Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: SG, Les Paul vai variaatio
1
treble
20.11.2009 11:25:19 (muokattu 20.11.2009 11:26:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!

Uuden kitaran osto on tässä käsillä ja otsikko varmaan kertoo minkä tyyppisissä ollaan liikenteessä. Ja metallimusaa soitellaan. :) Tosin silloin tällöin myös rokimpaa/popimpaa. Molemmat mallit miellyttävät silmää, mutta Les Paulissa mietityttää tuo pääsy ylemmille nauhoille. Les Paulia en ole ikinä omistanut, mutta "SG":stä on siinä mielessä kokemusta, että olen omistanut LTD:n viperin. Kuinka hyvin noissa ihan perinteisissä LP:eissä onnistuu pääsy tuonne 15+ nauhoille?

Toisaalta olen miettinyt, myös ehkä jonkunlaista SG:n ja LP:n välimuotoa. Esim. jompikumpi alemmista:

http://www.thomann.de/fi/ibanez_ar250bk.htm

http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … kusanat=washburn+wi66&kategoria_id=

Varsinkin washburn noista kiinnostaisi jo valmiiksi hyvien mikkien ansiosta. Mutta olen kuullut, että tuossa saattaisi olla vähän liian ohut kaula. Pitääkö paikkansa? Itse olen aina ollut hieman paksumma ystävä.

Hintaluokkana siis tällä hetkellä tuo mitä nuo kaksi malliesimerkkiä tuossa edustavat. Vai pitäisikö sittenkin säästää vielä jonkun aikaa, ja koittaa metsästää käytettynä Gibson SG Standard tai Gibsonin Les Paul Studio? Toisaalta raha ei kasva puissa ja sitä tarvitsisi muuhunkin.

Trendkeel
20.11.2009 11:27:40

treble: Kuinka hyvin noissa ihan perinteisissä LP:eissä onnistuu pääsy tuonne 15+ nauhoille?

En lähtis harmonista mollia soittelemahan tempoon miljuuna nauhoilta 17-22. Mut muuten toimii, vaatii totuttelua. Ja käy kokeilemas, siinähän sen tietää.

Homous on suoraan verrannollinen kitarakamojen määrään. - Pallofisu
//Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. - Antti1
mvirta
20.11.2009 12:00:21

Toisessa ketjussa joku oli bongannut F-musiikin tarjouksen stanu SG:stä:

http://www.f-musiikki.fi/kitarat_ja … _gibson_sg_std_cherry_/_gibson.html

Jos vaan budjetti mitenkään antaa myöten niin toi on kyllä aika sopuhinta.

Pari tuollaista omistan ja jos vaan kaula sopii tassuun niin on jämäkkä peli.

Shut Up 'n Play Yer Guitar
LesPaul70
20.11.2009 14:39:25

Joo, ei ole LP parhaimmillaan ylänauhatilutuksissa. Eli jos se on valintakriteeri, niin SG sitten. Voisit myös tsekata '61-mallin, jossa kaulaliitos vähän erilainen ja ylänauhoille pääsee vieläkin iisimmin, jos se ei mene ulos budjetistasi.

Itse olen modauttanut SG:ni Lottosella 24-nauhaiseksi. Helppo homma kun ei tarvinnut edes kaulamikkiä siirtää, ja 24. nauhallekin pääsee ihan helposti SG:n muotoilun ansiosta. Johonkin LP:hen ei vastaavaa modausta kannata lähteä noin vain tekemään, sillä kaulamikkiä joutuisi siirtämään ja todennäköisesti soololoveakin vähän loiventamaan, että 24. nauhaa pystyisi oikeasti käyttämään. ESP:llä/LTD:llä taitaa olla tarjota LP-tyylisiä kitaroita, joissa on valmiina jokin tuollainen ratkaisu.

Ergonomian kannalta SG on muutenkin ylivertainen LP:hen verrattuna (kevyt kuin mikä, loivennetut reunat eivät paina kylkiluita missään soittoasennossa jne.). Mutta se soundi on tietysti hieman erilainen. Tsekkaa ja kuuntele kumpi kuulostaa sinun korvaasi paremmalta. Mainitsemiisi musiikkityyleihin molemmat ovat sinänsä ihan päteviä, vähän erisoundisia vain.

Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Jebe-
20.11.2009 15:19:26

http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … kusanat=washburn+wi66&kategoria_id=

Varsinkin washburn noista kiinnostaisi jo valmiiksi hyvien mikkien ansiosta. Mutta olen kuullut, että tuossa saattaisi olla vähän liian ohut kaula. Pitääkö paikkansa? Itse olen aina ollut hieman paksumma ystävä.

Meikäläisellä oli muutama vuosi sitten vastaava kitara ja olihan siinä aika todella ohut kaula. Voisi melkein verrata noihin Ibanez tilukauloihin. Kitara oli kyllä mainio peli hintaisekseen. Ohuesta kaulasta ja kevyestä painosta tuli jotenkin kuitenkin hieman lelumainen tunne kitarasta, mutta hyvin sillä aikansa soitteli.

Und hallo everyone I'm amazing check me out!
treble
20.11.2009 16:00:48

Jebe-: Meikäläisellä oli muutama vuosi sitten vastaava kitara ja olihan siinä aika todella ohut kaula. Voisi melkein verrata noihin Ibanez tilukauloihin. Kitara oli kyllä mainio peli hintaisekseen. Ohuesta kaulasta ja kevyestä painosta tuli jotenkin kuitenkin hieman lelumainen tunne kitarasta, mutta hyvin sillä aikansa soitteli.

No perkeleen perkele... Muutenhan toi olisi ominaisuuksiltaan aika unelma... Ja vielä tuohon hintaan. Mutta ei vain nuo "RG" ohuet kaulat sitten millään sovi käteen. :(

jonsku1
20.11.2009 17:37:12

Itelläkin tässä vähän saman suuntaiset pohdinnat. Kellään tosiaan tosta mainitusta Ibasta kokemuksia?

Icy-Sun
20.11.2009 18:43:41 (muokattu 20.11.2009 18:48:43)

treble:Toisaalta olen miettinyt, myös ehkä jonkunlaista SG:n ja LP:n välimuotoa. Esim. jompikumpi alemmista:

Ihan pätevä kitara, olen kokeillut. Aika tummasoundinen yksilö oli kyllä, että soundiltaan ainakin sinne LP:hen päin enemmän kuin SG:hen.

En lähtis harmonista mollia soittelemahan tempoon miljuuna nauhoilta 17-22. Mut muuten toimii, vaatii totuttelua. Ja käy kokeilemas, siinähän sen tietää.

Höpsis, kyllä sillä Les Paulilla saa ylänauhoiltakin tiluteltua, jos sen taitaa ;) Vaatii vaan sitä totuttelua.

Gibson SG Standard tai Gibsonin Les Paul Studio? Toisaalta raha ei kasva puissa ja sitä tarvitsisi muuhunkin.

Todennäköisesti et pettyisi. Itsellä on Les Paul Studio ja palvellut keikka ja studiohommissa ihan moitteettomasti. SG:hen olen miettinyt siirtyväni ja tuo stankku varmaan olisi se vaihtoehto. Hyviä kitaroita. SG standardissa panostettu vähän enemmän LP studiota viimeistelyyn.

E: Siinä on sitten vaan se, että mihin malliin päädyt. Erilaisia kitaroita ovat kuitenkin. Molemmat ovat aika peruskeppejä ja niillä taittuu se legendaarinen humpasta heviin-sanonta. Ei se tuo Ibanezkaan paha vaihtoehto ole, mutta mainitsemasi Gibsonin tuotteet ovat kyllä ihan selkeästi parempia.
gemisti
20.11.2009 19:24:58

Itsellä kun on ollut pitkään SG, niin toissa keväänä kun iski villitys Les Pauliin, se loppui siihen, että kun musaliikkeessä kokeillessa löin jatkuvasti käden kivuliaasti LPn kaulaliitokseen jotain ylänauhaa hakiessa. Että jos on SG-tapainen soitin ollut aiemmin niin voi tulla yllätys sen LPn kanssa.

Toki harjoittelemalla selviää siitäkin, itse en sitten nähnyt tarvetta harjoitella olemaan soittamatta ylänauhoilta.. :D

she sounds like a bag of cats
jamu
20.11.2009 19:27:11

Meikällä on kans samat mielessä. Eli kitara heviin ja rokkiin. Tuota samaa washbornia olen ihmetelly, mutta senpä voipii kaulan takia unohtaa. Mitenköhän nuo Hagströmin kepit? Jostakin taisin lukea, että niissä olis tuhdimpi kaula.
Pitäis ottaa vain niskasta kiinni ja lähteä liikkeisiin testirundille.

treble
21.11.2009 19:05:52

Juu... Voipi olla, että jää ihan se perus Les Paul ehkäpä pois. Kerpele harmittaa vähän tuo Washburnin kaula. Mut ei kai tässä auta kun lähteä testailemaan :)

Krice
21.11.2009 20:44:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan vaan vinkkinä, että liimakaulainen Dean ML on perinteinen rakenteeltaan mutta hevikitaran muotoinen. Ja niissä on yleensä ihan mukavan paksu kaula.

treble
22.11.2009 13:18:14

Krice: Ihan vaan vinkkinä, että liimakaulainen Dean ML on perinteinen rakenteeltaan mutta hevikitaran muotoinen. Ja niissä on yleensä ihan mukavan paksu kaula.

Muodoltansa tuo on kyllä omiin mieltymyksiin ihan liian "hevi".

jussi1976
22.11.2009 14:26:28

No Lespahan ei tosiaan ole mikään tilutuskitara, vaan lähinnä hyvä blues/rock kitara. Ja kyllä silläkin ylärekisteriin pääsee, mutta ei se siihen ihan nannaa ole. Eli toi huomio SG:n paremmuudesta siinä mielessä on kyllä tosi. Lisäksi SG:n otelautahan on aika edessä - siihen ulottuu hyvin ihan hyvin vaikka soittaa miten korkealta.
Jos pitäisi itse valita, ottaisin silti Lespan 60-kaulalla, eli sillä ohuemmalla.

gibson faded worn brown boy
24.11.2009 12:24:17

mun mielest SG standart on hyvä kitara mutta sitte se rahapuoli maksaa noin 1000e
jos aijot SG:tä hankit nii kannattaa mielummin kattoo noi spcial ja faded sarjat

Grugi
24.11.2009 12:28:58

jussi1976: No Lespahan ei tosiaan ole mikään tilutuskitara, vaan lähinnä hyvä blues/rock kitara. Ja kyllä silläkin ylärekisteriin pääsee, mutta ei se siihen ihan nannaa ole. Eli toi huomio SG:n paremmuudesta siinä mielessä on kyllä tosi. Lisäksi SG:n otelautahan on aika edessä - siihen ulottuu hyvin ihan hyvin vaikka soittaa miten korkealta.
Jos pitäisi itse valita, ottaisin silti Lespan 60-kaulalla, eli sillä ohuemmalla.

Kyllä se tilutus onnistuu lespalla siinä missä muillakin jos osaa homman ei se ole aina kitarasta kiinni.

http://www.youtube.com/watch?v=S5WLIiK8ifQ

SDMF
LesPaul70
24.11.2009 14:32:31

Grugi: Kyllä se tilutus onnistuu lespalla siinä missä muillakin jos osaa homman ei se ole aina kitarasta kiinni.

http://www.youtube.com/watch?v=S5WLIiK8ifQ

Ei kai sitä kukaan nyt tässä väitäkään, että Lespalla ei VOISI tiluttaa? Onhan Zakk Wylde (ja monet muutkin) tehnyt sitä jo vuosikymmenet. Pointti oli vain siinä että SG:llä onnistuu ylänauhoille pääsy pari kertaluokkaa helpommin kuin Lespalla.

Eivätpä näytä Bucketheadinkaan vasemman käden sormet pahemmin käyvän parilla ylimmällä nauhalla tuossa linkittämässäsi tiluvideossa.

Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
MTM
24.11.2009 14:55:42

Yleisesti kai ollaan sitä mieltä että LP on soundipoliittisesti "kohteliaampi" ja pehmeämpi soitin, kun taas SG olisi rosoisempi ja kireämpi. Paljon riippuu tietysti mikeistä ja materiaaleista, joita kummassakin tyypissä on laaja kirjo. Omista kokemuksistani kuitenkin seuraava havainto.

Itselläni "LP":tä edustaa LTD EC-400AT (mahonkirunko ja -kaula, ei erillistä kantta) jossa mikkeinä on Seymour Duncanin 59/JB -kombo, eli se muistuttaa hieman tuota alussa kysyttyä Washburnia. SG:ni puolestaan on Gibsonin Special -malli, jossa mikkeinä tehtaan 490R/490T -yhdistelmä. Näin varustettuna "LP":ni on outputiltaan hevimpi kuin SG, joka tarjoamillaan kuulailla soundeilla puolestaan kääntyy (sinänsä maukkaasti) enmmän tuonne perinnerockin suuntaan. Eli tässä parivaljakossa "LP" on hevisoitin ja SG ei niinkään. Olisikin hauska kokeilla mikinvaihtoa näiden välillä päittäin.

akuankkakomppi
24.11.2009 15:20:42 (muokattu 24.11.2009 15:23:46)

Kokemuksia on Epiphonen LP-kopiosta ja aidosta Gibson SG:stä.

Epissä tykkäsin enimmäkseen sen ns. ulkomusiikillisista seikoista (muodoista, ulkonäöstä jne.). Soundeista ei tässä sen enempää, mutta eniten mulle tökki mikinvalitsin. Vaihtoon...

Kävipä täällä kääntymässä '74 SG:kin. Bigsby, prkl, pilasi muuten hienon kepin. Groverin tapeista huolimatta ei pysynyt vireessä, ei sitten millään. Heippa...

Nyt on tulossa kiinalaista laatutavaraa Sunsmile-kimpasta. SG-kopio, semmonen punainen. Kiinteä talla jne. Satasella hyvä mela :P

Pointtini: ei ole yhtä absoluuttista totuutta.
Kaveri jolle ton Epin tuuppasin kehui sen maasta taivaaseen - tosin olin siihen vaihtanut kunnon mikit. Tuo SG "soittajan sormissa" varmaan toimii, en epäile sekuntiakaan.

Reilun kymmenen vuoden räpellyksen - ja opettelun - jälkeen on semmonen fiilis, että Telet on mun keppejä. Niin, ja -mitänenytolikaan- "isoperseiset" teräskieliset, mahdollisesti mikitetyt akustiset. Tältä osin tilanne vaikuttaa olevan hallinnassa... ainakin seuraavaan GAS:iin asti :P

Call me a relic, call me what you will. Say I'm oldfashioned say I'm over the hill. Today's music ain't got the same soul, I like that old time rock'n'roll" -Bob Seger
Dinorocker
24.11.2009 16:22:09

Loiva offtopic: Mites Gibsonin Flying V?

Ilmavaa isoa soundia olisi siinä, myös...

Turbo!!!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti