Muusikoiden.net
07.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Headroom
1 2
Midrange
04.03.2010 20:56:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä kitarakamoihin liittyvä muotisana on ottanut viime aikoina tuulta alleen oikein kunnolla niin ulkomailla kuin Suomessakin.
 
Olen kiinnostunut kuulemaan miten kukakin määrittelee laitteen jossa on "hyvä headroom"?
 
"rikoksen tunnusmerkit täyttynevät siinä kohtaa, kun viimoisen ruuvin boksiisi ruuvaat" - Klapp pedaalin kloonaamisesta.
TvA
04.03.2010 21:01:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimellissignaalivoimakkuuden ja suurimman säröttömän signaaliarvon väli, eli käytännössä kuinka kovaa voi vahvistimella luukuttaa ennenkuin tuotettu ääni alkaa säröytymään.
 
Lindström Overdrive - Tarpeettoman kovaäänistä nuorisomusiikkia 60 ja 70-luvuilta
LaMotta
04.03.2010 21:12:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TvA: Nimellissignaalivoimakkuuden ja suurimman säröttömän signaaliarvon väli, eli käytännössä kuinka kovaa voi vahvistimella luukuttaa ennenkuin tuotettu ääni alkaa säröytymään.
 
Loistava selitys.
 
Eli yksinkertainen ja tuttu asia on saanut oikein kunnon "brassailutermin."
 
"Nyt meiltä meni kuva, toivottavasti menee kohta äänikin."
Midrange
04.03.2010 21:13:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mites säröpedaalin tapauksessa headroom määritellään?
 
Pienimmän ja suurimman säröytymättömän signaalin ero vai kuinka?
 
"rikoksen tunnusmerkit täyttynevät siinä kohtaa, kun viimoisen ruuvin boksiisi ruuvaat" - Klapp pedaalin kloonaamisesta.
Antti1
04.03.2010 21:15:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: No mites säröpedaalin tapauksessa headroom määritellään?
 
Olennaisempi tieto ainakin mulle on, että kuka käyttää ko. termiä säröpolkimien kanssa? Mun korviin/silmiin ei oo ainakaan kantautunut, enkä itsekään käytä. Jos se edes on yleisessä käytössä, niin olis mukavaa tietää mitä se on.
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
aristoteles666
04.03.2010 21:15:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ihan samalla tavalla, "huono" säröpedaali on säröllä aina.
 
Antti1
04.03.2010 21:16:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ihan samalla tavalla, "huono" säröpedaali on säröllä aina.
 
No on tossa nyt melko vissi ero, kun yleensä headroom yhdistetään nimenomaan päätevahvistimen suorituskykyyn tietyillä raja-arvoilla, eikä etuasteen säröytymiseen.
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
Midrange
04.03.2010 21:17:11 (muokattu 04.03.2010 21:17:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Olennaisempi tieto ainakin mulle on, että kuka käyttää ko. termiä säröpolkimien kanssa? Mun korviin/silmiin ei oo ainakaan kantautunut, enkä itsekään käytä. Jos se edes on yleisessä käytössä, niin olis mukavaa tietää mitä se on.
 
tämmönen pisti heti silmään:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=399784
 
"rikoksen tunnusmerkit täyttynevät siinä kohtaa, kun viimoisen ruuvin boksiisi ruuvaat" - Klapp pedaalin kloonaamisesta.
Antti1
04.03.2010 21:19:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: tämmönen pisti heti silmään:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=399784

 
Muuten hyvä, mutta tuo ei oo säröpurkki edes. Ehkäpä tarkoitetaan sitä, että kuinka kovaa signaalia se sietää ennen sisääntulon tms. säröytymiskynnyksen ylittymistä?
 
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
LaMotta
04.03.2010 21:20:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitä ihme "termejä" vilisee milloin missäkin aihepiirissä.
 
Hifi-rintamalla lanseerattiin joitakin vuosia sitten runsaasti termiä "resoluutio."
 
Kyseessä oli arkisemmin erottelukyky.
 
"Nyt meiltä meni kuva, toivottavasti menee kohta äänikin."
ReBeat
04.03.2010 21:20:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs jos on matala headroom niin se on kuin heittäisit superpallon jonku keskiluokkaisen autotallin lattiaan ja se kimpoaa siitä kattoon ja takaisin kohti lattiaa. Se tila on niinku matala.
 
Iso headroom tuntuu siltä että sä seisot valtavassa katedraalissa ja katsot kohti korkealla olevaa kattokupolia. Luulet että se on maksimi. Viskaat bumerangin ihan täysillä ylöspäin ja se kohoaa korkealle. Luulet että noniin se kääntyy jo tulemaan takaisin päin, mutta se kaartaakin ylhäällä olevasta avoimesta väliköstä ulkoilmaan, jossa on vielä enemmän avaruudellista tilaa liikkeen jatkuvuudelle ja jeesuksen kristuksen auringonvalo saattaa ilmassa matkaajaa. Tuuli suhisee sen mukana, mutta sä et pysty kuulemaan tuota irtautuneisuutta enää sinne rakennuksen sisään japanilaisten valokuvaajien sekaan.
 
Ei siinä sen kummempaa.
 
aristoteles666
04.03.2010 21:21:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Muuten hyvä, mutta tuo ei oo säröpurkki edes. Ehkäpä tarkoitetaan sitä, että kuinka kovaa signaalia se sietää ennen sisääntulon tms. säröytymiskynnyksen ylittymistä?
 
eli headroom.
 
McNulty
04.03.2010 21:23:54 (muokattu 04.03.2010 21:24:38)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle headroom on se tila korvien välissä mikä pitää täyttää erinäisellä tavaramäärällä ennenkö on tyytyväinen.
 
Ei vaan... tuo eka vastaus oli kyllä hyvä. "Eli käytännössä kuinka kovaa voi vahvistimella luukuttaa ennenkuin tuotettu ääni alkaa säröytymään."
 
"Hommat hanskassa ja hanskat hukassa. Pullat hyvin uunissa, mutta uuni rikki. EI SE SIITÄ!"
aristoteles666
04.03.2010 21:26:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: No on tossa nyt melko vissi ero, kun yleensä headroom yhdistetään nimenomaan päätevahvistimen suorituskykyyn tietyillä raja-arvoilla, eikä etuasteen säröytymiseen.
 
ei, kyllä se tarkoittaa minkä tahansa osan äänentoistolaitteessa kykyä käsitellä signaalia, etu- "väli"(vitsi)- pääteasteen, ei vain pääteasteen.
 
WinterMad
04.03.2010 21:36:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Muuten hyvä, mutta tuo ei oo säröpurkki edes. Ehkäpä tarkoitetaan sitä, että kuinka kovaa signaalia se sietää ennen sisääntulon tms. säröytymiskynnyksen ylittymistä?
 
Vai olisiko, että kuinka runsaasti jotain tiettyä taajuutta on mahdollista boostata ilman säröytymistä?
Eli aikalailla sama ilmiö kuin vahvistimien kanssa kyseessä.
 
vänkylä
04.03.2010 21:45:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Näitä ihme "termejä" vilisee milloin missäkin aihepiirissä.
 
Hifi-rintamalla lanseerattiin joitakin vuosia sitten runsaasti termiä "resoluutio."
 
Kyseessä oli arkisemmin erottelukyky.

 
Tämähän on sitä nyky nuoriso kieltä eli sanotaan samassa lauseessa että:Vahvistin on erittäin versatiili ja todella monipuolinen..Pitäis melkein tehdä joku lista täällä m-netissä noista brassailu sanoista koska niitä olis ja paljon.
 
Rämppy
04.03.2010 22:30:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ymmärtänyt että kun on paljon headroomia, niin myös kompressoitumiskynnys on korkea säröytymiskynnyksen lisäksi. Eli dynamiikka säilyy vaikka sisään syötetään tuhdisti tavaraa.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
PJS
04.03.2010 22:31:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse määrittelen sen seuraavasti: Hiwatt.
 
Peace!
Jii
04.03.2010 22:34:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Olen ymmärtänyt että kun on paljon headroomia, niin myös kompressoitumiskynnys on korkea säröytymiskynnyksen lisäksi. Eli dynamiikka säilyy vaikka sisään syötetään tuhdisti tavaraa.
 
Tämä on loistavasti sanottu.
 
Southbound again. Don't know if I'm going or leaving home.
poppamies
04.03.2010 22:36:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokainen voi valita mieleisensä selityksen...
 
- the capacity of a system to reproduce loud sounds without distortion
 
- In digital and analog audio, headroom is the amount by which the signal capabilities of an audio system exceed a designated level, known as Permitted Maximum Level (PML). ...
 
- The difference between an audio system's normal operating level, and its peak capacity.
 
- The difference between the average operating power level of an amplifier and the point at which clipping or distortion happens.
 
- The amount of additional signal above the nominal input level that can be sent into or out of an electronic device before clipping distortion occurs.
 
- The difference, in decibels, between the peak and RMS levels in program material.
 
- This is the amount of signal amplitude range between the nominal signal level and the siganl level at which clipping will occur.
 
Lord Of The Strings
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti