Muusikoiden.net
05.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson Les Paul Traditional ja Traditional Pro
1 2 3 4 5
hullujussi3
25.11.2009 21:35:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,

Olen miettinyt näiden kahden kitaran eroja ostomielessä. Eroja:

Traditional Pro:
-mattapintainen tai "satiini" takaosa.
-lukkiutuvat virittimet
-bridge mikki burstbucker ?3 ja kaulamikki taisi olla sama kun normaalissa Trad:ssa, mutta mikeissä ei ole päällä suojusta ja niissä on mikkien puolitustoiminto
- 60's ohuempi kaula

Traditional:
-normaali maalipinta takana (tahmeituu? mulla oli LP studio ja siinä kaula likaantui helposti)
-perinteiset muoviset virittimet
-57 classic humbucker (neck) and 1x classic '57 plus (bridge) mikit
-50's paksu ja pyöreä kaula

Muuten näissä ei taida olla mitään eroa. Olen käynyt testaamassa tuollaista Traditionalia, mutta Pro-mallia ei taida edes löytyä Suomesta. Hyvältä tuntui se normaali Traditionali, ja kun en pääse Pro:ta kokeilemaan, olisi mukava tietää milläinen tuo mattapintainen ja ohut kaula on.

Tuosta mikkien puolittamisesta en niin välitä, mutta tuo Burstbucker mikki varmaan on vähän kirkkaamman kuuloinen? Pro on halvempi, ainakin mustan värinen.

Omistaako joku tuollaista Pro:ta tai onko päässy testailemaan? Mielipiteitä? Kumman sinä ostaisit?

pekurides
25.11.2009 22:11:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Pro vaikuttaisi olevan kuin päivitetty versio lespasta.

ihan pelkästään soittamisen näkökulmasta ottaisin speksien mukaan ehdottomasti sen Pron.

lukittavat virittimet todella kätevät , helpompi/nopeampi vaihtaa kielet ja pysyy paremmin vireessä kun ei tarvi kiertää montaa kertaa ympäri venyvää kieltä.

matta/satiinikaula myös huomattavasti parempi jos kärsii tahmakäsistä.

kaulan profiili taas ihan makuasia, ehkäpä tilutteluun ohuempi kivempa?

Toisten mielestä taas paksumpi kaula soi paremmin.

mikit kummassakin hyviä ,mutta vaihtoon ne menisivät kuitenkin niin yhdentekevää:)

Pro tätä päivää mutta toisalta toiset arvostavat enemmän vanhanajan meininkiä... poro heviin ja hirvi bluussiin.

They see me rollin, they hatin.
Kalm
25.11.2009 22:37:06

hullujussi3:
Mielipiteitä? Kumman sinä ostaisit?

Pro! Lukkovirittimet, mattalakkaus ja puolitukset ovat jo sen verran iso PLUS, että ei ole edes kilpailua.

Jos joku havaitsee tuollaisen jossain päin pk-seutua, niin älähtäköön mielellään heti! ...sen verran on tuo pro jo gäsittänyt, että pakko päästä käpistelemään.

jra
25.11.2009 22:42:07

Mulla kallistuisi kaulan takia normaaliin Tradiin, vaikka muuten kyllä tuo Pro vaikuttaa houkuttelevalta kokonaisuudelta. Sain joskun sen käsityksen että Trad. Pro olisi tehty music123.com:n(?) ja MusiciansFriend.com -ketjujen yksinmyyntimalliksi, mutta näköjään on rantautunut Eurooppaankin.

- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
hullujussi3
25.11.2009 23:08:34

Eiköhän se proo lähe tilaukseen :) ostasin mielummin kyl Suomesta semmosen mitä on saanu pidellä kädessä, mut kaipa se laatu on hyvä niissä kaikissa

Jucciz
25.11.2009 23:19:37

Kaulaprofiilin takia itselle ehdottomasti noista kahdesta tuo perusmalli, joskaan 50's rounded -kaulakaan ei mun mielestä ole erityisen paksu. Tykkään Historic-sarjan tuhdimmista kauloista enemmän.

hullujussi3
25.11.2009 23:26:36 (muokattu 25.11.2009 23:27:00)

Mä tykkään noista ohuista enemmän. Ne on nopeempia ja sopii mun tyyliin parhaiten

Täytyy vaan sanoo että noiden gibsonien kaulat on helkkarin leveitä! varmaan se kermanvärinen koriste vielä lisää sitä leveyttä. Vaatii totutteluu.

Jucciz
25.11.2009 23:58:28

hullujussi3: Mä tykkään noista ohuista enemmän. Ne on nopeempia ja sopii mun tyyliin parhaiten

Mä väittäisin, että nopeus on enemmänkin soittajan kuin kaulan ominaisuus. ;)

Täytyy vaan sanoo että noiden gibsonien kaulat on helkkarin leveitä! varmaan se kermanvärinen koriste vielä lisää sitä leveyttä. Vaatii totutteluu.

Täh? Ihan normaalin levyisiähän ne on - tai tietty... mikä sulla on vertailukohta? Reunalista ei kyllä tuntuvasti lisää mun mielestä kaulan leveyttä.

Les Fender
26.11.2009 00:12:40

Onhan se millin leveämpi kuin Fenderin 42mm, kyl siinä voi immeinen seota.

"Living is easy with eyes closed!"
McNulty
26.11.2009 00:16:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mä väittäisin, että nopeus on enemmänkin soittajan kuin kaulan ominaisuus. ;)

Älä ny... kato mitä ohuempi kaulaprofiili, sen nopeampi sillä on soittaa. Esim. 18mm Ibanezin tilukaulalla lähtee ihan instant-Ynkät ja Vait vaikka ei olisi soittanut päivääkään kitaraa. Kyllä kaulaprofiililla on TODELLA suuri merkitys soittonopeuteen :)

PS. Mulla tulee vasemman käden peukalo ja orastava jännetupin tulehdus liian ohuesta kaulasta. Alkuun se ohuempi voi tuntua kivalta, mutta useamman tunnin jälkeen se on raskas soittaa... peukalo ja koko käsi on luonnottomassa asennossa. Sellainen Fenkun perus C-profiili on ihan ok, mutta miekin tykkään jäsen Juccizen tavoin paksummista "pesismailoista".

I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted.
jra
26.11.2009 00:23:17 (muokattu 26.11.2009 00:24:14)

Jucciz:
Täh? Ihan normaalin levyisiähän ne on - tai tietty... mikä sulla on vertailukohta? Reunalista ei kyllä tuntuvasti lisää mun mielestä kaulan leveyttä.

Pitipä mitata muutama omista:
12. nauhalta Firebird (reunalista) 54mm, LP DC (ei reunalistaa) 53mm ja CV Tele & '85 Iba RS135 51mm.

Olisin veikannut että Firebirdin kaula on selvästi leveämpi kuin LP DC:n ja samoin että CV Telen olisi leveämpi kuin '85 Iban. 12. nauhalta tuo Firebirdin ja Iban 3mm ero on kuitenkin jo melkoinen, mutta LP DC tuntuu jostain syystä olevan kapeampi kuin mitä mitta kertoo... ihme juttu.

- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Icy-Sun
26.11.2009 00:35:02

bonecrusher:mutta miekin tykkään jäsen Juccizen tavoin paksummista "pesismailoista".

Kuin myös. Täysin soittajan mieltymyksestä ja itse ainakin koen soittavani nopeammin 50's kaulalla kuin esim. 60's slim taperilla. Mutta se noissa eroissa mietityttää, että miksi pro on kaikkine herkkuineen silti normaalia traditionaalia halvempi? T-kaupassakin näin. Ja sitä mietin kanssa, että onko prossa kevennysporauksia? Perus traditionalissa ei käsittääkseni ole. Ainakin rutkasti 2008 stankkua painavampi. Traditional ainakin oli minusta miellyttävä soitin ja 57 classicit varsin hyvät mikit.
Minushuman
26.11.2009 00:38:21

Icy-Sun: Kuin myös. Täysin soittajan mieltymyksestä ja itse ainakin koen soittavani nopeammin 50's kaulalla kuin esim. 60's slim taperilla. Mutta se noissa eroissa mietityttää, että miksi pro on kaikkine herkkuineen silti normaalia traditionaalia halvempi? T-kaupassakin näin. Ja sitä mietin kanssa, että onko prossa kevennysporauksia? Perus traditionalissa ei käsittääkseni ole. Ainakin rutkasti 2008 stankkua painavampi. Traditional ainakin oli minusta miellyttävä soitin ja 57 classicit varsin hyvät mikit.

Paljonko on rutkasti painavampi? Mun 2008 Standard painaa 4,1 kg.

"A man's got to know his limitations." - Harry Callahan
Progorava
26.11.2009 00:44:44

Icy-Sun: Ja sitä mietin kanssa, että onko prossa kevennysporauksia? Perus traditionalissa ei käsittääkseni ole. Ainakin rutkasti 2008 stankkua painavampi. Traditional ainakin oli minusta miellyttävä soitin ja 57 classicit varsin hyvät mikit.

traditional taitaa olla tällä hetkellä ainoa kevennysporattu LP malli. muut ovat junioria lukuunottamatta "puoliakustisia" chambered malleja. täytyy kävästä vielä tarkistamassa gibsonin sivuilta. CS-vehkeet tietenkin oma lukunsa...

Blues puhdistakoon sielusi, Hevillä niskaa heiluttele, Jatsista tulkoon tatsi, Kovasta elämästä kuuluvat soinnut
Icy-Sun
26.11.2009 01:07:29 (muokattu 26.11.2009 01:09:21)

mynok: traditional taitaa olla tällä hetkellä ainoa kevennysporattu LP malli. muut ovat junioria lukuunottamatta "puoliakustisia" chambered malleja.

Tämä oli varmasti korrektimmasti sanottu. Eli siis traditionalissakin poraukset, mutta muissa onkin oikein kunnolla rouhittu.

Paljonko on rutkasti painavampi? Mun 2008 Standard painaa 4,1 kg.

Eipä sattunut kauppaan puntaria juuri sillä sekunnilla.
fox
26.11.2009 01:37:32

mynok: traditional taitaa olla tällä hetkellä ainoa kevennysporattu LP malli. muut ovat junioria lukuunottamatta "puoliakustisia" chambered malleja. täytyy kävästä vielä tarkistamassa gibsonin sivuilta. CS-vehkeet tietenkin oma lukunsa...

Ja siltikin, kaikista kevennyskonsteista huolimatta tulee tuollasia kommentteja:

olishan se hienoa että kitaran lavassa lukisi se maaginen g-sana mutta kun sitä studiota testasin niin ekaksi:helvetin painava!(eihän se välttämättä ole huono asia mutta tulipahan sekin huomattua)

Se on painavampaa se afriikanmahonki, tai sitten noissa "näköispainoksissa" on joko "isommat lävet" TAI jotain pumpulipuuta runko.. ;)
Kun tuppaa nuo swiss cheese-runkosetkin jo olemaan tämänpäivän soittajille "helvetin painavia"...

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
qal
26.11.2009 09:06:42

hullujussi3: Eiköhän se proo lähe tilaukseen :) ostasin mielummin kyl Suomesta semmosen mitä on saanu pidellä kädessä, mut kaipa se laatu on hyvä niissä kaikissa

Itseänikin alkoi kiinnostamaan tämä. Vanha lessu lähti kiertoon ja uutta pitäisi saada. Tilaaminen hiukan epäilyttää täälläkin, mutta voihan sen aina palauttaa (riesa sinänsä sekin).

Saiskos kysäistä että mikähän pulju olisi noinniinkuin kiikarissa tilauksen kannalta? Thomann?

Nostalgy is not what it used to be
Corto
26.11.2009 10:46:12

fox:
Kun tuppaa nuo swiss cheese-runkosetkin jo olemaan tämänpäivän soittajille "helvetin painavia"...

Les Paulin ei mielestäni kuulu ollakaan mikään riisikeppihevarien hipeltelypeli, vaan sanan varsinaisessa merkityksessä raskas Miesten (työ)kalu. Lällärit lakoon ja punttiksen kautta kitaraostoksille!

Ei ollu minusta stratomieheksi.
Grugi
26.11.2009 11:20:58

Corto: Les Paulin ei mielestäni kuulu ollakaan mikään riisikeppihevarien hipeltelypeli, vaan sanan varsinaisessa merkityksessä raskas Miesten (työ)kalu. Lällärit lakoon ja punttiksen kautta kitaraostoksille!

Täysin samaa mieltä jos on riisitautinen ruikku niin puurot lärviin ja salille hakemaan sitä ruutia roppaan.

SDMF
McNulty
26.11.2009 12:03:17

Aika paljonhan tuo chambered/kevennysporattu runko aiheuttaa närää ja jakaa jengiä kahtia. Milloin painon, milloin psykoakustiikan ja milloin soundin osalta. Miusta ne kevennykset voi tehdä soittimesta jopa paremmin soivan ja resonoivan kuin umpinainen mahonkilankku. Kannattaa siis testata, kuulostella ja maistella ennenkö mitään kauhean syväluotaavia ränttäyksiä heittää ilmoille.

Alunperin tuo kevennysporailu taisi olla Gibson Custom Shopin idea ja veikkaanpa että siellä on muutama tovi vietetty sorvin ääressä ja testailtu erilaisia vaihtoehtoja. Ei näitä juttuja siis huvikseen/kiusallaan tai perseilemällä ole toteutettu.

I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti