Muusikoiden.net
10.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muovibody vs. Puubody
1 2 3
jussi1976
08.02.2010 12:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanez esitteli joku aika sitten uuden 20th anniversary Vai-mallinsa, jossa body oli muovia. Muovia oli myös aiemmin Jem90HAM sekä monilla muillakin valmistajilla on ollut muovirunkoisia jo pidemmän aikaa. Onko kuitenkaan muovirunkoinen - pystyykö se yleensä edes olemaan - yhtä potentiaalinen ja hyvä resonoimaan ja soimaan kuin puusta tehty? Luulisi äkkiseltään, että onpa muovi miten laadukasta tahansa, se ei voi olla parempaa kuin puu? Kertokaas, tääö olisi mulle tärkeää tietoa..

"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
zuppermuhle
08.02.2010 13:24:36

No tässähän on se ettei soundia voi absoluuttisesti sanoa paremmaksi. Koska nykyinen mielikuva hyvästä kitarasoundista on saatu puisilla kitaroilla niin huonopa sitä on saada muovilla toteutetttua.

Todennäköisesti hyvin toteutettu muovibody resonoisi yhtä hyvin kuin puinen mutta tulisi liian kalliiksi ja puritistit nirpistäisivät nenäänsä niin niitä ei kannattaisi valmistaa

"Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana."
fox
08.02.2010 13:34:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Kertokaas, tääö olisi mulle tärkeää tietoa..

No, mitkä on sun omat näkemykses asiaan, sullahan lienee muovirunkonen kitara?

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kivi
08.02.2010 13:35:55

jussi1976: Onko kuitenkaan muovirunkoinen - pystyykö se yleensä edes olemaan - yhtä potentiaalinen ja hyvä resonoimaan ja soimaan kuin puusta tehty?

Periaatteessahan sustain paranee jos resonanssi vähenee, eli jäykempi body tarjoaa pidemmän ja puhtaamman soinnin.

Mitä tulee muovikitaroihin, niin en tiedä. Ainoa "muovikitara" jolla olen soittanut on se klassinen vuoden 1969 Ampeg/Dan Armstrong DA6 lusiittikitara, ja se on kyllä hyvä.

Ibanez on tunnettu japanilainen kitaranvalmistaja. Japanilaiset kitarat ja autot ovat kuulemma hyviä ja suosittuja. Niistä minä en mitään tiedä, sushi kyllä maistuu.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Jucciz
08.02.2010 13:39:54

Japanilaiset kitarat ovat yleensä erinomaisia, mutta mä olen valmis vaikka myymään pari kitaraa pois, jotta ei tarvitse japanilaiseen autoon tyytyä. Suosittujahan ne on, mutta niin on Lauri Tähkäkin. Go figure.

fox
08.02.2010 13:46:06

kivi: Periaatteessahan sustain paranee jos resonanssi vähenee, eli jäykempi body tarjoaa pidemmän ja puhtaamman soinnin.

Vain tiettyyn pisteeseen asti, tiettyyn pisteeseen asti.. Ibanez-tehtaan silloinen guru Jeff Hasselberger teki täysmessinkisen 2622 (Steve Miller model) -Artistin, painoi se jotain 43 kiloa, mutta sustain ei ollut ylitsevuotavainen.. :(

Mitä tulee muovikitaroihin, niin en tiedä. Ainoa "muovikitara" jolla olen soittanut on se klassinen vuoden 1969 Ampeg/Dan Armstrong DA6 lusiittikitara, ja se on kyllä hyvä.

Mulla on lucite-Taurus. Se on ihan hyvä, mutta vähän "erilainen". Painavakin on.

Ibanez on tunnettu japanilainen kitaranvalmistaja..

Näi on! Katso tämänhetkinen omakuva! =)

fox
08.02.2010 14:33:22

jussi1976: Sovitaanko Jucciz niin että pysyt vähän ruton kaukana mun jutuistani, ellei muuta asiaa ole? Kommentoi tästälähin muita, älä mua. Pääset pätemään, kun siitä niin pidät. Jos mä kysyn jotain, niin kysyn, piste.

Jatkakaa, tämä kiinnostaa.

Niin, siit sun muovikitarasta, mikä se on? Kats kun niitäkin on niin moneen lähtöön vuosien mittaan ollut. On "onttoa" ja sitten umpivalua, ja sitten kaikkea siltä väliltäkin..

jussi1976
08.02.2010 14:40:50

Juu, Jemi on. Siinä on tosi erikoinen saundi, hyvin rapea läpitunkeva ja iskevä, mutta sustain ei taas ole. Mikä on oikeastaan ihan ymmärrettävää. Toi kiinnostaa sikäli, että olen teettämässä vastaavaa mutta puisena, ja siksi kysyn. Rakennetta pitäisi muuttaa vielä siten, että ne mikit on sitten kiinni myös niillä ruuveilla siinä bodyssä, se kun on toimivaksi havaittu. Käsittääkseni mahonki on parasta materiaalia särökitaran bodyyn?

Void
08.02.2010 14:44:59

Eikös tossa Jem90HAM:ssa ole ihan lehmusrunko?

War... war never changes.
aristoteles666
08.02.2010 14:45:27 (muokattu 08.02.2010 14:46:21)

"Käsittääkseni mahonki on parasta materiaalia särökitaran bodyyn?"

eikä ole. kaikista saa hyviä.

Tumppi38
08.02.2010 14:52:21

jussi1976: Juu, Jemi on. Siinä on tosi erikoinen saundi, hyvin rapea läpitunkeva ja iskevä, mutta sustain ei taas ole. Mikä on oikeastaan ihan ymmärrettävää. Toi kiinnostaa sikäli, että olen teettämässä vastaavaa mutta puisena, ja siksi kysyn. Rakennetta pitäisi muuttaa vielä siten, että ne mikit on sitten kiinni myös niillä ruuveilla siinä bodyssä, se kun on toimivaksi havaittu. Käsittääkseni mahonki on parasta materiaalia särökitaran bodyyn?

Paria pleksi kitaraa olen soittanut mutta niistä ei jäänyt mieleen kuin että painoivat paljon. Sitten toi bluesi kitara osaston hollowbody oli aika rouhea mutta ei kovin sustaininen. Leppä, Saarni, Mahonki, Poppeli hyviä puita kaikki rungon materiaaliksi riippuu sitten mitä haetaan jos ultimate yläpäätä haluaa niin vaahtera body. Tolla sivulla hieman enemmän kuvausta em. puista.

http://tinpan.fortunecity.com/pettruciani/577/puulajit.htm

Time you enjoy wasting, was not wasted !
jussi1976
08.02.2010 14:55:35

Kiitoksia sulle. Tää auttaa! Eikös Fender ole muuten tehnyt joskus muovisen kitaran? Jossain taidan ollut nähnyt. Sitten yksi Satriani - mallin JS on kanssa.

duc
08.02.2010 14:57:13

Jaaha. Sellanen pleksi-JEM soi huonosti ja oli pirun painava. Mutta tuollainen viidentonnin malli onkin vissiin tarkoitettu lähinnä seinäkoristeeksi.
Tumppi38
08.02.2010 14:57:16

Siis saahan noista hyviä muistakin laaduista, mutta jos haetaan särökitaraan sustainia ja vähän alapäätä enemmän, niin aika monikin soitinvalmistaja on huomauttanut, että mahonki parhaimmasta päästä. Painavaahan se tosin on, mutta silti. Basswood on kanssa yleinen, sehän on paljon kevyempää.

Juu tuo Basswoodhan on siis Lehmusta ja erittäin kevyttä mutta hieman "hötöä" tein yhden rippauksen niin että poistin maalit tuollaisesta lehmus rungosta ja värjäsin sen ja lakkasin. Lopputulos melko ok mutta säröllä lähti kiertämään kuin itsestään....

Time you enjoy wasting, was not wasted !
fox
08.02.2010 14:58:11

jussi1976:
Mut jatketaan.
Ei, ei se ole lehmusta, se on muovia. Yritän etsiä netistä vielä, mitähän muovia tää tarkalleen oikein mahtaa olla...?
Siis saahan noista hyviä muistakin laaduista, mutta jos haetaan särökitaraan sustainia ja vähän alapäätä enemmän, niin aika monikin soitinvalmistaja on huomauttanut, että mahonki parhaimmasta päästä. Painavaahan se tosin on, mutta silti. Basswood on kanssa yleinen, sehän on paljon kevyempää.

Niin no, se basswood on juurikin lehmusta. Noi kaverit ICW:ssa valisti mua, ja tosiaan JEM 90HAM (Hoshino Anniversary Model) on kyllä puuta. JEM 20 TH on sitte lucite-valua (akryylia) mutta ei se ihan umpinainen ole..
Särökitaroissa kyllä aika paljon ymmärtääkseni kuljetaan tuolla lehmus-leppä -akselilla kuitenkin.

Void
08.02.2010 15:00:44 (muokattu 08.02.2010 15:01:07)

Ei, ei se ole lehmusta, se on muovia. Yritän etsiä netistä vielä, mitähän muovia tää tarkalleen oikein mahtaa olla...?

Eipäs. Kyllä se Ibanezin ja Jemsiten mukaan on Basswoodia - eli lehmusta.

http://www.jemsite.com/articles-menu/jem-specs-anniversary-guitars/

P-man
08.02.2010 15:02:23

jussi1976: Ibanez esitteli joku aika sitten uuden 20th anniversary Vai-mallinsa, jossa body oli muovia. Muovia oli myös aiemmin Jem90HAM sekä monilla muillakin valmistajilla on ollut muovirunkoisia jo pidemmän aikaa. Onko kuitenkaan muovirunkoinen - pystyykö se yleensä edes olemaan - yhtä potentiaalinen ja hyvä resonoimaan ja soimaan kuin puusta tehty? Luulisi äkkiseltään, että onpa muovi miten laadukasta tahansa, se ei voi olla parempaa kuin puu? Kertokaas, tääö olisi mulle tärkeää tietoa..

JEM90HAM on American lehmusta. Jem20th on muovia.

fox
08.02.2010 15:02:38

duc: Jaaha. Sellanen pleksi-JEM soi huonosti ja oli pirun painava. Mutta tuollainen viidentonnin malli onkin vissiin tarkoitettu lähinnä seinäkoristeeksi.

Eei välttämättä. Tuota mun lucite-Taurusta on ihan kitaristimiähetkin soitelleet, jotkut on jopa hyvänäkin soittimena pitäneet..painosta huolimatta.
Kyllähän tuota akryyli-JEMiä voi keikoillakin pitää, siin taitaa olla show-avusteita mukana, vai kuinka Jussi.. ;)

jussi1976
08.02.2010 15:05:06 (muokattu 08.02.2010 15:09:31)

Ja kyllä muuten on muovia, tsekattu on. Toinen vaihtoehto on se, että tää on massattu niin täyteen tehtaalla, mutta muovia on täysin ja joka paikassa. Ihmettelin hieman kun avasin kitaran. Pitääpä ottaa oikein selvää. Kiitos huomautuksesta!

Mun miälestä toi akryyliJemi on vähän hölmön näköinen. Onhan se tietysti nätti noin muuten, mutta emmää tollasta... Mielummin ottaisin tohon rahaan sen uuden Universen, josta Ibanez on tehnyt sadan kipaleen painoksen - siis se UV77MCR - versio, joka on tarkka kopio Vain Passion & Warfare - levyn kannessa olevasta kitarasta.

Void
08.02.2010 15:07:06

jussi1976: Ja kyllä muuten on muovia, tsekattu on. Toinen vaihtoehto on se, että tää on massattu niin täyteen tehtaalla, mutta muovia on täysin ja joka paikassa. Pitääpä ottaa selvää. Kiitos huomautuksesta!

Jos body on muovia, niin oot sitten ostanut feikin :/

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti