Muusikoiden.net
08.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Luovia treenivahvistusratkaisuja
1
jkourula
10.01.2010 10:34:55 (muokattu 10.01.2010 10:35:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä pitkällisen kamasäädön tuloksena tullut johtopäätökseen, että olen puukorva. Myin pois vahvarini ja melkein kaikki pedaalit ja nyt soittelen äänikortin ja Guitar Rigin läpi, perässä on myös hyvä hifi-vahvistin (tai kuulokkeet tarvittaessa). Olen saundeihin tosi tyytyväinen ja välillä isken tuohon väliin Proco Ratin, kun nuo säröpedaalimallinnukset ei oikein vakuuta (futsi toimii kyllä). Saan saundit marsusta fenkkuun ihan fiiliksen mukaan ja voin kokeilla vaikka mitä erikoisia efektejä.

Toki disclaimerina pitää mainita, että olen ehkä vielä suht aloittelija kitarassa (muutama vuosi soittokokemusta). En kylläkään elämässä. :) Enkä ole kauheasti soitellut hienoilla vahvistimilla tai päässyt luukuttamaan.

Olen harkinnut putkietuasteen hommaamista tuohon lämmittämään saundia. Vähän olen myös katsellut tuota Behkun Vintage Tube Monsteria, mut se on ehkä vähän liian aggressiivinen. Ehdotuksia, ajatuksia? Blues, blues rock ja jazz meiningillä lähinnä.

Onko muilla tällaisia luovia ratkaisuja, jotka eivät vaadi kalliiden vahvistimien luukuttamista? Tai ei tämä nyt mitään uutta ja ihmeellistä ole, mutta ehkä näinä putkikultakorvien aikoina ei niin konventionaalista. Mutta, olisi kiva kuulla kokemuksia ja setuppeja.

Jaakko

(ja tässä säikeessä ei tarvitse puhua mitään aikuisten mistään)

aristoteles666
10.01.2010 10:48:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos itse pidät soundeista, ei siihen ole kellään mitään valittamista.

narmo
10.01.2010 12:13:05

No kaveri lämmittää soundia Digitechin bad monkeylla, siinä ois ainakin halvahko temppu kokeiltavaksi.

jkourula
10.01.2010 14:36:27

aristoteles666: jos itse pidät soundeista, ei siihen ole kellään mitään valittamista.

Niin, no sehän on selvä. Keskustelunaloitukseni tarkoitus ei ollut olla mikään provo.

Mutta nyt alkoi kiinnostaa nuo etuasteet. Törmäsin esim. tällaiseen http://reviews.harmony-central.com/ … orks/RT-922%20Real%20Tube%20II/10/1 . Thomannilla oli kaiken näköisiä putkiesiasteita. Jos jollain (räkki-ihmisillä varmaan on) on kokemusta näistä nimenomaan kitarakäytössä, niin kiinnostaisi kuulla. Tietty iso plussa olisi jos sitä voisi käyttää lisäksi hyvänä mikkietuasteena, kun sellaisellekin tulisi käyttöä usein. Hintaluokka voisi olla siinä 200 euron paikkeilla.

aristoteles666
10.01.2010 14:41:46

art tube mp

Antti1
10.01.2010 16:17:51

Jos sä käytät Guitar Rigiä, niin kaikki putkietuasteet tulevat menevän hukkaan. Sulle riittää oikein impedanssisovitettu instrumenttitulo, tai mikkietunen ja di-boksi. Kaikkein paras tilanne on, kun se on mahdollisimman "väritön" luonteeltaan.

Mä sanoisin, että voit toki ostaa sitä mikkiä varten jonkun, mutta kitarakäytössä tolla softalla ei kannata odottaa juuri minkäänlaista muutosta soundissa. Tämä ei tarkoita, etteikö ko. systeemistä saisi ulos läjäpäin hyviä soundeja (ainakin mä saan 3 LE:stä & 4 Pro:sta, jotka omistan), vaan että se värittää ja raiskaa signaalin kyllä melko pahasti monien mallinnuksien tapaan.

Sell the kids for food, weather changes mood.
aristoteles666
10.01.2010 16:41:20

aristoteles666: art tube mp

eli halpa putki mikkietuaste.

slapvete
10.01.2010 17:58:46

Why bother... Guitar Rig on himatreenityökaluna aivan lyömätön (mukana metronomi, ja tape deck, jolla saa hidastettua biisifileentempon puoleen: ei muuta kuin nuottipaperi nokan eteen ja skribbaamaan). Eikä ne sounditkaan ole pöllömmät. Opettele tweakkaamaan ja panosta soitosta lähtevään soundiin, hifittele livekamoja sitten kun (jos) niiden aika tulee.

jkourula
10.01.2010 17:58:50

Antti1: Jos sä käytät Guitar Rigiä, niin kaikki putkietuasteet tulevat menevän hukkaan. Sulle riittää oikein impedanssisovitettu instrumenttitulo, tai mikkietunen ja di-boksi. Kaikkein paras tilanne on, kun se on mahdollisimman "väritön" luonteeltaan.

Mä sanoisin, että voit toki ostaa sitä mikkiä varten jonkun, mutta kitarakäytössä tolla softalla ei kannata odottaa juuri minkäänlaista muutosta soundissa. Tämä ei tarkoita, etteikö ko. systeemistä saisi ulos läjäpäin hyviä soundeja (ainakin mä saan 3 LE:stä & 4 Pro:sta, jotka omistan), vaan että se värittää ja raiskaa signaalin kyllä melko pahasti monien mallinnuksien tapaan.

Näin vähän kuvittelinkin. Toki jos säröt ottaa jostain tollaisesta etuasteesta tai putkeen perustuvasta pedaalista, niin se on eri asia. Kattelin pari videota tuosta Seymour Duncan Twin Tube Classicista. Vaikutti ihan kivalta. Pitänee käydä testaamassa jossain.

jpjanhun
10.01.2010 18:49:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

>Vaikutti ihan kivalta. Pitänee käydä testaamassa jossain.

-en suosittelisi tuota yleiskäyttöön koska se leikkaa mun mielestä yläpäätä aika pahasti. etenkin jos haluat jotain heleää stratosoundia niin tuo käytännössä tuhoaa sitä aika paljon. särösoundi humbuckereillla ehkä hyvä tuossa, mutta ei mun mielestä mikään yleiskone, aika rajoittunut. mikähän nyt olis sitten hyvä..hmm..en tiedä..kertokaas joku tästä..mikä olis halpa ja hyvä putkietuaste lämmitykseen. arvailen vaikka seuraavia:

-eh 12ay7 mic preamp, mikkietuaste, mutta kai tuolla voisi kitaraakin lämmittää?
-tubeman, tube factor?
-damage control liquid blues?

nakedzen
10.01.2010 20:23:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ihan varma toimiiko nämä livesoitossa, mutta koska kerran plugarimeiningillä väännät niin testaas piruttaan LePoun ilmainen Engl Powerball -mallinnos:

http://lepouplugins.blogspot.com/

Tuohon vielä LePoun LeCab johon laitat GuitarHackin impulssit ääntä värjäämään niin tulee jo todella maukasta soundia.
Antti1
10.01.2010 20:43:08

nakedzen: En ole ihan varma toimiiko nämä livesoitossa, mutta koska kerran plugarimeiningillä väännät niin testaas piruttaan LePoun ilmainen Engl Powerball -mallinnos:

http://lepouplugins.blogspot.com/

Tuohon vielä LePoun LeCab johon laitat GuitarHackin impulssit ääntä värjäämään niin tulee jo todella maukasta soundia.

Hakusessa oli blues, blues rock ja jazz -soundeja. Toi on kyllä yks niitä viimeisiä värkkejä, josta mä lähtisin moisia hakemaan. Olkoonkin ihan jees noinniinku muuten.

Sell the kids for food, weather changes mood.
TeroPee
11.01.2010 10:50:05

saloran putkiradion sanottua itsensä irti oon käyttäny kotitreenailussa hong kongista ostettuja tietokoneen 2:1 kajareita ja bad monkeyn mikseriuloslähtöä. Ei todellakaan maailman versitaalein "vahvistin", mutta ihan kelpo crunchia tostakin saa ulos.

If ya gonna be dumb ya gotta be tough
Exhausted
11.01.2010 12:46:50 (muokattu 11.01.2010 12:47:28)

En ole viiteen vuoteen soittanut kotona muulla kuin Line6 Pod XT:llä yhdistettynä kotistereoihin, tai nyttemmin, studiomonitoreihin. Ei ole tullut ikävä 15 watin treenivahvareita tai isompien vahvistimien master volumen millintarkkaa säätämistä.
Jungleman
11.01.2010 13:49:47

jkourula:
Onko muilla tällaisia luovia ratkaisuja, jotka eivät vaadi kalliiden vahvistimien luukuttamista? Tai ei tämä nyt mitään uutta ja ihmeellistä ole, mutta ehkä näinä putkikultakorvien aikoina ei niin konventionaalista. Mutta, olisi kiva kuulla kokemuksia ja setuppeja.

Heh, minä olen käyttänyt vanhaa tietokoneäänentoistojärjestelmää, halpissubbari + kaksi satelliittikajaria. Kaveri oli heittämässä niitä jätelavalle muutoon yhteydessä, minä sosialisoin ne. Volaa riittää ihan hyvin, soundi toimii tarpeeksi hyvin vahvistamaan Boss GT-10 -multipolkimen pörpötykset ja muljutukset kotona. Ko. systeemin läpi ajettuina GT-10:n stereoefektit itse asiassa toimivat huomattavasti miellyttävämmin kuin luureilla kuunneltuina.

On noilla vedelty myös bänditreeneissä, kokoonpanossa jossa rytmiosastona toimii kone. Voisihan tuota kokeilla vaikka pienimuotoisessa livetilanteessakin, pieni huone ja 10 - 20 ihmistä...

Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti