Muusikoiden.net
05.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Straton satulanvaihto seikkailu
1
hallu
23.01.2010 01:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tossa yksi melkeen nelkyt vuotias amerikan strato, joka on ollut itselläni melkeen sen nelkyt vuotta ja se luonnollisesti on varsin kulahtanut ja kun satula viimein lohkesi paksumman e:n tyvestä, niin päätin alkaa itse sen vaihtamaan enimmäkseen opin kannalta (koska rahaa lopulta upposi enemmän kuin soitinseppä olisi veloittanut).

No hommasin neulaviilasarjan, dremelin näköisen miniporahiomahässäkän ja imukuppiruuvipenkin. Pari luuaihiota mulla olikin valmiiksi. Itse satulan madaltaminen oikeaan korkoon ja muotoon ei ollut erityisen vaikeaa joskin aika tarkkaa noin pienen esineen kanssa. Kielten uratkin sai kohtuullisiksi neulaviiloilla ja eikun kielet paikoilleen ja säätämään. Kielet soi ihan ok ja intonaatiot sai jokseenkin kohdalleen (tosin säätöpalat meni alakielillä melkeen takarautaan kiinni ja paksuinta e:tä 0,52 ei saanut kohdalleen). Varsinainen ongelma tulikin siitä ettei kitaraa saanut enää kelvolliseen vireeseen. En ole varsinainen kultakorva, mutta jopa minua hiukan häiritsi kahden kielen luokkaa neljännessävelaskeleen heitto. No neljä kielisettiä ja helvetillistä säätösekoilua (tallapalojen korkeus, intonaatio ja kaularassi) myöhemmin tajusin, että vika oli siinä mun hienossa ja huolella hiotussa satulassa. Kolmen kielen uraa syvemmäksi viilaamalla alkoi vire lähestyä oikeaa. Kielisetti piti vaihtaa 10-46 paksuiseen, että sai alapäätä myöten intonaation kohdalleen. Kielet jonkin verran särisee varsinkin korkeammilla nauhoilla riippuen vähän pikkaus tavasta, voimasta ja sormen asemasta nauhan takana, mutta sen kanssa täytynee toistaiseksi opetella elämään ja vahvistettuna se ei juuri häiritse. Jonkin verran ne särisi ennen satulan vaihtoakin ja nyt ollaan ehkä aika lähellä alkuperäistä tilannetta. Ihan älyttömän korkeallekaan ei viitsisi kieliä nostaa ja noi nauhat on niin kuluneet ja kuoppaiset, että vika voi hyvinkin olla niissä.

Sen voin sanoa että nauhoja en ala enää itse hiomaan tai vaihtamaan vaan kitara lähtee soitin huoltoon kun se aisa tulee ajankohtaiseksi. Sanoisin, että tuo satulanvaihtokin stratoon sen näennäisestä yksinkertaisuudesta huolimatta on meikäläisen kaltaiselle poropeukalolle yllättävän haastava ja virhealtis operaatio.

Olen itseasiassa ajatellut, että voisi ostaa uuden straton käyttökitaraksi ja siirtää tuon kulttuuriharvinaisuuden seinälle roikkumaan. Lähinnä siksi, että tuossa alkaa olemaan kaikenlaista korjattavaa siinä määrin, että uusi tulisi halvemmaksi. Vaihdoin siihen esimerkiksi tonepotikan sen alimmaisen (vanha oli joskus aikojen alussa katkennut), niin onnistuin kolvaamaan sen niin, että alin tone ottaa keskimikkiin ja ylempi tone kaulamikkiin ja tallamikkiin ei ota mikään tone (ei kai sen niin pitäis mennä, kun en yhtään muista straton tonelogiikkaa), vaikka koitin kolvata ihan samalla tavalla kuin siinä alkuperäisessäkin oli ne juotokset.

No tämä vain opiksi että on asioita joita teeseitsekäänmies ei voi tehdä itse. Muuten ihan hyvä kitara, jos tallapalat ei olis tinaa, kaula olis suora ja tonet toimis;-) (no ei se kaula oikeasti ole kiero, kun ne nauhat siellä luultavasti mättää).

jjnews
23.01.2010 09:00:47

Itselläni hieman samanlaisia kokemuksia kitaran säätämisestä. Yleensä olen päätynyt viemään suosiolla ammattimiehelle, varsinkin jos nauhoja/satulaa pitää tuunata. Ei se laittaminen (nauhojen hionta+ uusi satula + sähköt) niin paljoa maksa, että se kannattaa jättää tekemättä. Tuon ikäisellä stratolla on jo hieman vintagearvoakin, puhumattakaan tunnearvosta, jos olet omistanut sen 40 vuotta.

Dr. Muff
23.01.2010 10:41:21

Kylmä hiki otsalla luin miten tää tarina päättyy. Onneks ei mennyt sentään ihan mönkään ja kitara saunanpesään.

Ite kyllä ennemmin laitatuttaisin ton straton ammattilaisella tiptop-kuntoon ennenkuin ostaisin uutta. Vanhat on hauskempia. Ton aikakauden stratot alkavat olemaan jo arvokkaita.

btw tonepotikkasi toimii niinkun pitää, alunperin tallamikillä ei ollut tonea..

Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
Krice
23.01.2010 11:24:33 (muokattu 23.01.2010 11:24:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita satuloita saa ihan valmiiksi suunnilleen sopivan kokoisina ja uritettuina versioina, huomattavasti helpompi asentaa. Ainoa mitä voi joutua tekemään on hioa satulaa alapuolelta matalammaksi jos on liian korkea.

Teppo2
23.01.2010 12:54:40

Mielestäni satulan valmistaminen on suhteellisen helppoa hommaa. Luun työstäminen on tosin työläämpää kuin synteettisten materiaalien. Käytän lyijykynää, hammastettuja rakotulkkeja, viilaa ja kieliä urien työstämiseen.

"Tämä on kai tällainen heavy bottom-tyyppinen ratkaisu, eli ei ihan kovin ZOG."
jamu
23.01.2010 13:02:00

Vähän kuulostaa oudolta noin iso tappelu satulan kanssa. Millaisten ohjeiden mukaan teit työn?
Mitä tuli mieleen, niin kaulahan saattaa oijeta operaation aikana, mutta olit tarkistanu kaulan säädöt. Toinen asia oli, että kuluneet nauhat varmaan vaikeuttaa säätämistä.
No no kumminkin, jos nauhoja viilailee, niin viilan pitää olla hivenen vinossa. Eli ura syvenee lavan puolelta. Sitte tietenki viilat kannattee olla oikeankokoiset eli 0.46 koloon ei kannata laittaa 0.52 kieltä. Ja urat pitää viilata mahdollisimman matalaksi. Tässähän oli se vinkki, että kun painaa kieltä 2. ja 3. nauhan välistä, niin kielen pitää soida 1. nauhan kohdalta.

hallu
23.01.2010 15:39:31

Dr. Muff: Kylmä hiki otsalla luin miten tää tarina päättyy. Onneks ei mennyt sentään ihan mönkään ja kitara saunanpesään.

Ite kyllä ennemmin laitatuttaisin ton straton ammattilaisella tiptop-kuntoon ennenkuin ostaisin uutta. Vanhat on hauskempia. Ton aikakauden stratot alkavat olemaan jo arvokkaita.

btw tonepotikkasi toimii niinkun pitää, alunperin tallamikillä ei ollut tonea..

Hei kiitos tiedosta, niin en hänkslää tuon tonen kanssa enempää. Se potikka oli ollut poikki niin kauan (en muutenkaan paljoa käytä) etten ihan oikeasti enää muistanut miten se toimi. Minä luultavasti jossain vaiheessa laitatankin tuon kuntoon, koska noi nauhat menee vaihtoon ja samalla se ammattilainen saa tarkistaa tuon asentamani satulan ja kaulan säädötkin. Teen paljon itse siksikin, että haluan oppia. Niin ja opinkin, että jossakin kohtaa menee raja ettei kannata enää itse värkätä;-)
Juu alkaahan tuolla olemaan jonkinlaista vintagearvoa ja muutenkin hauska peli. Itselleni tuolla on vahvimpana tunnearvo. Kitara on seurannut mukanani koko nuoruuteni ja aikuisuuteni ja jakanut kanssani ilot ja surut, lohduttanut kun on tullut pipi ja potkinut persiille kun on tullut itsesääli. Se on niin blues:-)
Varon kyllä visusti yrittämästä sellaista korjausta, jossa voisin kitaraa vahingoittaa. Kaularassinkin kanssa olen ollut ylivarovainen ja etenkin sen kiristämisen suhteen.

Raist
23.01.2010 17:06:01

Itte oon päätynyt siihen, että vien kitaran ammattilaiselle huoltoon mikäli on yhtään isompia vikoja. Itte kun alkaa ostella osia ja niitä onnistuu hajottamaankin, niin tulee yksinkertaisesti saman hintaseks ja oma aika ja hermot säästyy. Pikkuviathan itekin fiksaa.

40-vuotiaissa stratoissa alkaa olla jo arvoa, puiden resonointi ja soivuus yleensä on, kunnossa olevilla, parempi kuin uusilla. Siks että puut on vaan asettunu. Eikös niistä yleensä saa ihan hyvät rahatkin pois myydessä?

hallu
23.01.2010 19:09:55

Raist: Itte oon päätynyt siihen, että vien kitaran ammattilaiselle huoltoon mikäli on yhtään isompia vikoja. Itte kun alkaa ostella osia ja niitä onnistuu hajottamaankin, niin tulee yksinkertaisesti saman hintaseks ja oma aika ja hermot säästyy. Pikkuviathan itekin fiksaa.

40-vuotiaissa stratoissa alkaa olla jo arvoa, puiden resonointi ja soivuus yleensä on, kunnossa olevilla, parempi kuin uusilla. Siks että puut on vaan asettunu. Eikös niistä yleensä saa ihan hyvät rahatkin pois myydessä?

No se on ehdottomasti viisautta. Onhan tuo ihan sielukas peli ja seitkytluvulla käytettiin tuota saarnia kropan rakentamiseen, niin se on aika työmäkkä (painaa varmaa puoltoista viiva kaksi kertaa uuden straton verran). Niin kyllä noista vanhoista stratoista ihan hyviäkin hintoja huudellaan, mutta sehän ei kerro millä hinnalla niitä kauppoja syntyy. Sitten yksi tekijä on tietenkin soittimen kunto. Itselläni tuo kitara on ollu keikoilla ja ties missä reeniksissä mukana joten elämää se on nähnyt ikä uurteensa jättänyt. En kylläkään ole tuota itse myymässä kuten sanottua on sitä tunne arvoa. Ehkä poika voi joskus sen myydä ja saada kaljarahat;-)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti