Muusikoiden.net
08.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Normaali stratotallan kielten korkeus
1
Bentley
26.11.2009 01:01:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moorientes!

Mulla ei hirveesti oo kokemusta ku floikkatallan säädöstä niin minkälainen on suht normi strato -tyyppisen tallan kielten korkeus? Jokaista kieltä kun voi nostaa ja laskea erikseen niin on vaikeuksia löytää joku perushyvä asetus.

For those who can't be without the music!
oiva tumpeloinen
26.11.2009 01:07:18

Kielten korkeus mistä kohtaa? Jos otelautaa meinaat, niin ihan sama korkeus kuin floikkatallallakin. Jos kitarassa on pienempi radius, niin Fendä-tyylisellä tallalla on helpompi säätää korkeutta pikkaisen sen mukaan.

Mutta perusoletuksena kielten korkeus on tallatyypistä riippumatta ihan sama, kun vertaat sitä otelautaan. Jos meinaat verrata sitä tallan kohdalta bodyyn, niin unohda koko homma. Sieltä sitä ei pysty määrittelemään.

jra
26.11.2009 01:33:27 (muokattu 26.11.2009 01:37:51)

Bentley: Moorientes!

perushyvä asetus.

Itse aloitan yleensä siitä että säädän actionin (kielten korkeuden) niin että 12. nauhalta ylä-E on noin 1,5 mm ja ala-E 2.0mm muut siinä välissä sitten sopivasti radiuksen mukaan. Siitä sitten sen enempää mittaamatta hienosäätöä jotta soittotuntumasta tulee sopiva. Yleensä päätyy siihen että ala-E on hieman alle 2,0mm ja ylä E-hieman päälle 1,5mm 12. nauhalla (kielen alapinnan ja nauhan yläpinnan välinen etäisyys).

Itse säädän siinä järjestyksessä että:
1. Uudet kielet paikoilleen
2. Satulan tarkistaminen, jos on itselle uusi kitara tai eri paksuinen kielisetti
3. Kaulan relief sopivaksi
4. Intonaatio suurinpiirtein kohdalleen
5. Action (kielten korkeus) sopivaksi
6. Reliefin ja intonaation tarkistus
ja tietty joka välissä viritys, jotta säädöt tulee tehtyä normaalivireessä. Ja tietysti strato-tallassa pitää huomioida myös se jos talla on säädetty kelluvaksi, kanteen kiinni tai blokattu kokonaan. Kelluvaksi säädetyllä vaikuttaa jousten säätö ja määrä siihen kuinka paljon talla nousee kannesta ja sitä myötä myös jonkin verran kielten korkeuteen.

Kuten Oiva sanoi otelaudan radius saattaa vaikuttaa, varsinkin bendatessa, mikä on ko. kitarassa mukavin action. Itsellä on vain 9,5'' ja 12'' radiuksella olevia kitaroita, joten ei ole kokemusta miten 7,25'' radiuksella esim. nuo korkeudet joihin olen tottunut toimivat.

- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
YAMAHA
26.11.2009 14:35:22

Minä laitan 2mm poranterän 12 nauhojen päälle ja säädän sillä kaikki kielet
samaan korkeuteen ..toimii..alakielet eli paksummat voi olla vähän korkeammallakin.
täytyy myös muistaa että kaularaudan säätökin
muuttaa korkeutta eli säädä kaula suoraksi ekaksi

mika
LaXu
26.11.2009 14:40:33

Jep, tuo ylä- ja ala-E:n asettaminen sopivaksi on hyvä lähtökohta. Loput kielet sitten seuraamaan otelaudan kaarevuutta. Itse en jaksa mitata mitään vaan testaan enemmänkin niin, että kieliä on miellyttävä venyttää, kielet eivät särise nauhoihin ja kuitenkin nopeammatkin tilutukset sujuvat ongelmitta. Mun kaikissa kitaroissa on vähän erilaiset asetukset ihan sen mukaan mikä tuntuu ja kuulostaa parhaalta.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti