Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Intonaation säätövara loppuu
1 2
aalataur
26.11.2009 19:38:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseess on OFR joka on '08 -vm Jacksonissa. Action on säädetty niin alas kuin mahdollista ja kaularauta sen mukaan. Aiemmin vara on riittänyt mutta nyt kun säädin intonaatiota (vaihdettuani ensin kielet uusiin ja venyttelyt), G-kielestä loppui vara. Kieltä olisi siis pitänyt saada pitemmäksi. Kun siirsin palaa, sieltä löytyikin kyllä kolmas ruuvinpaikka mihin siirsin ruuvin mutta se ei riittänyt, tuosta kolmannesta asemasta sitä ei saa enää juuri taaemmas, syyhän tähän on selvä eli kielen kiinnitysruuvit eivät mahtuisi enää floikan kuoppaan.

Onko mahdollista jotenkin kaularaudan kanssa kikkailemalla tai muuten saada tuo puuttuva milli lisää pituutta kieleen? (12. nauhan painettu ääni on korkeampi kuin huiluääni, eli kieli on liian lyhyt) Voiko syy olla puun elämisessä, kun aiemmin intonaatio on pitänyt eikä ole mennyt edes rajoille säätövaran kanssa..?
Thule
26.11.2009 19:49:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä annan ääneni huonolle kielelle. Ei mitenkään epätavallinen tapaus, itselläni on ollut useamman kerran juuri samanlainen oire ja ratkaisu on löytynyt uudesta vaijerista.

Señorita mas fina, who's that girl?
aalataur
26.11.2009 19:54:33 (muokattu 26.11.2009 20:00:37)

Thule: Mä annan ääneni huonolle kielelle. Ei mitenkään epätavallinen tapaus, itselläni on ollut useamman kerran juuri samanlainen oire ja ratkaisu on löytynyt uudesta vaijerista.

Meinaatko että ihan uusissa kielissä olisi vikaa? D'Addarion .0095-0.44 setti, ihan uusi. Tai no, on nuo joitakin kuukausia ollut tuossa hyllyssä, tiedä sitten miten kauan T-kaupan hyllyssä. Se on selvä että kuluneet kielet eivät enää pidä intonaatiota vaikka se olisikin oikein säädetty.. Noh, voinhan kai koittaa vaihtaa tuon G-kielen toiseen ja katsoa onko vaikutusta.

Onkos sitten kalliimissa kielimerkeissä esim. Elixir vähemmän tällaisia ongelmia uusien kielien kohdalla?
Thule
26.11.2009 20:04:52

aalataur: Meinaatko että ihan uusissa kielissä olisi vikaa?

Samaa mä ihmettelin silloin, kun ensimmäistä kertaa moinen tuli vastaan. Täällä on ollut useamminkin puhetta aiheesta, luotettavista ja "luotettavista" merkeistä ym.

Itse käytin joitakin vuosia sitten DR:n kieliä, ja niiden kanssa noita ongelmia ilmeni. Nykyisin tulee soiteltua Elixireillä, jotka ovat toistaiseksi olleet luotettavia.

Señorita mas fina, who's that girl?
P-man
26.11.2009 21:10:47

Onkos sitten kalliimissa kielimerkeissä esim. Elixir vähemmän tällaisia ongelmia uusien kielien kohdalla?

Elixirit on ollut todella tasalaatuisia, ja kestää kolmekertaa pidempään ku tavalliset kielet.
Pari vuotta on tullut noita käytettyä, ja usemmassa kitarassa.

aalataur
26.11.2009 22:08:40

P-man: Elixirit on ollut todella tasalaatuisia, ja kestää kolmekertaa pidempään ku tavalliset kielet.
Pari vuotta on tullut noita käytettyä, ja usemmassa kitarassa.

Harmi ettei Elixirejä taida olla 9.5-44 vahvuudessa. Käytän tuota gaugea Eb-vireessä.
oiva tumpeloinen
26.11.2009 22:09:49

aalataur: Harmi ettei Elixirejä taida olla 9.5-44 vahvuudessa. Käytän tuota gaugea Eb-vireessä.

Elixirit ovat jäykempiä kuin D'addaariot. Elixirin 9-setti voipi olla kohtuullisen lähellä tuota sun käyttämän setin jäykkyyttä.

Vladi
26.11.2009 22:19:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Harmi ettei Elixirejä taida olla 9.5-44 vahvuudessa. Käytän tuota gaugea Eb-vireessä.

Hassua että menee noin erillä lailla tottumukset kielissä, itselleni 10-52 normi-E:ssä on ehdoton ohuusraja, muuten ei tahdo soitosta tulla mitään :D

Kyllä se siitä.
Ziggy Bubba
26.11.2009 22:21:48

Aika outoa, että noinkin "normaalissa" vireessä ei säätövara riitä. Johtuisko sittenkin viallisesta kielestä vai mistä. Itellä on ainakin joka kapulan joka kielelle riittänyt varaa ainakin D-vireeseen..

The Crookmachine Project
P-man
26.11.2009 22:52:20

Harmi ettei Elixirejä taida olla 9.5-44 vahvuudessa. Käytän tuota gaugea Eb-vireessä.

Elixirit on tosiaan pikkasen jäykempiä ku tavalliset kielet.
kokeile 009-046 custom settiä. vois toimia Eb vireessä.

aalataur
26.11.2009 22:56:47 (muokattu 26.11.2009 23:03:45)

sikki-six: Aika outoa, että noinkin "normaalissa" vireessä ei säätövara riitä. Johtuisko sittenkin viallisesta kielestä vai mistä. Itellä on ainakin joka kapulan joka kielelle riittänyt varaa ainakin D-vireeseen..

Mietin että jos kaula on taipunut kuopalle liikaa, sehän kai lyhentäisi hieman kielen pituutta. Kaularauta on ainoa mitä en uskalla itse säätää noissa kalliimissa kitaroissa vaan jätän sen luthieerin hommaksi. Aiemmin rauta oli toistuvasti liian tiukalla, kielet ottivat kiinni nauhoihin kun jenkeistä tuodun kitaran puu eli. Nyt ehkä sitten toiseen suuntaan kaartunut. Toisessa Jacksonissani on D-vire 10-46 ja vara riittää ihan hyvin.

Vladille kielistä: Aika monet käyttää 9-42 E-vireessä. Mutta se on ihan makuasia. Itse olen kokenut että tiluttaminen on helpompaa ohuilla. 9-42 E, 9.5-44 Eb, 10-46 D. Siinä mun kielet/vireet. Mm. Ambitus käyttää aika saman paksuisia, tosin paksuimmat kielet sillä heavy bottomina, mulla normina. Olen mä soittanut joskus E/10-52 mutta sillon en todellakaan tilutellut.
Vladi
26.11.2009 23:07:40

aalataur:
Vladille kielistä: Aika monet käyttää 9-42 E-vireessä. Mutta se on ihan makuasia. Itse olen kokenut että tiluttaminen on helpompaa ohuilla. 9-42 E, 9.5-44 Eb, 10-46 D. Siinä mun kielet/vireet. Mm. Ambitus käyttää aika saman paksuisia, tosin paksuimmat kielet sillä heavy bottomina, mulla normina. Olen mä soittanut joskus E/10-52 mutta sillon en todellakaan tilutellut.

Juu, mähän ite tein yhessä 11-52 kokeilun normivireessä. Yhden setin jälkeen vaihdoin takasin, bendaaminen helpottui niin tajuttoman paljon. Kyllähän sitä tottuis varmaan ties minkälaiseen settiin, mutta ihan jo soundin puolesta tykkään vähän tuhdimmasta setistä. Tuntuu että paksummalla setillä kitara soi jotenkin täysvaltaisemmin mikä johtunee voimakkaammasta kielten resonoinnista?

Katoin sillon sen Ambituksen videon, en vaan mitenkään ymmärrä miten se voi vetää jollain 2mm "vammaplekulla" ja noin ohuella setillä. Itse katkoisin varmaan heti kielet tuolla setupilla. :D

Kyllä se siitä.
P-man
26.11.2009 23:40:51

Mietin että jos kaula on taipunut kuopalle liikaa, sehän kai lyhentäisi hieman kielen pituutta. Kaularauta on ainoa mitä en uskalla itse säätää noissa kalliimissa kitaroissa vaan jätän sen luthieerin hommaksi

Kaularaudan säätö on yksinkertainen toimenpide.
Yleensä alkutalvesta täytyy pikkasen kiristää ja keväällä/kesällä pikkasen löysätä.
Kiristys myötäpäivään ja löysäys vastapäivään, ja 1/4 kierrosta vaan kerrallaan.

Ambitus
27.11.2009 00:10:06

Vladi: Katoin sillon sen Ambituksen videon, en vaan mitenkään ymmärrä miten se voi vetää jollain 2mm "vammaplekulla" ja noin ohuella setillä. Itse katkoisin varmaan heti kielet tuolla setupilla. :D

Kyllä niil pystyy vetää:D btw mul ei oo katkennu kieltä kuin muutaman kerran vuosikausiin ja yleensä se katkeaminen on ollu ihan oman pelleilyn syytä.

Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Vladi
27.11.2009 00:18:29

Ambitus: Kyllä niil pystyy vetää:D btw mul ei oo katkennu kieltä kuin muutaman kerran vuosikausiin ja yleensä se katkeaminen on ollu ihan oman pelleilyn syytä.

Ehkä juttu on sitten vaan siinä, että mun oikean käden tekniikka on sen verran surkea että se vaatii voimankäyttöä toimiakseen. Tai en minä tiiä, tiedän vaan että omasta soitosta ei tulis yhtään mitään tolla setupilla :D

Kyllä se siitä.
Tuomoo
27.11.2009 21:28:14

aalataur: Meinaatko että ihan uusissa kielissä olisi vikaa? D'Addarion .0095-0.44 setti, ihan uusi.

Itse muuten käytin D'Addarion 9-42 ja 10-52 settejä jonkin aikaa, ja siirryin niistä pois sen takia, kun ne eivät olleet kestäviä. Yhtäkään kieltä en soittamalla ole saanut katkeamaan. Eräänkin kerran kun kieliä vaihdoin D'Addarioihin, niin sain vain kielen hentoisesti paikoilleen, en edes lähellekään virettä niin napsahti poikki. Toisen kerran D'Addarion kieli napsahti poikki telineessä kaksi päivää kielten vaihdon jälkeen. Tämän jälkeen kyllästyin ja vaihdoin merkkiä. Ja molemmilla kerroilla kun nämä kielet ovat ilman rasitusta katkenneet, on kyseessä ollut G-kieli.

Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa...
aalataur
28.11.2009 01:12:59

Vladi: Ehkä juttu on sitten vaan siinä, että mun oikean käden tekniikka on sen verran surkea että se vaatii voimankäyttöä toimiakseen. Tai en minä tiiä, tiedän vaan että omasta soitosta ei tulis yhtään mitään tolla setupilla :D

Kielten katkeilulla ja tekniikalla voipi olla joku yhteys. Ennen multa meni kieliä yhtenään poikki mutta nykyään ei niinkään. Nytkin oli koko satsi pakko vaihtaa vaikkei katkennut kun niin paljon scheissea kielissä. Tekniikka on varmaan tullut ketterämmäksi ja liike on pienentynyt. Riippuu soittotyylistä ja soittaako voimalla vai kevyesti.
blues guitar
28.11.2009 15:38:29 (muokattu 28.11.2009 15:42:54)

Tuomoo: Itse muuten käytin D'Addarion 9-42 ja 10-52 settejä jonkin aikaa, ja siirryin niistä pois sen takia, kun ne eivät olleet kestäviä. Yhtäkään kieltä en soittamalla ole saanut katkeamaan. Eräänkin kerran kun kieliä vaihdoin D'Addarioihin, niin sain vain kielen hentoisesti paikoilleen, en edes lähellekään virettä niin napsahti poikki. Toisen kerran D'Addarion kieli napsahti poikki telineessä kaksi päivää kielten vaihdon jälkeen. Tämän jälkeen kyllästyin ja vaihdoin merkkiä. Ja molemmilla kerroilla kun nämä kielet ovat ilman rasitusta katkenneet, on kyseessä ollut G-kieli.

Outo juttu? Itse olen käyttänyt DÁddarion kieliä jonkin aikaa (yli 30v) kaikissa kitaroissani, enkä ole koskaan törmännyt moiseen outoon kielten katkeiluun. Joskus olen kyllä kokeillut toisiakin merkkejä, mutta aina olen palannut takaisin DÁddarioihin niiden soundin takia.

...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Cujo
28.11.2009 15:58:54

aalataur: Meinaatko että ihan uusissa kielissä olisi vikaa?

Miullakin joskus jossain DR:n setissä oli kieli, jolle ei intonaation säätövara vaan millään riittänyt. Ja totta kai uusissakin kielissä voi olla vikaa: ei kai siellä tehtaalla joka ikistä kieltä mikroskoopilla katella, että onko just oikean paksuinen.

LaXu
28.11.2009 16:00:26

Thule: Mä annan ääneni huonolle kielelle. Ei mitenkään epätavallinen tapaus, itselläni on ollut useamman kerran juuri samanlainen oire ja ratkaisu on löytynyt uudesta vaijerista.

Tätä mäkin veikkaisin. D'addarion kanssa en ole törmännyt tähän ongelmaan, DR:n kielten käytön lopetin juuri tästä syystä - useamman kerran sattui setti, jossa joku kieli oli ihan mahdoton säätää kohdallaan. Esimerkiksi kerran oli A-kieli, jonka kanssa piti ottaa Wilkinsonin vibratallassa tallapala pois urastaan ja siirtää se tallalevyn päälle että sen sai riittävän paljon eteenpäin.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti