Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kapo / capo Bassolle
1 2 3
Ikosaedri
02.12.2009 18:30:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!

En löytänyt aiheesta kirjoitusta, niin keksimpäs tehdä oman.

Osaisikos joku sanoa, mistä löytyis capo jolla on tarpeeks vääntöö pitää 5-kielistä bassoa, kun ei löytynyt Tampereen mistään liikkeestä sopivaa, kun kaikken kanssa vaan särisi ääni.

Ja jos jotain nyt kiinnostaa, niin mielestäni on vajaamielistä vireiden takia ostaa toista soitinta..

Vastauksia vastauksia, pyydän ja anon viisaimmilta tietoa =)

-Tino

Jeap
Jucciz
02.12.2009 18:34:26 (muokattu 02.12.2009 18:35:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinaat ihan tosissasi, että tarvitset capon voidaksesi soittaa bassoa korkeammalta? Oot ensimmäinen tapaamani tyyppi tässä asiassa, mistä ihan oikeasti vilpittömät onnittelut. :)

Kitarassa capon ymmärrän, koska vapaiden kielten sointi tietyissä soinnuissa on ihan oma juttunsa, mutta että bassossa...? Arvelen, ettei tässä kuitenkaan olla käyttämässä bassoa sointusoittimena, vai arvaanko pieleen?

Juicy
02.12.2009 18:39:49

Jucciz: Meinaat ihan tosissasi, että tarvitset capon voidaksesi soittaa bassoa korkeammalta? Oot ensimmäinen tapaamani tyyppi tässä asiassa, mistä ihan oikeasti vilpittömät onnittelut. :)

Kitarassa capon ymmärrän, koska vapaiden kielten sointi tietyissä soinnuissa on ihan oma juttunsa, mutta että bassossa...? Arvelen, ettei tässä kuitenkaan olla käyttämässä bassoa sointusoittimena, vai arvaanko pieleen?

Voihan bassollakin olla joitain kuvioita, joita on vaikea soittaa ilman vapaiden kielien hyväksikäyttöä?

"Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies."
Jucciz
02.12.2009 19:00:57

Juicy: Voihan bassollakin olla joitain kuvioita, joita on vaikea soittaa ilman vapaiden kielien hyväksikäyttöä?

No tää mun mielestä tuntuu ideana aika teoreettiselta, ellei oikeesti oo jostain syystä pakko vetää jotain Pastoriuksen soolotuotantoa alkuperäisestä poikkeavasta sävellajista.

novo
02.12.2009 19:39:11

Jucciz: No tää mun mielestä tuntuu ideana aika teoreettiselta, ellei oikeesti oo jostain syystä pakko vetää jotain Pastoriuksen soolotuotantoa alkuperäisestä poikkeavasta sävellajista.

Mites jos omaa sen verran vajavaiset soittotaidot, että jokin kieli o pakko soittaa vappaana, että kuvio taittuu?

voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
MoreK
02.12.2009 20:07:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: No tää mun mielestä tuntuu ideana aika teoreettiselta, ellei oikeesti oo jostain syystä pakko vetää jotain Pastoriuksen soolotuotantoa alkuperäisestä poikkeavasta sävellajista.

Jaa. Mää voisin ite alkaa treenailemaan jotain tällaista:
http://www.youtube.com/watch?v=w9F3vwvrWM4

Topikista kiinnostuneena kokeilin omaan nelikieliseen tätä capoa:
http://www.dv247.com/guitars/jim-dunlop-11cd--35027

Toimii, mutta en tiedä yltääkö viisikielisen kaulan yli kunnolla.

Ikosaedri
03.12.2009 00:23:28

Jucciz: Meinaat ihan tosissasi, että tarvitset capon voidaksesi soittaa bassoa korkeammalta? Oot ensimmäinen tapaamani tyyppi tässä asiassa, mistä ihan oikeasti vilpittömät onnittelut. :)

Avaa vaikka youtube, aika moni käyttää. Mutta siis vaihtelevalla vireellä soitellaan bändin kanssa JA skaalaa voi muokata bassolla muuttamalla virettä ja laittamalla kapoa. Kyllä sen äänen kuulee, että ottaako een hoolta vai ee vapaana, mutta ei oo sen takia suunnitelmissa.

Jeap
Ikosaedri
03.12.2009 00:35:22

Topikista kiinnostuneena kokeilin omaan nelikieliseen tätä capoa:
http://www.dv247.com/guitars/jim-dunlop-11cd--35027

Toimii, mutta en tiedä yltääkö viisikielisen kaulan yli kunnolla.

Kyllä monet kapot ylttääki, mutta sitte se h ei meinaa soida kunnolla. Sillä särinällä ei varmasti studioon mennä. Onko tuo kuinka vahva siinäsuhteessa, kun olen kokeillut monia ruuvattaviakin värkkejä ja laittanut momentin näennäisen maksimin paksuimmalle kielelle ja capon niin lähelle seuraavaa nauhaa, kun on mahollista.

Kiitos kaikille vastauksista!

Jeap
MoreK
03.12.2009 06:49:05

Ikosaedri: Onko tuo kuinka vahva siinäsuhteessa, kun olen kokeillut monia ruuvattaviakin värkkejä ja laittanut momentin näennäisen maksimin paksuimmalle kielelle ja capon niin lähelle seuraavaa nauhaa, kun on mahollista.

Toi on kaartuva malli, ostin sen sähkökitaraa varten kun toinen capo on suora (niinkuin useimmat ovat). Kaartuva toimii myös sähköbassossa paremmin, eikä särise, kaulan radiuksen takia.

Ikosaedri
03.12.2009 16:20:20

No tätä pitää ainakin kokeilla! Onko jotain mestaa, mistä sais halvemmalta, kun tuolta tilatessa tulis postikuluja 18e.. =D

Jeap
Skebaristi
03.12.2009 16:24:47

Ikosaedri: No tätä pitää ainakin kokeilla! Onko jotain mestaa, mistä sais halvemmalta, kun tuolta tilatessa tulis postikuluja 18e.. =D

Kannattaa jostain paikallisesti liikkeestä kysyä, jos saisivat tilattua maahantuojalta tms.

Satu ja Tuija
03.12.2009 16:28:31

Piti oikeen tarkastaa että oonko kitarakamat-osastolla.
Capo bassolle? Ei saatana.

Ikosaedri
03.12.2009 16:57:42

Satu ja Tuija: Piti oikeen tarkastaa että oonko kitarakamat-osastolla.
Capo bassolle? Ei saatana.

Niin no, ootko nähny kapoa bassolle? Ei taida olla ku teetettyinä, eli capot on kitarakamoja.....

Jeap
Ikosaedri
03.12.2009 16:58:45

Skebaristi: Kannattaa jostain paikallisesti liikkeestä kysyä, jos saisivat tilattua maahantuojalta tms.

No minäpä lähden kyselemään, kiitoksia kaikille!

Jeap
Juicy
03.12.2009 17:09:07

Mikä tässä aiheessa on muka niin outoa, onko kitaristien huijaus/helpotus-välineet joku niiden yksinoikeus?

"Basso on niin helppo soitin, eihän ne mitään capoja tarvitse."

Ihme elitismiä. Vai onko se soundin takia pakollinen tuo capo? Mä oon aina luullut että lähinnä soittoteknisistä jutuista tuota capoa käytetään... Miksei sitten bassoissakin?

"Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies."
Ikosaedri
03.12.2009 17:25:36

Juicy: Mikä tässä aiheessa on muka niin outoa, onko kitaristien huijaus/helpotus-välineet joku niiden yksinoikeus?

"Basso on niin helppo soitin, eihän ne mitään capoja tarvitse."

Ihme elitismiä. Vai onko se soundin takia pakollinen tuo capo? Mä oon aina luullut että lähinnä soittoteknisistä jutuista tuota capoa käytetään... Miksei sitten bassoissakin?

Siis vireenvaihtamista, kun toinen viritys on headg ja toinen adgcf. Toisen soittimen ostamiseen kommentoin heti alotusviestissä ja jos virettä pitäisi keskenkaiken muutella, joutuisi muut odottelemaan.

Varalla on esim. kielenkatkeamisen takia toinen beissi, ja jos ois kaks virettä, nii varabeissi mukaanlukien se lähenee 4....

"Huijausvälineet"... No ehkä autokin on huijausväline, kun helpottaa liikkumista. Ja pääpointtina miksen vaiha suoraan virettä on se, että soitan muutakin ja oon opettellu vanhat biisit tuolla normivireellä. Kielten edestakasvääntely vähentänee niiden palvelusaikaakin. Ja jos tulee pakonomanen tarve vetää joku biisi ja soitin "väärässä" vireessä, niin sitten potuttaa kun ei kuitenkaa minun laiskuudellani jaksa virittää. (Tätä lienee pohjustanut se, että vire kestää mun kepissä lähes viikon muuttumattomana vaikka kui hakkais).

Jeap
Satu ja Tuija
03.12.2009 17:28:26

Liikkuva capo: The sormi, on koettu soittopiireissä turhaksi. :)

Ikosaedri
03.12.2009 17:31:14

Satu ja Tuija: Liikkuva capo: The sormi, on koettu soittopiireissä turhaksi. :)

Joo, riffi 9 nauhalta ja pidä siinä etusormea capona, ku tulee vapaita kieliä välissä.

Jeap
Juicy
03.12.2009 17:33:51 (muokattu 03.12.2009 17:35:34)

Ikosaedri: Siis vireenvaihtamista, kun toinen viritys on headg ja toinen adgcf. Toisen soittimen ostamiseen kommentoin heti alotusviestissä ja jos virettä pitäisi keskenkaiken muutella, joutuisi muut odottelemaan.

Varalla on esim. kielenkatkeamisen takia toinen beissi, ja jos ois kaks virettä, nii varabeissi mukaanlukien se lähenee 4....

"Huijausvälineet"... No ehkä autokin on huijausväline, kun helpottaa liikkumista. Ja pääpointtina miksen vaiha suoraan virettä on se, että soitan muutakin ja oon opettellu vanhat biisit tuolla normivireellä. Kielten edestakasvääntely vähentänee niiden palvelusaikaakin. Ja jos tulee pakonomanen tarve vetää joku biisi ja soitin "väärässä" vireessä, niin sitten potuttaa kun ei kuitenkaa minun laiskuudellani jaksa virittää. (Tätä lienee pohjustanut se, että vire kestää mun kepissä lähes viikon muuttumattomana vaikka kui hakkais).

Tätä mä vähän ajoin takaa, meidän bändilläkin on materiaalia C- ja B-vireestä, ja basisti tykkää enemmän B-vireestä joten sillä on säädöt ja kielet sitten sen mukaan. Joissain kuvioissa on yksinkertaisesti helpompaa soittaa vapailla kielillä aina kun mahdollista. Se vaan ei oikein innokas ole virittämään ylemmäs, kun menee kuulemma liian jäykäksi tatsi sillä kielisetillä, joten capo tuntuis järkevältä vaihtoehdolta.

E: Ah, mutta mehän ei tarvitakaan basistia noissa vireissä, mikäli Juccizta on uskominen. =)

Jucciz
03.12.2009 17:39:23 (muokattu 03.12.2009 17:40:22)

Juicy: Tätä mä vähän ajoin takaa, meidän bändilläkin on materiaalia C- ja B-vireestä, ja basisti tykkää enemmän B-vireestä joten sillä on säädöt ja kielet sitten sen mukaan. Joissain kuvioissa on yksinkertaisesti helpompaa soittaa vapailla kielillä aina kun mahdollista. Se vaan ei oikein innokas ole virittämään ylemmäs, kun menee kuulemma liian jäykäksi tatsi sillä kielisetillä, joten capo tuntuis järkevältä vaihtoehdolta.

E: Ah, mutta mehän ei tarvitakaan basistia noissa vireissä, mikäli Juccizta on uskominen. =)

Ette muuten tarvikaan.

Haluisin vaan tietää, miten vaikeita sointuja basisti ottaa, jos capolle on ihan oikeasti käyttöä. "Riffien aavistuksenomainen helpottuminen" ei jotenkin riitä mulla kauhean hyväksi syyksi. Ehkä siihen on syynsä, miksi en ole vielä koskaan nähnyt yhdessäkään bassossa capoa, vaikka bassoja ja basisteja on kyllä tullut nähtyä aika paljon.

Mut en mä silti täysin voi dumata ideaa: jos joku haluaa capottaa bassonsa, capottakoon. Sehän kaiken lisäksi näyttää tosi perverssiltä, mikä voi joskus olla täysin asiaankuuluvaa. :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti