Muusikoiden.net
02.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänentoiston päivitystä hankkimassa.
1
BanaaniPää
12.02.2010 21:14:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Olen uusi tällä laudalla, enkä ole niinkään varma onko täällä tapana mennä heti näin alkuun suoraan asiaan, mutta annattehan anteeksi mikäli sikäli tällainen ei ole soveliasta :-)
 
Näin siis, kuten otsikko kertoo, on tullut minunkin aika päivittää laitteistoani. Tällä hetkellä käytössä oleva peaveyn satawattinen kombo kun tuppaa jäämään muiden alle. Sinänsähän sillä ei vielä ole suurta merkitystä vielä tällä hetkellä, säätövaraahan on aina alaspäin. Vaikka nykyisten keikkamestojen olosuhteet, sijainnit yms. seikat ei vielä annakaan täysiä valmiuksia vääntää nuppeja kaakkoon (muista kuin omastani), on hyvä alkaa valmistautua siihen että meillekin koittaa se hetki kun lähdemme suuremmille vesille. Täten tulinkin tälle laudalle teiltä neuvoa kysymään, lautaa kuitenkin puolitoista vuotta lukeneena voin todeta että täältä jos jostakin saan vastauksia.
 
Eli toisinsanoen, mulla on ihan helvetisti kysyttävää. Ei sillä että tekään jaksaisitte jokaiselle tusinatunarille lähteä ohjeistusta antamaan, mutta jos nyt tämän kerran? Ensinnäkin, aloitetaanpas tällaisella peruskysymyksellä; mitä olennaisia hyötyjä ja etuja on vahvistin-kaiutin systeemillä verrattuna komboihin, vai onko lainkaan? Ainakin näin omasta kokemattomasta näkökulmastani katsoisin näitä nuppukaappitsydeemejä edullisimmiksi laatu-hinta suhdetta laskellessa. Mutta koska mulla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä erinäisiä hyötyjä voi saavuttaa kummallakaan, haluaisin teidän hieman valaisevan minua. Käsittääkseni molempien periaate on kuitenkin sama?
 
Edetään kysymysten hierarkiassa kaappilinjalla. Mitä tulee huomioida, kun vertailee eri merkkisiä kaappeja? Minkälaisia käytännön etuja kalliimmat 4x12 tuumaiset kaiuttimet antaa? Raha kun ei ole ongelma, haluaisin tietää kaiken sen oletuksen perusteella että hintahaarukka ei ole se näistäkin ketjuista yleisin < 200 euroa. Menoja kun kuitenkin on monia, olisi loistavaa jos myös kertoisitte mitä menetän asettaessani budjetin yläpääksi 1000 euroa nuppi+kaappi yhistelmälle.
 
Ja toisaalta, onko kaapin lisäksi vaihtoehtona pelkkä vahvistin, jossa ei ole valmiita säätönamikoita mukana, pelkät inputit yms. oleelliset tsydeemit? Meikäläinen kun kuitenkin omistaa laajan ja melkolailla kattavan valikoiman pedaaleja eikä noilla nuppien tehosteilla ole kuitenkaan muuta virkaa kuin olla nollissa.
 
Entä minkälaisia seikkoja tulee ottaa huomioon oikeanlaista nuppia/mahdollista vahvistinta valitessa kaapille, jonka oletetaan nyt olevan 16 ohminen stereo 4x12"? Käsittääkseni stereo antaa mahdollisuuden toistaa äänen laadukkaammin kun kaappiin liitetään toinen samanlainen kiinni? Mitä ohmit oikeastaan edes toimittavat, mikä oleellinen merkitys niillä on? Jos kaapin ohmimäärä on yllämainittu, täytyykö nupinkin olla tällainen? Tai mikäli sikäli nuppi on vaikka 8 ohminen mono, miten se toistaa kaksi stereota liitettynä yhteen? Kuten huomaatte, olen täysi poropeukalo mitä tulee tekniikkaan. Peruskoulun fysiikankurssit kun tuli suoritettua enemmän ja vähemmän surkeasti eikä aine liiemmin suju täällä lukion puolellakaan. Sen verran olen kuitenkin ainakin omasta mielestäni tajunnut, ettei wattimäärillä ole oleellista merkitystä. Pitääkö tämä paikkaansa?
 
Minkälaisia huomattavia eroja on eri merkkien valmistamilla tuotteilla? Meinaan, jos tarjolla on esimerkiksi kaksi kaappia samoilla specseillä, toinen vaan sattuu olemaan kiinaihme ja toinen valloista, ja hinnatkin olisi sen mukaisia, olisiko sillä paljoakaan merkitystä jos valitsisin halvemman kiinaihmevaihtoehdon? Tavoitteenani kuitenkin on helposti laajennettava kokoonpano, niin että saan sen laajennettua sopivaksi ainakin 4 kaapilla mukaanlukien kyseinen jonka ostan nyt aluksi pakettiin mukaan. Äänenlaadun haluan olevan vähintäänkin hyvä. Sanottaisiinko vaikka näin, että jos tasapainoittelen kahden samanhintaisen tuotteen välillä, ja eroina on tehot ja äänenlaatu, valitsisin äänenlaadun. Mitä hyötyä siitä kauaskuuluvasta melustakaan sitten on jos se on silkkaa suhinapaskaa?
 
Kysymyksiä on ehkä liiaksikin, mutta toivon että vastailette ajan kanssa kaikkiin esittämiini kysymyksiin. Se valaisisi suuresti tietäni eteenpäin näillä puitteilla. Nyt en nimittäin lainkaan kehtaa lähteä mitään päättämään, kun en edes tiedä mitä hyötyä on monella kaiuttimella pienellä kaiuttimella yhdessä kaapissa kuin yhdellä isolla :-)
 
Terveisin,
Viikinkimies Lapista.
 
Essedariuksen ylpeä viikinkikitaristi.
Jucciz
12.02.2010 22:36:32 (muokattu 12.02.2010 22:46:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta tuntuu, että kannattaa ihan aluksi kahlata läpi nuo pysyvät perusketjut, joissa esitellään, mitä tarkoittaa vahvistin, kaiutin, combo, nuppi yms. Alla pari hyvää linkkiä alkuun pääsemiseksi.
 
Yleistä vahvistimista:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=19764
 
Impedansseista (eli niistä ohmeista):
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=37290
 
Ja sit semmonen ihan sinällään tärkeä huomio: kitarakamat on aivan eri asia kuin äänentoisto(kalusto). Äänentoistokalusto (eli tuttavallisesti PA) on se, millä esimerkiksi vahvistetaan koko orkesterin tuottama mökä tanssisaliin - kitarakamat ovat, noh, kitarakamoja: niillä vahvistetaan pelkästään kitaran osuus. Näitä kahta termiä ei kannata sotkea keskenään.
 
Sitten yksi perusasia: ainoastaan sinä voit itse omilla korvillasi päättää, minkä valmistajan tuotteet ovat soundin puolesta sopivia tarkoituksiisi. Tämän takia onkin ensiarvoisen tärkeää käydä testaamassa joko musakaupoissa tai tuttavilla eri tuotteita. Me emme yksinkertaisesti voi suositella sinulle parasta mahdollista vaihtoehtoa, koska kymmeneltä ihmiseltä saat todennäköisesti kymmenen erilaista ehdotusta.
 
Samoin, ainoastaan sinä voit tietää, onko erillisen nupin ja kaapin hommaamisesta vastaavaa hyötyä verrattuna comboon: nupin+kaapin etuna on se, että voit valita juuri ne palaset, jotka miellyttävät eniten, mutta samalla joudut kuskaamaan kahta erillistä osasta - joskus tosin kevyt nuppi ja kaappi voivat olla helpompia roudattavia kuin yksi raskas combo. Näissäkin asioissa on puolensa ja puolensa, joita me emme voi puolestasi ratkaista. Lisäksi combo on yleensä poikkeuksetta jossain määrin takaa avoin, mikä tekee soundista erilaisen kuin käytettäessä takaa suljettua kaappia. Vain sinä tiedät, kumpi ratkaisu toimii paremmin tarkoituksiisi.
 
Toinen perusasia: stereolla ja monolla ei ole kitarakäytössä mitään tekemistä äänenlaadun kanssa. Lisäksi näkisin, että 99%:ssa tapauksista stereokaapista ei ole ainakaan live-tilanteessa mitään hyötyä kitarasoundin kannalta, koska soittajan omasta perspektivistä stereokuva jää joka tapauksessa hyvin kapeaksi, kitarakaapin mikitykseen tarvitaan kaksi mikkiä, yleisön joukosta kukaan tuskin edes kuulee stereo- ja monoefektien eroa jne. Oikeastaan ainut mieleen tuleva syy käyttää stereokaappia on tilanne, jossa käytössäsi olisi räkkikamat, joissa on käytössä putkistereopääte, josta ei voida käyttää ainoastaan yhtä kanavaa kerrallaan: tällöin molemmat kanavat vaativat peräänsä kaiutinkuorman, mikä on helpointa toteuttaa stereokaapilla.
 
Kolmas perusasia: neljän kitarakaapin systeemi (johon varovasti viittasit sivulauseessa) on näillä leveysasteilla niin a)harvinainen näky ja b)superkömpelö roudata, että unohtaisin sen kerrasta - ellet tosiaan aio keikkailla kuin pelkästään stadioneilla ja isoimmilla klubeilla. Semmoiselle ei nykyaikaisilla äänentoistovälineillä varustetussa keikkapaikassa ole yksinkertaisesti mitään käyttöä, jollei "miehekkään näköistä kioskia" lasketa hyväksi syyksi.
 
Simo78
12.02.2010 23:11:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kolmas perusasia: neljän kitarakaapin systeemi (johon varovasti viittasit sivulauseessa) on näillä leveysasteilla niin a)harvinainen näky ja b)superkömpelö roudata, että unohtaisin sen kerrasta - ellet tosiaan aio keikkailla kuin pelkästään stadioneilla ja isoimmilla klubeilla. Semmoiselle ei nykyaikaisilla äänentoistovälineillä varustetussa keikkapaikassa ole yksinkertaisesti mitään käyttöä, jollei "miehekkään näköistä kioskia" lasketa hyväksi syyksi.
 
Joo juuri näin. Kaksi kaappi on hyvä, tarvittaessa nostaa sopivasti sen toisen korvan korkeudelle(välistä vittumaista ettiä niitä kaljakoreja) tai sitten laittaa lavan toiselle puolelle monitoriksi basistille, niinku ollaan meijän keikoilla tehty--> kun ei omaa miksaajaa, niin tolla tavalla monesti pääsee helpomalla eikä tarvii miettiä kuuleko se mun soittoa... Tietenki jos voimaa ja tilaa löytyy niin mikä jottei niitä kaappeja voi enempääkin olla, mutta sitten pitää olla jokaiselle oma nuppikin;-)
 
BanaaniPää
13.02.2010 11:03:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia paljon vastauksista, huomasittekin jo kuinka paljon kokemusta mulla on aikaisemmin ollut; ei yhtään.
 
Näin nopeasti jatkaakseni, painopiste kannattaa siirtää siis monoihin, kun stereoista ei ole sinänsä mitään hyötyä? Ohmien tarkoituksen sun muun lueskelen sitten muista ketjuista.
 
Mutta perusoletus; mikä tahansa hyvänkuuloinen nuppi + mikä tahansa hyvänkuulonen kaappi = ohmit, watit ja stereot/monot saa jättää huomioimatta? Ne kun tuppaa sekoittamaan heikompien (allekirjoittaneen) päänuppia niin, että sitten ryssitään nää ostohommat täysin.
 
Kiitoksia uudelleen :-)
 
Essedariuksen ylpeä viikinkikitaristi.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti