Muusikoiden.net
09.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Way up; Putkien ominaisuudet;
1 2
jussi1976
08.12.2009 23:52:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli varmaan tätä(kin) on täällä sahattu joskus, mutta kukas osaa edes summittain selittää, mitkä putket ja valmistajan härvelit edustaa mitäkin saundimaailmaa missäkin vehkeessä? Mikä on paras puhtaalle, mikä särkee jne?

tommiot
08.12.2009 23:56:59

Sori tähän ei oo oikein minkäänlaista vastausta, vain henkilökohtaisia mieltymyksiä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Laadukkaat putket yleensä saundaa hyvältä kaikessa, ja huonot sitten huonolta tai tosi huonolta...

How do mix ?! ¯(°_o)/¯
SirElwood
08.12.2009 23:59:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja pitää muistaa että vahvistimissa on yleensä pari muutakin osaa kuin ne putket. Ja kaikki vaikuttaa soundiin. Niin puhtaaseen kuin säröön ja sen määrään sekä vahvistimen yleissoundiin.

Kotimaiset efektipedaalit ja tee-se-itse jutut: TG-Music
Putkivahvistimia: MIA - Amps
Satu ja Tuija
09.12.2009 00:00:18 (muokattu 09.12.2009 07:29:42)

Se ei nyt vain muutamin sanankääntein selkene tällä jumalan foorumilla. Sen verran sekalainen on tämä seurakunta. Kuusälkutoses on enempi beisii ainakin määd professoris jos biasoin sen niinku mediumiks ja el34:s taas oli middlee muttei alapäätä, mut kt88 kuulosti melki 655nollalta paitti että en muista miten se piti biasoida. No mut eniveu...circuit matters more tha a valve, eli venttiili.

jussi1976
09.12.2009 00:30:44 (muokattu 09.12.2009 00:32:42)

Ööh... Marshallin täysputki? 410 JVM.
Mitkä yleensä on parhaista parhaita putkia laadullisesti, merkiltään jne. Kiitän vastauksesta, yst. t, typerys.

Satu ja Tuija
09.12.2009 00:38:54 (muokattu 09.12.2009 00:39:11)

jussi1976: Ööh... Marshallin täysputki? 410 JVM.
Mitkä yleensä on parhaista parhaita putkia laadullisesti, merkiltään jne. Kiitän vastauksesta, yst. t, typerys.

Doh, nykytuotannosta päätteeseen SED el34. Etuseen laittaisin JJ:n 12ax7/ecc83:sta. Tai kiinalaisia.
New Sensorille en antais pennin vittua.

kimurantti1
09.12.2009 01:57:28 (muokattu 09.12.2009 02:04:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noiden JJ:n ECC83 -etuasteputkien luotettavuudesta ei vaan ole kuulunut kovin mairittelevia juttuja. En muista mistään muusta putkesta lukeneeni yhtä monta kertaa, että muutaman tunnin/päivän käytetty etuasteputki olisi mennyt mikrofoniseksi tai muuten zipannut. Mä itse olen käyttänyt pelkästään TAD:n putkia viimeiset neljä vuotta eikä yksikään ole sanonut ennen aikojaan sopimustaan irti.

Muutama viikko sitten mun VHT:n särökanavasta tippui gain ihan korvin kuultavasti. Kaikki putket yhtä lukuunottamatta oli TAD:a, vaihdoin perheen mustan lampaan uuteen TAD:iin ja homma futasi taas. Se ainokainen eri merkkinen ECC83 oli, kas kummaa, JJ.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Artist
09.12.2009 08:02:26

JJECC83 on tosiaan vähän epätasainen, ja tumma. Itse pidän huomattavasti enemmän JJECC803S -putkesta. Toki tämänkin sopivuus riippuu käyttöympäristöstä, mutta varsinkin V1-paikalla diggaan tästä enemmän kuin muuten mainiosta Tung Solin 12AX7:sta, jota en oikein ekana putkena ole saanut fudaamaan.

"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Jucciz
09.12.2009 08:23:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: ... Laadukkaat putket yleensä saundaa hyvältä kaikessa ...

*köh* Telefunken *köh* ...

JJ:tä en kyllä etuasteeseen laita enää ikinä. Mut tosiaan: vahvistimen kytkentä vaikuttaa niin paljon kokonaissoundiin, että pelkkien putkien merkeillä ja tyypeillä ei voida tehdä kuin todella karkeita luonnehdintoja. "6L6-perheen putket kuulostaa Fenderiltä (kuopatumpi middle, tanakasti bassoa, heleä yläpää), koska Fenderissä niitä perinteisesti on paljon käytetty... samoin EL34 kuulostaa Marshallilta (keskiäänivoittoisempi rouhinta, ei niin paljon bassopäätä), koska monissa Marshalleissa on EL34:t".

Ja sit kumminkin jos modataan Fenkku toimimaan EL34:illa, ei se kyllä soundaa Marshallilta, ja sama kääntäen. :)

SirElwood
09.12.2009 10:09:10 (muokattu 09.12.2009 10:14:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ja sit kumminkin jos modataan Fenkku toimimaan EL34:illa, ei se kyllä soundaa Marshallilta, ja sama kääntäen. :)

No tosi yllättävää kun nuo kuvaamasi soundierot tulee ihan muualla kuin päätteessä. Esim. marshallissa sitä alapäätä on vähemmän jo ihan ensimmäisestä vahvistusasteesta alkaen. Tsiisös. Nuo luonnehdinnat _putkien soundista_ ei ole karkeita, ne on vääriä. Sensijaan jos puhutaan vahvistimista, ne täsmäävät kyllä akselilla fender/marshall. Lakatkaa tuojottamasta niitä putkia ja koittakaa nyt käsittää ne vahvistimet kokonaisuutena.

Kotimaiset efektipedaalit ja tee-se-itse jutut: TG-Music
Putkivahvistimia: MIA - Amps
RawknRawl
09.12.2009 10:14:34 (muokattu 09.12.2009 10:14:55)

Saksalaisella Tube-Townilla on kattavasti infoa aiheesta. Toki sitä on netti väärällään jos vaan jaksaa kahlata.

http://www.tube-town.net/ttstore/

ja ylälaidasta INFO ja sieltä löytyy paljon stuffia.

Kuka tahansa voi hypätä järveen.
aristoteles666
09.12.2009 10:15:55 (muokattu 09.12.2009 10:16:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

totta, ei joku vahvistin ala soundaamaan jumalaiselta putkia vaihtamalla, kyllä se soi niin "huonoillakin" putkilla.
edit . sir elwoodia kommentoin, joku ehti väliin.

varakeef
09.12.2009 11:27:57

Itse olen lähtenyt aina siitä, että putket vaihdetaan silloin kun siihen on aihetta (loppuun kuluneet, pimeänä tai säpäleinä) ja silloin kun vahvistimeen tehdään joku muu isompi remppa (jos huoltomies tätä suosittaa). Putkiksi laitetaan jotain kohtuuhintaista tai mitä sattuu kaupasta löytymään tai mitä huoltomies keksii suosittaa.

Soundi muuttuu aina (varmaan etupäässä siksi, että uusi putki kuulostaa erilaiselta kuin loppuun ruoskittu) ja otan sen vähän niinkuin putkivahvistimen olemukseen liittyvänä asiana. Vahvistin voi kuulostaa monella tapaa hyvältä ja se kuulostaa kuitenkin eri päivinäkin erilaiselta. Ovat kai sitten eläviä olentoja.

Vahvistin on hyvä kun se on ehjä. Putki on hyvä kun se on ehjä. (Oliko tämä Berryä?)

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
jniska
09.12.2009 14:35:34

varakeef: Vahvistin voi kuulostaa monella tapaa hyvältä ja se kuulostaa kuitenkin eri päivinäkin erilaiselta. Ovat kai sitten eläviä olentoja.

Ai meinaatko että sä soitat päivästä toiseen samalla tatsilla ja korvakin on tismalleen samassa vireessä joka päivä.
Ehkä se on enempi niin, että joskus soitto sujuu paremmin, joskus ei millään.

Laiha Lissu oli paras
tommiot
09.12.2009 14:41:35

kimurantti1: Noiden JJ:n ECC83 -etuasteputkien luotettavuudesta ei vaan ole kuulunut kovin mairittelevia juttuja. En muista mistään muusta putkesta lukeneeni yhtä monta kertaa, että muutaman tunnin/päivän käytetty etuasteputki olisi mennyt mikrofoniseksi tai muuten zipannut. Mä itse olen käyttänyt pelkästään TAD:n putkia viimeiset neljä vuotta eikä yksikään ole sanonut ennen aikojaan sopimustaan irti.

Mulla ei oo vielä hajonnut ykskään JJ mitenkään kummallisesti. Viime viikolla hajos yks kun pudotin sen lattialle ja hehkut sippas. Shuguangeja mulle puolestaan tuli Uraltonelta kaks kertaa jo valmiiksi rikkinäisenä =)

How do mix ?! ¯(°_o)/¯
kimurantti1
09.12.2009 14:59:19

Moridin: Mulla ei oo vielä hajonnut ykskään JJ mitenkään kummallisesti. Viime viikolla hajos yks kun pudotin sen lattialle ja hehkut sippas. Shuguangeja mulle puolestaan tuli Uraltonelta kaks kertaa jo valmiiksi rikkinäisenä =)

Osta TADia niin saat mitattuja ja testattuja Shuguangeja, jotka ei oo valmiiks hajalla. ;-D

Ei vaan. Toi on vaan mitä mä olen lukenuet plus mun kokemukseni siitä ainokaisesta JJ:stä, joka mulla on vahvistimessa ollut. Putkimerkkien paremmuudesta mulla ei myöskään ole paljoa sanottavaa, tiedän vaan että TADit on toistaiseksi olleet 100% luottamuksen arvoisia.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
s8na
09.12.2009 15:03:20

Mulla on ollu 7 etus JJ:tä ja kaikki ehjiä. + 2 päättäriä.

All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
Caprichos
09.12.2009 15:04:51

Mutta missä on JJ?

varakeef
09.12.2009 15:17:18

jniska: Ehkä se on enempi niin, että joskus soitto sujuu paremmin, joskus ei millään.

Nimenomaan. Siinä sopassa ei putken merkki paljoa paina.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
jarmo vh
09.12.2009 15:35:48

Mun mielestä putkien merkitys on sama kuin mikkien kitarassa. Hienosäätöä soundiin voi tehdä vaihtamalla putkia, kuten vaihtamalla mikkejä. Ei välttämättä paljoa muutu mutta joskus ero on kyllä huomattava "huonon" ja "hyvän" välillä. Sitten kun aletaan säätämään eri merkkisten "hyvien" välillä niin tarkaksi menee...

No tuohan kuulostaa ihan samanlaiselta pörinältä kuin äsken.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti