Muusikoiden.net
10.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millä tavoin vaihdatte soundia/äänenvoimakkuutta livenä
1 2 3
Tsugu Way
23.11.2009 13:50:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä vähän gallupinomaista tiedustelua otsikonmukaisesta asiasta. Mikseipä sama asia koske myös treenikämppäolosuhteita, eikä pelkästään liveolosuhteita. Eli tarkoitan siis sitä, että miten esimerkiksi boostaatte/särötätte soolot suhteessa komppisäröön? Entä jos samassa setissä tarvitsette sekä clean- että särökomppia. No tämähän tietysti onnistuu helposti kanavanvaihtajalla, mikäli vahvistimessa on kaksi tai useampi kanava. Itselläni ei ole. Kokeilemallahan tämä selviää ja näin aion tostaina treeneissä tehdäkin. Siis ottaa riviin parit säröpurkit ja eq-pedaalin ja kokeilla. Mutta nyt haluaisin vinkkejä siltä varalta, että onko kenties jotain nerokasta tapaa mitä en ole huomannut. Ilmeisesti yksi toimiva vanhan liiton(?) tapa on, että sopiva särö vahvistimesta alle ja pelataan vaan kitaran volume- (ja tone-) potikalla sekä mikkivalitsimella? Tekeekö näin kukaan? Tulipa sekava kysymys, mutta nyt vinkkejä miten olette toimineet, kun tarvitsee samalla keikalla hyvän clean- ja särökomppisoundin sekä boostatut särösoolosoundin. Millä vermeillä ja millä asetuksilla?

Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
Antti1
23.11.2009 13:52:58 (muokattu 23.11.2009 13:55:00)

No sä sanoit suurimman osan yleisesti käytetyistä toimintamalleista yksikanavaisten vahvareiden kanssa. Jos sulla on ne purkit testattavana, niin kokeilemalla se oikea tapa löytyy. Soundi on henkilökohtainen asia ja erittäin monta muuttujaa sisältävässä signaaliketjussa on muiden melko turha koittaa netin kautta mitään inistä. Se mikä soundaa hyvältä, ja toimii sulle, on oikein. Olkoot miten "väärin" tahansa jonkun mielestä.

E: Eli käytä volaa, tonea, mikkikytkintä (sitä varten ne siinä kitarassa on), säröpolkimia, eq:ta, lisää säröpolkimia, volapedaaleita, kompressoreita ja ihan mitä vaan. Pääasia, että toimii. Jos sä tarviit cleanin, niin sitten sun tarvii säätää homma toimimaan silleen. Säröt otetaan sitten jostain muualta, tai sit vaihdetaan vahvaria.

Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Borlag
23.11.2009 13:57:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu mitä ollaan soittamassa. Bluespuolella hoidan homman kotiin yhdellä polkimella joka on säädetty boostaamaan sooloja joko säröllä tai ilman. Se, että otanko säröä mukaan vai ei tulee suoraan kitaran omasta volumepotikasta. Rokkipuolella hoidan saman homman kahdella polkimella, toinen komppisärönä, toinen soolobuustina, joskus hoidan myös tässä pientä hienosäätöä kitaran omilla potkoilla. Metallia kun soitin aikoinaan, käytin välillä kahta säröä päällekäin, joskus kolmas vielä sooloja varten... Viimeisessä tapauksessa useammalla säröllä tarkoitan sekä toista kanavaa vahvarissa että useita polkimia, mitäs sitä turhaan rajoittamaan omia tekemisiä ja soundeja siihen yhteen.

Toisin sanoen, yhdellä kanavalla pärjää vallan mainiosti, jos haluaa lisää niin pärjää silläkin. Samoin ilman polkimiakin pärjää jos ei potikoiden pyörittely haittaa menoa. Itselläni tämä tapa toimii hyvin, joten en ole harkinnut edes vaihtamista.

HTMono
23.11.2009 14:01:25

Riverman: Ilmeisesti yksi toimiva vanhan liiton(?) tapa on, että sopiva särö vahvistimesta alle ja pelataan vaan kitaran volume- (ja tone-) potikalla sekä mikkivalitsimella? Tekeekö näin kukaan?...

...Millä vermeillä ja millä asetuksilla?

Ainakin minä teen, vaikka ei tule vanhan liiton musaa edes pahemmin soitettua. Orangesta nätti pikkusärö, silleen että lyömällä saa särölle mutta hiljaa soittaessa ja varsinkin volapotikalla sitten tasottuu hyvinkin kliiniksi. Lisäksi on vielä OD siinä edessä jonka polkaisen tarvittaessa volaboostiksi päälle jos pitää saada laulavampaa säröä.

Oishan siinä se toinenkin kanava olemassa mutta enpä ole käyttänyt, noin toimii hyvin ja variaatioita löytyy.

If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
sepisti
23.11.2009 14:10:02

Riverman: Tässä vähän gallupinomaista tiedustelua otsikonmukaisesta asiasta. Mikseipä sama asia koske myös treenikämppäolosuhteita, eikä pelkästään liveolosuhteita. Eli tarkoitan siis sitä, että miten esimerkiksi boostaatte/särötätte soolot suhteessa komppisäröön? Entä jos samassa setissä tarvitsette sekä clean- että särökomppia. No tämähän tietysti onnistuu helposti kanavanvaihtajalla, mikäli vahvistimessa on kaksi tai useampi kanava. Itselläni ei ole. Kokeilemallahan tämä selviää ja näin aion tostaina treeneissä tehdäkin. Siis ottaa riviin parit säröpurkit ja eq-pedaalin ja kokeilla. Mutta nyt haluaisin vinkkejä siltä varalta, että onko kenties jotain nerokasta tapaa mitä en ole huomannut. Ilmeisesti yksi toimiva vanhan liiton(?) tapa on, että sopiva särö vahvistimesta alle ja pelataan vaan kitaran volume- (ja tone-) potikalla sekä mikkivalitsimella? Tekeekö näin kukaan? Tulipa sekava kysymys, mutta nyt vinkkejä miten olette toimineet, kun tarvitsee samalla keikalla hyvän clean- ja särökomppisoundin sekä boostatut särösoolosoundin. Millä vermeillä ja millä asetuksilla?

Gallupit ei ole keskustelua:)

Jos sulla on yksikanavainen vahvistin, jossa on edes jonkinlaisia dynaamisia ominaisuuksia, teet juuri siten, kuin itse selitit. Vahvistimesta sopiva särö ja puhtaat kitaran volumea pienentämällä. Boostattuun soundiin sitten joku säröpoljin päälle. Edelleen kitaran volalla voi hakea sitä optimisoundia.

Jos sun vahvistimessa on efektilooppi, voit heittää EQ:n sinne. Korostat hieman keskialuetta ja nostat ehkä volaa hiukan ja saat komppisäröstä soolosärön.

Kysyit, että käyttääkö kukaan tota kitaran volumea soundien vaihtelemiseen. Vastaus on, että todella monet soittajat. Älä sinäkään ala keksiä pyörää uudelleen.

Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Icy-Sun
23.11.2009 15:17:24 (muokattu 23.11.2009 15:19:09)

Riverman:Ilmeisesti yksi toimiva vanhan liiton(?) tapa on, että sopiva särö vahvistimesta alle ja pelataan vaan kitaran volume- (ja tone-) potikalla sekä mikkivalitsimella? Tekeekö näin kukaan?

Hep. Olen erittäin konservatiivisesti pedaalivastainen tyyppi, enkä käytä livetilanteessa edes viritinpedaalia. Kauhistelkaa vaan, mutta yleensä tulee bändin kanssa se tunti tai puolitoistatuntinen soitettua keikalla ja kitara ei ole pettänyt senkään vertaa, että olisin kaivannut viritintä. Sen mitä joutuu virittämään, menee biisien välissä ilman purkkiakin. Mutta asiaan... Kitaran tökkään suoraan vahvistimen perseeseen ja kyseinen vehje on sen verran dynamiikan unelma, että menen pelkällä volumepotikalla ja mikkivalitsimella.
aristoteles666
23.11.2009 15:20:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eri kanavat, mutta volumevaihtelut tulee mikkivalinnoista, soittotavasta ja volume-potikasta.

varakeef
23.11.2009 15:41:12

Pääasia on, että rigiin on piilotettu monia mahdollisuuksia äänenvoimakkuuden lisäämiseen... Ja mieluiten joka jannulla.

Minulla löytyy särön lisäksi volumepedaali, boosteri ja volumepotikat niin kitarassa kuin vahvistimissa. Lisäksi keinokuormassa (joka on vain äänimiehen rauhoittamiseksi) on kätevä bypass-toiminto joka boostaa niin paljon kuin on kuormalla mennyt vaimentamaan.

Kaikulaitteessa on vielä sisäänmenon tasonsäätö (murouttaa ja buustaa ennen kaikulaitetta) ja ulostulon kolmiportainen säätö, joka murouttaa ja buustaa kaiun jälkeen.

Paras keino on silti soittaa vähemmän, kun ei ole solistinen osuus itsellä menossa.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Tsugu Way
23.11.2009 15:54:15

sepisti: Gallupit ei ole keskustelua:)

Kyseessä olikin "gallupinomainen tiedustelu", ei gallup. Et lukenut riittävän tarkasti :-)

Jos sulla on yksikanavainen vahvistin, jossa on edes jonkinlaisia dynaamisia ominaisuuksia, teet juuri siten, kuin itse selitit. Vahvistimesta sopiva särö ja puhtaat kitaran volumea pienentämällä. Boostattuun soundiin sitten joku säröpoljin päälle. Edelleen kitaran volalla voi hakea sitä optimisoundia.

Näin olen yrittänyt väliin toimiakin. Joskus vaan tuntuu, että kitaran volumea pienentämällä soundista tulee vähän tuhnuinen. Voihan se olla, että syvälle tungetuilla korvatulpilla on vaikutusta tähän :-)
On vaan noita keikkoja niin harvakseltaan, että ei ole oikein rutiinia (vielä) näissä (keikka)soundi asioissa. Aikaisemmin nelikanavaisesta Englin laudasta sai suoraan vaihdettua kanavaa ja boostikin löytyi, mutta nyt kun on vermeet aika vasta vaihdettu, niin soundi"tekniikka" on vielä hakusassa.

Kysyit, että käyttääkö kukaan tota kitaran volumea soundien vaihtelemiseen. Vastaus on, että todella monet soittajat. Älä sinäkään ala keksiä pyörää uudelleen.

Juh, en toki..

Simo78
23.11.2009 16:00:45

Kolme kanavaa vahvarissa, maxon od808:lla boostailen. En käytä volyymepedaaleita tai vola/tonepotikkaa, koska noilla kolmella kanavalla saa ihan tarpeeksi aikaan. Pääasiassa en kyllä käytä edes mikkivalitsinta, vaikka aika erilaista soundia sillein sais aikaan-> ei vaan tunnu olevan tarvetta tollaiselle, niin miksipä turhaan sitä tekisin...

Marzi
23.11.2009 16:13:02

Icy-Sun: Hep. Olen erittäin konservatiivisesti pedaalivastainen tyyppi

Osta räkkiviritin, niin ei tarvi karsia periaatteista.

Sen mitä joutuu virittämään, menee biisien välissä ilman purkkiakin.

Du-duum-di-dii--ii-uu-ii-di-dii -tyyppinen viritysfreejazz on amatöörimäisimmän kuuloista soitantaa mitä on. Ei tuu komppausta täältä siis. :)

Tarpeeksi on liian vähän.
HeavyMachinery
23.11.2009 16:17:54

Marzi: Osta räkkiviritin, niin ei tarvi karsia periaatteista.

Du-duum-di-dii--ii-uu-ii-di-dii -tyyppinen viritysfreejazz on amatöörimäisimmän kuuloista soitantaa mitä on. Ei tuu komppausta täältä siis. :)

Marzi vei jalat mun suusta... Siinnä vaiheessa kun bändi virittää lavalla äänen kanssa meikä kääntää varpaankärjet kohti baaritiskiä.

Mulla on ollut joko Volaspedu loopissa tai VCA pohjainen midi ohjain.

Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
B-tone-flat
23.11.2009 16:20:58

Mun setuppi on 2-kanavainen fenkun kombo josta käytän vain clean kanavaa. edessä on 2 "tubescreameria" josta toinen lisää säröä ja toinen boostaa. Spedut säädetty siten että kitara soi yhtä lujaa säröspedu päällä tai pois. Boosti sitten nostaa volaa. Tällä tavalla sekä käyttäen myös kitaran volaa pystyn hallitsemaan omaa soiton kuulumista. Trio meiningissä hallitseminen helppoa. Jos mukana toinen kitaristi on soolon aikana komppaavan annettava tilaa vähentämällä volaa. Ainaskin Blues/Rock musassa tämä toimii.

This is what you want, This is what you get!
Jankku
23.11.2009 16:25:59

Musta kätevin/helpoin/nopein/dynaamisin tapa on tuo kitaran volume/tone/mikinvalitsin osasto. Ite oon soittanu näin aina. Kokeilin sitä footswitch tyyppistä ratkaisua mutta en tykännyt ;)

Ja tämä lama-ajan blues minunkin kotona soi!
kivi
23.11.2009 16:38:23

varakeef:
Paras keino on silti soittaa vähemmän, kun ei ole solistinen osuus itsellä menossa.

Juuri näin.

Mulla on useita säröjä että soundi pysyisi samana eri yhdistelmissä, ei siksi että kitaran soundi vaihtuisi. Dynamiikka tehdään sitten sillä, mitä soitetaan.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
qal
23.11.2009 16:47:05

Itelläni on Mesa jossa on erikseen vol säätö soloboostia varten ja jalkakytkimessä kytkin jolla tuolle volsatasolle sitten vaihdetaan. Erittäin näppärää ja käyttökelpoista.
Vähän samantapainen ratkaisu oli edesmenneessä Koch Twintonessa jossa samantyyppinen tasonnosto oli toteutettu eräänlaisella kuristimella.

Nostalgy is not what it used to be
Tsugu Way
23.11.2009 16:54:22

B-tone-flat: Mun setuppi on 2-kanavainen fenkun kombo josta käytän vain clean kanavaa. edessä on 2 "tubescreameria" josta toinen lisää säröä ja toinen boostaa.

Tämä tapa mua kanssa kiehtois. Oliko se näin, että Vaughanistit toimii vähän tähän tyyliin?

Icy-Sun
23.11.2009 16:59:59 (muokattu 23.11.2009 17:13:56)

Marzi: viritysfreejazz on amatöörimäisimmän kuuloista soitantaa mitä on. Ei tuu komppausta täältä siis. :)

Rokkibändit saa röytää, kuten ne on aina tehneetkin ;) En jättäisi silti minkään bändin ammattitaidon arvostusta sen varaan kuuluuko sieltä vain pari viritysääntä :) Puolustuksekseni lausun, että itseni kohdalla ei ole tästä kyse, sillä jos jos se kitara kaipaa enempää kuin yhden viritystapin pientä pyöräytystä, on aika ottaa ständistä toinen.

E: Enemmän polkimia ja johtoja lavalla-----> vähemmän tilaa vemmeltää.
B-tone-flat
23.11.2009 17:16:35

Riverman: Tämä tapa mua kanssa kiehtois. Oliko se näin, että Vaughanistit toimii vähän tähän tyyliin?

En tiedä Vaughanisteistä vaikka itse SRV:stä diggaan mutta mä olen kaikkien kiemuroiden jälkeen päätynyt tähän. Toki jos musa on esim cover meininkiä niin sittenhän juttu on aivan toinen. Tähän ketjuun on mun mielestä helppo lisätä mausteita esim chorus. Onhan mullakin tossa ketjussa toki Wah ja viritin. Itsekin olen sitä harrastanut että pitäis kaikkien saundien olla mahdollisimman lähellä originaalia. Sitten spedulauta paisuu sellaiseksi metri kertaa kaks kokoiseksi. Siinä tulee vaan hulluksi enkä mä ainaskaan nauti siitä. Soittaminen on sellaista steppailua ympäri lautaa. Yksinkertaisuus on vaan valttia, niinkuin toi että soittaa mahdollisimman vähän.

This is what you want, This is what you get!
h.e.k.a
23.11.2009 17:28:09

Jossain vaiheessa mulla oli kliinille yksi tai kaksi efektispedua käytännössä koko ajan päällä, ja särön puolestaan otin toisesta erillispaavosta, joten keikkaolosuhteita varten rakensin sellaisen luuppipedaalin, jossa nämä eri pedaaliyhdistelmät olivat vuorotellen päällä (omissa luupeissa), ts. sain vaihdettua yhdellä polkaisulla luuppia. Kätevä keikalla, kun ei tarvinnut tanssahdella kolmen tai neljän pedaalin välillä aina vaihtaessa kliinistä särölle (tai toisinpäin)...

"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti