Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkien vaikutus kitaran rungon ominaissointiin?
1 2 3 4
jussi1976
06.02.2010 23:17:19 (muokattu 06.02.2010 23:18:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kysyn asiaa, jota on vaikeaa etsiä haulla;
 
Olisiko arvon saittilaiset ystävällisiä ja kertoisivat, millainen vaikutus mielestänne oikeiden mikkien valitsemisella kitaran rungon ominaissaundiin - vai onko bodyllä sellaista? Tietysti Lespa soi eritavalla kuin strato, koska toisessa on liimakaula ja toisessa pultti, mutta nyt kyse ei ole siitä. Tässä on kyse siitä, missä määrin mielestänne tiettyjen pickuppien valinnalla voi parantaa vaikkapa kitaran tehdasalkuperäisten mikkien tuottamaa saundia? Voiko äänensävyä muuttaa mikkivalinnoilla miten paljon? Saako jollain mikkisetillä keskinkertaisesti soivasta kitarasta sopivalla mikkivalinnalla erittäin hyvin soivan?
 
Kiitän vastauksista.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Jucciz
06.02.2010 23:23:04 (muokattu 06.02.2010 23:25:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli miten kitaran rungon sointi muuttuu eri mikkien ansiosta?
 
Vastaus: ei mitenkään. Runkoa ei kiinnosta yhtään, mitkä mikit siinä on kiinni.
 
Sen sijaan eri mikeissä kyllä on eri soundi, joten mikkejä vaihtelemalla kokonaissoundista voi saada erilaisen. Kitaran oma sointi sinänsä ei kuitenkaan muutu mikkien vaihdon seurauksena mihinkään: runko ei ala resonoimaan yhtään sen paremmin, jos halvat mikit vaihdetaan kalliisiin.
 
Toisaalta, en oikein ymmärtänyt koko ketjun ideaa tai olemassaolon syytä.
 
fox
06.02.2010 23:26:18 (muokattu 06.02.2010 23:28:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Eli kysyn asiaa, jota on vaikeaa etsiä haulla;
 
Kiitän vastauksista.

 
Valitettavasti en ymmärrä nyt ollenkaan kysymystä.. Ei minusta, mutta ehkä sinusta sitten, kun kerran asiaa kysyt.
 
Edittiä: tuossa ylempänä jo tuli myös samansuuntaista näkemystä.. ;)
Se on kiva, kun jussi76 aina osaa kysellä kiintoisia juttuja, pysyy mielenkiinto vireillä...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
c_barnes
06.02.2010 23:32:18 (muokattu 06.02.2010 23:37:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ööh... oliko tarkotus kysyä jotakin tyyliin "millä mikkivalinnoilla voi korostaa minkäkin puulaadun ominaissaundia, vai onko moinen laskelmointi ylipäätään mahdollista?"
 
Eniveis, itse ainakin olen aina elänyt siinä luulossa että mikeillä voi muuttaa sitä soundia radikaalimmin kuin puuvalinnalla. Olenko väärässä? (vrt. ihan mikä tahansa skeba jollain lipstick mikillä ja sen jälkeen sama keppi öky-hi-gain mikillä ja aktiiviboosterilla vs. leppärunko jollain perushumpparilla ja sen jälkeen vaikka vaahterarunko samalla mikillä). Monet ovat aistivinaan soundieroja kahden identtisen kitaran välillä, koska 100% identtisiä puupaloja ei ole olemassakaan)
 
Ibanez UV7BK
jussi1976
06.02.2010 23:36:17 (muokattu 06.02.2010 23:38:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis tarkennetaan nyt kun ei näköjään ymmärretty mitä tarkoitan:
 
Ymmärsin ihan hyvin Juccizn esittämän pointin, ettei itse rungon sointi muutu mikkien myötä. Kysyn sitä, missä määrin oikealla mikkivalinnalla voi kiskoa siitä rungosta parasta esiin? Onko mikkien merkeillä sun muilla ominaisuuksilla yleensä kovin radikaalia vaikutusta kitaran saundin sävyyn ja väriin?
 
"Ööh... oliko tarkotus kysyä jotakin tyyliin "voiko tietyillä mikkivalinnoilla korostaa jonkun puulaadun ominaissaundia?"

Eniveis, itse ainakin olen aina elänyt siinä luulossa että mikeillä voi muuttaa sitä soundia radikaalimmin kuin puuvalinnalla. Olenko väärässä? (vrt. ihan mikä tahansa skeba jollain lipstick mikillä ja sen jälkeen sama keppi öky-hi-gain mikillä ja aktiiviboosterilla vs. leppärunko jollain perushumpparilla ja sen jälkeen vaikka vaahterarunko samalla mikillä)"
 
No itse asiassa tätä tarkoitan.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Fantasmic
07.02.2010 00:00:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Onko mikkien merkeillä sun muilla ominaisuuksilla yleensä kovin radikaalia vaikutusta kitaran saundin sävyyn ja väriin?
Onhan niillä.Siis siihen soundiin mitä tuuttaat vahvistimesta ulos.
 
jussi1976:Eniveis, itse ainakin olen aina elänyt siinä luulossa että mikeillä voi muuttaa sitä soundia radikaalimmin kuin puuvalinnalla. Olenko väärässä?
 
Jossain määrin.Mie uskon että ne puut ja rakenne vaikuttaa siihen soundiin enemmän, niitä vaan on jälkeenpäin hieman vaikeampi vaihtaa kuin mikkejä.
 
fox
07.02.2010 00:06:07 (muokattu 07.02.2010 00:08:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Siis tarkennetaan nyt kun ei näköjään ymmärretty mitä tarkoitan:
 
Ymmärsin ihan hyvin Juccizn esittämän pointin, ettei itse rungon sointi muutu mikkien myötä. Kysyn sitä, missä määrin oikealla mikkivalinnalla voi kiskoa siitä rungosta parasta esiin?

 
No, siitä sitten haarukoimaan ja pohtimaan, millä pääsis "parhaaseen tulokseen" sun tapauksessa...
Tuossa vähän pohja-aineistoa, ensittäin puulajeista ja niiden ominaisuuksista..
http://img151.imageshack.us/my.php?image=tonereferencebodies5ui.gif
Seuraavaksi voi sitten vierailla eri valmistajien sivustoilla, ja sieltä valkkailla sellaisia mikkejä, joilla saattaa olla vaikutusta lopullisen soundin muutoksiin..
 
Suurin vaikutus kuitenkin siihen loppupelissä korviin kantautuvaan ääneen sähkösoittimissa on se kokonaisuus siinä "äänentuotantoketjussa", varmaan sen olet valmis myöntämään. Riippumatta siitä, onko se lipstick-mikki kiinni masoniterungossa (Danot) vaiko Jacksonin Surfcasterissa, ja, edelleen - jos se mikki sitten vaihdetaan vaikka normi humppariin, ei se rungon ominaisuus soundiin vaikuttavana tekijänä muutu mihinkään, soundi kyllä varmasti muuttuu. Jos sitä lipstick-mikkiä tai sen tuottamaa ääntä ajetaan 8 W Pignosella tai 50 W Peavey Classicilla, se soundi muuttuu, mutta muuttuuko se sitten mikkivalinnan vaikutuksesta sähkökitaran rungon ominaissoundiin.
Toki jonkun nimenomaisen kitaran _soundia_ voi muokata vaihtelemalla mikkejä, mutta edelleenkään ne eivät niitä rungon ominaisuuksia, esim. vahvuuksia keskialueen äänten vaimennuksessa, muuta mihinkään. Nyt sulla on hakusessa jotain "yleispätevää" ohjeistusta ilmeisesti _kaikkien_ mahonkirunkoisten kitaroitten mikkivalinnan suhteen, sen paremmin ilmoittamatta, että halutaanko kirkastaa mahongin "tummempaa" soundimaailmaa, vai sitä edelleen korostaa mikkivalinnalla, joten tähän kysymykseen on likipitäen mahdotonta antaa minkäänmoista "järjellistä" vastausta. Saati sitten, että niitä mieltymyksiä ja sounditarpeita on niin perin erilaisia.. Joku saattaa tarvita Humbucker From Hell - tyyppistä yläpiikkiä, joku toinen taas ala-keskialueen korostusta.
 
Mutta noilla annetuilla linkeillähän sinä voit vaikka itelles laatia jotain taulukkoa.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jussi1976
07.02.2010 00:38:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No toi tuli mieleen siinä kohdin, kun vaihdoin Evolutionin Super Distortioniin. Evo oli huomattavasti diskanttisempi ja keskivoittoisempi, bassot oli suht vaimeet, mutta saundi oli jotenkin rapeampi. Nyt kun kiinni on SD dp100, se saundi on taas merkittävästi bassoisempi, mutta se saundin "rapeus" kärsi jonkin verran. Ja tää just oli se syy, miksi kysyin em. kysymyksen. Tota vois kehitellä edelleen hankkimalla jonkun vielä hotimman mikityksen, etenkin kun vielä tosta ei saa kiertoa irti kunnolla. Kun outputtia olisi luokkaa 550-580mv, niin luulisi irtoavan...
Mun pitäis tosiaan löytää vain toi hallitseva logiikka, jolla näitä vois tsekkailla.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
fox
07.02.2010 00:52:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: kun vielä tosta ei saa kiertoa irti kunnolla. Kun outputtia olisi luokkaa 550-580mv, niin luulisi irtoavan...
Mun pitäis tosiaan löytää vain toi hallitseva logiikka, jolla näitä vois tsekkailla.

 
Mitä tuolla on sen rungon ominaissoundin kanssa tekemistä? Ja tässä nimenomasessa tapauksessa: mitä puuta se runko sitte ylipäänsä on.. ;)
Jotkut murehtii, kun mikki kiertää, vaikkei se mikki ees likikään puolta volttia ulos tuuttais, ja sulla taas on ihan päinvastaset murheet.. =)
Ei muuta kun kokeiluja vaan on sun jatkettava.. siis mikinvaihtojen osalta. Kiertoa saa tekemällä tyystin päinvastoin, kuin noissa säikeissä täällä, missä valitellaan, että mikit vinkuu.. Kitarasta vaan volat täysille, vahvistimesta input gain tappiin ja volaa sopivasti, sitten seisot sillee, että "paraatipuoli" on vahvistimen suuntasesti ja kitara ihan kajareitten edessä.. tuolla vois irrota??
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jussi1976
07.02.2010 00:59:27 (muokattu 07.02.2010 01:03:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei irtoa, kokeiltu on. Kaikki säädöt on mulle vakioasetuksilla - siis jokainen nuppi kaakossa, aina. Alempitehoisilla EVH - mikeillä kiertää, SD:llä tai Evolla ei, se tässä kummaa onkin. Ainakin Sheptonelta sanoivat, että kun sitä mikin tehoa nostaa ja tekee siitä hotimman tohon(kin) niin johan alkaa kiertämään helpommin. Kyllä tämä tästä...
Nimenomaan mikissä on hyvä, kun se saadaan kiertämään helposti. Heti kun kääntyy vahvaria päin, homman pitäisi käynnistyä, nyt ei. Feedback kun on mahtava juttu kun se toimii just niin kuin sen haluaa toimivan.
Runko on muovia, ei puuta. Se soi ihan hyvin, mutta kokeillaan nyt, josko kicksejä saataisiin ulos lisää vielä...
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
pekurides
07.02.2010 03:26:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minä taasen luulen melkein ymmärtäväni kysymystä.
 
Ensimmäisenä tulee mieleen mahonki vs. leppä bodyt ja miten joku mikki käyttäytyy niissä erilailla.
 
Itse olen viimeaikoina ruvennut mahonkikopissa suosimaan keraamisia käämejä alnicon sijasta.
 
Mutta, yhtälöön voisi melkeinpä lisätä myös musatyylin ja vahvistimen.
 
Kun metallissa haetaan erottelevuutta ja agressiivisuutta se sama voi taas bluesissa tarkoittaa näkkäriä ja sirinää jne.
 
They see me rollin, they hatin.
mattim
07.02.2010 09:47:27 (muokattu 07.02.2010 09:47:43)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Eli miten kitaran rungon sointi muuttuu eri mikkien ansiosta?
 
Vastaus: ei mitenkään. Runkoa ei kiinnosta yhtään, mitkä mikit siinä on kiinni.
 
Sen sijaan eri mikeissä kyllä on eri soundi, joten mikkejä vaihtelemalla kokonaissoundista voi saada erilaisen. Kitaran oma sointi sinänsä ei kuitenkaan muutu mikkien vaihdon seurauksena mihinkään: runko ei ala resonoimaan yhtään sen paremmin, jos halvat mikit vaihdetaan kalliisiin.
 
Toisaalta, en oikein ymmärtänyt koko ketjun ideaa tai olemassaolon syytä.

 
Kappaleen resonanssitaajuus on riippuvainen kappaleen massasta -> kitaran akustinen ääni muuttuu kun kitaraan kiinnitettyjen mikkien paino vaihtuu ; - )
 
Matti
 
s8na
07.02.2010 12:28:03 (muokattu 07.02.2010 12:30:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Kappaleen resonanssitaajuus on riippuvainen kappaleen massasta -> kitaran akustinen ääni muuttuu kun kitaraan kiinnitettyjen mikkien paino vaihtuu ; - )
 
Matti

 
Onkohan tuolla hirveästi merkitystä kun mikit killuvat yhden ruuvin ja jousen päässä ja ne ovat kiinnitetty vielä yleensä muoviin, joka on taas ruuveilla kiinni rungossa. Värähtelyt käyvät varmaan aika heikosti kääntymässä mikin massassa väpäjämässä. ;P
 
Minä näkisin näin että puut kitarassa tuovat oman soundinsa yhdellä alueella kitarasoundia, sen jälkeen mikkivalinnat tuovat tähän päälle oman vaikutuksensa. Asiat eivät liity toisiinsa juurkikaan, mutta voivat tietenkin korostaa tai heikentää tietynlaisia ominaisuuksia (lähinnä taajuuskorostumia).
 
Uskoisin että rakennepuun vaikutus ääneen on erilaista kuin mikkien vaikutus. Puut vaikuttavat resonanssien kautta, mikität taas sähköisesti taajuuskorostumiin johinkin harmonioihi jne. (en tiiä onko nää ees oikeita termejä).
 
Eli siis en usko, että voisi olla olemassa mikkiä joka kuulostaa lepältä tai sellaista mikkiä joka saisi vaikkapa mahongin kuulostamaan joltain muulta puulta.
 
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
evaddave
07.02.2010 13:11:12 (muokattu 07.02.2010 13:13:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tämä ole mitenkään huono kysymys minusta. Miksi niin monesti kyseisen keskustelun aloittajaa moititaan näistä keskustelun avauksista?
 
Kitaran rakennukseen käytettävät puulaadut soivat erilailla toisiinsa nähden. Sillä kaulalla ja otelaudalla on myös vaikutus sointiin. Esim. kyllähän se vaahtera soi kirkkaammin, kuin ruusupuu ja Eebenpuu on jossain siinä niiden välissä. Rungon Mahonki taas tummempi, kuin leppä, saarni tai lehmus. Kaikkihan siinä kitarassa vaikuttaa sointiin. Rungon ja kaulan materiaalit, kaulanliitostapa, talla ja mikrofonit.
 
Musta on ihan tervettä miettiä, että jos kitara on mieluinen, mutta sen soinnissa on liikaa yläpäätä niin sitä koetetaan kompensoida esimerkiksi vaihtamalla mikrofonit, jotka korostavat korkeita taajuuksia vähemmän.
 
Jucciz
07.02.2010 13:35:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tässä sitä kiistettykään, että eri mikit soundaavat erilaiselta. Mikkien vaihtelu ei vaan vaikuta kitaran _rungon_ ominaissoundiin tuon taivaallista, siitä voi olla aika varma. Luithan otsikon?
 
jussi1976
07.02.2010 14:15:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evaddave: Ei tämä ole mitenkään huono kysymys minusta. Miksi niin monesti kyseisen keskustelun aloittajaa moititaan näistä keskustelun avauksista?
 
Kitaran rakennukseen käytettävät puulaadut soivat erilailla toisiinsa nähden. Sillä kaulalla ja otelaudalla on myös vaikutus sointiin. Esim. kyllähän se vaahtera soi kirkkaammin, kuin ruusupuu ja Eebenpuu on jossain siinä niiden välissä. Rungon Mahonki taas tummempi, kuin leppä, saarni tai lehmus. Kaikkihan siinä kitarassa vaikuttaa sointiin. Rungon ja kaulan materiaalit, kaulanliitostapa, talla ja mikrofonit.
 
Musta on ihan tervettä miettiä, että jos kitara on mieluinen, mutta sen soinnissa on liikaa yläpäätä niin sitä koetetaan kompensoida esimerkiksi vaihtamalla mikrofonit, jotka korostavat korkeita taajuuksia vähemmän.

 
Evaddave; Se johtuu siitä, että näen asiat ja ongelmat eri tavoin kuin ihmiset yleensä.
No mun mielestä tää kysymys on ERITTÄIN olennainen siitä(kin) syystä, että JOS keskinkertainen kitarankaula & runko tuottaa automaattisesti ja peruuttamattomasti keskinkertaista saundia, mitä ihmettä on yleensä modata rautoja paremmaksi? Kaipa nyt tolla mikkien etsimisellä ja vaihtelemisella jotan merkitystä kitaran saundiin on, kuin pelkästään eq-taajuudet? Ainakin Sheptonelta sanottiin mulle että ilman muuta on. Pistin tilaukseen samalla setin humppareita oikein hotter than hell - saundilla ja aika korkeanpuoleisella outputilla....
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Jucciz
07.02.2010 14:37:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Pistin tilaukseen samalla setin humppareita oikein hotter than hell - saundilla ja aika korkeanpuoleisella outputilla....
 
... jonka jälkeen onkin suht yhdentekevää, kiinnitätkö ne mikit kitaraan, pihakoivuun vai naapurin lauta-aitaan: soundi on luultavasti täysin sama.
 
evaddave
07.02.2010 14:46:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ei tässä sitä kiistettykään, että eri mikit soundaavat erilaiselta. Mikkien vaihtelu ei vaan vaikuta kitaran _rungon_ ominaissoundiin tuon taivaallista, siitä voi olla aika varma. Luithan otsikon?
 
Luin otsikon. Turha on kuitenkin puuttua epäolennaiseen. Kyllähän kaikki tietää, mitä tässä haetaan. Ei tehdä tikusta asiaa.
 
jussi1976
07.02.2010 16:10:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: ... jonka jälkeen onkin suht yhdentekevää, kiinnitätkö ne mikit kitaraan, pihakoivuun vai naapurin lauta-aitaan: soundi on luultavasti täysin sama.
 
Eehh... ei se voi olla noin. Kyllähän mikeillä ON kiistatta omat saundinsa ja sävynsä. Katotaas nyt, mitä Shep mulle tekee, sanoi kyllä vääntävänsä oikein vimosen päälle.
 
Oletteko muuten kokeilleet, mitä pulttikaulan massakiinnitys tekee saundille? Paraneeko / muuttuuko resonointi?
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
aristoteles666
07.02.2010 16:16:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

älä tee niin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti