Muusikoiden.net
06.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Virityspedaalin paikka
1
Trendkill
27.12.2009 13:08:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!

Missäs kohdassa on oikeaoppista käyttää pedaaliviidakossa virityspedaalia? Vai onko sille olemassa mitään "sääntöä"? Jos jollain on olemassa hyviä vinkkejä aihepiiriin, niin kertokaa ihmeessä! Kiitos!

Grugi
27.12.2009 13:10:05

Itse laittasin sen ketjun alkuun mutta joku toinen johonkin muualle.

SDMF
oiva tumpeloinen
27.12.2009 13:10:58 (muokattu 27.12.2009 13:11:27)

Mikä mittari sulla on? Siitä riippuu, mihin väliin se kannattaa laittaa. Jos sulla on bufferilla varustettu viritin, niin ensimmäisenä sun pitää miettiä, onko bufferi sen kuuloinen, että se voi yleensäkään olla signaaliketjussa. Jos se on toimiva bufferi, niin ekaksi kitaran perään laittaisin. TBP-virikoneen sijainnista en pitäisi niinkään huolta. Se on käytännössä ihan sama, mihin väliin sen tunkee.

E: mitään sääntöä sille ei kuitenkaan ole.

elsewhere
27.12.2009 13:11:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän sen kannata olla ihan ensimmäisenä. Muut pedaalit luovat kaikenlaisia harmonisia taajuuksia yms. asioita, jotka häiritsevät viritystä.

~ Love broke out and I forgot it's war.
Trendkill
27.12.2009 13:15:59

Täähän oli nopeeta, vastauksia tuli samantien! kiitos niistä! Pedaalini on Bossin TU-2.

Kiinankeisari
27.12.2009 13:42:52

oiva tumpeloinen: Mikä mittari sulla on? Siitä riippuu, mihin väliin se kannattaa laittaa. Jos sulla on bufferilla varustettu viritin, niin ensimmäisenä sun pitää miettiä, onko bufferi sen kuuloinen, että se voi yleensäkään olla signaaliketjussa. Jos se on toimiva bufferi, niin ekaksi kitaran perään laittaisin. TBP-virikoneen sijainnista en pitäisi niinkään huolta. Se on käytännössä ihan sama, mihin väliin sen tunkee.

E: mitään sääntöä sille ei kuitenkaan ole.

juu näin kyllä, mutta toimivakin bufferi voi häiritä jotain old school-pedaaleja, esim. fuzzit on aika kranttuja jopa tbp-pedaaleille (saati sitten virtalähteille, lämpötilalle tai kuun asennolle).

muuten ei varmaan suuremmin väliä mutta itse laittaisin virittimen kuitenkin viimeistään ennen modulaatioita niin vahingossa päällä oleva phaser/chorus/tremolo ei turhaan häiritse virittämistä.

My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
oiva tumpeloinen
27.12.2009 13:53:13

Kiinankeisari: juu näin kyllä, mutta toimivakin bufferi voi häiritä jotain old school-pedaaleja, esim. fuzzit on aika kranttuja jopa tbp-pedaaleille (saati sitten virtalähteille, lämpötilalle tai kuun asennolle).

muuten ei varmaan suuremmin väliä mutta itse laittaisin virittimen kuitenkin viimeistään ennen modulaatioita niin vahingossa päällä oleva phaser/chorus/tremolo ei turhaan häiritse virittämistä.

Joo, toki. Mä yritin vähän kankeasti tuolla "ei mitään sääntöä"-jutulla sanoa, että sen paikalla ei ole suoranaisesti väliä, kunhan kaikki vain toimii niin kuin on tarkoitus. Siinäpä kait se sääntökin sit samalla on. Noi modulaatiot on sinänsä ihan hyvä huomio. Itse ei tule niitä niin ajateltua, kun yleensä mulla on muljutin loopissa, niin ei tule virikonetta sen perään kyllä laitettua.

Imper
27.12.2009 14:33:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse pidän viimeisenä Korgin DT-10:ä, koska on monesti käyttöä "master mutelle". Jos viritin on ekana ja sen perässä vaikka pari säröä päällä, niin virittäessä jää suhinat päälle. En oo nähnyt tolla paikalla mitään vaikutusta virititysnopeuteen tai -tarkkuuteen.

Everyone is a per-son
heikkiha
27.12.2009 17:34:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä yksi vaihtoehto:

Minulla TU-2 viritin on kiinni Ernie Ballin Volyymipedaalin Tuner outissa. Erittäin toimiva yhdistelmä. Virittimen voi koko ajan pitää päällä eikä viritin vaikuta muuhun signaaliin. Ja riippuen volyymipedaalin asennosta, soittaja voi päättää virittääkö äänettömästi vai antaa koko kansan kuulla ja luulla virittämistä vapaamuotoiseksi jazz-improvisaatioksi.

-Heikki

"Eihän täällä olla lusimassa vaan pitämässä hauskaa ja saamassa aikaan kunnon jälkeä." - Robbie Robertson
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti