Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Dunlop Crybabyn häröilee, vika vai ominaisuus?
1 2
SirElwood
17.12.2009 11:16:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Tää taitaakin olla joku pro-versio. Eikös noihin mee joku tavallisempikin potikka? Tietty siinä on se, että jos päivittää sen potikan, ni miksei samantien jotain kunnon hyrrää.
 
Voihan sinne laittaa oikeastaan minkä tahansa potikan mihin vain sen hammasrattaan saa kiinni. Mutta se nyt on wahissa tosiaan viimeinen paikka nuukailla.
 
Suomesta hotpotz II: http://uraltone.com/kauppa/product_ … -Potz-II-Crybaby-potentiometri.html
 
Myös edullisempi vaihtoehto on, ja itseasiassa hyväkin sellainen: http://uraltone.com/kauppa/product_ … Bluetop-Deluxe-Wah-Pot---125KL.html näitä saa erilaisilla resistansseilla soundinsäätötarkoituksiin.
 
blaekie
17.12.2009 11:16:24 (muokattu 17.12.2009 11:17:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Tää taitaakin olla joku pro-versio. Eikös noihin mee joku tavallisempikin potikka? Tietty siinä on se, että jos päivittää sen potikan, ni miksei samantien jotain kunnon hyrrää.
 
Ei se ole mikään pro-versio, vaan Hot-Potzeja noissa "itkupilleissä" on aina tietääkseni käytetty.
 
http://www.thefind.com/instruments/info-crybaby-potentiometer
 
EDIT: Myöhässä
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Marzi
17.12.2009 17:10:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: http://www.thefind.com/instruments/info-crybaby-potentiometer
 
Mun Itkupilli krohisi ja rahisi, vaihdoin pari kuukautta sitten just tommosen siihen ja taas käy ja kukkuu seuraavat 10 vuotta. :) Spray ei enää auttanut, tais olla orkkispotikassa vaan tunnit täynnä. Potikka aiheutti myös mekkalaa polkimen ollessa paikallaan(ja laite päällä), eli syy oli selkee. Maksoi jotain 20-30€ välistä toi potikka. Halvemmallakin potikoita saa, mutta mä haen tollaset asiat joita tarvii kerran kymmenessä vuodessa, mieluummin musaliikkeestä.
 
OT: mulla on ollut Craibeibiä kauemman käytössä George Dennisin tommonen wahi: http://www.george-dennis.cz/images/fx_ww.jpg
 
Sen ihku puoli on optinen toiminta; ei oo tarvinnu potikoita vaihdella kun niitä ei ole. :) Tolla en tosin hakkaisi nauloja seinään. Crybabyllä sekin varmaan onnistuu. :D
 
Tarpeeksi on liian vähän.
timppis
17.12.2009 19:40:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuntaja on siis varmasti ehjä. Onhan se myös hyvälaatuinen ulostulojännitteeltään (mielellään reguloitu)? Jos muuntajan ulostulojännitteessä on paljon rippeliä, niin se kyllä kuuluu pörinänä wahin ollessa päällä. Mutta itse wah-efektin pitäisi silti toimia. Syy voisi siis olla viallisessa elektroniikassa.
 
Ks. http://www.geofex.com/article_folders/wahpedl/wahped.htm
Ja sieltä Basic "wah-circuit" kuva, sekä vähän alempaa "what affects what" kuva.
 
Kuvauksen perusteella veikkaan, että piirissä oleva Cbp (4,7uF elko) on kuivahtanut, kelan käämilanka on katkennut, tai joku juotos reitiltä Cf -> Lf -> Cbp on irronnut. Sikäli kun olen oikein ymmärtänyt, niin mikä tahansa noista muuttaa pedaalin toiminnan 1:1 vahvistavasta wah-efektistä suurivahvisteiseen volume-efektiin. Poljin pohjassa ilmenevä säröytyminen johtuu todennäköisesti siitä, että sun vahvistimen etuaste menee ihan ruvelle, kun pedaali työntää ulos aivan liian kovaa signaalia.
 
Älä suotta vaihda spedua pois. Sen saa kyllä korjattua, tai vaikka tehtyä kokonaan uusi elektroniikka. Mulla oli joskus tuo sama ongelma, jolloin syyksi paljastui kelan käämin katkeaminen. Uusi kela Uraltonesta ja avot, wah alkoi taas pelittää.
 
texjazz
17.12.2009 19:43:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kytkin jotenkin rikki. Sitä ei saa polkaisemalla pois päältä tai päälle, kuten uutena. Pitää painaa kädellä painaa suoraan nupista. Voiko tehdä mittään?
 
Älleh ellus allo nodhat.
aristoteles666
17.12.2009 19:47:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

glx405: Mulla on kytkin jotenkin rikki. Sitä ei saa polkaisemalla pois päältä tai päälle, kuten uutena. Pitää painaa kädellä painaa suoraan nupista. Voiko tehdä mittään?
 
sulta on irronnut sellaine huopapalanen kytkimen ja poljinlevyn välistä, tai kulunut.
joko uusi sellainen tai nostat kytkintä ylöspäin siirtämällä niitä kahta mutteria kytkimessä, toinen ulkopuolella, toinen sisä-
 
texjazz
17.12.2009 20:07:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: sulta on irronnut sellaine huopapalanen kytkimen ja poljinlevyn välistä, tai kulunut.
joko uusi sellainen tai nostat kytkintä ylöspäin siirtämällä niitä kahta mutteria kytkimessä, toinen ulkopuolella, toinen sisä-

 
Ookraits, täytyy kokeilla.
 
Älleh ellus allo nodhat.
Tuomoo
17.12.2009 20:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

timppis: Muuntaja on siis varmasti ehjä. Onhan se myös hyvälaatuinen ulostulojännitteeltään (mielellään reguloitu)? Jos muuntajan ulostulojännitteessä on paljon rippeliä, niin se kyllä kuuluu pörinänä wahin ollessa päällä. Mutta itse wah-efektin pitäisi silti toimia. Syy voisi siis olla viallisessa elektroniikassa.
 
Muuntaja on varmasti ehjä ja reguloitu. Jännitettä en tuosta ole mitannut, mutta todennäköisesti se ei paljoa heitä ilmoitetusta arvosta, ellei sitten muuntajaa ole käämitty päin persettä.
 
Ks. http://www.geofex.com/article_folders/wahpedl/wahped.htm
Ja sieltä Basic "wah-circuit" kuva, sekä vähän alempaa "what affects what" kuva.
 
Kuvauksen perusteella veikkaan, että piirissä oleva Cbp (4,7uF elko) on kuivahtanut, kelan käämilanka on katkennut, tai joku juotos reitiltä Cf -> Lf -> Cbp on irronnut. Sikäli kun olen oikein ymmärtänyt, niin mikä tahansa noista muuttaa pedaalin toiminnan 1:1 vahvistavasta wah-efektistä suurivahvisteiseen volume-efektiin. Poljin pohjassa ilmenevä säröytyminen johtuu todennäköisesti siitä, että sun vahvistimen etuaste menee ihan ruvelle, kun pedaali työntää ulos aivan liian kovaa signaalia.

 
Tuleehan täällä ihan painavaa asiaakin, kiitos näistä tiedoista. Tuo pitää tarkistaa jos ei vikaa alaa ilmenemään. Jotakin tällaista olen uumoillutkin, että wahista lähtee liian kova signaali mutta kun faktat puuttuvat niin paha on mennä edes arvailemaankaan. Tämä valaisi todella paljon.
 
Älä suotta vaihda spedua pois. Sen saa kyllä korjattua, tai vaikka tehtyä kokonaan uusi elektroniikka. Mulla oli joskus tuo sama ongelma, jolloin syyksi paljastui kelan käämin katkeaminen. Uusi kela Uraltonesta ja avot, wah alkoi taas pelittää.
 
En ainakaan vielä ole vaihtamassa pois, ja jos tuo mystinen vika pahenee ja alkaa tosissaan kyrpimään, niin hommaan tuohon uudet sisukset taikka teen sellaiset itse. Crybabyssa on se etu, että se on todella yleinen ja siihen löytyy modauksia ynnä muuta pilvin pimein. Juuri siksi tämän pitäisinkin että saa tulevaisuudessa jahka jaksaa, ja opettelee, modaamaankin tuota.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «