Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laatustrato erityisillä spekseillä
1
WhipperSnapper
03.03.2010 01:50:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä merkki ja malli sopisi spekseihin:

-ruusupuuotelauta
-medium jumbo-nauhat
-pienikätiselle sopiva kaula kapea ja pyöreä eli soft V. Nykyiset jenkkistratot liian leveitä ja ohuita omaan makuun
-kaulan radius aika tasainen
-esimerkiksi normi jenkkistratoon verrattuna soitava ehdottamasti paremmin vireisesti ympäri kaulan Buzz Feiten, Earvana ym. plussaa.
-mahdollisimman hyvä sustain
-(teräsblokillinen talla)
-hyvä satula

ei väliä koska saa vaihdettua:
-mikit
-virittimet
-sähköt
-(talla)

Hintaluokka: 500e-2000e

Mielenkiinnolla odotan vastauksia erikoisemmista merkeistä ja malleista sekä Fenderin custom shopeista. Kitararakentajalla teettäminen tai itse osista kasaaminen ei innosta.

Kiitti!

aristoteles666
03.03.2010 06:33:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä ne kaulan leveydet on samoja kaikilla, jos haluat strato tyyppisen.

duc
03.03.2010 07:54:58 (muokattu 03.03.2010 08:14:05)

Aristoteles666 on tapansa mukaan aina väärässä, mutta ei anneta sen hidastaa.

Music Man Silhouette Special sopis kuvaukseen aikas hyvin, ellei sitten tuo hieman stratosta poikkeava muoto häiritse. Mulla vois olla myynnissä tuo oma, periaatteessa paras stratotyylinen kitara mitä olen soittanut, mutta ei strato ole kumminkaan mun juttu :)

http://www.music-man.com/instruments/guitars/silhouette-special.html

Kaulaprofiili ei ole soft v, mutta sellainen kapeahko ja pyöreä c, ja ei kovin paksu.
J-PPP
03.03.2010 09:22:21

Näissä on kaulan speksit pitkälti kohdillaan:
-G&L Legacy, 1d-kaulalla, ks. linkki. http://www.glguitars.com/instruments/USA/options/guitar.asp
-Tom Anderson S Classic, 50's V small -kaulalla.

-esimerkiksi normi jenkkistratoon verrattuna soitava ehdottamasti paremmin vireisesti ympäri kaulan Buzz Feiten, Earvana ym. plussaa.
Tiedä sitten täyttääkö nuo kuitenkaan tuota ehtoa. Earvana on kuitenkin helppo lisätä jos sen kokee tarpeelliseksi.

-Cale
03.03.2010 11:29:31

J-PPP: Näissä on kaulan speksit pitkälti kohdillaan:
-G&L Legacy, 1d-kaulalla, ks. linkki. http://www.glguitars.com/instruments/USA/options/guitar.asp

G&L Legacyä suosittelen itsekin. Minullakin on pienet kädet ja Legacy HB:ssäni on parhaita kauloja mitä olen soittanut. Toki muiltakin osin erinomainen kitara.

J-PPP
03.03.2010 12:02:05

Hellaksella on muuten yksi erittäin hyvään hintaan. http://hellas.pianostudio.fi/band/? … d&prod_id=686&cat_id=96&brand_id=45

jussi1976
03.03.2010 12:20:02

duc: Music Man Silhouette Special sopis kuvaukseen aikas hyvin, ellei sitten tuo hieman stratosta poikkeava muoto häiritse. Mulla vois olla myynnissä tuo oma, periaatteessa paras stratotyylinen kitara mitä olen soittanut, mutta ei strato ole kumminkaan mun juttu :)

Kaulaprofiili ei ole soft v, mutta sellainen kapeahko ja pyöreä c, ja ei kovin paksu.

Komppaan. Musarit lienee muutenkin normistratoja laadukkaampia. Lisäksi Musareiden kaulat on todella hyviä soittaa.

"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
s151669
03.03.2010 12:48:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymyksenasettelusi sisältää pienoisen ristiriidan. Olet valmis vaihtamaan kaikki osat, paitsi kaulan ja rungon, muttet ole valmis pulttaamaan kaulaa runkoon, tai edes maksamaan siitä, että joku tekee sen puolestasi.

Kyllä minä noilla spekseillä ja hintahaarukalla kasailisin kepin Warmothin osista.

Antikitarasankari
aristoteles666
03.03.2010 15:37:16

duc: Aristoteles666 on tapansa mukaan aina väärässä, mutta ei anneta sen hidastaa.

just

Music Man Silhouette Special sopis kuvaukseen aikas hyvin, ellei sitten tuo hieman stratosta poikkeava muoto häiritse. Mulla vois olla myynnissä tuo oma, periaatteessa paras stratotyylinen kitara mitä olen soittanut, mutta ei strato ole kumminkaan mun juttu :)

music man
Neck Width:1-5/8" (41.3 mm) at nut, 2-1/4" (56.9 mm) at last fret

fender stratocaster
Width at Nut:_1.650� (42 mm)

juuh, onhan siinä yli puolen millin ero.

weetube
03.03.2010 16:29:19

s151669: Kysymyksenasettelusi sisältää pienoisen ristiriidan. Olet valmis vaihtamaan kaikki osat, paitsi kaulan ja rungon, muttet ole valmis pulttaamaan kaulaa runkoon, tai edes maksamaan siitä, että joku tekee sen puolestasi.

Kyllä minä noilla spekseillä ja hintahaarukalla kasailisin kepin Warmothin osista.

Jos paremman laadun ja tarkemmin soivan kaulan haluaa niin Warmothin osia tilaukseen.

Niin,ja löytyy sitten niitä eri leveyksiäkin...

WhipperSnapper
03.03.2010 16:37:12

Kiitti! G&L vinkki oli hyvä. Täytyy mennä testailemaan liikkeisiin. Kitaranrakentajalla en halua teettää kitaraa siitä syystä, jos se ei olekaan mieleen niin edelleen myyminen on hankalaa ja siinä tulee yleensä takkiin kunnolla. Osista kasaamisessa on vähän sama juttu. Sen lisäksi monesti osista kootut kitarat, jotka vaikuttavat paperilla yksittäisinä osina hyviltä, eivät vaan jotenkin mystisesti saundaa hyvältä. Käytettyjä jo kasattuja palacastereita voi harkita, mutta ite en jaksa enää nykyään kasata ja kokeilla.

Wäiski
03.03.2010 17:06:02

duc: Aristoteles666 on tapansa mukaan aina väärässä, mutta ei anneta sen hidastaa.

Komppia täältäkin, tosi laadukkaita ja hyväsoitoisia kitaroita.

Mr. Speed
03.03.2010 18:39:31

aristoteles666: just

music man
Neck Width:1-5/8" (41.3 mm) at nut, 2-1/4" (56.9 mm) at last fret

fender stratocaster
Width at Nut:_1.650� (42 mm)

juuh, onhan siinä yli puolen millin ero.

Odotit varmaan parin sentin eroja? Kyllähän kaulan paksuudessakin se millin on oikeasti huomattava, jos profiili on muuten sama.

Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
aristoteles666
03.03.2010 18:53:32 (muokattu 03.03.2010 18:55:12)

Mr. Speed: Odotit varmaan parin sentin eroja? Kyllähän kaulan paksuudessakin se millin on oikeasti huomattava, jos profiili on muuten sama.

kahden kolmen millin ero ehkä, puolen millin ero ei.
ai niin mutta se oli 0,7 milliä.

se missä sillä puolella millillä on eroa, on jos kaula on puoli milliä leveämpi kuin kaulatasku.

jaspiq
03.03.2010 19:25:59

Mikäli straton malli ei ole ehdoton niin ehdottaisin Fenderin fmt custom telecasteria. Itseltä moinen löytyy ja tyytyväinen olen ollut. http://www.fender.com/products/search.php?partno=0262000561 mm. kaulan muotoilu on todella hyvin tehty, pääsee alimmille nauhoillekkin mukavasti. http://elderly.com/images/fmic/30N/FTCFMT-AMB_body-back.jpg

"To err is human; to forgive is divine."
Mr. Speed
03.03.2010 21:14:32

aristoteles666: kahden kolmen millin ero ehkä, puolen millin ero ei.
ai niin mutta se oli 0,7 milliä.

se missä sillä puolella millillä on eroa, on jos kaula on puoli milliä leveämpi kuin kaulatasku.

Sulle siis ei ole kaulalla väliä, jos paksuus on välillä vaikkapa 20-22 milliä? Itsehän kyllä huomaan 17 ja 18 mm kauloissa huomattavan eron, vaikka eroa on tosiaan se milli, ja vaikka profiili on sama. Huomion arvoista siis on, että kaulojen erot ovat huomattavia. Ne siis huomaa helposti. On eri asia, ovatko ne merkittäviä. Ilmeisesti kuitenkin ovat.. Vai montako kitaraa olet nähnyt alle 40 mm satulalla? Tällä logiikalla kaikkien kaulojen leveys tuntuu ihan samalta, koska nehän on yleisesti tuossa 41-43mm välillä, tietysti joitain 45mm löytyy.

Tietysti tässä kannattaa muistaa, että kaulan proifiili vaikuttaa hyvin vahvasti siihen kuinka leveältä se tuntuu. Ainakin itse koen sen näin. Ja koen kyllä eron USA Jacksonin 43mm ja ESP:n 42mm satuloissa. Selvästi.

Eemil
03.03.2010 22:18:37

Fenkulla on välillä näkynyt custom shop malleja classic player stratoista, meikälläkin on sellainen. Noissa classic playereissä on vähän perinteistä suurempi radius ja mun versiossa soft-v kaulaprofiili. Sitten perusstratoon erona ainakin 22 nauhaa. Laadusta ei voi valittaa.

Les Fender
03.03.2010 23:36:34

Huomion arvoista siis on, että kaulojen erot ovat huomattavia.

Noh, näin rakentajan näkökulmasta milli on ihan valtava mitta. Se miten soittaja sen kokee on kovin yksilöllistä, usealle millin ero kaulan leveydessä tai paksuudessa on _hyvin_ merkittävä.

"Living is easy with eyes closed!"
Mr. Speed
04.03.2010 08:58:16

Les Fender: Noh, näin rakentajan näkökulmasta milli on ihan valtava mitta. Se miten soittaja sen kokee on kovin yksilöllistä, usealle millin ero kaulan leveydessä tai paksuudessa on _hyvin_ merkittävä.

Joo.. Itsehän tätä tosiaan tarkoitin. Eli erot ovat huomattavia. Soittaja siis huomaa sen. Tai ainakin itse huomaan. Ihan yksilöllistä tosiaan on, onko sillä väliä. Minulle on.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti