Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielet Les paulin tallaan "väärin päin"
1 2
nallehusky
09.03.2010 18:04:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen joskus ihmetellyt sitä, kun jotkut näyttävät laittavan Les paul kitaroihin kielet tallan ympäri "väärin päin" niin, että kielet kiertävät tallan ympäri. Mitä etuja tällä tavalla saavutetaan normaaliin tapaan verrattuna?

jibson
09.03.2010 18:15:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse huomasin tämän ominaisuuden myös epiphonen zakk wylde customissa F-musiikissa... ei kyllä valjennut että mitä hyötyä tästä on :D

www.myspace.com/templeballsrocks
zuppermuhle
09.03.2010 18:18:13 (muokattu 09.03.2010 18:20:23)

nallehusky: Olen joskus ihmetellyt sitä, kun jotkut näyttävät laittavan Les paul kitaroihin kielet tallan ympäri "väärin päin" niin, että kielet kiertävät tallan ympäri. Mitä etuja tällä tavalla saavutetaan normaaliin tapaan verrattuna?

No paine tallapaloja kohtaan vähenee. Voi vähentää kielten katkeilua. Pienempi kitka voi parantaa vireen pysyvyyttä. Isot pojat myös kertovat että bendit helpottuisivat.

EDIT: Niin ja kun ruuvaa stop barin samalla kiinni kanteen niin sen resonointi vähenee ja periaatteessa sustain paranee.

Eli itse en tiedä. Voi kokeilla. Pitäväthän jotkut lippistäkin väärin päin päässä

"Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana."
hapan
09.03.2010 18:19:01

Sillä saa sitä kielten kulmaa tallaan nähden loivennettua. Homma on tehtävissa helpommin, nostamalla stop baria. Ei se sustaini mihinkään katoa.

zuppermuhle
09.03.2010 18:21:49

hapan: Sillä saa sitä kielten kulmaa tallaan nähden loivennettua. Homma on tehtävissa helpommin, nostamalla stop baria. Ei se sustaini mihinkään katoa.

Kerkesinkin jo editoida omaa viestiäni mutta kun stop barin ruuvaa kanteen kiinni niin sehän periaatteessa parantaa sustainia kun osat on tukevasti kiinni rungossa

"Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana."
hapan
09.03.2010 18:43:03

zuppermuhle: Kerkesinkin jo editoida omaa viestiäni mutta kun stop barin ruuvaa kanteen kiinni niin sehän periaatteessa parantaa sustainia kun osat on tukevasti kiinni rungossa

Periaatteessa ja periaatteessa, se sustaini ei parane vaikka sä liimaisit ne osat kiinni siihen runkoon.

s8na
09.03.2010 19:13:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kielet tolleen kun pajalla laittoivat. Toki kysyivät että haluanko noin. En huomannut mitään kummoisempaa muutosta. En kyllä ois varmaan voinut erottaakkaan kun keppi säädettiin muutenkin uusiksi (pirun hyväksi). Vanhaan ei vaan pysty nyt palaamaan kun kielet ovat naarmuttaneet stopbaria. Toisaalta, aivan sama.

All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
Parkanon Tulikukko
09.03.2010 19:40:57

Ennen meni "normaalilla" tavalla kieli rikki kerran kahdessa viikossa. Nykyään ku on kiertämällä ei soittamalla käytännössä saa poikki.

LaMotta
09.03.2010 19:44:37

Niinkuin sanottua, paine tallaan pienenee.
Soitinrakentaja kertoi joskus, että soundi olisi kirkkaampi?
Vaikea sanoa, itse en ole kokeillut.

"Nyt meiltä meni kuva, toivottavasti menee kohta äänikin."
Vapour
09.03.2010 20:29:39 (muokattu 09.03.2010 20:31:47)

Tuo tapa vähentää stop bariin kohdistuvaa vetoa, mikä ainakin kinuskitalloissa on ihan kiva juttu. Ei tolopat taivu. Mulla laittoivat kitarapajalla tollaisen virityksen, eikä siitä haittaakaan ole. Ajattelin sitten, että tietävät hommasta sen verran enemmän, että tällä sit mennään tästedes.

EDIT: Tai siis ei vähennä vetoa kilogrammoissa, mutta vähentää vipuvaikutusta.

If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
päänahka
09.03.2010 22:41:51

Vapour: Tuo tapa vähentää stop bariin kohdistuvaa vetoa, mikä ainakin kinuskitalloissa on ihan kiva juttu. Ei tolopat taivu. Mulla laittoivat kitarapajalla tollaisen virityksen, eikä siitä haittaakaan ole. Ajattelin sitten, että tietävät hommasta sen verran enemmän, että tällä sit mennään tästedes.

EDIT: Tai siis ei vähennä vetoa kilogrammoissa, mutta vähentää vipuvaikutusta.

Häh, toihan just lisää sitä, kun kielet on kauempana rungosta.

Työ norjat, Zorron yöstä nouskaa.
oamkbonor
10.03.2010 06:55:00

Ite oon kuullut isoilta pojilta, että mitä jyrkempi tallan ja stopbarin välinen kielen kulma, sen paree soundi. Tiedä häntä.

Spiral
10.03.2010 07:42:27

oamkbonor: Ite oon kuullut isoilta pojilta, että mitä jyrkempi tallan ja stopbarin välinen kielen kulma, sen paree soundi. Tiedä häntä.

Tämän kuulleena pistin kielet stop barin alitse:
http://www.youtube.com/watch?v=A-r8ZEDNtK0#t=5m14s

En tiedä onko eroa mihinkään suuntaan.

Artist
10.03.2010 07:45:07

Vapour: Tuo tapa vähentää stop bariin kohdistuvaa vetoa, mikä ainakin kinuskitalloissa on ihan kiva juttu.

En kinuskitalloista tiedä, mutta vanhoissa Les Pauleissakin on talla pettänyt, mielestäni eivät ole kinuskia. Dan Erlewinen kirjassa "How to make your electric guitar play great" myös puhutaan siitä, että nykyisissä Les Pauleissa on sen verran suuri kaulakulma, että tune-o-matic talla pitää nostaa suht. korkealle sopivan actionin saamisesksi ja tämän vuoksi on syytä kiinnittää huomiota peräkappaleen ja tallan välille tulevaan kielten kulmaan ja tarvittaessa nostaa stop baria tai kielittää wrap around -tyyliin ettei käy tallalle köpelösti.

Joissain vanhoissa LP Junioreissa on myös wrap around tallat vääntyneet.

"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
jyrkalt
10.03.2010 07:50:47 (muokattu 10.03.2010 08:10:12)

nallehusky: Olen joskus ihmetellyt sitä, kun jotkut näyttävät laittavan Les paul kitaroihin kielet tallan ympäri "väärin päin" niin, että kielet kiertävät tallan ympäri. Mitä etuja tällä tavalla saavutetaan normaaliin tapaan verrattuna?

Mulle SG:hen kitarapajalla suositeltiin tuota wrap around-tyyliä.
Idea oli kuulemma tämä:
Ruuvataan stopbar niin alas kuin mahdollista. Tämän ideana oli saada ruuvit mahdollisimman syvälle bodyyn jolloin "voisi ajatella" että bodyyn tulee kielistä mahdollisimman paljon "dataa". Kielet pyöräyttämällä tallan ympäri taas saadaan kielien kulma "oikeammaksi". Tyylin pitäisi lisätä sustainia. En tiedä sitten. Itselle tuon kikan oon tehnyt ja ei siitä haittaakaaa ole ollut.

Edit asiavirhe =P

-j-

"Huuhdon kultaa", sanoi lapin-ukko, kun eukkoaan hukutti.
Vapour
10.03.2010 08:14:45

päänahka: Häh, toihan just lisää sitä, kun kielet on kauempana rungosta.

Stopparia täytyy laskea sen verran lähelle runkoa, että tuolla ei ole merkitystä. Sen sijaan ne kierretolpat lyhenevät (tai siis niiden paljas osa), jolloin niiden vääntölujuus paranee. Näin mutulla.

If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
Jucciz
10.03.2010 10:47:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral: Tämän kuulleena pistin kielet stop barin alitse:
http://www.youtube.com/watch?v=A-r8ZEDNtK0#t=5m14s

En tiedä onko eroa mihinkään suuntaan.

Ainakin säröä on ihan liikaa ja se on tympeän sirkkelimäistä. Tiiä sitten, oliko tilanne tuo jo ennen wraparoundia.

nappo
10.03.2010 11:47:19

Ja "vuoden negatiivisin ihminen"-palkinto menee...yllätys yllätys Juccikselle! :D

Jucciz
10.03.2010 11:56:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nappo: Ja "vuoden negatiivisin ihminen"-palkinto menee...yllätys yllätys Juccikselle! :D

Äh, mä kuvaan kennolle - en oo negatiivien kanssa jaksanu pelleillä.

Olipa taas positiivinen vastaus.

TvA
10.03.2010 12:07:06

nappo: Ja "vuoden negatiivisin ihminen"-palkinto menee...yllätys yllätys Juccikselle! :D

+1

...ei kaikki halua soittaa tanssimusiikkosoundeilla, se heille suotakoon.

Itse käytän wrap aroundia, koska kitarani kaulakulma on suurenpuoleinen ja jos laskin stop baria lähelle runkoa kielet osuivat tallan reunaan: ei hyvä, koska tallan varsin hennot ruuvit alkavat tällöin vääntymään kohti kaulaa. Näitä on fiksailtu monista vanhoista Les Pauleista.

LP:ni mukana tuli nykytyylinen sinkimömmö-whatever-valu kielenpidin jonka laskin niin alas kuin mahdollista. Tämä muutti kitaran sointia jonkin verran, varsinkin akustisesti, mutta ei mitenkään oleellisesti. Kun vaihdoin tuon kielenpitimen alkuperäisenkaltaiseen alumiiniseen, jouduin nostamaan sitä hieman irti kannesta, koska kitaran soundiin ilmaantui erittäin vastenmielisiä epäharmoonisia kerrannaisia. Luulin jo putken hajonneen vahvarista...

En huomannut bendailussa mitään eroa, joten todellinen hyöty, ainakin omalla osallani on tallaan ja kielenpitimen ruuveihin kohdistuvien vääntövoimien väheneminen.

Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti