Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran äänitysongelma!
1
LoveWithGuitar
04.03.2010 22:31:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on varmasti todella naurattavaa lukea:

Olen siis ennen kokeillut line 6 spider III vahvarista suoraan linjatulona pistää kitara-audiota koneelle, ja siitä on tullut täyttä puuroa. Yritän äänittää siis hyvää heavy metal soundia. Isoin ongelma on siinä basson määrä. Laitan vahvistimesta bassonkin ihan nollille.

Kun soittaa muuten vaan vahvarin kanssa niin soundi on tosi hyvä.

Kun ensin lexiconin äänikortin kautta kuuntelen sen riffin mitä oon äänittäny se kuulostaa ihan hyvältä. Mutta sitten ku vaihdan asetuksia niin että nauhoittamani kitararaita kuuluu normaalin integroidun äänikortin kautta niin se kuulostaa ihan hirveältä. Tajuttomasti bassoa eikä mistään saa selvää. Joudun miksaamaan siitä vielä basson ihan niin pieneksi kun saa vaikka vahvistimestakin oli jo basso nollilla.

Nyt sitten kokeilin mikittää vahvaria. (mikkinä audix f-50) Muuten kuulosti paremmalta mutta basso-ongelma on sama. Miten ihmeessä saan normaalia audiota äänitettyä koneelle ilman että täytyy vahvistimesta laittaa basso nollaan ja koneeltakin vielä säätää? Kokeilin vaihtaa mikrofonin paikkaa ja olen katsonut videoita miten sen voi erilailla pistää mutta aina sama ongelma.

Eli lyhyesti ongelma on se että kun äänitän kitararaitoja niin basson määrä on ihan tajuton eikä siitä sitten mitään selvää ota ja pitää miksata kaikki basso pois.

Sori epäselvästä tekstistä ja muistakaa että olen aivan aloittelija äänittämisessä.

Esp-Ltd f100fm Line 6 Spider III 75w Audix f50 Tama superstar drumkit
Jucciz
05.03.2010 00:05:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin mikkiä kannattaa siirtää kauemmaksi vahvistimesta, koska proksimiteettiefekti (bassotaajuuksien korostuminen) on sitä voimakkaampi, mitä lähempänä mikrofoni on äänilähdettä.

RekoS
05.03.2010 02:04:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä tiedä onko tästä apua, mutta pistä mikrofoni osoittamaan keskelle kartiota, niin saundiin tulee sopivasti attackia. Kokeileppas myös säätää gain -nappulaa taaksepäin niin kauan, että "reunasärö" loppuu ja sen jälkeen siitä milli eteenpäin. Tätä käytän itse ohjenuorana, koska tunkkaisuus johtuu myös liiasta särön määrästä.

Moskovan Pasuunat kauniina soi yössä Hääväki juhlii aivan päissään Vaimo tanssii polkkaa, mies koittaa vodkaa Kohta saapu huomen mut torvet vain pauhaa
zuppermuhle
05.03.2010 02:28:27

En oikein käsittänyt selostustasi. Jos sinulla on äänikortti jolla nauhoittamalla kuulostaa hyvälle niin miksi käytät integroitua korttia ollenkaan?

"Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana."
LoveWithGuitar
05.03.2010 08:19:57

siis se ulkoinen äänikortti on äänitystä varten vain. Koska yleensä suurimmalla osalla ihmisistä on sellanen integroitu kortti niin sitten kaikki kuulis sellasta bassopuuroa paitsi minä ja ehkä ne joilla on ulkoinen äänikortti. Ja taisin itse asiassa tehdä virheen kun sen kirjoitin, koska kyllä sitä bassoa tulee liian iso määrä myös sen kautta kuuntelemalla. Mutta ei oikein auttanut siirtää kauemmas mikkiä eikä vähentää säroä. Tosi kummallinen ongelma.

TvA
05.03.2010 08:42:04

Älä nyt suutu, mutta luulenpa että ongelma johtuu tuon mallintavan vahvarin ideasta: annetaan yksinään sängynlaitaheviä soittavalle ISOT soundit (=järjettömästi bassoa). Kuulostaa hyvälle ilman muuta bändiä... Itselläni on ollut vanhan PODin kanssa vähän samantyyppistä ongelmaa ja käytänkin sitä oikeastaan vaan pikaäänityksiin, kun tulee kiireinen tarvis pistää ideoita narulle.

Ilmeisesti vahvistimesi kaiutin ei pysty toistamaan yhtä hyvin matalia taajuuksia kuin kuuntelussasi käyttämäsi hifikaiuttimet, joten äänitteen kuuntelu ei vastaa samaa kuuntelukokemusta kuin minkä Line 6:lla soitto sinulle antaa. Myös käyttämäsi mikrofoni (ilmeisesti) sieppaa matalat taajuudet kartion vierestä paremmin kuin korvasi, joten myös mikittäminen menee puuroksi.

Pystyykö tuossa vahvarissa editoimaan soundeja? Jos pystyy, niin vahva matalien taajuuksien leikkaaminen lienee paikallaan. Käyttämässäsi nauhoitussoftassakin lienee EQ, jolla voit leikata pois turhat jyminät.

Korjatakaa jos olen väärässä: itselläni ei ole tuollaista vahvaria.

Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta
Kurg
05.03.2010 10:19:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelmahan voi myös olla esim. siinä, että äänität ulkoisella äänikortilla 24-bittisenä, ja sitten integroitu äänikortti pystyy toistamaan vain 16-bittisenä, joka aiheuttaa vääristymiä saundissa.

Kokeile vaan miksailla se sun biisi sillä ulkoisella, sitten mixdownaat ja katsot, toimiiko se mixdownattu versio sillä integroidulla.

http://www.youtube.com/watch?v=RgwwJfKM67g&fmt=18
LoveWithGuitar
05.03.2010 10:40:47

kiitos loistavista vinkeistä, pitää kokeilla heti kun pääsen kotiin. Kirjoitukseni oli tosi sekava mutta siis haluaisin hyvää audiota ilman että pitää vahvarista laittaa kaikki basso pois. Eli sellasta kuunneltavaa audiota tulee jos laittaa vahvistimesta kaiken basson pois ja sittenkin vielä miksaa cubasella kaiken basson pois. Se tuntuu jotenkin tyhmältä ja ehkä pilaa vähän laatua myös.

tinde
05.03.2010 11:13:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve, eihän sulla sen sisäisen äänikortin asetuksissa ole mitään EQ:ta / enhancement / boost tms. päällä? Kuulostaako muu musiikki sen läpi normaalilta?

Yksi testi: aukaise sama Cubase- sessio missä on näitä kumisevia kitararaitoja, importoi sinne joku biisi ja kuuntele. Jos importoitu biisi kuulostaa normaalilta ja kitararaita kumisee edelleen, niin silloin vika tulee äänitysvaiheessa.

Silloin kannattaa tsekata että perusasiat on reilassa (gain on terve, line / mic input- asiat kunnossa, äänikortilla ei ole mikään mahdollinen sisäänrakennettu efekti päällä jne.)

LoveWithGuitar
05.03.2010 11:20:55

ongelma tulee ilmeisesti äänitysvaiheessa koska muut biisit tulee ihan normaalilla bassolla ja kuulostaa hyvältä. Mutta miten sen voi oikein korjata koska basso on vahvistimesta nollassa. Pitää kokeilla kaikkia näitä vinkkejä kun pääsen kotiin! Mutta en usko että ne välttämättä auttaa koska se basson määrä on aivan uskomaton. En haluais vahvarista+cubaseltä laittaa bassoa nollaan koska se selvästi haittaa laatua. Ainakaan molemmista ei mielellään.

Johann Onn
05.03.2010 12:22:01

tinde: aukaise sama Cubase- sessio

....ja tsekkaa, että äänikortin asetukset on samat kuin sen projektin asetukset.

LoveWithGuitar
05.03.2010 12:33:38

selvä, pitää kokeilla!

LoveWithGuitar
05.03.2010 12:39:25

kertokaapas vielä tyhmälle miten tarkistan sen. Mista näen projektin asetukset? äänikortin asetukset luultavasti näkee sieltä devices paikasta, missä myös äänikorttia vaihdetaan cubasessa.

Soittokokemusta on mutta äänittäminen on aika uusi juttu minulle.

Juicy
05.03.2010 14:40:40 (muokattu 05.03.2010 14:45:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LoveWithGuitar: kertokaapas vielä tyhmälle miten tarkistan sen. Mista näen projektin asetukset? äänikortin asetukset luultavasti näkee sieltä devices paikasta, missä myös äänikorttia vaihdetaan cubasessa.

Soittokokemusta on mutta äänittäminen on aika uusi juttu minulle.

Project --> Project Setup... (Shift+S)

Johann Onn: ....ja tsekkaa, että äänikortin asetukset on samat kuin sen projektin asetukset.

Cubasen pitäisi kyllä vaihtaa ulkoisen äänikortin asetukset automaattisesti vastaamaan projektin asetuksia (näytteenottotaajuudet, resoluutiot, yms).

Kun projektin asetuksista muuttaa vaikka erottelukyvyn 16-bittiseksi, niin pitäisi siitä tulla ilmoitus ruutuun kun on hyväksynyt muutokset.

Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
trih
05.03.2010 14:50:17 (muokattu 05.03.2010 14:52:35)

Olen käyttänyt reeniksellä bändisoitossa ja äänittänyt spider 2 ja ei siinä tuommoisia ongelmia ollu. Siis mikitettynä, ei linjasta. Täysille laittaessa siitä piti laittaa bassot tietty minimiin koska sitä tuli silloin liikaa mutta normaalivolalla ei siinä mitään poikkeavaa bassokorostusta ollut.

Ekaksi tarkastaisin vahvistimen. Olisiko siinä bassosäädin tiltannut/hajonnut? Jos voisit laittaa ääninäytteen niin voisi kommentoida paremmin.

Mä en ole ikinä kuullu että bittimuunnokset aiheuttaisi bassokorostusta eli vian löytyminen seltä melko mahdotonta...

Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
LoveWithGuitar
05.03.2010 16:23:55

Vahvistimessa tuskin on vikaa koska se on suht-uusi ja sen kyllä kuulee että kaikki basso lähtee siitä pois kun ne nollille iskee. Onkohan mikki sitten kenties vain liian lähellä.

trih
05.03.2010 17:13:34 (muokattu 05.03.2010 17:18:19)

LoveWithGuitar: Vahvistimessa tuskin on vikaa koska se on suht-uusi ja sen kyllä kuulee että kaikki basso lähtee siitä pois kun ne nollille iskee. Onkohan mikki sitten kenties vain liian lähellä.

Kokeilepa laulaa tai puhua siihen mikkiin ja äänitä se. Tuleeko liikaa bassoa silloin? Todella omituinen ongelma...

Hetkinen. Toisella äänikortilla toimii ja toisella ei... Laitapa se sun kunnolliselta kuulostava pätkä kuunneltavaksi jonnekin niin voidaan kaikki kokeilla omilla koneilla. Jos siis pystyt/viitsit. Integroitu äänikorttisi ilmeisesti sotkee jotain.

Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
LoveWithGuitar
05.03.2010 18:42:27

Puhuessa ja laulaessa bassoa tulee juuri sopiva määrä. Laitan vaikka huomenna vähän näytettä tänne!

JOPPA
05.03.2010 23:26:37

Mulla on ollu joskus sama ongelma linjasta nauhoitettaessa. Mun muistaakseni pääsin siitä eroon laittamalla volat vahvistimesta pienemmälle, alapäätä vähemmän ja säröt pienemmälle. Toisaalta Microcubesta tuskin tulee yhtä paljon alaääniä kuin sinun Line kutosesta... Muistaakseni koneelta vielä taisin hieman hiljentää kitararaitoja ja poistin vielä vähän alapäitä.

E:stä C#:ään
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti