Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fenderin humppari telellä hevanderia.
1 2
dragon
17.03.2010 14:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!

Uusi keppi on jo pidemmän aikaa mietityttänyt ja tommoista aika raskasta musiikkia soittelen C-vireestä isoilla säroillä.. Lähinnä komppailua raskaalla kädellä, mutta silloin tällöin myös jotain soolon lurituksia. Olen aina pitänyt telecastereiden ulkonäöstä ja tuosta C-profiilin kaulasta joten tämmöinen kitara ainankin specseiltään olisi mahtava mulle:

http://www.thomann.de/fi/fender_custom_telecaster_fmt_hh_bcb.htm

Mitenköhän kuitenkin on tuossa tuon flamed maple topin laita? Liekö vain kuva loimuvaahterasta vai aitoa tavaraa? Telecasteriahan tuossa kitarassa ei ole kuin näöksi mutta onneksi en olekkaan puristi vaan haen lähinnä kitaraa jolla on oma soundinsa :)

Saa myös ehdotella muita telecastereita joissa olisi humpparimikki ainakin tallassa. Kiinteä talla ja passiivimikit (Eli fenderin Jim Root mallia on turha tyrkyttää).

atimoc
17.03.2010 14:22:55 (muokattu 17.03.2010 14:23:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli aikanaan tuollainen, kyllä se aito vaahterakansi on. Hevisoundeihin kitara on ihan omiaan, ja jos tuo kaula tuntuu hyvältä niin anna palaa vaan. Syy myymiseen oli itsellä juurikin tassuihin sopimaton kaulaprofiili ja -viimeistely.

"These songs are long... and there are fast parts... so that automatically means that they're good!"
dragon
17.03.2010 15:59:40

atimoc: Mulla oli aikanaan tuollainen, kyllä se aito vaahterakansi on. Hevisoundeihin kitara on ihan omiaan, ja jos tuo kaula tuntuu hyvältä niin anna palaa vaan. Syy myymiseen oli itsellä juurikin tassuihin sopimaton kaulaprofiili ja -viimeistely.

Oliko liian ohut vai kuin? Tutkailin tuota thomannin ilmoa tarkemmin ja tuossa sanotaa modern C-shape. Onko noita C-muotoja erilaisia vai onko tuo vain eri nimitys?

Tande
17.03.2010 18:41:21 (muokattu 17.03.2010 18:41:50)

dragon: Oliko liian ohut vai kuin? Tutkailin tuota thomannin ilmoa tarkemmin ja tuossa sanotaa modern C-shape. Onko noita C-muotoja erilaisia vai onko tuo vain eri nimitys?

Modern C-shape on Fenderin tämän päivän yleisin profiili. Löytyy mm. American Standard Telestä ja Stratosta. Hyvä kompromissi ominaisuuksiltaan. Ainakin omaan handuun sopii mainiosti.

Anteeksi.
dragon
17.03.2010 21:34:13

Syy myymiseen oli itsellä juurikin tassuihin sopimaton kaulaprofiili ja -viimeistely.

Niin ja oliko tuossa viimeistelyssä jotain vikaa? Vai eikö kitaran viimeistely tyyli miellyttänyt muuten? Miten luonnehtisit kitaran soundia?

atimoc
17.03.2010 21:44:40

Viimeistely itsessään oli ihan OK, mutta maalattu ja lakattu kaula oli omaan makuun liian nihkeän oloinen. Sinänsä tuo tunne olisi varmaan itsellä ollut sama profiilista riippumatta. Saundimaailma oli todella rouhea, aika explorermainen, ainakin droppi-C:ssä paletti pysyi hyvin kasassa noilla Duncanin mikeillä.

"These songs are long... and there are fast parts... so that automatically means that they're good!"
jaspiq
18.03.2010 13:48:13

Mulla on toi fmt- malli ja onhan tässä tikku kaula, juuri passeli mun lyhyille sormille. Yläsatula kun on sen 41.3 mm ja radius 15,75" niin se selittänee sen. Itse taas pidän siitä että toi kaula on maalattu ja lakattu, näyttää enemmän "yhdestä puusta veistetyltä". C-vireessä olen yhden kielisetin verran kokeillut ja hyvinhän se murisi, mutta ei ole noi alavireet mulle.

"To err is human; to forgive is divine."
Kontiak
18.03.2010 14:27:03 (muokattu 18.03.2010 14:48:02)

dragon: Uusi keppi on jo pidemmän aikaa mietityttänyt ja tommoista aika raskasta musiikkia soittelen C-vireestä isoilla säroillä.. Olen aina pitänyt telecastereiden ulkonäöstä ja tuosta C-profiilin kaulasta joten tämmöinen kitara ainankin specseiltään olisi mahtava mulle:

Telecasteriahan tuossa kitarassa ei ole kuin näöksi mutta onneksi en olekkaan puristi vaan haen lähinnä kitaraa jolla on oma soundinsa :)

Jim Root-malli sopii kyllä sinulle erinomaisen hyvin. EMG vain repii lisää etumatkaa muihin, kun käännetään virettä alemmas.

edit. Root sanoo kaulaprofiilin olevan kopioitu San Dimas Charvel Soloistista: http://www.youtube.com/watch?v=vgbKGP8c0xs

dragon
18.03.2010 14:42:34

jaspiq: Mulla on toi fmt- malli ja onhan tässä tikku kaula, juuri passeli mun lyhyille sormille. Yläsatula kun on sen 41.3 mm ja radius 15,75" niin se selittänee sen. Itse taas pidän siitä että toi kaula on maalattu ja lakattu, näyttää enemmän "yhdestä puusta veistetyltä". C-vireessä olen yhden kielisetin verran kokeillut ja hyvinhän se murisi, mutta ei ole noi alavireet mulle.

Onpas tosiaan aika tikku o_O... Kattelin tuolta fenderin sivuilta, että vaikka kaula profiiliksi ilmoitetaan C-shape on joissain silti tuo nut width erilainen kuin toisissa ja tuossa vaikuttaisi olevan aika ohkanen. Alkoi epäilyttää, että osuukohan käpälään, kun tällä hetkellä tuollaiseen ltd:n viper sarjalaisen kaulaan tottunut. Mitä toi radius muuten suomeksi sanottuna mittaa, kun on jäänyt aina vähän hämäräksi?? Prkl... pitää varmaan jostain etsiä tuollainen keppi testattavaksi.

Jim Root-malli sopii kyllä sinulle erinomaisen hyvin. EMG vain repii lisää etumatkaa muihin, kun käännetään virettä alemmas.

EMG:tä on ollut useammassakin kepissä enkä pidä niiden soundista. Säröllähän ne on ihan jees, mutta vaikka pääosin biiseissä joita soittelen onkin aika isoa säröä on joskus myös vähempi säröisiä ja cliinimpiä juttuja ja näissä EMG kusee.

Kontiak
18.03.2010 14:50:03 (muokattu 18.03.2010 15:07:14)

dragon: EMG:tä on ollut useammassakin kepissä enkä pidä niiden soundista. Säröllähän ne on ihan jees, mutta vaikka pääosin biiseissä joita soittelen onkin aika isoa säröä on joskus myös vähempi säröisiä ja cliinimpiä juttuja ja näissä EMG kusee.

Eikö toiminut puhdas ja vähempisäröinen soitto edes 60:llä, joka JR-mallissa on kaulamikkinä?

Minkäsaundista humpparia haet?

bubu
18.03.2010 14:52:26

Mulla on ollut muutaman vuoden toi Tele pääkäyttökitarana, ollut oikeen mukava allrounder. Nyt vaihdoin kokeeksi kuumemmat Teslan mikit, testaukset suorittamatta toistaiseksi. Oon myös meinannut jo pitkään raapia kaulasta ne maalit pois, sillä saisi kaulaan mattatuntuman ja ehkä se sointi vähän paranisi samalla, on meinaan melko paksu maali. Tiedä sitten minkälainen tikku se kaula olisi toimenpiteen jälkeen..

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
dragon
18.03.2010 15:50:54 (muokattu 18.03.2010 15:51:08)

Kontiak: Eikö toiminut puhdas ja vähempisäröinen soitto edes 60:llä, joka JR-mallissa on kaulamikkinä?

Minkäsaundista humpparia haet?

81,85 combosta on lähinnä kokemuksia ja semmoinen combo tämän hetken Viperissakin on. Vähän vaikea kuvailla minkä soundista humpparia... Semmoista mikä toimii hyvin juntta säröillä, mutta myös vähempi säröisissä ja cliineissä jutuissa. Soundissa täytyisi olla luonnetta ja lämpöä. EMG:t kuulostavat jotenkin liian elottomilta.

duc
18.03.2010 15:57:30

Mä testasin tuota Custom Teleä taannoin, ja ainakaan ne pari yksilöä mitä täällä oli kaupassa eivät vakuuttaneet. Cort nuo varmaan on Fenderille valmistanut, työn jälki oli hutiloitua... soundikin tumppu. Yök. Sinällään kyllä paperilla hyvät ominaisuudet, mutta käytännössä ei niinkään.
Kontiak
18.03.2010 15:57:44

dragon: 81,85 combosta on lähinnä kokemuksia ja semmoinen combo tämän hetken Viperissakin on. Vähän vaikea kuvailla minkä soundista humpparia... Semmoista mikä toimii hyvin juntta säröillä, mutta myös vähempi säröisissä ja cliineissä jutuissa. Soundissa täytyisi olla luonnetta ja lämpöä. EMG:t kuulostavat jotenkin liian elottomilta.

Pitäähän sun sitten kokeilla vielä se 60:kin. ;)

naavanka_
18.03.2010 18:01:48

Ei tuolla kitaralla kyllä enää hirveästi ole telen kanssa tekemistä, mahonki body ja kaikkea.
Hieno ois kyl ja varmasti hevanderit taittuu

petrin1
18.03.2010 18:56:01 (muokattu 18.03.2010 18:57:34)

mullakin oli tuollainen "tele" muutama vuosi sitten ja se oli oikein hyvä kepppi korealaiseksi ja halvanpuoleksi soittimeksi.
todella monipuolinen noiden mikkien ja puolituksien ansiosta..
hinta/laatu noissa on parempi kuin hyvä..
kaulaliitos on todella miellyttävä ja soitto on ylänauhoiltakin helppoa.
toisinkuin tavallisessa telessä..

Tande
18.03.2010 19:00:38

petrin1:kaulaliitos on todella miellyttävä ja soitto on ylänauhoiltakin helppoa.
toisinkuin tavallisessa telessä..

Kysyntää olisi varmasti Telelle/Stratolle, jossa olisi liimakaula, mutta ulkonäkö ja mikitys olisi muuten "vintagea". Eli Fender Vintage/Modern! :)

Anteeksi.
McNulty
18.03.2010 19:33:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dragon: Terve!

http://www.thomann.de/fi/fender_custom_telecaster_fmt_hh_bcb.htm

Meillä oli myymälässä joskus tuollainen myynnissä käytettynä... tosin värinä oli se kellertävä viimeistely. Siinä ainakin oli helkkarin paksu kerros lakkaa päällä. Samoin siinä yksilössä joka oli soitinrakentajan pöydällä huollossa aikanaan kun omaa customiani kävin siellä katsomassa. Minun mielestäni ei lainkaan "niitä parhaimpia" humppari-Telejä, joskaan ei huonoimpiakaan.

Saa myös ehdotella muita telecastereita joissa olisi humpparimikki ainakin tallassa. Kiinteä talla ja passiivimikit (Eli fenderin Jim Root mallia on turha tyrkyttää).

Henkilökohtaisesti en pitäisi aktiivimikkejä automaattisesti poissulkevana tekijänä. Jos kitara muutoin on erinomainen, niin mikkejä voi aina vaihtaa. EMG:n tuotteista kun pääsee kuitenkin järkihintaan m.netin torin kautta eroon. Enemmän mä antaisin arvoa kitaran soinnille, soitettavuudelle ja tietysti ulkoasulle. Ne on sellaisia juttuja, joita on vaikeampi vaihtaa jälkikäteen. On sitä nimittäin tullut soiteltua 300€ Ibanezia joka oli muuten mainio, mutta mikit kaipasivat päivitystä... niin tai 2000€ Gibsonia jonka kaulaprofiili ei sopinut miun lapaseen lainkaan (ja sille olikin vaikeampi tehdä mitään).

Getcha Pull - 6604
dragon
18.03.2010 19:37:41 (muokattu 18.03.2010 19:38:16)

Ihan hyviä kommentteja tullut! Lisää vaan jos juttua riittää... Kommentein valossa kävin sittenkin tuota empimään, mutta humppariteleen on silti kova gas.

Torilta löytyikin tämmöinen:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=403722

Miten pulttikaula toimii matalemmissa vireissä?

McNulty
18.03.2010 19:42:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dragon: Miten pulttikaula toimii matalemmissa vireissä?

Taas omia mielipiteitä...
Mä tykkään pulttikaulaisista enempi mitä neckthru, kun tarvitaan atakkia ja napakkuutta. Mielestäni juuri alavireissä pulttikaularakenne säilyttää napakkuutta ja sellaista iskevyyttä. Toki, tähän vaikuttaa kovasti kaulan ja rungon materiaalit yms.

Ei sitä kaularakennetta kannata kuitenkaan liikaa tuijottaa. Hyvä pulttikaulaliitos on hyvä kaulaliitos, samoin kuin hyvä liimakaula on hyvä kaulaliitos.

Miusta siis pulttikaulainen on POP!

Getcha Pull - 6604
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti