Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektroista ja niiden vahvuuksista
1 2 3 4 518 19 20 21 22
Lennu
10.03.2010 20:29:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän ainoastaan 3mm:n Big Stubbya, ja saan soittamisesta rahaa, joten seuratkaa esimerkkiä.
 
My life is like an Opel-highway.
munkero
10.03.2010 20:30:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän ainoastaan messinkistä Teckpickiä, ja saan soittamisesta nautintoa, joten seuratkaa esimerkkiä.
 
Kiitos 24.12.2009 - 21.01.2010 "Mukavaahan se on asua suomessa kun tollainen tyyppi hoitaa olkiluotoa ja kattoo samalla korealaisia koulutyttöjä." - Traditional
nannne
10.03.2010 20:32:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä ymmärrän: ne haluaa erilaisen soundin ja soittotuntuman. Olisi ihan hauska nähdä miten saat sellaisen 0,3mm nylonplekusta lähtevän läiskeen aikaiseksi tuolla millisellä ultexilla.
 
E: Kaikki ei soita heviä. ;)

 
Paljoltihan se on soundi kysymys. Mie soittelen swingiä 3 mm pötikällä ja sais olla paksumpikin. Kun ei perus lärpytin vaan kuulosta "siltä". Sähkökitaroita räplään sitten jass kolmosilla kun ne tuntuu päteviltä ja kuulostaa sopivalta.
 
JeKo
10.03.2010 20:37:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Odotan sitä päivää, kun vastaan tulee celluloid-pleku terävällä kärjellä ja jonkinlaisella gripillä. Tuntuis olevan omiin sormiin paras plekumateriaali, mutta on vaan vähän turhan liukas hikoillessa.
 
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
Kimmo72
10.03.2010 21:08:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Coe: Minä olen jumiutunut käyttämään Dunlopin Nylon Standardeja 0.88mm paksuisena.
 
Näitä mut .60 paksuudella.
 
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Tommittaja
10.03.2010 21:18:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itte käytän aina samaa plektraa, vaikka niitä onkin muutama kymmen... se on sellanen 0,71 jotain tosi hyvää materiaalia (ei muovia eikä nylonia..) ja siinä on pääkallo. tosi hyvä juttu siinä on, että se ei ole terävä, vaan tylppä.
 
http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php
Genkhis
10.03.2010 21:26:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä huidon aina dunlopin Tortex .73mm.
Miks käytätte paksui? Onko siinä jotai saundillisesti eroo näihin ohuempiin? Itse en varmaan kovin äkkisältään tottuisi tollaseen 2x paksumpaan viritykseen.
 
"Joka toiselle kuoppaa kaivaa, tarvitsee lapion." -Burn
Mr. Speed
10.03.2010 23:01:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mustia Jazz III:sia tullut käytettyä.Basistit käyttää punasia, ei niitä voi ajatellakaan käyttävänsä. Nyt oon noihin Ultex Jazzeihin mieltynyt. Vieläkin kovempia ku mustat Jazz kolmoset, pysyy terävänä pidempään, eikä jousta sitäkään vähää. Just sopivia omalle, aika perkussiiviselle soittotyylille.
 
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
Johann Onn
10.03.2010 23:13:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän ainoastaan...
 
Kitaralla 0.38mm. Ja 0.46mm. Ja 0.55mm / 0.60mm / 0.71mm / 0.81mm / 0.96mm. Tilanteen, soundin ja fiiliksen mukaan. Joskus tulee testattua juttuja 4. - 5. eri plekulla, ennenkuin sopiva löytyy. Toisinaan taas heitettyä ne seinään ja soitettua sormilla.
 
Bassolla mieluiten 0.96mm / 1.2mm / 1.5mm.
 
Muita en käytä. Lähinnä koska ton enempää eri paksuisuuksia, ei itseltä löydy. Siis tällä hetkellä...
 
Lennu
11.03.2010 00:10:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genkhis: Mä huidon aina dunlopin Tortex .73mm.
Miks käytätte paksui? Onko siinä jotai saundillisesti eroo näihin ohuempiin?

 
Ei varmaan, mutta jämäkämpi ote. Soittotatsia nyt tietysti joutuu sovittelemaan tyylien välillä jonkun verran, mutta mä oon kelannu että se on helpompaa ku sovitella sitä joka kerta erilaiseen plekuun. Aiemmin soitin 0,96 dunlopeilla, niillä pinkeillä, mutta ne lipsu sormista ja kului nopeasti. Sitten löysin täydellisen plekun, joka sopii kaikkeen. Mä en edes tykkää semmosesta akustisen löysällä plärksyttelemisestä, pitää olla napakka ote.
 
My life is like an Opel-highway.
Kontiak
11.03.2010 02:49:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Mustia Jazz III:sia tullut käytettyä.Basistit käyttää punasia, ei niitä voi ajatellakaan käyttävänsä. Nyt oon noihin Ultex Jazzeihin mieltynyt. Vieläkin kovempia ku mustat Jazz kolmoset, pysyy terävänä pidempään, eikä jousta sitäkään vähää. Just sopivia omalle, aika perkussiiviselle soittotyylille.
 
Onkohan Jazz III XL:stä Ultex-mallia?
 
htm
11.03.2010 08:13:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Mustia Jazz III:sia tullut käytettyä.Basistit käyttää punasia, ei niitä voi ajatellakaan käyttävänsä. Nyt oon noihin Ultex Jazzeihin mieltynyt. Vieläkin kovempia ku mustat Jazz kolmoset, pysyy terävänä pidempään, eikä jousta sitäkään vähää. Just sopivia omalle, aika perkussiiviselle soittotyylille.
 
Miten bassoa pystyy soittamaan jazz III:lla? Mulla se tuntuu liian pieneltä kitarallekin. Eihän sillä saa kuin hiveltyä niitä paksuja basson kieliä.
 
Väinämöinen
11.03.2010 08:49:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Worna Guitarsin 2mm pleku. Räimin sillä kitaraa ja bassoa. Mulla on kitarassakin suht paksut kielet, jolloin paksuhko pleku on niille hyvä kaveri.
 
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
Mr. Speed
11.03.2010 08:58:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Miten bassoa pystyy soittamaan jazz III:lla? Mulla se tuntuu liian pieneltä kitarallekin. Eihän sillä saa kuin hiveltyä niitä paksuja basson kieliä.
 
Enpä tiedä. Kovasti edellinen basisti niitä käytti, ja tiputteli kesken soiton. Vielä kun tää kaveri oli BASISTI sanan oikeassa merkityksessä, niin ei pysty ite punasia käyttää.
 
Kontiak: Onkohan Jazz III XL:stä Ultex-mallia?
 
Eipä taida olla. Ainakaan vielä. En ainakaan T-kaupasta löytäny nopealla haulla.
 
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
JeKo
11.03.2010 11:16:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Onkohan Jazz III XL:stä Ultex-mallia?
 
Ultex Sharpit osuu aika lähelle.
 
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
tomaattiorava
11.03.2010 12:36:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilman ibanezin medium hiekkagrippi plekuja ei tuu toimee.
 
Kivijalka
11.03.2010 12:41:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazz III XL on kyllä mahtava, sopivasti pinta-alaa jotta siitä saa otteen ja lisäksi oikea muoto omiin hommailuihin. Toivottavasti niitä saa kohta sillä grippipinnalla.
 
Myyn kaiken, myyn myös huomisen! A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
speech
11.03.2010 13:01:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Coe: Minä olen jumiutunut käyttämään Dunlopin Nylon Standardeja 0.88mm paksuisena.
 
Jotenkin tuon kohokuvion ansiosta tuntee koko ajan miten plektra on kädessä. Sileät plektrat kääntyilee välillä kummalliseen asentoon kesken soiton.

 
Itselleni on käynyt täsmälleen samoin.
 
Kyllä, juuri näin.
Jii-Gee
11.03.2010 15:22:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Coe: Minä olen jumiutunut käyttämään Dunlopin Nylon Standardeja 0.88mm paksuisena.
 
Sama vika,just tolla nol-kasi-kasilla on vedelty 'viiimeiset 30v' tai jtn sinnepäin.
 
Ehkä joskus uskallan kokeilla uusia plektroja...
 
Ja taas ihan samat kuviot,m.netin suuren plektrakeskustelun innoittamana hain kourallisen plekuja testiin..jonka jälkeen taas olen jumiutunut käyttämään Dunlopin Nylon Standardeja 0.88mm paksuisena.
 
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
LesPaul70
11.03.2010 15:49:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paksuuksien suhteen olen joustava, joskin parhaiten toimii sellainen n. 1 mm tai jonkin verran päälle. Mutta muodoista minun käteen tuntuu tätä nykyä istuvan hyvin vain yhden muotoinen pleku, nimittäin se Ibanezin "leveä pisara":
 
http://i31.twenga.com/leisure-hobbi … rd-series-tp_780531404593761407.png
 
Historian, miten tuohon plekumuotoon päädyin, olen tänne joskus postannutkin. Etsin plekua, jossa olisi "sandpaper grip" tai vastaava, kun livesoitossa tulee usein hikoiltua niin että plekut lentää näpeistä. Täällä (tai riffi.comissa) suositeltiin tuota Ibanezia, jota ostin kokeiltavaksi. Ei sopinut muodoltaan yhtään mun näppeihin ja tungin turhana farkkujen taskuun (juuri siihen pikkuiseen kärrypolettiväliin).
 
No sitten tuli se kuuluisa viikon mökkireissu, jolle ei tullut mitään plekua mukaan paitsi taskuun jämähtänyt Ibanezin leveä pisara. Kun sitä viikon oli veivannut vain tuonmuotoisella, kaikki muut alkoivat tuntua niin vieraalta, että niillä ei enää osannutkaan soittaa yhtä hyvin.
 
Tykkään tuossa muodossa terävästä kärjestä (=osuu tarkasti), joka on vielä lähellä kiinnipitokohtaa (=kontrolli hyvä). Fenderin tai Dunlop/Tortexin perusplekumuodolla ei pysty läheskään yhtä tarkkaan pikkaukseen. Kyllähän minä toisinaan noita Fenderin/Tortexin muotoisiakin plekuja otan, jos ei muuta saa, mutta ennen käyttöönottoa napsautan niiden kärjen leikkurilla Ibanezin muotoon + mittoihin. Toimii.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 518 19 20 21 22

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «