeihin tiukkuutta lisää.

Joskin eihän tuo aitoa soundia voita koskaan. Mutta tuo onkin tuossa pöydällä juuri demoamista varten. Ja siihen hommaan löytyy kyllä suht helposti riittävän hyvät soundit.

Boltsa
s8na
18.03.2010 23:09:55 (muokattu 18.03.2010 23:12:27)

Mä oon mielestäni saanu siitä parhaat louhinnat niin, että vahvarimallista mastervola kello kolmeen puolenvälin sijaan. Middleä yleensä lisää ja säröä ei liikaa. FX junkiessa tuli mukana sellanen clean boosti josta voi vielä EQ:ttaa tarvittaessa lisää middleä vahvistinmallin eteen. Ei mitään muita härpäkkeitä.

Oothan muistanu pätsätä kaikki ne softat? Kuvittelen itse ainakin että jossain välissä tuli joku muutos ajureissa ja tuntu et koko rasia parani soundeiltaan.

All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
Juhlaneppari
05.05.2010 21:27:52

s8na: Mä oon mielestäni saanu siitä parhaat louhinnat niin, että vahvarimallista mastervola kello kolmeen puolenvälin sijaan. Middleä yleensä lisää ja säröä ei liikaa. FX junkiessa tuli mukana sellanen clean boosti josta voi vielä EQ:ttaa tarvittaessa lisää middleä vahvistinmallin eteen. Ei mitään muita härpäkkeitä.

Oothan muistanu pätsätä kaikki ne softat? Kuvittelen itse ainakin että jossain välissä tuli joku muutos ajureissa ja tuntu et koko rasia parani soundeiltaan.

Mmm. Pätsätä softat?

Kiitos kaikille neuvoista, mutta ei ole ratkaisevanlaisesti auttanut. Kiinnostaisi kyllä vielä kuulla teidän käyttäjien omia ratkaisuja, patcheja jms. jos vain löytyy? Mielellään siis death/black metal linjaa edustaen, koska sellaista soundia tässä haen.

Kunpa sitä joskus pääsisi tässä musahommassa eteenpäin, mutta tuo kitarasoundi on se ainainen ongelma. Olen päätynyt tekemään vain yksinkertaisia taustariffejä, koska soundipuoli ei tee oikeutta kikkailuille. Kunhan kitarat vaan ovat taka-alalla sitten. :( Nyyh.

Krice
05.05.2010 22:39:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhlaneppari: Kunpa sitä joskus pääsisi tässä musahommassa eteenpäin, mutta tuo kitarasoundi on se ainainen ongelma.

Minulla oli samanlainen ongelma eli jotain oli aina vikana eikä Zoomista (G7.1ut) saanut koskaan oikein ulos kunnon soundia vaikka kuinka ruuvasi asetuksia. Hieman kiusallista myöntää, mutta vaihto Vox Tonelab ST:hen ratkaisi ongelman kertaheitolla. Eli kyllä näissä mallintavissa on melko huomattavia eroja. Joistakin vekottimista se ei vain irtoa, vaikka soittajassa ei olisikaan mitään vikaa.

Simo78
05.05.2010 23:06:30

Toneport on usb-interface, ei mallintava laite, siitä on hyvä lähtee rakentamaan.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=173107&o=0
tossa vähän jutskaa. Mulla on pod studio gx ja siitä saa ok soundia, taitaa vaan olla eri softa(pod farm) kuin mitä toneportissa. En tiedä sitten miten käytät, mutta cubasella kun nauhoittaa, niin menee linja soundi narulle ja sitten pystyy vaikka lyömään muutakin mallinnusta kuin line6 mallinnoksia...

s8na
05.05.2010 23:13:21

Simo78: Toneport on usb-interface, ei mallintava laite, siitä on hyvä lähtee rakentamaan.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=173107&o=0
tossa vähän jutskaa. Mulla on pod studio gx ja siitä saa ok soundia, taitaa vaan olla eri softa(pod farm) kuin mitä toneportissa. En tiedä sitten miten käytät, mutta cubasella kun nauhoittaa, niin menee linja soundi narulle ja sitten pystyy vaikka lyömään muutakin mallinnusta kuin line6 mallinnoksia...

Toneport UX1:seen pysty lataamaan silla Line6 monkeyllä kyllä sen pod farminkin ilmaseksi ainakin aikanaan. En tiiä sit oliko noissa mitään kummosta eroa. Kyllähän ton härvelin kanssa usein tulee jonkinlainen korvien puutuminen soundin kanssa.

All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
aalataur
05.05.2010 23:57:09 (muokattu 06.05.2010 00:02:47)

En mä tiedä hyvästä säröstä, mun Pod Farm -soundeja on ainakin kehuttu monesti sooloskaboissa ja ne on tässä:

Lead: http://dl.dropbox.com/u/3086523/Get%20The%20Funk%20Out.l6t

Thrash-komppisoundi: http://dl.dropbox.com/u/3086523/Thrash%20Rhythm.l6t

Kumpikaan ei ole omia ruuvauksiani vaan toinen on Line6 sivulta otettu Nuno Bettencourt -soundi ja toinen muistaakseni mnetin käyttäjän Punisher tekemä rässisoundi. Noihin täytyy olla Pod Farm Platinum tai ainakin osa niistä laajennuksista (en muista mitä, Metal Shop ainakin tohon komppisoundiin). Bassosoundina käytän yleensä modern rock -presettiä tai prog metal chops -presettiä. Noitten pohjalta voit koittaa säätää. Mutta hyvä soundi on makuasia. Kyllä nuo mulle riittää, jonkun mielestä mikään digitaalinen ei voi olla hyvä jne.. Varmaan tosta sais parempiakin säädettyä, mutta en jaksa säätää.
Sakmongkol
06.05.2010 02:20:04

Kyllä minä ainakin olen kohta jo kolme vuotta soittanu jotakuinkin samalla, mielestäni oikein kelvollisella säröllä jonka ruuvasin Toneportista.

Milläs vahvarimallinnuksilla olet kokeillu? Ja oletko mitä säröjä kokeillu siinä edessä? Itse en ainakaan ole saanut ilman Screamer-mallinnusta oikein miellyttävää säröä aikaan.

Kompuraa ja eq:ta ei musta tarvi, jos ei välttämättä halua. Ne on vähän semmosta hienosäätöä. Noise gate on mulla käytössä mutta se ei sinällänsä vaikuta soundiin mitenkään.

Hyviä vinkkejä on tänne jo tullutkin, eli middleä reilusti ja säröä vähemmän. Minulla on esim. yleensä Solo 100 Head -mallinnus josta särö vähän alle puolen välin. Siihen eteen Screamer josta draivia vaan n. 25%. Ja vahvarista vola niin kovalle kun kestää ilman klippausta.

Tuo on ehkä enempi tuommonen rokkisärö, mutta kokeilin huvikseni vääntää samasta presetistä vaan hiukka enempi säröjä, ja sain aikaan jotain joka mun korvaan kelpaisi jostain tappohevisäröstä. Ja mulla on kitarassa vielä ykskelaset mikit.

Joten väittäisin että on se mahdollista kun jaksaa ruuvata.

Raah
B-tone-flat
06.05.2010 08:55:24

Mulla kanssa solo100 stygenä ja sitten edessä rotta. Säröt vahvarista kanssa puolivälissä tai alle ja rotasta tavittaessa sitten lisää gainia. Tilan tuntua luomaan sitten delay.

This is what you want, This is what you get!
Simo78
06.05.2010 09:14:14

s8na: Toneport UX1:seen pysty lataamaan silla Line6 monkeyllä kyllä sen pod farminkin ilmaseksi ainakin aikanaan. En tiiä sit oliko noissa mitään kummosta eroa. Kyllähän ton härvelin kanssa usein tulee jonkinlainen korvien puutuminen soundin kanssa.

Ok. Tosta toisesta ketjusta vaan ymmärsin, ettei pystyisi latamaan...

Punisher
06.05.2010 09:34:23

Aalataur: ...ja toinen muistaakseni mnetin käyttäjän Punisher tekemä rässisoundi.

Tuo tais päätyä omakustanteelle asti tuo patchi, mikäli se on se Rectifier-tyyppinen viritelmä (oon työkoneella, joten en saa tarkistettua). Kyllähän se ihan asiansa ajaa, ja sitä vähän modailemalla sain sellaista semi-autenttista black metal -sirkkeliäkin. Johonkin vitsikkääseen kotidemotteluun meni se, mutta käsittääkseni ketjun aloittaja sen tyyppistä rosoilua kaipailikin. Ei taida löytyä enää omasta kirjastosta sitä, kun en ole aikoihin Gearboxilla/PodFarmilla kitaran kanssa leikitellyt.
qak
06.05.2010 09:58:01

Itellä on tuo TonePort KB37 ja aina jos oon nauhottanu jotain raskaampia juttuja, niin oon laittanut säröt reilu puoleen väliin ja nauhoittanut kaksi erillistä kitararaitaa.
Mallinnoksista oon käyttänyt joko vanhoja marsuja, soldanoa tai mesaa. Kaapin valinta on myös aika olennaista. Tossa piruuttain linkki yhteen biisiin, ruuvailin bläkkisäröt Soldano-mallinnoksella (ehkä liikaa kaikua, menee muhjuiseksi), mikkinä kitarassa Duncan JB: http://www.mikseri.net/playsong.php?id=408409 (/häpeämätöntä mainostusta)

__ Ostetaan romua, myydään antiikkia.
Krice
06.05.2010 10:41:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simo78: Toneport on usb-interface, ei mallintava laite

Tämä on ehkä hieman saivartelua, mutta eikös tuossakin se mallinnus tehdä ohjelmallisesti PC:llä? Eli mallintava "laite" on kyseessä joka tapauksessa.

Simo78
06.05.2010 11:08:37 (muokattu 06.05.2010 11:15:10)

Krice: Tämä on ehkä hieman saivartelua, mutta eikös tuossakin se mallinnus tehdä ohjelmallisesti PC:llä? Eli mallintava "laite" on kyseessä joka tapauksessa.

Toi on ulkoinen äänikortti, johon tulee mukana niitä ohjelmia. Halutessaan mallinnokset voi sitten tehdä ihan millä tahansa ohjelmalla, joten ei tota ihan perinteisenä mallintavana voi pitää, jossa on ne tietyt mallinnokset itsessään. Eli jos aloittaja ei kyseisillä mallinnoksilla saa mieleistään, voi halutessaan etsiä netin syövereistä(tai mistä ikinä) muita vaihtoehtoja, ilman että tarvii ostella uutta vermettä. Mutta voi kait tota saivarteluna pitää, ainakin jossain määrin

Mun sooloprojektin oon kokonaisuutena nauhoitellut line6 kautta, mutta lopullisen tuotoksen mallinnokset miksaaja tekee jollain ihan muilla kuin line6 tuotteilla--> en tiedä mitä käyttää, mutta paremmilta ne kuullostaa...

Terry Pantheras
06.05.2010 11:14:15

Itellä UX1 ja ihmettelen sitä saatananmoista säädön ja kikkailun määrää mitä tuosta hyvän soundin aikaseksi saamiseksi vaaditaan kotiriffitehtailuun. Ratkaisuni: paksi bypassille ja PODista soundit.

MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
aalataur
06.05.2010 11:15:25 (muokattu 06.05.2010 11:19:57)

Punisher: Tuo tais päätyä omakustanteelle asti tuo patchi, mikäli se on se Rectifier-tyyppinen viritelmä (oon työkoneella, joten en saa tarkistettua). Kyllähän se ihan asiansa ajaa, ja sitä vähän modailemalla sain sellaista semi-autenttista black metal -sirkkeliäkin. Johonkin vitsikkääseen kotidemotteluun meni se, mutta käsittääkseni ketjun aloittaja sen tyyppistä rosoilua kaipailikin. Ei taida löytyä enää omasta kirjastosta sitä, kun en ole aikoihin Gearboxilla/PodFarmilla kitaran kanssa leikitellyt.

Aijaa, no toivottavasti ei haittaa että pistin patchin yleiseen jakoon? Voin sen kyllä editoida pois tuosta viestistä... Noissa biiseissä esim. juuri tuo sun patchi komppikitaroissa :D

http://dl.dropbox.com/u/3086523/meta_2_1.mp3
http://dl.dropbox.com/u/3086523/testi_5.mp3

Vastaavasti tuo postaamani leadipatchi soolokitaroissa, tosin kaiku/dilsat on Reaperista, ei Podista.

Ja siis Toneporttihan on usb-äänikortti, Pod Farm taas täysin erillinen softansa, joka nyt vaan tulee siinä mukana koska on Line6:n tuote. Vastaaviahan on esim. Guitar Rig joka toimii aivan yhtä lailla Toneportin kanssa, ei kukaan pakota Pod Farmia käyttämään. Ei Toneportilla ja Farmilla ole mitään tekemistä keskenään, paitsi sama valmistaja, eikä se sun soundi tule Toneportista sinänsä, vaan Farmista mikä on pelkästään vaan softa ihan siinä missä Mozilla Firefox tai miinaharava.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti