Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Englannin Burns
1
Lauska
30.01.2010 12:32:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(Burns -ktaroista oli kyllä topickia jos jonkunlaista, mutta olivat niin vanhoja että mahtaako tieto enää pitää paikkaansa, ja niissä puhuttiin lähinnä vanhojen alkup. mallien arvosta. Siksi aloitin tämän uuden)

Onko kokemusta Burns -merkkisistä sähkiksistä?

Jussi Ala-Kuhan kirjoittamassa suomalaisessa kitarakirjassa niitä ainakin kehuttiin, mutta koskapa Jussi lepää haudassa (R.I.P) en voi häneltä kysellä lisää näistä soittimista.

Ovatko nämä uudet reissue-mallit hintansa veroisia?
Minkälaiseen musiikkiin sopivat?
Kuka niitä mahtaa myydä suomessa?

Toivoisin että saataisiin kaikki hyvät ja huonot puolet esille niin että muutkin (itseni lisäksi) kyseisestä merkistä kiinnostuneet löytäisivät asianmukaista tietoa.

fox
30.01.2010 13:31:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cougar: (Burns -ktaroista oli kyllä topickia jos jonkunlaista, mutta olivat niin vanhoja että mahtaako tieto enää pitää paikkaansa, ja niissä puhuttiin lähinnä vanhojen alkup. mallien arvosta. Siksi aloitin tämän uuden)

Ainoostaan niistä vanhemmista. Sekä Baldwin-Burns, Burns London, että Hayman-kitaroista. Itse asiassa vuos sitten keväällä sain valmiiks yhden "asiakkaan" Burns TR-2 basson entisöinnin, lähinnä sähköpuolen remontin + pientä yleisfiksausta siihen. Myös olen laittanu mm. Wild Dog- ja Baby Bison sekä Burns Marvin-malleja.
Näistä uusista minulla ei oo mitään henkilökohtasta kokemusta, joten en osaa niist sanoa mitään. Liekö tehtyjä Englannissa vaiko "itäisillä mailla" niinkuin monet näist vanhoista brändeistä on sinne myyty. Pidetty vain jotain "edustustoa" orkkis-maassa jos sitäkään. Niinkuin vaikka EKO (ent Recannati, Italia) ja Hagström (Älvsby, SWE)

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
edgehill
01.02.2010 16:36:50

Mulla on joskus ollut Hayman 3030.
Eli tämmöinen mutta musta:
http://guitarz.blogspot.com/2009/07/70s-hayman-30-30.html

Sattui tässä taannoin kouraan vanha kuva, jossa soittelen sillä.
Musa-Fazerilta kaveri aikanaan sen hankki ja myöhemmin myi mulle.
Oli muistaakseni oli varsin hyvä soitin.

En muista mitä sille tapahtui mutta vaihdoin sen kai johonkin älyttömään arvottomaan musakrääsään.

Nyt kaduttaa!

t. edgehill

fox
01.02.2010 16:41:07

edgehill: Mulla on joskus ollut Hayman 3030.

En muista mitä sille tapahtui mutta vaihdoin sen kai johonkin älyttömään arvottomaan musakrääsään.

Nyt kaduttaa!

t. edgehill

Varmasti.. :(
Noist Haymaneistahan sitte myöhemmin tuli Shergold Modulatoreita, eli sellasilla vaihdettavilla elektroniikka-paketeilla varustettuja. Menee näppärästi tuohon nelikulmaseen "konehuoneeseen" ne modulit.
Jokusia 30-30 malleja sekä niit paria muutakin eli 10-10 ja 20-20 oli Suomessakin. Muistaakseni se 20-20 oli komeella sykomoriviilulla päällystetty natural-kepukka.

Lauska
01.02.2010 17:58:43

edgehill: Mulla on joskus ollut Hayman 3030.

Nyt kaduttaa!

t. edgehill

Oliko hyvä?

"Olen kitaristi, en kitarisa" "niin kiero mies että nukkuukin kulmasohvalla!"
edgehill
01.02.2010 21:35:03

cougar: Oliko hyvä?

Muistaakseni tosiaan oli hyvä sekä soundiltaan että soitettavuudeltaan.
Sellainen kuulas hyvä soundi.

Vahvarina taisi olla enimmäkseen sellainen 70-luvun Peavey Classic.
Sitten mulla oli semmoinen Marshallin näköinen nuppi, jossa se marsun kullan värinen etuosa oli oranssi. Nimeä siinä ei ollut, mikäköhän se mahtoi olla?

Aikaa on tosin jo tovi vierähtänyt joten voi olla, että aika kultaa muistot.

t. edgehill

SiwamieS
01.02.2010 23:43:22 (muokattu 01.02.2010 23:43:52)

edgehill: Sitten mulla oli semmoinen Marshallin näköinen nuppi, jossa se marsun kullan värinen etuosa oli oranssi. Nimeä siinä ei ollut, mikäköhän se mahtoi olla?

Täysi arvaus, mutta oisko joku Carlsbron TOP-sarjalainen? Tosin niiden etulevyt onpi keltaisia: http://img.photobucket.com/albums/v … DeadSkinMarc/marcs_guitars2_001.jpg .

I wanna see movies of my dreams
fox
01.02.2010 23:45:43

SiwamieS: Täysi arvaus, mutta oisko joku Carlsbron TOP-sarjalainen? Tosin niiden etulevyt onpi keltaisia: http://img.photobucket.com/albums/v … DeadSkinMarc/marcs_guitars2_001.jpg .

Tuo tuli mullekin ensimmäisenä mieleen.. joko TOP 50 tai TOP 100

alatama
02.02.2010 12:04:10

-taaskin kokemusta vain vanhoista. Omistan muutaman, osa Ala-Kuhan entisöimiä/uudelleen rakentamia Burnsseja.

Ovatko nämä uudet reissue-mallit hintansa veroisia?
-kuulemma ovat. Muistan Jussin kehuneen oliko se nyt uutta tuotantoa olevaa Bisonia yllättävän hyväksi.

Minkälaiseen musiikkiin sopivat?
-riippuu mallistakin ja mikityksestä. Rez-o-matic mikeillä tietysti rautalankaa ja vastaavaa. Näissä uusista löytyy myös versioita joissa on paljon kehutut Brian May mikit. Ja hyvät mikit ne onkin. Noillahan voi vedellä jo vaikka mitä.

Kuka niitä mahtaa myydä suomessa?
-ainakin Echoland mutta itse ostaisin ebaystä, saattaa saada todella edullisesti

Toivoisin että saataisiin kaikki hyvät ja huonot puolet esille niin että muutkin (itseni lisäksi) kyseisestä merkistä kiinnostuneet löytäisivät asianmukaista tietoa.
-jos olet Burnsia hommaamassa kyttäisin ebaystä -60 luvulla tehtyä mahdollisimman orkkiskuntoista Burnssia, esim Jazz Split Soundia. Jos on tuuria, sellaisen voi saada 500-1000 eurolla.
-hyvä puolina esim tossa mallissa uskomattoman laaja soundimaailma, runko tehty yhdestä vaahterapalasta, uskomattomia ratkaisuja mikkien kytkennöissä.
-kerrotaan, että maailmalla Burnssien kurssit on kovassa nousussa, eli nyt kantsii harkita vanhan kitaran hankintaa

Ivan ja pilkan siedän, mutta en suoranaista vittuilua.
edgehill
02.02.2010 19:07:58 (muokattu 02.02.2010 19:09:40)

SiwamieS: Täysi arvaus, mutta oisko joku Carlsbron TOP-sarjalainen? Tosin niiden etulevyt onpi keltaisia: http://img.photobucket.com/albums/v … DeadSkinMarc/marcs_guitars2_001.jpg .

Eipä ollut tuo, siinä oli tosiaan täysin oranssi faceplate. Ja Made in England tms. luki takana.
No, se lienee ihan kokonaan toinen aihe, eipä ryöstetä ketjua...

Laitoin omiin kuviin semmoisen jossa soittelen mainitulla Haymanilla joskus 70-luvun puolen välin tienoilla.
Siinähän näyttää olevan nollanauhakin.

t. edgehill
E: typo

edgehill
12.04.2010 14:45:25 (muokattu 12.04.2010 14:47:36)

Anteeksi nosto, mutta kun sattui silmään tuo oranssilla faceplatella oleva nuppi, josta kirjoitin aikaisemmin.

Se taisi olla Simms-Watts. Lisäsin kuvan siitä omiin kuviin.
http://muusikoiden.net/dyn/users/72480.jpg

Muuten samanlainen kuin tuo kuvassa oleva, paitsi että siinä ei ollut noita "Simms-watts" ja "100" -tekstejä. Ehkä ne olivat kadonneet matkalla. Muuten vastaa muistikuvaa potikoita myöten.

Menetetty ikiajoiksi sekin laite :-(

hampsir
12.04.2010 21:52:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistin kauan sitten Burns London merkkisen kitaran. Se mystinen tuoksuikin toi mieleen Lontoolaisen 60-luvun rock-klubin. Siitä sai joitakin Stratoakin muistuttavia ääniä.
Muistan että kitarassa oli todella ärhäkkä alamikkisaundi. Lisäksi se oli muutenkin monipuolinen äänimaailmaltaan. Kaulamikki soi erittäin pehmeästi (liiankin).
Outoa siinä oli "split sound" jolloin kaulamikki toisti vain kolmen bassokielen ja tallamikki g,h,e -äänet. Tarkoituksena oli kai tavoitella laajaa komppisoundia?
Siinä ei ollut erikseen kytkimiä niille kolmelle mikille, muistaakseni 5kpl ns. "presettejä", ja tietenkin volume ja tone. Lisäksi hyvin vireen pitävä vibrakampi systeemi.
Se muodostuikin ko. mallin ongelmaksi. Tallasysteemi oli monimutkainen, rullilla liikkuva "kelkka", joka tappoi sustainia tehokkaasti. Lisäksi tämän mallin (yksilön) selektori kytkin vaati puhdistusta lähes kuukausittain.
Myöhemmin olen kuitekin syvästi katunut sen myymistä.. niin minkäs teit.. rahanpuutteessa!

Tuntematon soittaja
fox
12.04.2010 22:06:20

hampsir: Omistin kauan sitten Burns London merkkisen kitaran.

Olisko ollu Burns Jazz Split Sound? Harvakseltaan vielä liikkuu tuolla brittein FleaBayssa..

Lauska
13.04.2010 21:19:51

Tämmöistä eBaysta

http://cgi.ebay.com/Burns-London-Sp … ItemQQptZGuitar?hash=item4ceeb41510

"Olen kitaristi, en kitarisa" "niin kiero mies että nukkuukin kulmasohvalla!"
hampsir
13.04.2010 22:15:58

Cougar: Tämmöistä eBaysta..

Näyttää aivan samalta vehkeeltä, jonka omistin. Selektorin nuppikin näyttää oikealta. Ainoastaan tuo pleksissä olevan tekstin paikalla luki Burns London.
Minulle jäi käsitys, että "Jazz" asennossa oli kytkettynä kaulamikki
"Treble" asenossa tallamikki,
"Wild dog" muistutti Straton viisi asentoisen kytkimen "väli ääniä"
Muistan joskus nähneeni Kuju Hyttisellä juuri samanlaisen.

Tuntematon soittaja
fox
14.04.2010 00:04:50

hampsir: Näyttää aivan samalta vehkeeltä, jonka omistin. Selektorin nuppikin näyttää oikealta. Ainoastaan tuo pleksissä olevan tekstin paikalla luki Burns London.
Minulle jäi käsitys, että "Jazz" asennossa oli kytkettynä kaulamikki
"Treble" asenossa tallamikki,
"Wild dog" muistutti Straton viisi asentoisen kytkimen "väli ääniä"
Muistan joskus nähneeni Kuju Hyttisellä juuri samanlaisen.

Ihan sama kitara se kuitenkin on.. Jim Burns (olosuhteiden pakosta) teki hommia Baldwinille, sitten Haymanille, sitten taas tuli "takaisin" omalla nimellään.. Kannattaa tsekata jos löytyy jostain Paul Dayn "The Burns Book", siellä on koko tarina.. Baldwin avasi tien Jenkkilän markkinoille kuitenkin..
Pari vuotta sitten entisöin yhen TR-2 basson, sen jälkeen ei oo kyllä Burnseja näkynyt, mutta takuuvarmasti niitä on, Suomessakin.

hampsir
14.04.2010 12:10:51

Sikäli kun muistikuvani 40v taakse ovat tarkkoja niin, tuon kyseisen Burns:in mikkien kytkennät olivat erikoiset, noin niinkuin fyysisesti.

Kitaran sisällä oli monimutkainen kytkentälevy, jossa oli jokaista mikkiä kohden ainakin yksi miniatyyrikokoinen muuntaja, sekä muita komponentteja. Selektorikin oli kiinnitetty ko levyyn, joten sen vaihtaminen ei oikeastaan onnistunut, koska alkuperäistä osaa ei ollut saatavilla.
Muutenkaan en onnistunut silloin selvittämään miten kytkennät oikeastaan menivät. Sen verran tein kokeita, että mikit ilman niitä muuntajia antoivat liian pienen signaalin.

Jälkikäteen arvioiden "sähköjärjestelmä" oli silloin edistyksellinen. Mikit (ainakin kaulamikki)voitiin splitata. Muistaakseni järjestelmä oli myös häiriötön (olisiko mikkien eri käämejä kytketty humpparin tapaan?) Niinkuin aiemmin mainitsin, kitaran sustain ei ollut paras mahdollinen, olisiko myös ohuella kaulalla ollut osansa siihen?

Tuntematon soittaja
fox
14.04.2010 12:51:45

hampsir: Sikäli kun muistikuvani 40v taakse ovat tarkkoja niin, tuon kyseisen Burns:in mikkien kytkennät olivat erikoiset, noin niinkuin fyysisesti.

Täytyy kaivella muistiinpanoja ja "lähdemateriaalia".. Muinoin sekä Nevalaisen Guitar Labrassa että myöskin PowerSetillä oon molemmissa yhden Jazz Split Soundin sähköpuolen laittanut. Sekä valkeekoskilaisen kaverin Baby Bisonin..
Kyllä minä muistaisin, että nuo kaikki mikit oli splitattuja, niissä oli 3+3 -ryhmityksessä omat scatterwound-kelat, jotka sitten oli tuolla kytkentärimassa eri tavoin yhdisteltävissä. Burnsseissa oli suunnattomasti kaikenlaista vänkää yksityiskohtaa muutenkin, vaikka tuo "Featherlight" vibratotalla (Myös "Boomerang"-nimellä kulkeva) ja joissain malleissa oleva kaularaudan säätö kaulan kiinnityslevyn alta, välityksellä.. eli siellä on sellanen "vaihdelaatikko"-mekaniikka. Virikoneethan noissa oli hollantilaista Van Ghenttiä monissa, eikä ne ehkä olleet ne maailman parhaat.

Se basso minkä tuossa entisöin, eli TR-2 oli aikoinaan kaiketi ensimmäisiä "aktiivibassoja", siellä oli pikkuinen trankku-esivahvistin. Entistettäessä täytyi se jättää pois, joten täysin alkuperäiskunnossa tuo TR(ansistor Bass) -2 ei ole.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti