Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: True Temperament-nauhat
1 2 3
elsewhere
15.03.2010 13:59:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Ei se nyt ihan niin hirveen hyvältä kuulostanut, mutta lähinnä pistin ton linkin ihan vitsin vuoksi, kuinka pitkälle tuossa voi mennä. Taitaa olla joku omatekoinen viritys, eniten ihmetyttää noi tietyt nauhojen välit, mut kai siinä on tehty kanssa kompromissia.
Mutta mä en ainakaan haluis ton näköstä otelautaa, olkoon sitten vaikka kuinka tuo mikrointonaatio pielessä :)
Toi oikea "True Temperament" nauhoitus vaikuttaa mielenkiintoiselta, tosin hinta on niin kova, että ilmankin tulee toimeen.

 
On tuo ihan "aito" True Temperament-viritys. Kuva kaulasta löytyy täältä: http://www.truetemperament.com/site/index.php?go=4&sgo=0
 
Meantone Blues
Put pure thirds in your chords!
 
This neck may look like something out of the Twilight Zone, but you dont know how sweet - or how mean! - guitar chords can sound until youve heard this temperament.
 
For the truly adventurous guitarist in search of pure third intervals, we offer Meantone Blues, an adaptation for the guitar of the Meantone Intonation which was in general use from the 14th to the 17th centuries. (W.A. Mozart, for example, wrote his music in Extended Meantone Intonation.)
 
In Meantone the major thirds are Just, and the minor thirds are almost Just. A general rule is that the closer to Just you tune certain key signatures, the fewer the number of other playable keys which remain, if you stick to the standard 12 intervals in the octave.Due to the very close Just tuning of the thirds, it was necessary to add two extra frets to the Meantone Blues neck, to give for example Just F# major and G# major thirds .
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
blaekie
15.03.2010 14:04:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No just, eikun sitten vaan meania pluussia vetelemään :)
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Hanok
15.03.2010 15:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: toisaalta kun ajattelee että sun pitää jollain kaivertimella tehdä urat nauhoille ja taivuttaa ne nauhat oikean muotoisiksi, niin onhan siinä pirusti hommaa verrattuna
tavalliseen nauhoittamiseen.

 
Juu, ei ollutkaan tarkoitus sinänsä kommentoida onko tuo hinta järkevä suhteessa työn määrään. Näin soittajan kannalta tuntuu melko hintavalta. Sitä saa sitten itse kukin arvioida onko tuo järjestelmä hintansa väärti omassa käytössä. Itse olen ollut varsin tyytyväinen pelkällä kompensoidulla satulalla varustettuihin kitaroihin, ja onhan tässä aktiivisoitossa ihan perinteisiäkin kitaroita suoralla satulalla. Kyllä sellaisessakin voi olla varsin hyvä intonaatio. Olisihan se silti kiinnostavaa testata TT-kitaraakin.
Terry Pantheras
15.03.2010 16:07:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuommoisten nauhojen hiontakin voipi olla melkoinen operaatio; mietityttää miten nauhojen profiilin saa kohdalleen kun noita ei eihan perus nauhaviilalla kyllä vedellä - vai pitääköhän hiontakin teetättää Ruotsissa?
 
einzweidreivier MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
jpjanhun
16.03.2010 00:05:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä tuo kehitelmä kyllä kuulostaa hyvälle ja tehokkaalle. Voi olla hirveesti säröä mutta soinnut ei silti tunnu riitelevän niinkuin tavallisesti. Harmi että toi on niin kallis systeemi, vaikka varmaan kyllä tulee ajan myötä halvemmaksi kun yleistyy. Ei kai sitä tarvis kuin tuollaisen kaulan.. pitäisi kyllä ensin kokeilla noita erilaisia temperointeja.. vissiin tuo kitaralle optimoitu tasavireinen ois kuitenkin yleiskäyttöisin kaikista.. muttei varmaan paras bluespohjaiseen.
 
McNulty
16.03.2010 00:15:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua kiinnostaa moisella systeemillä bendaaminen. Eli muuttuuko bendien tatsi? Häiritseekö kurvittelevat nauhat bendien tuntumaa? Vaikuttaako temperoidut nauhat kielen venyttämisen määrään? jne jne.
 
Muutoinhan tuo on minusta varsin nerokas ratkaisu virevirheen poistamiseen tai ainakin reilumpaan kompensaatioon.
 
"Znanija ne imeet nikakogo znachenija, esli vy polozhite ego na praktike." -Anton Pavlovich Chekhov
pekurides
16.03.2010 00:15:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: Harmi että toi on niin kallis systeemi, vaikka varmaan kyllä tulee ajan myötä halvemmaksi kun yleistyy.
 
hiukan epäilen että yleistyykö? Hinta ja huolto epäilyttää.
 
Voipi olla aika kallis operaatio pelkkä nauhojen hiontakin kun ei nuita samalla tavalla oikeankokoisella koverallaviilalla vaan hetkessä kruunailla , itse väärän kokoisella viilalla ja hiomapaperilla yritin joskus itse hioa perusjumbonauhoja niin oli niin perkelellinen homma että en toiste ryhdy... pirusti raakaa käsityötä sormet kipeänä.. sitä kun alkaa ammattilainen tekemään tuntiliksalla....''
 
Ainakin siis tavallisen tallaajan näkökulmasta, rahallahan tietty hoituu.
 
They see me rollin, they hatin.
jpjanhun
16.03.2010 00:19:34 (muokattu 16.03.2010 00:22:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hiukan epäilen että yleistyykö? Hinta ja huolto epäilyttää.
 
noo..jos vaikka kiinan pojat oppii suoraan painamaan nauhat otelautaan riittävällä tarkkuudella niin ettei nauhojen hiomista tarvita..
 
saakohan kohta muuten halvalla tavallisia kitaroita jos tuosta tulee vaikka joku buumi muutamaksi vuodeksi? heh.
 
kimurantti1
16.03.2010 00:21:13 (muokattu 16.03.2010 00:30:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enemmän mua tossa systeemissä mietityttää se, että kuinka helposti tuollaiset nauhat kuluu hiontakuntoon? Mä soitan toisinaan aika väkivaltaisella tatsilla ja oon soittanut pahimmillaan puolessa vuodessa mun Musarista nauhat hiontakuntoon. Tosin se oli sellaisella hetkellä kun se oli ainoa kitara jota keikoilla käytin, mutta silti. Tuollaiset TT-nauhat pitäisi mieluusti olla just eikä melkein, että niistä oikeasti saa sen hyödyn irti mistä maksoikin ja jos kitara saa paljon soittoa (kuten hyvän kitaran kuuluukin), niin ne kuluu aika nopeasti kun ei niitä kerran saa ruostumattomasta teräksestä. TT:n sivuilla vielä mainitaan, että hionta on paljon tavan suoria nauhoja työläämpi projekti, joten se maksaakin paljon enemmän. Jos toi on niin toimiva systeemi kuin monet hehkuttaa, niin ei mua niihin alunperin sijoitettava rahamäärä niin hirvitä, vaan ennemminkin huollettavuus ja sen hinta.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jpjanhun
16.03.2010 00:24:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oon soittanut pahimmillaan puolessa vuodessa mun Musarista nauhat hiontakuntoon
 
Kysyn muuten mielenkiinnosta vaan..ootko soittanut dunlopin frettejä nopeasti hiontakuntoon? Mäkin oon soittanut kiinan pelistä nauhat tosi nopeasti loppuun, mutta tuntuu ettei dunlopit ole niihin verratuna kuluneet ollenkaan.
 
kimurantti1
16.03.2010 00:28:33 (muokattu 16.03.2010 00:28:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: Kysyn muuten mielenkiinnosta vaan..ootko soittanut dunlopin frettejä nopeasti hiontakuntoon? Mäkin oon soittanut kiinan pelistä nauhat tosi nopeasti loppuun, mutta tuntuu ettei dunlopit ole niihin verratuna kuluneet ollenkaan.
 
Tässä oli nimenomaan alunperin Dunlopin medium jumbo -nauhat (jotka soitin puolessa vuodessa viimeisen mahdollisen nauhahionnan jälkeen sileäksi), sitten kun piti vaihtaa kokonaan niin laitatin Dunlopin jumbot. Kitara on siis Music Man Silhouette Special, eli ollut alunperikään mitään kiinatinaa.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jpjanhun
16.03.2010 00:31:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä oli nimenomaan alunperin Dunlopin medium jumbo -nauhat (jotka soitin puolessa vuodessa viimeisen mahdollisen nauhahionnan jälkeen sileäksi), sitten kun piti vaihtaa kokonaan niin laitatin Dunlopin jumbot. Kitara on siis Music Man Silhouette Special, eli ollut alunperikään mitään kiinatinaa.
 
Ohoh, katos. No, noin kai se sitten menee jos paljon soittaa. Mä soittelen vaan vähän kotona joten ei ole tuollaista kokemuspohjaa. Onkohan nuo erikoismateriaaleista tehdyt nauhat kuinka kestäviä?
 
Antti1
16.03.2010 00:38:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: Onkohan nuo erikoismateriaaleista tehdyt nauhat kuinka kestäviä?
 
Tarkoitatko nyt teräsnauhoja, vai jotain muuta? Teräsnauhat ovat erittäin kestäviä, muttei nekään ikuisia. Pitkässä juoksussa uskoisin kuitenkin säästävän rahapussia, kun ei tarvitse juoksuttaa huolloissa.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
kimurantti1
16.03.2010 00:40:00 (muokattu 16.03.2010 00:43:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: Ohoh, katos. No, noin kai se sitten menee jos paljon soittaa. Mä soittelen vaan vähän kotona joten ei ole tuollaista kokemuspohjaa. Onkohan nuo erikoismateriaaleista tehdyt nauhat kuinka kestäviä?
 
Mä soitan nykyään suurinpiirtein neljä tuntia päivässä ja elätän itseni suurimmaksi osaksi tanssikeikoilla, joilla siis soitetaan tavallisesti 5 x 45min. Juttelin nauhamateriaaleista täällä Jyväskylässä A-P Paasosen kanssa ja hänen arvionsa _muistaakseni_ oli, että ruostumattomasta teräksestä tehdyt nauhat kestää suurinpiirtein tuplasti sen mitä tavalliset. Riippuu tietty kovasti myös soittotatsista. Jos ei esimerkiksi harrasta kovin väkivaltaista vibratoa ja bendejä, niin toki ne kestää paljon pitempään. Kovin kevyellä soittotatsilla ja pienellä soittomäärällä (alle 2h päivässä) sellaiset voi hyvinkin olla melkein ikuiset. Tosin niiden työstäminenkin on paljon työläämpää joten hiontakin sitten maksaa vähän tavallisia nauhoja enemmän, jos sellaiselle tulee tarvetta. Eli ei siinä ihan niin mittavaa säästöä kuulemma tulisi, kuin jotkut ehkä voisi luulla.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jpjanhun
16.03.2010 00:42:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatko nyt teräsnauhoja, vai jotain muuta? Teräsnauhat ovat erittäin kestäviä, muttei nekään ikuisia. Pitkässä juoksussa uskoisin kuitenkin säästävän rahapussia, kun ei tarvitse juoksuttaa huolloissa.
 
No tuota, en oikein tiedä mistä kaikista materiaaleista noita valmistetaankaan. Mutta joo, siinähän se vastaus tuli, eli teräsnauhat erittäin kestäviä. Jaa, tuhoavatkos ne sitten myös kielisarjan hetkessä..? Ilmeisesti eivät..nojoo, nyt alan poikkeamaan vähän liikaa aiheesta joten olkoon.
 
Antti1
16.03.2010 00:44:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Juttelin nauhamateriaaleista täällä Jyväskylässä A-P Paasosen kanssa...
 
Et sä sattunut kysymään siitä, että kuinka herkkiä noi on kolhiutumaan? Perus vinkuintianauhathan on ns. valmista kamaa, jos kitara kaatuu/osuu otelauta edellä yhtään mihinkään. Dunlopin perusnauhat kestää ihan jees, mutta jälki niihinkin tulee lähes aina. Onko tietoa miten pahaa monttua teräsnauhoihin ko. operaatio aiheuttaa?
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
kimurantti1
16.03.2010 00:46:10 (muokattu 16.03.2010 00:50:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: No tuota, en oikein tiedä mistä kaikista materiaaleista noita valmistetaankaan. Mutta joo, siinähän se vastaus tuli, eli teräsnauhat erittäin kestäviä. Jaa, tuhoavatkos ne sitten myös kielisarjan hetkessä..? Ilmeisesti eivät..nojoo, nyt alan poikkeamaan vähän liikaa aiheesta joten olkoon.
 
Kuulemma kuluttavat kieliä nopeammin kuin tavan materiaalista tehdyt nauhat. Ruostumaton teräs kun on paljon kovempaa materiaalia kuin kitaran kielet, niin kielet eivät niin paljon hio nauhoja vaan toisinpäin. Toisaalta jos soittaa paljon, niin kieliä tulee joka tapauksessa vaihdettua niin usein ettei moisella kai ole hirveästi väliä.
 
Antti1: Et sä sattunut kysymään siitä, että kuinka herkkiä noi on kolhiutumaan? Perus vinkuintianauhathan on ns. valmista kamaa, jos kitara kaatuu/osuu otelauta edellä yhtään mihinkään. Dunlopin perusnauhat kestää ihan jees, mutta jälki niihinkin tulee lähes aina. Onko tietoa miten pahaa monttua teräsnauhoihin ko. operaatio aiheuttaa?
 
Kestää kuulemma paljon paremmin kuin tavan materiaali. Mutta jos kolhu tulee, niin tavan nauhamateriaali hioutuu soitossa ja pienemmät kolhut voi parantua itsekseen. Teräs on taas niin paljon kovempaa, että jos tulee oikeasti kova osuma niin eivät kulu samaan tapaan, eli hiontahommiksi menee. Mikä tietenkin maksaa tavan nauhoja enemmän. Noin niin kuin yhteenvetona Paasosen oma mielipide oli vähän kiikun kaakun niistä nauhoista, ei kuulemma täysin varauksetta voinut suositella.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Swan
16.03.2010 00:47:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Mä soitan nykyään suurinpiirtein neljä tuntia päivässä ja elätän itseni suurimmaksi osaksi tanssikeikoilla, joilla siis soitetaan tavallisesti 5 x 45min. Juttelin nauhamateriaaleista täällä Jyväskylässä A-P Paasosen kanssa, ja hänen arvionsa _muistaakseni_ oli, että ruostumattomasta teräksestä tehdyt nauhat kestää suurinpiirtein tuplasti sen mitä tavalliset. Riippuu tietty kovasti myös soittotatsista. Jos ei esimerkiksi harrasta kovin väkivaltaista vibratoa ja bendejä, niin toki ne kestää paljon pitempään. Kovin kevyellä soittotatsilla ja pienellä soittomäärällä (alle 2h päivässä) sellaiset voi hyvinkin olla ikuiset. Tosin, niiden työstäminenkin on työläämpää joten hiontakin sitten maksaa vähän tavallisia nauhoja enemmän, jos sellaiselle tulee tarvetta.
 
Tuplasti pidempään on mun mielestä alakanttiin arvioitu. Mulla on ykköskitarassa ollut teräsnauhat yli 1,5v, eikä niissä näy mainittavaa kulumaa vieläkään. Olen aika rankkakätinen soittaja, joten kestävyys ei jää siitäkään kiinni. Siitä en tiedä, kuinka paljon soittajan käsimähmän kemia vaikuttaa siihen, mutta omaa kitaraa tuskin joudun vielä muutamaan vuoteen nauhahionnassa käyttämään.
 
jpjanhun
16.03.2010 00:53:20 (muokattu 16.03.2010 00:54:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm.. noin yhteenvetona alkaa jotenkin kuulostaa siltä että tuo TT systeemi olisi kallis hankinta ja kallis ylläpidettävä paljon soittavalle (joihin itse en tosin kuulu) ellei noita sitten aleta jotenkin tuottaa koneellisesti aasiassa jolloin koko kaulan voisi vaihtaa aika ajoin. Mitenhän käy, jääköhän koko systeemi pahemmin yleistymättä..
 
McNulty
16.03.2010 00:55:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: Hmm.. noin yhteenvetona alkaa jotenkin kuulostaa siltä että tuo TT systeemi olisi kallis hankinta ja kallis ylläpidettävä paljon soittavalle (joihin itse en tosin kuulu) ellei noita sitten aleta jotenkin tuottaa koneellisesti aasiassa jolloin koko kaulan voisi vaihtaa aika ajoin. Mitenhän käy, jääköhän koko systeemi pahemmin yleistymättä..
 
Riippuu vähän. Varmaa on kuitenkin se, että monelle riittää edelleen se perinteinen vaihtoehto. Toki, mitä enemmän tuota TT-systeemiä saadaan "sarjatuotantoon", sen helpomminhan se voisi yleistyä. Nyt vaikuttaa enemmänkin one-off nikkaroinnilta.
 
"Znanija ne imeet nikakogo znachenija, esli vy polozhite ego na praktike." -Anton Pavlovich Chekhov
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «