Muusikoiden.net
05.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Stratocasterin valinta
1 2 3 4 5 6 7 8
sydäri
09.12.2009 19:09:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parasta olisi tietysti marssia paikalliseen kitarakauppaan ja alkaa testaamaan, mutta kysynpä silti täältä ensin teidän mielipiteitä.. Fenkku olisi siis kiikarissa. Itse asiassa useampikin mielenkiintoinen vaihtoehto jo katsottuna USA- ja Mexico -valikoimasta, max budjetti n. 1000 euroa. Nykyinen kitarani on Epiphone LP Standard ja sille täytyisi saada kaveriksi hieman kirkassoundisempi kepakko. Soitellaan erityyppisiä covereita ja humbukkeri ei tahdo kaikkeen taipua.. Olen ajatellut lähinnä Highway one - ja Classic player -sarjalaisia, toki muutkin käy. Aikaisempaa käytännön kokemusta ei Fendereistä ole, joten kaikki vinkit ja mielipiteet otetaan kiitollisena vastaan. Mitä eroa esim. noilla USA ja Mexico-malleilla on, huomaako eroja käytännössä? Mitä eroa mikeissä, esim. hot single coil/tex mex single coil jne. Miten suuri ero on C-, V- tai D- profiilin kaulalla (itselläni on lyhyehköt nakkisormet)? Entä millaisia kokemuksia teillä on eri liikkeistä koti- ja ulkomailla (T-kauppa, musiikkiliike.fi, dv247, oulun soitin ja tarvike, yksityiset käytettyjen myyjät ..jne), varmaan moni nykyään tilaa kitaran netin välityksellä, todennäköisesti itsekin.

kimurantti1
09.12.2009 19:20:40 (muokattu 09.12.2009 19:28:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en niistä Standard Mehicoista ole niin välittänyt, mutta ne vähän kalliimmat Classic -sarjaiset on kuulemma parempia. Niitä en itse ole yhtäkään muistaakseni kokeillut, niin en tiedä sanoa. American Stankulla ja Mehico Stankulla on kyllä jo eroa ihan soittimen yleisessä tuntumassa. Näin ainakin niiden muutaman yksilön perusteella joita olen kokeillut.

En miettisi hetkeäkään Mehico -malleja, jos kerran budjettia on se tonni. Ei sillä että ne huonoja olisivat, mutta tonnilla saa jo paljon parempaakin. Esimerkiksi American Deluxe -malli löytyy tuohon rahaan uutena täältä, http://www.dv247.com/guitars/fender … r-3-colour-sunburst-rosewood--34754 , jos uskaltaa ostaa kitaran kokeilematta. DV247:sta taitaa saada halvimmalla tällä hetkellä noita perus malleja. Mun tietääkseni mikään kotimainen pulju eikä Thomannikaan pysty pistämään noista hinnoista paremmaksi. Kunhan vaan katsot, että tilaat tuolta varastossa olevan kitaran. DV247 -ketjusta voi käydä lukemassa, että mitä se "usually shipped in 3-12 working days" -teksti oikeasti meinaa.

Mulla itselläni on tosi lyhyet nakit ja olen sitä mieltä, että melkeinpä mihin tahansa normaalikokoiseen kaulaan kyllä tottuu. Todella jyrkkä V-kaula ehkä suosii vähän toisenlaista käden asentoa kuin tavan C-profiili, jolla ei niin ole väliä.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Ukkovaari
09.12.2009 19:27:51 (muokattu 09.12.2009 19:34:14)

Tässä juttua Fender Classic Player 60s Stratocasterista alla (jonkin näköinen arvostelu samalla), lainattu ykköskitara foorumilta ihan luvallisesti tämä teksti.

Tänään sain sitten uuden kitaran kotiin, Fender Classic Series 60S Stratocaster kyseessä. Näin eilisen lyhyen liikeessä tapahtuneen testauksen ja nyt kotona muutaman tunnin soittelun jälkeen ensivaikutelma on, että maukas soundinen Fenderi jota on mukava soittaa. Kitara on Custom Shopin suunnittelijan ideoima mutta Fenderin Mexicon tehtaalla tehty. Eroaa Mexicoista kuitenkin aikas selvästi ainakin soundin puolesta (mun mielipide).

Ulkonäkö ja viimeistely:

Väriltään tuo on sellainen todella vaalean sininen, minun mieleeni tulee sellainen "lumen sininen", tietyssä valossa tuo näyttää jopa valkoiselta. Pleksi on sellainen ehkä kerman valkoinen ja mikit vähän vaaleampaa kermanvalkoista. Lapa on pienempää eli ei se iso lapanen. Nauhat mediumjumbo 21 kpl, aika vintagetyylinen ulkonäöltään tuo on.

Viimeistely ihan kohdillaan eli ei mitään moitittavaa nauhoissa ym. ulkonäöllisesti.
Ostin tuohon nätin Fenderin valkoisen hihnan ja hihnalukot (Shallerit). Sopii oikein hyvin tuohon.

Tehdas säädöt:

Aavistuksen oli kielet mun makuuni vähän korkealla ja kaula hieman liian kovera kun eilen testasin, silti ihan ok soittaa eilen liikkeessä. Pyysin eilen että säätävät kaulan koveruutta sellaiseksi miltei suoraksi eli aavistuksen kovera on nyt, ja pyysin että actionia hieman madallettaisiin, on nyt sitten vieläkin parempi tuo soittaa kun säädöt on kohdillaan.
Mikkien korkeutta tai muuta ei tarvinnut säätää. Kielet vaihdatutin 010 Elixir setiksi (tehdas setti taisi olla vissiin 010, en ole ihan varma tästä). Tallan jousia ei tarvinnut säätää vaikka kielisetti vaihdettiin joten tehdas setti lienee 010.

Kaularauta:

Vähän on tuo kaularaudan paikka itelleni sellainen, että ei ole paras mahdollinen eli on siinä bodyn puoleisessä päässä, joten kaulaa joutuu löystään tai suojapleksiä irrottamaan, onneksi kaulaa nyt ei tarvi säädellä pahemmin jos käyttää samaa kielisettiä, yleensä noissa Fendereissä ei liiemmälti tarvitse säätää kaulaa jos ei tee mitään radikaalimpia muutoksia ja säädöt on kohdillaan. Kuitenkin ite tykkään kaularaudan säädöstä siellä lapapäässä enempi mutta kyllä tämäkin menettelee vaikkei ole paras omasta mielestäni.

Talla:

Tuntuu ihan hyvältä tallalta ja pitää vireen ihan OK, tallaan olisin toivonut painettavaa kampea, ite tykkään niistä enempi mutta kyllä tuo kierrettäväkin menee ja toimii ihan jees, pidän sen silleen ettei liiku löysän vapaasti vaan pysyy siinä bodyn takaosassa josta koppaan sen käteen tarvittaessa. Talla on sopivan tiukalla eli ei lonksu.
Vintage Style 2-Point Synchronized Tremolo with Stamped Steel Saddles .

Satula:

Ihan normi kamaa ja toimii, ei oikeastaan erikoista moitittavaa tai kehumista, toimii.

Kiristimet:

Jotkut vintage tyyliset, ei liian tiukat tai löysät, helposti saa viritettyä kohdilleen, toimivat hyvin.

Kaula:

C-kaula mutta vaikuttaa ehkä hieman ohkaisemmalta kuin toisessa HSS Deluxe Fenderissäni, mukava käteen. Radius 12" , vaahteraa, helpposoittonen.

Otelauta: Normaalia ruusupuuta, ei moitittavaa.

Nauhat: Medium jumbot 21 kpl, hyvin hiotut ja asetetut, ei moitittavaa.

Body: Leppää

Mikit:

3 kpl Custom 69-mallin singecoil mikit, erittäin hyvä soundiset mikit, vähän voivat huristakin riippuen vahvarin asetuksista ja missä asennossa ja kuinka lähellä on vahvaria/kaijutinta, puhun nyt siis ihan normaali ilmiöstä en viasta

Soitettavuus:

Vaikka tehdas säädöt eivät olleet parhaat mahdolliset niin kuitenkin ihan soitettava jo liikkeessä, nyt pyytämieni säätöjen jälkeen soittotuntuma on mukava ja rento, kevyt soittaa ja kitara tottelee hypysissä mukavasti ja homma toimii joka suhteessa.
Eka kerta kun nyt meinaan soitella 010 setillä, olen ollut 009 settien käyttäjä mutta tässä toimii 010 vallan mainiosti, eikä tunnu tiukalta soittaa ja soundikin kohdillaan.
Kaula, mikit, volume/tonesäädöt, talla ja kaikki toimii moitteetta ja hyvin.

Kitara tottelee hyvin soittajan erillaista tatsia joten tuosta lähtee ihan mukavasti pehmyttä ja tiukempaa raaempaakin soundia ym. riippuen soiton tatsista, hyvin siis toimii dynamiikka.
Kitara on tasapainoinen soitettavuudeltaan sekä soundiltaakin peruslähtökohta on mukava tasapaino basso ja treblesoundiltaan, aavistuksen mukavan pehmeä ja ehkä sellainen hot-soundinenkin (sorry jos tämä kuvaus on sekava, kitara kuitenkin skaalautuu kivasti tatsin mukaan vaikka on vintage henkinen, sitä kait yritän kuvata). Soundi on tietysti vintagetyylinen Fender soundi.

Mukavasti pitää virettä ja kampi tottelee sopivasti ainakin omaan käteeni ja tuntumaan.
Uudet kielet tuossa on joten vähän viritelly noita tänään kun vielä venyvät, mutta voinen jo sanoa että vireen pitää, se olisi jo näkyny soittelussa selvästi jos näin olisi.

Soundi:

Vaikka tuossa ylempänä jo kuvailin niin vielä on pakko sanoa, että soundi on tuossa muikean maukas, olen testannu yli 2000 maksavaa Custom Shopin tekemää Fenderiä jossa tais olla jotkut 57 vai olisiko ollut jotkut 60-61 mikit ja tämän soundi on ainakin mun korviini parempi vaikka hintaa on tällä yli 3 kertaa vähemmän. Hyvin vastaa soittotatsiin soundillisesti, volumella ja tonella on oikeasti vaikutusta soundiin jos niistä vääntää, kaiken kaikkiaan ei voi kuin ihmetellä että näinkin "halvasta" Fenderistä irtoaa iso maukas soundi.

Plussaa:

+Soundi, soitettavuus, vireenpitävyys, viimeistely ja laatu ym. kokonaisuus.

Miinusta:

jos nyt miinusta pitää antaa niin kaularaudan säädön paikka saisi olla lapapuolella ja tallan kampi painettava (nämä nyt ei kuitenkaan ole iso juttu mutta itse jos suunnittelisin tuon niin laittaisin noi haluamallani tavalla).

Hinta riippuen mistä ostaa on tällä hetkellä 500 - 700, itse maksoin n. 649 euroa.

Tällä hetkellä tuntuu, että hyvä kannattava ostos tuo on ja sen perustella suosittaisin vähintäänkin testaamaan jos hakee Fenderiä itselleen.

VIelä specsit loppuun:

Classic Player 60s Stratocaster_
Model Number 014-1100-(Color #)
Series Classic Player Series
Colors (300) 3-Color Sunburst,
(372) Sonic Blue,
(Polyester Finish)
Body Alder
Neck Maple, C Shape,
(Gloss Urethane Finish)
Fingerboard Rosewood, 12 Radius (305 mm)
No. of Frets 21 Medium Jumbo Frets
Pickups 3 Custom 69 Single-Coil Strat_ Pickups with Grey Bobbins
Controls Master Volume,
Tone 1. (Neck Pickup),
Tone 2. (Middle Pickup)
Pickup Switching 5-Position Blade:
Position 1. Bridge Pickup
Position 2. Bridge and Middle Pickup
Position 3. Middle Pickup
Position 4. Middle and Neck Pickup
Position 5. Neck Pickup
Bridge Vintage Style 2-Point Synchronized Tremolo with Stamped Steel Saddles
Machine Heads Fender_/Ping_ Vintage Style Tuning Machines
Hardware Chrome
Pickguard 3-Ply Mint Green
Scale Length 25.5 (648 mm)
Width at Nut 1.650 (42 mm)
Unique Features Aged Knobs and Switch Tip,
Vintage Style Tuning Machines,
Custom 69 Single-Coil Strat_ Pickups,
21 Medium Jumbo Frets,
Custom Shop Designed Neck Plate,
Vintage Style 2-Point Synchronized Tremolo,
12 Fingerboard Radius,
Synthetic Bone Nut
Strings Fender Super 250R, Nickel Plated Steel,
Gauges: (.010, .013, .017, .026, .036, .046),
p/n 073-0250-006
Accessories Deluxe Gig Bag
Case Deluxe Gig Bag

Tuossapa tuota juttua siis Classic Player 60s mallista.

Omakohtaisesti tämä classic palyer 60s on normi Mexicon Fendereitä parempi soundillisesti ja ainakin ite tykkään tuosta muutenkin enempi ja mitä soundiin tulee (makuasioita) niin oikein hyvä soundinen peli mm. itse tykkäsin tästä enempi kuin n. 2000 Fenderistä soundillisesti.

Se miltä kaula tuntuu kädessä ja sopiiko c- v- u-profiilin kaula käteen on soittajakohtainen juttu joten en ota kantaa puolesta ja vastaan vaan totean että itselläni kaikki Fenderit on C-shape kaulalla ja tuo Classic Playerin kaula on ehkä todella aavistuksen verran ohkaisempi kuin HSS Fenderissä.

Kuha
09.12.2009 19:39:16 (muokattu 09.12.2009 19:39:28)

Siitä hyvä Strato edullisesti, jos ei isohko kaula hirvitä:

http://www.coda-music.com/product_i … id=29e6ea5e8da15ea4c3e9e7966cc44006

SBA
Ukkovaari
09.12.2009 19:41:24

Kuha: Siitä hyvä Strato edullisesti, jos ei isohko kaula hirvitä:

Siistin oloinen peli ja mielenkiintoista ratkaisua keskimikin suhteen eli onkos tuo vähemmän huriseva mikkisysteemi tuossa?

LamaAjanElvis
09.12.2009 19:44:13 (muokattu 09.12.2009 19:44:26)

American STD, Highway sarja tai joku Classic Player 60's. Jälkimmäinen taitaa olla halvin noista, mutta siinä on 12" otelaudan radius kuin Epissä, eli tuskin ainakaan tulisi mitään isoa kulttuurishokkia tatsin kannalta.
Yksikelaiset mikit taas, olipa sitten kuumat tai kylmät, uskoisin hoitavan jokatapauksessa sen humppa, blues, rokki, perinnehevi-homman.

Minä laittaisin tonnin budjetilla itselleni jommankumman ensimmäisen.

Sormet lähtee saundista. Suck_Me_Hard_Tonight!"My motto, fuck hope" -George Carlin.
LamaAjanElvis
09.12.2009 19:47:05 (muokattu 09.12.2009 19:47:29)

Ukkovaari: Siistin oloinen peli ja mielenkiintoista ratkaisua keskimikin suhteen eli onkos tuo vähemmän huriseva mikkisysteemi tuossa?

No eipä juuri muuten paitsi mikkiasennoissa 2 ja 4, eli keskimikki kimpassa joko tallamikin tai kaulamikin kera. Talla, keski ja kaula-asennot hupattaa vanhaan malliin.

Sormet lähtee saundista. Suck_Me_Hard_Tonight!"My motto, fuck hope" -George Carlin.
Jii-Gee
09.12.2009 20:06:46 (muokattu 09.12.2009 21:08:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No prskeles..tossahan tollainen etsimäni 'thick C' tyyppinen kaula sit näkyis olevan !!

Fenkun sivuilta; "Neck: Maple, Thick �C� Shape, Nitrocellulose Lacquer Finish with Satin Back"

Olisko kellään ylimääräistä jonka haluaisi myydä pois?
Siis kaulaa ainoastaan tarkoitan,kokonaisia Stratoja jo ihan tarpeeksi nurkissa.

Edit; Ja muutkin laadukkaat valmisteet kiinnostaa kuin kyseinen orggis Fender kaula,esim Warmoth / Allparts jne yms.
Mutta siis hakusanoilla 'Thick Oval' tai 'Thick C' mennään.
Huutelin sellaisen perään jo Warmoth ketjussa,mutta ei sit yksikään käsi noussu..eli vinkatkaa vaan jos jtn käryä moisista.

"Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta." -poppamies-
wavelength
09.12.2009 21:20:31

Classic Player 60s on kyllä mainio peli soundiltaan, tuntumaltaan ja hinnaltaan.

Myytävänä Jackson PS4 -sähkökitara.
tsim
09.12.2009 23:29:04

wavelength: Classic Player 60s on kyllä mainio peli soundiltaan, tuntumaltaan ja hinnaltaan.
Mulla ollut kanssa vastaava maanantaista lähtien soitettavana. Ostin DV247:lta
482€ tuli viikossa + 6 settiä Ernie Ballin 10-46 kieliä yhteensä 505€
Hyvä Joululahja.

Iron Horse
09.12.2009 23:58:41

CP 60's Stratocaster irtoaa alle 500 € DV247.comista, mutta tuohon hintaan ostaisin itse tuon codan straton.

Kitarat: http://my.opera.com/KK91/albums/slideshow/?album=969652
Les Paul
10.12.2009 03:16:18

Mä kävin tuota Codan Stratoa tossa toissapäivänä kokeilemassa samalla kun akkariostoksilla olin. Täytyy kyllä sanoa, että oli todella hyvän oloinen peli tuohon hintaan! Kauaa en sitä soitellut, mutta sen verran mitä soitteliin niin tuntui kyllä käteen tosi laadukkaalta ja jämäkältä. Vahvistimena mulla oli Marshallin Bluesbreakeri ja oli kyllä erittäin nam yhdistelmä. Eli jos tuo yhtään kiinnostaa niin mä ainakin suosittelen!

-kimi-

High School is like a spork: it's a crappy spoon and a crappy fork, so in the end it's just plain useless. -John Mayer-
Jii-Gee
10.12.2009 09:22:05

Les Paul: Mä kävin tuota Codan Stratoa tossa toissapäivänä kokeilemassa.. todella hyvän oloinen peli tuohon hintaan!.. tuntui kyllä käteen tosi laadukkaalta ja jämäkältä. -kimi-

Kerro ny vähän tosta kaulasta,osaatko verrata normimallin Fender C / 60s Oval kaulaan..onko paljonkin jöötimpi?
Mikä valkoinen Strato sulla omakuvissa,vaikka siihen verrattuna?

"Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta." -poppamies-
rosberg
10.12.2009 09:42:27

itse ostaisin käytettynä jenkin. nyt saa halvalla. tai sitten road wornin. et kuitenkaan diggaa niistä lakoista noissa uusissa kepeissä.
http://www.kitarapaja.com/pics/09rw6sow1_1024_768.JPG

Aina sladdissa.
rrroope
10.12.2009 10:20:04

harmi ettei suomesta saa enää mistään Japanin Fendereitä. Mutta noita jos löytyy käytettynä, niin kannattaa perehtyä.

Stone
10.12.2009 11:44:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iron Horse: CP 60's Stratocaster irtoaa alle 500 € DV247.comista, mutta tuohon hintaan ostaisin itse tuon codan straton.

Hinta noussut hiukan vuodessa...itse maksoin kuluineen päivineen karvan alle 400,-tammikuussa kun punta oli alakantimissa, mutta ei se vieläkään mikään kallis ole tuolla.

"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua. -Keith Richards"
LaMotta
10.12.2009 12:14:22

sydäri: Miten suuri ero on C-, V- tai D- profiilin kaulalla (itselläni on lyhyehköt nakkisormet)?

Kuin yöllä ja päivällä )B:-

Itseasissa, omilla nakkisormilla jopa standard-C ja modern-C profiilien ero tuntuu huomattavan suurelta.

Gibson Les Paulin ja Fender Stratocasterin tärkein ero on siinä, että Stratocaster palaa kuumemmalla liekillä, mutta Les Paul palaa pitempään - Hikipedia
jii.haanpaa
10.12.2009 12:19:30 (muokattu 10.12.2009 12:21:05)

jarkkok: Kuin yöllä ja päivällä )B:-

Itseasissa, omilla nakkisormilla jopa standard-C ja modern-C profiilien ero tuntuu huomattavan suurelta.

Minäkin huomaan rähmäkäpälilläni eron, mutta ei noilla mitään vaikutusta tässä räpeltämisessä ole. Oikeasti paksuja fenderin kauloja tulee kuitenkin aika harvoin vastaan. Esimerkiksi näissä meksikonklassikeissa on kaulat kaikkea muuta kuin tuhteja. Verrokkina mulla on 91's ameriikan standardi (modern C).

Oikeasti tuhdinpaa kaulatavaraa löytyy sitten esim custom shopin reissumalleista. Telecasteriosastolta löytyy edullisemmastakin mallistosta koko, bajan kaula on jo sinne päin.

msm40
11.12.2009 08:35:29

Tunnustan. Oli pakko poistaa tuo..

All you really need is a Tele... For now..
Volle
11.12.2009 08:56:21 (muokattu 11.12.2009 09:00:02)

msm40: Tunnustan. Oli pakko poistaa tuo..

Voi reikä. Mullahan oli jo kassallemenovaihe menossa, kun kone alkoi jumittamaan ja päätin viedä koiran ulos. Sit olikin kitara jo hävinnyt. Noh, eipä tuu kotona lisävalitusta, että joka paikassa lojuu kitaroita tai muuta soittoromua.

edit: ja ketjun alottajalle semmonen vinkki, että jos ei tiedä noitten kaulaprofiilien, mikkien, radiuksien yms. eroja käytännössä, ei muuta kuin marssit lähimpään fenderiä myyvään kauppaan ja kokeilet mahdollisimman monta erilaista. Sitten tiedät jo vähän eroista ja ehkä vähän mitä olet hakemassa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti