Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: MM EVH signature mikit vaihtoon?
1
jussi1976
12.12.2009 13:23:24 (muokattu 12.12.2009 13:29:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, kysympä jälleen teiltä.
 
On selviö, että EI kannata vaihtaa mikkejä silloin, jos sattuu omaamaan jonkun harvinaisemman signature - mallin kitaran - itselläni siis Music Man Eddie Van Halen - malli. Mutta; Noi kitaramikithän tehoiltaan ja saundeiltaan hyvin lähellä DiMarzion ToneZonea ja Air Nortonia. Haluaisin silti hieman enemmän potkua ulos. Tehohan noissa ei kaksinen ole. Mitä tehdä? Vaihdanko Evolutioneihin vai mihin? Alkuperäisiä en tietenkään hukkaa, mutta myös SD on käynyt mielessä. Kysyn tätä siksi, että en tietenkään voi alkaa ostamaan kaikkia potentiaalisia mikkejä ja vaihtelemaan niitä peräjälkeen ja kokeilemaan, siinä menee saamaristi aikaa ja rahaa.
 
Niin juu, editoin vielä; Toi alkup. takamikki on suht kiva sundiltaan, vähän liikaa diskanttia, mutta siinäkin pitäisi olla potkua enemmän, etumikki on taas liian tumma ja bassoinen. Tätä suurta epäsopusuhtaa pitäisi balansoida jollain tapaa. Eli jos teillä tulee mieleen, mitä kannattaisi funtsia, kertokaa ihmeessä. Tiedän mikeistä jotain, mutta nyt ei kyllä ammattitaito ja tieto riitä... Mikä siis tallaan ja mikä kaulaan, jos ottaa nää speksit huomioon?
 
Mielipiteitä/ehdotuksia?
 
kimurantti1
12.12.2009 13:47:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi ei kannattaisi vaihtaa mikkejä? Pidät vaan alkuperäiset tallessa jos haluatkin myydä kitaran. Sinänsä kuulostaa hassulta ettei Tone Zonesta ja Air Nortonista lähtisi tarpeeksi tehoa, ne on kuitenkin tehokkaammasta päästä passiivihumppareita mitä ylipäätään löytyy. Noista tehokkaammat on sitten todella yrmyjä, esimerkiksi DiMarzion X2N ja Duncanin Invader. Sitten jos ei noiden ulostulo riitä, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä aktiivimikkeihin. Mistä päättelet ongelman olevan nimenomaan se, ettei mikeissä ole tarpeeksi tehoa?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jussi1976
12.12.2009 13:53:18 (muokattu 12.12.2009 16:12:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai, moi! Miten se myymäni JEM toimii?
 
Toi toi... siis mun käsityksen mukaan noi mikit EI ole mitenkään high-output - tasoa, koska takamikissäkin sitä on "vain luokkaa 325. Vertailuna mm. Evossa on muistaakseni 410...
 
Kitara on ihan loistava tapaus sinänsä. Ja toi taka - ja etumikin basso - diskanttiero on kyllä aika merkittävä, suorastaan häiritsevä. Toi X2N on jo vähän liika raju, mutta jos pääsisi vaikka siihen 380-400, ja sitten kaula - ja tallamikissä olisi kuitenkin balanssi suht kondiksessa siten, että ei mene äärikirkumiseksi tai äärisynkäksi... ?
 
Ongelma tuntuu olevan juuri täppääminen. Se toimi mulla paljon paremmin sillä sun nykyään omaistamalla Jemillä kuin tällä, ja ainoa järkevä syy, jonka käsitän/löydän, on just se mikkien alitehoisuus. Vai?
 
kimurantti1
12.12.2009 18:34:29 (muokattu 12.12.2009 18:49:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se Jem toimii. Istuu käteen kun soitin monta vuotta pelkillä Ibanezin RG:illä, mitä nyt sen yksikelaisen soundi on aika ihmeellinen. Kun sitä koitti, niin tajusi mistä ne napsusoundit Vain levyilläkin tulee.
 
Niin, toi "high output" on ihan mihin sitä vertaa. Jos Tone Zonea ja Air Nortonia vertaa perus Gibsonin Pafeihin, niin ne on tosi tehokkaat. Jos verrokiksi otetaan EMG:n aktiivit, niin ne on aika miedot. Mutta tosta EVH -mallista.
 
Juuri äsken ruuvattiin Mesan Mark Vitosta kaverin kanssa. Mulla oli siis Jem ja sillä oli Peaveyn HP Special, eli se Peaveyn EVH -malli parilla pikkumuutoksella, kun EVH lähti Peaveyn tallista. Ton HP Specialin mikit on vielä jyrmymmät kuin Jemin Evolutionit, ja Evolutioneissa on kyllä vähän räikeämpi yläpää. Myöskin jos katsot DiMarzion sivuilta Tone Zonen soundikuvausta, niin sehän ei ole mikään yläpäävoittoinen mikki verrattuna Evoon, vaan asia on päinvastoin. Tone Zone (tällä kaverilla on toisessa kitarassa toi Tone Zone tallassa) tuuppaa alapäätä enemmän, kun Evo antaa enemmän keskiääntä ja trebleä. Tää pätee myös, kun verrataan Evoja sen HP Specialin mikkeihin, jotka on todella lähellä EVH:n mikkejä, elleivät jopa ole aivan samat.
 
Tosta täppäämisestä mä kuitenkin sanoisin, että jos sen tekniikan oikeasti osaa, niin kyllähän se pitäisi lähteä vaikka puhtaalla soundilla. Eli jos ongelma on se, ettei legatot ja tappingit lähde Tone Zonen tehoisella mikillä, joka kuitenkin on keskimääräistä tehokkaampi humppari, niin tekniikassa olisi korjattavaa. Jos soundi on liian yläpäävoittoinen, niin Evoihin vaihtamalla ongelma ei todennäköisesti tule korjaantumaan. Sun paikallasi mä lähtisin vaan tiputtelemaan vahvarista trebleä ja presencea ja mahdollisesti tsekaamaan soittotekniikkaa?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jussi1976
15.12.2009 21:41:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin. Niistä mikeistä. Eli jos lasketaan että outputtia ulos luokkaa edes 10-15%, niin mitkä mikit kiinni? Jos on siis luokkaa 325, niin sitten sen pitäi olla luokkaa... 360?
 
oiva tumpeloinen
15.12.2009 22:33:53 (muokattu 15.12.2009 22:34:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: No niin. Niistä mikeistä. Eli jos lasketaan että outputtia ulos luokkaa edes 10-15%, niin mitkä mikit kiinni? Jos on siis luokkaa 325, niin sitten sen pitäi olla luokkaa... 360?
 
Tone Zone hönkii Dimarzion sivujen mukaan tuommoiset 375, kun Evo taasen 404. Niiden teho ei kyllä ole iso paperilla, eikä käytännössä pelkän ulostulon suhteen. TZ voi käytännössä kuulostaa itseasiassa potkukkaammalta mikiltä kuin Evo. Se kun on kovasti enemmän tunkkaiseen päin puhkuva. Joka tapauksessa, potku siitä mikistä ei varmasti lopu kesken. Tai sitten tosiaan kannattaa alkaa miettimään mikkiä akselilta X2N - aktiivit.
 
jussi1976
16.12.2009 00:45:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ööh... (menee tsekkaamaan)
 
P-man
16.12.2009 12:20:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ootko säätänyt mikkien korkeutta? Paina viimeiseltä nauhalta kieli nauhaan kiinni, ja säädät mikin ja kielen välin noin 1,5mm.
Jos ei auta tai säädöt on jo kohillaan, osta BKP:n Nailbomb!
 
P-man
16.12.2009 12:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma tuntuu olevan juuri täppääminen. Se toimi mulla paljon paremmin sillä sun nykyään omaistamalla Jemillä kuin tällä, ja ainoa järkevä syy, jonka käsitän/löydän, on just se mikkien alitehoisuus. Vai?
 
Onko noissa kitaroissa suunnilleen samat säädöt? Action, relief ja kielienpaksuus?
 
jussi1976
16.12.2009 12:47:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No perhana. Noi nauhat pitää hioa, kitara ei soi kielet alhaalla venytettäessä. Mikit on niin ylhäällä kuin ikinä irtoaa. Sinänsä to kitara on kyllä aivan sairaan hyvä soittaa.
 
P-man
16.12.2009 14:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: No perhana. Noi nauhat pitää hioa, kitara ei soi kielet alhaalla venytettäessä. Mikit on niin ylhäällä kuin ikinä irtoaa. Sinänsä to kitara on kyllä aivan sairaan hyvä soittaa.
 
Kuullostas ihan järkevältä hioa nauhat, ja sit säädöt kuntoon. Jos mikit on suht järkevällä korkeudella, ni ei pitäis niistä olla "tapping" kiinni. Mulla on ollut Stratossa Dimarzion Paf pro talla-paikalla, ja kyllä sillä tapping lähti niin hyvin ku soittotaito edellytti :)
Paf pro:ssa ulostulo muistaakseni tasan 300.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti