Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokemuksia kitaran kompuroinnista
1 2
TTV
25.11.2009 21:15:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittajan loistavaan otsikkoon täytyy tarttua ja sanoa että kokemusta kitaristin kompuroinnista löytyy enemmän kuin kitaran kompuroinnista :-)
 
Kompressoria olen hieman multiefektissä koittanut, mutta totesin särön ja boosterin ajavan saman asian helpommin. Ehkä en vain osannut tai olin laiska.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
jra
25.11.2009 21:49:06 (muokattu 25.11.2009 21:53:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Joku onkin sanonut, että kompura on silloin säädetty sopivaksi, kun sen huomaa vasta silloin, kun sen ottaa pois päältä.
 
Oon käsittänyt että tämä "sääntö" koskisi enemmänkin kompuran käyttöä äänitteen masteroinnissa. Kitarapuolellahan melkein kaikki myöhemmin perusjutuiksi muuttuneet oivallukset ovat tulleet siitä että jotain vehjettä on alettu käyttää väärin. Koposen kanssa samaa mieltä siitä että mitään oikeaahan, saati sopivaa ei onneksi taiteessa olekaan.
 
Itsellä on tullut käytettyä kompuraa, niin Toneportin edessä suoraan koneelle soitettaessa, normaalisti vahvistimen edessä kuin loopissakin. Loopissa ei niinkään kompurana, vaan pudottamaan tasoja, jotta kotona saa huoletta avata etusta. Usein tulee käytettyä niin että kompura ei lyttää soundia juurikaan, vaan on eräänlainen over/underdrive, pienellä kompressoinnilla.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Marzi
25.11.2009 22:07:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Itse käytän kompuraa "rautalankasoundissa" clean-osastolla taikka sitten lisään sillä sustainia soolosoundiin, joka sekin voi toki olla joko clean, tuntuva särö tai jotain siltä väliltä.
 
Toimii muuten rockabillydänkädänkässä kans kun tauti jos tarttee vähän agressiivisempaa tötterötukkaflätkesoundia kun Kolmas Kivi Auringosta-tunnarissa. :D Slapbackdelaylla höystettynä tietty.
 
Tarpeeksi on liian vähän.
Krice
25.11.2009 22:32:05 (muokattu 25.11.2009 22:32:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shakata: Syökös tuo Dynacomp korviinkuultavasti saundia, kun ei taida olla true-bybass? itsekin moista harkinnut.
 
Kuulemma syö ja värittää soundiakin Harmony Centralin juttujen perusteella, mutta itse en tietenkään ole huomannut yhtään mitään, kuten tavallista.
 
HeavyMachinery
26.11.2009 00:35:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kuulemma syö ja värittää soundiakin Harmony Centralin juttujen perusteella, mutta itse en tietenkään ole huomannut yhtään mitään, kuten tavallista.
 
Värittämistä vai HC:n juttuja ?
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Kivijalka
26.11.2009 00:38:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Värittämistä vai HC:n juttuja ?
 
Meikäläisen juttuja ainakin. Niiden vanhojen Dynacomppien maineella nuo nykyiset versiot ratsastavat. Kaamea suhinapesä ja saundinpilaaja mielestäni koko vehjes... Halpa Marshallin ED-1 kompressori hakkasi sen mielestäni 100-0.
 
A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish.
aristoteles666
26.11.2009 06:30:54 (muokattu 26.11.2009 06:31:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaran ja vahvistimen väliin, enemmän efektinä, boss toimii ihan hyvin, etu ja pääteasteen väliin laitan mielummin jonkun dbx studiokompuran.
 
mungiisi
07.03.2011 10:30:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän vanhan nostelua...
 
Jucciz: Itse käytän kompuraa "rautalankasoundissa" clean-osastolla taikka sitten lisään sillä sustainia soolosoundiin, joka sekin voi toki olla joko clean, tuntuva särö tai jotain siltä väliltä.
 
Innostuin tuossa taannoin hieman kuuntelemaan Agentsia. Pulliaisen soundi on hieno, eihän siitä mihinkään pääse. Eritoten ihastuin puhtaaseen soolosoundiin, joka on hyvinkin pehmeä ja "paksu". Tukevoittaako kompura soundia tällä tavalla? Esimerkki biisinä vaikka Agentsien Yksi ainoa ikkuna, löytynee varmaan youtubesta (työkoneelta en voi linkittää).
 
hevuorenmaa
07.03.2011 11:36:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shakata: Syökös tuo Dynacomp korviinkuultavasti saundia, kun ei taida olla true-bybass? itsekin moista harkinnut.
 
Dynacomp syö hyvin selvästi soundia jos se on säädetty pienelle ja on pois päältä. Täysillä ei syö ainakaan minun korviin kuultavasti.
 
Tami
07.03.2011 16:37:29 (muokattu 07.03.2011 16:37:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mungiisi:
IEritoten ihastuin puhtaaseen soolosoundiin, joka on hyvinkin pehmeä ja "paksu". Tukevoittaako kompura soundia tällä tavalla? Esimerkki biisinä vaikka Agentsien Yksi ainoa ikkuna, löytynee varmaan youtubesta (työkoneelta en voi linkittää).

 
Strato ja paksut kielet, Orbit-nauhakaiku, jonka perässä dod-kompura ( vain releasemalli käy) ja sitten vanha tuhnutin Voxi lienevät ne lääkkeet siihen agentsisoundiin...
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Vladi
07.03.2011 16:41:28 (muokattu 07.03.2011 16:42:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyy paljonkin kokemuksia kompuroinnista. Tänäänkin viedessäni vahvistinta postiin kompuroin sen verran, että olin lentää selälleni. Pienempänä tuli kompuroitua niinkin hyvin, että vetäisin liukkaalla lattialla vahingossa spagaatin.
 
E: Ai tää olikin kitaran kompurointia koskeva ketju.
mungiisi
07.03.2011 16:46:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Strato ja paksut kielet, Orbit-nauhakaiku, jonka perässä dod-kompura ( vain releasemalli käy) ja sitten vanha tuhnutin Voxi lienevät ne lääkkeet siihen agentsisoundiin...
 
Heh... En nyt ollut hakemassa Pulliaisen koko kalustoa. Lähinnä kiinnosti tuon kompuran vaikutus tuohon soundiin...
 
Tami
07.03.2011 16:58:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mungiisi: Heh... En nyt ollut hakemassa Pulliaisen koko kalustoa. Lähinnä kiinnosti tuon kompuran vaikutus tuohon soundiin...
 
Jou, mun kokemuksen mukaan suurin vaikutus tuohon soundiin on sillä Orbitilla ja sitten seuraavaksi eniten saapi rautsikan "tuntua" niillä paksuilla kielillä.
Kompura tuolla kaiun perässä saapi aikaan sen, että se kaiun säksätys säilyy, eli "kaiun hännät" nousevat/ pysyvät kuuluvissa pirempään...
 
Mutta toisaalta tuo agentismi on niin hirveä taiteenlaji, että rautalanka.org foorumia selaamalla saa vasta pintaraapaisun aikaiseksi...
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Jucciz
07.03.2011 20:36:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Strato ja paksut kielet, Orbit-nauhakaiku, jonka perässä dod-kompura ( vain releasemalli käy) ja sitten vanha tuhnutin Voxi lienevät ne lääkkeet siihen agentsisoundiin...
 
Mikä muuten on releasemalli? Semmoinen, joka on julkaistu?
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Tami
07.03.2011 23:33:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mikä muuten on releasemalli? Semmoinen, joka on julkaistu?
 
Eikäkö niitä kolmipotikkaisia punasia dodeja on kahta mallia. Toisessa on release- ja toisessa attack-säätö. Ja absoluuttinen totuus on se, että release kuulostaa paremmalle.... koska EP:llä on semmonen....?
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Jucciz
07.03.2011 23:41:33 (muokattu 07.03.2011 23:42:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Eikäkö niitä kolmipotikkaisia punasia dodeja on kahta mallia. Toisessa on release- ja toisessa attack-säätö. Ja absoluuttinen totuus on se, että release kuulostaa paremmalle.... koska EP:llä on semmonen....?
 
Ai niin joo, tää oli tää. No tokihan asia näin sitten on.
 
Jonkin verran aikaa iskelmäkentilläkin viettäneenä tulin siihen tulokseen, ettei mikään oo niin tylsää kuin se, että kaikkien bändien kaikilla kitaristeilla clean-soundi pyrkii olemaan enemmän tai vähemmän yks yhteen "pulliais-clean" ihan kun muunlaisia cleaneja ei olisi olemassakaan...
 

 

 
...paitsi tietty mulla. En omista nauhakaikua ja kompurakaan ei ole DOD. :D
 
Ai niin, mutta enhän mää ookaan rautalanka- saati iskelmäkitaristi. Tai ei musta ainakaan koskaan tullu semmosta. Yhh.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «