Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Westend Guitars
1 2 3 4 5 6 7 8
hallu
30.01.2010 23:15:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jii: Rauhoitu, hyvä mies/leidi.
 
Jäsen Fox tietää melkoisesti Gibsoneista. Gibson näyttää vaan olevan mittatikku, johon "kaikkia" vastaavia verrataan ja se on tällä palstalla loputon sotku,
 
En lainkaan ihmettele, miksi jäsen Fox sinulle noin vastasi, henkilökohtaista se ei ole.

 
Onkohan se Gibson vähän senkin takia mittatikkuna kun se ei ole tahrannut nimeään (tarkoitan ettei ole tehnyt halpatuotantokitaroita omalla merkillä vaan käyttänyt niitä tytäryhtiöitä siihen hommaan) eli se Gibson eräänä alan vanhimmista valmistajista ihan oikeastikin edustaa jonkinlaisia arvoja. Itselläni on hiukan kokemusta Gibsoneista (ei harmi kyllä niistä kalliista jazzareista, mutta noista lankkukitaroista) ja yksi lespauli tuossa omissakin nurkissa pyörii. Minusta kaikki Gibsonit joita olen soittanut, ovat olleet erinomaisia kitaroita vaan eivät ne mitään taivaissa syntyneitä ole, jos niitä ihan kylmän viileästi arvioi. Olen kokeillut kavereiden Epiphoneja ja tokaita ja pakko sanoa etten erottaisi sokkotestissä niitä aidosta Gibsonista. Paljon jää nähdäkseni statusarvoa sille made in usa:le ja merkille. Olen myös myös kaupoissa kokeillut kaikenlaisia kiina ja korea kitaroita ja ihan markettiwilliamsejakin. Onhan kitaroilla totta kai paljonkin laadullisia eroja, mutta joskus tuntuu että vähän perusteettomankin nokanvartta pitkin jotkut noita kiinan ihmeitä kattelee (on siellä surkeitakin en sitä kiellä).
 
mll
30.01.2010 23:20:42 (muokattu 30.01.2010 23:21:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jii: Rauhoitu, hyvä mies/leidi.
 
Yritän.
 
Jäsen Fox tietää melkoisesti Gibsoneista. Gibson näyttää vaan olevan mittatikku, johon "kaikkia" vastaavia verrataan ja se on tällä palstalla loputon sotku,
 
Emää tiedä mikä on tämän kitarakamat-palstan virallinen mittatikku. Ei ole niin paljoa tullut pyörityksi täällä päin.
 
Mua vaan nääs vähän ihmetyttää se, että ihmiset ottaa nämä kitarakama-asiat ovat niin henkilökohtaisesti. Miksi tällä alalla ollaan niin brändiuskovaisia? Miksi ihmeessä pitää saada Gibson tai Fender? Miksei voitaisi saman tien hommata vaikka amerikan pikkupajojen tuotteita, jotka huhupuheitten perusteella tekevät todella hyviä soittimia. Tämä siis pätee siinä tapauksessa, jos soittimeen sijoitetaan yli 2000€. Tekeekö se logo kitarasta paremman. Tietysti jos se kaupassa oleva Gibson tai Fender ovat helvetin hyviä, niin mikäs siinä sitten.
 
Jos taas mennään bisnekseen, niin tuskinpa noiden isojen firmojen pomot välittävät paskan vertaa, mistä se puu on peräisin mistä nuo kitarat veistetään. En henkilökohtaisesti usko, että kitarabisnes olisi mitenkään sen puhtoisempaa kuin muukaan bisnes. Jos vilunkipelistä jää kiinni, niin sitten syydetään syy jonkun muun niskaan. Voihan se olla, että iso G:llä on käynyt ihan oikeasti fiba siinä, että he eivät tienneet, että se oli laittomasti kaadettua uhanalaista puuta. Se mahdollisuus on toki aina olemassa.
 
En muista mistä luin artikkelin parkettimateriaaleista. Joku luonnonsuojelujärjestön tyyppi sanoi, että sitä tummempaa parkettia (jonka nimeä en muista), ei ole olemassa oikeasti ympäristösertifioituna, vaikka jälleenmyyjät väittävätkin toista. Homma toimii kuulemma niin, että sitä kaadetaan maassa A laittomasti ja sitten se salakuljetetaan maahan B. Sitten puunvälittäjät väittävät, että puu on kaadettu maassa B laillisesti ja sertifikaatin mukaisesti. Vaikkei puuta vissiin edes kasva siinä maassa, mistä välittäjien mukaan se on kaadettu. Ostajat voivat aina tietysti piiloutua sertifikaattien taakse ilman, että tarkastaisivat oikeasti mistä raaka-aineet ovat peräisin. Kuka sitten on tässä tilanteessa syypää?
 
Kun yritin tuossa etsiä tietoa tuosta Gibsonin jutusta, niin törmäsin artikkeliin, jossa Fender oli saanut isot sakot luonnon saastuttamisesta. Tästä löytyi faktaakin http://www.indie4life.com/weblog/20 … for-hazardous-waste-violations.html
 
Ei nää kitarabrändit ole mitään puhtaita pulmusia;D
 
Jii
30.01.2010 23:25:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Mua vaan nääs vähän ihmetyttää se, että ihmiset ottaa nämä kitarakama-asiat ovat niin henkilökohtaisesti. Miksi tällä alalla ollaan niin brändiuskovaisia? Miksi ihmeessä pitää saada Gibson tai Fender? Miksei voitaisi saman tien hommata vaikka amerikan pikkupajojen tuotteita, jotka huhupuheitten perusteella tekevät todella hyviä soittimia. Tämä siis pätee siinä tapauksessa, jos soittimeen sijoitetaan yli 2000€. Tekeekö se logo kitarasta paremman. Tietysti jos se kaupassa oleva Gibson tai Fender ovat helvetin hyviä, niin mikäs siinä sitten.
 
en minä tiedä, mitään mullistavaa ei ole putkahtanut ilmoille. prs taitaa olla uusin brändi kitara-alalla. ja syystä, loistavia kitaroita ovat. ehkä tuolla saralla ei ole enää kiviä käännettävänä. tuntemattoman on vaikeampi vakuuttaa, kuin tunnetun. ja toki, tunnetun on helpompi olla välittämästä laadusta jne, mutta nekin ovat puheita.
 
Ei nää kitarabrändit ole mitään puhtaita pulmusia;D
 
eivät varmasti olekaan. täysin samaa mieltä olen.
 
Southbound again. Don't know if I'm going or leaving home.
mll
31.01.2010 00:02:46 (muokattu 31.01.2010 00:03:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jii: en minä tiedä, mitään mullistavaa ei ole putkahtanut ilmoille. prs taitaa olla uusin brändi kitara-alalla. ja syystä, loistavia kitaroita ovat. ehkä tuolla saralla ei ole enää kiviä käännettävänä. tuntemattoman on vaikeampi vakuuttaa, kuin tunnetun. ja toki, tunnetun on helpompi olla välittämästä laadusta jne, mutta nekin ovat puheita.
 
Tuo sinun termisi "brändi" kertookin varmaan sen, mikä tässä kitarakamahommassa mättää. Kitaristit haluavat brändejä ja mielikuvia. Släshi gibsonin varressa, Planktoni fenderin varressa , Petrussi musicmanin kanssa ja Vai ibanezin kanssa... pointtini lienee selvä. Jos se kelpaa ihmisille, niin eipä siinä mitään. Kitaranrakentajia on kuitenkin maailmassa aivan järjettömän paljon. Amerikassa on kuitenkin nyrkkipajoja, joissa tehdään todella laadukkaita kitaroita. Ongelma on se, että niillä ei ole brändiä takanaan (ja niitä on helkkarin vaikea saada testiin). Suomesta löytyy myös hyviä rakentajia, eivätkä kaikki ole mitenkään sikahintaisia. Millbrookissa oli Nuutisen tekemiä telecastereita, muistaakseni ne maksoivat jotain 1300€.
 
Mä en tiedä gibsoneista mitään, enkä myöskään fendereistä. En todellakaan tietäisi sokkotestissä, onko kyseessä Tokai tai Gibson tai Epiphone tai PRS. Sama pätee fender-tyyppisiin kitaroihin.
 
En mä ainakaan kauheasti välitä mitä kitaran lavassa lukee tai oikeastaan edes, mitä se on maksanut. Valitettavan usein kylläkin kalliit kitarat ovat parempia kuin halvat...;D
 
Jii
31.01.2010 00:10:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Tuo sinun termisi "brändi" kertookin varmaan sen, mikä tässä kitarakamahommassa mättää. Kitaristit haluavat brändejä ja mielikuvia.
 
...
 
Suomesta löytyy myös hyviä rakentajia, eivätkä kaikki ole mitenkään sikahintaisia. Millbrookissa oli Nuutisen tekemiä telecastereita, muistaakseni ne maksoivat jotain 1300€.
 
telecaster on mulle fender ja toki olen yksin tämän kanssa. sama varmaan "brändin" kanssa. jotain omaa kuvioihin mukaan siis. tällä käsitteiden määrittelyillä.
 
puhut telecasterista yleisterminä, mutta sehän on jonkun kehittämä, samoin stratocaster tai les paul. olen varmasti naiivi näiden juttujen kanssa, mutta eipä tuo itseä haittaa.
 
Mä en tiedä gibsoneista mitään, enkä myöskään fendereistä. En todellakaan tietäisi sokkotestissä, onko kyseessä Tokai tai Gibson tai Epiphone tai PRS. Sama pätee fender-tyyppisiin kitaroihin.
 
En mä ainakaan kauheasti välitä mitä kitaran lavassa lukee tai oikeastaan edes, mitä se on maksanut. Valitettavan usein kylläkin kalliit kitarat ovat parempia kuin halvat...;D

 
Kyllähän hinta korreloi. Kaikki vaan ei ole kopioitavissa.
 
Ja anteeksi, Westend Guitars jää nyt sivurooliin, eikä se ollut tarkoitukseni.
 
Southbound again. Don't know if I'm going or leaving home.
mll
31.01.2010 00:26:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jii: telecaster on mulle fender ja toki olen yksin tämän kanssa. sama varmaan "brändin" kanssa. jotain omaa kuvioihin mukaan siis. tällä käsitteiden määrittelyillä.
 
Suurin osa kitaristeista ostaa brändejä. Et sä ole yksin sen asian kanssa. Mä olen brändittömänä paljon yksinäisempi.
 
puhut telecasterista yleisterminä, mutta sehän on jonkun kehittämä, samoin stratocaster tai les paul. olen varmasti naiivi näiden juttujen kanssa, mutta eipä tuo itseä haittaa.
 
Eikös les paul todettu Suomessa yleisnimikkeeksi sen mallisille kitaroille. Eikös sen tiimoilta ollut joku oikeusjuttukin Gibsonin ja Tokain välillä?
 
Mä ainakin itse käsitän näinä päivinä telecasterin, stratocasterin ja les paulin yleisterminä kuvaamaan kitaramallia, valmistajalla ei ole väliä. Voi olla, että se on syntiä.
 
Jii
31.01.2010 00:28:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Eikös les paul todettu Suomessa yleisnimikkeeksi sen mallisille kitaroille. Eikös sen tiimoilta ollut joku oikeusjuttukin Gibsonin ja Tokain välillä?
 
Suomessa se todettiin, onneksi ei kaikkialla muualla.
 
Mä ainakin itse käsitän näinä päivinä telecasterin, stratocasterin ja les paulin yleisterminä kuvaamaan kitaramallia, valmistajalla ei ole väliä. Voi olla, että se on syntiä.
 
En synnistä tiedä, minä en ole siitä puhumaan. Eri mieltä olen silti kanssasi.
 
Southbound again. Don't know if I'm going or leaving home.
fox
31.01.2010 01:07:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Äläs nyt poitsuttele tai ota hernettä nenään. Ootko sä ite Gibson?
 
En todellakaan. Tarkoitin vaan sitä, että jos aivan noin mullistavia tietoja julkisella nettipalstalla, jota lukee niin ammattilaiset, soitinkaupasta elantonsa tavalla tai toisella saavat, kuin valtaisa joukko harrastajia, tuosta vaan "varmana totuutena" esitetään, niin täytyy olla sen verran miestä, että on sitten sanojensa takana. Poitsuttelen sen takia, että eipä tuosta taida sitä "miestä" sitten loppupelissä löytyä. Ei tullut nimeä "eräälle soitinrakentajallekaan" vaan sitä lähdettä nyt sitten saadaan odotella. :p
 
Jos joku oikeasti ottaa vakavasti kaikki netissä esitetyt väitteet, niin siitä vaan. Jos joku oikeasti jättää Gibsoninsa ostamatta nettiväitteiden perusteella, niin siitä vaan. Se varmaan merkitsee sitten sitä, että brändi ja "made in USA" -tarra ovat soittimen laatua merkkaavampia kriteerejä ostopäätöstä tehdessä.
 
Ei toki. Mutta mitä sitten kun noita nettiväitteitä esittää arvostettu muusikko? Julkisella keskustelufoorumilla? Vaikka se oliskin pelkkää bullshittiä? Miksi tuosta kontillisesta Kiinan Gibsoneita ei tiedä muut ku se mystinen "soitinrakentaja" ja aulis puhetorvensa, eli sinä? Että "niin siitä vaan, niin siitä vaan".. Ei luulis olevan liikaa vaadittu, jos vähän enemmän tietoja asiasta saisi. Katson että tää on luokkaa "naapurinpoika sanoi, että sen kaverin isä kertoi, että sen työkaverilla on aivan kelvoton kitara, ja siinä kuulemma luki lavassa että Gibson, tai jotain"
Netissä on viis miljoonaa tarinaa, joissa juurikin esimerkiks Gibsonia disautetaan, luulin ja toivoin, että se olis jossain määrin täällä hiipunut, mutta ei, aina löytyy joku uus "asiantuntija" jolla on sanansa sanottavana, vaikka ei olis Gibsonilla soittanut ku soitinkaupassa, tai kuvissa nähnyt.
 
Ootko sä 100% varma, ettei Gibsonilla ole mitään tekemistä sen uhanalaisten puitten tuomisen kanssa. En mä olisi noin sinisilmäinen asian suhteen.
 
Oletan, että olet lukutaitoinen, lue sitten se mitä kirjoitin. Aivan varmasti on tekemistä sen puuerän kanssa, joka niille tuli. Lue ylempää.
Jos sitten elätät jotain kummallisia kuvitelmia siitä, että soitinrakentajat, ne pienetkin, kulkee viidakossa moottorisahan kanssa ja ihan omakätisesti valitsevat puunsa ekologisesti ja kestävän biodiversiteettiä tukevan metsätalouden hengessä, niin hyvää yötä. =)
Kaikki ne jonkun välitysliikkeen kautta hankkivat raakapuunsa, määrissä vaan on eroja. Ja jos ko. välittäjä vakuuttaa, että "Kyllä tää Swietenia-lasti on luvallista" niin siihen on uskominen. Toki on tekemistä, toki tuottivat, mutta so what? Kiinni jäivät ja vastuunsa kantavat. Mites on sen konttitarinan kertojan kanssa? ;)
 
Kuka muuten omistaa Gibsonin tällä hetkellä? Eikös nämä isot valmistajat ole joidenkin isompien pörssiyhtiöiden omistuksessa?
 
Mitä tekemistä tällä kysymyksellä on näitten meidän "keskeneräisten juttujen" kanssa?? Vois sanoa että KVG, mutta selitetään, sikäli mikäli itsekään tiedän, saati viitsin tsekata. Silloin kun minulla oli "läheiset suhteet" ko. brändiin ja sen valmistajaan, se oli osa Norlin-konsernia, mutta siitä sen enempää. Tammikuussa 1986 Gibson, Inc myytiin Henry Juszkiewiczille, David Berrymanille ja Gary Zebrowskille, toinen "suuri" eli Fender oli jo vuotta aiemmin myyty, CBS-konserni myi sen "toimivalle henkilöstölle".
 
Vai olenko ymmärtänyt väärin kitarabisneksen kiemuroita?
 
Paha sanoa, kun en oo selvillä siitä, mitä ymmärrät?
 
Ei ne mitään hyväntekijöitä ole siellä isossa portaassa. Voittoahan niiden pitää tuottaa, usein kyseenalaisetkin keinot ovat sallittuja siinä pelissä. En mä oikein jaksa uskoa, että näinä halpatuontiaikoina kitarafirmat todellakaan karsastaisivat käyttää noita halpatuontimaita omien kalliimpienkaan kitaroidensa tuotannossa, voihan siihen myöhemmin lätätä sen made in USA leiman päälle. Voin olla hieman kyyninen, mutta jotenkin epäilyttää kuitenkin
 
Eli tässä nyt tämä on: disinformaatio ja epäilyksen herättäminen... Kyyninen saa olla ja toki jossain määrin hyväksikin, mutta sä kirkkain silmin väität, että niin Gibson, Rickenbacker, Martin kuin PRS ja muut tekevät noin: kaölliimmatkin mallit valmistetaan esim. Indonesiassa, Kiinassa tai muissa halvan työvoiman maissa, ja sitten ne leimataan Jenkeissä. Ei, veikkonen, ei noin. Aika halveksittavaa tuollaisten syytösten heittely, vaikka kuinka tekis mieli "vähän näpäyttää" ja pistää laineita ankkalampeen.. Ketä tuollainen palvelee? Ehkä sä itse saat siitä jotain tyydytystä, jopa glooriaa "Ammattimuusikko Mnetissä kertoi, että..."
 
Nimeä saatte odotella aivan rauhassa. Yritän selvittää josko saisi jotain suurempaa faktaa pöytään. Jos en niin sitten olen väärässä asian suhteen ja voin jopa ilomielin myöntää sen.
 
Se nimi nyt luulis olevan kovin helppo muistaa, ellei ole jotain lähimuistiin vaikuttavaa fyysistä vaivaa. Itsehän tuolla julistit, että "Kuulin tämän yhdeltä soitinrakentajalta.", josta on helppo päätellä, että olet hänet jopa ihan naamatusten kohdannut, ja tiedät, että kyseessä on soitinrakentaja. "Eräs poika kertoi tämän minulle" olis sitten asia erikseen.

Ei mulle mikään kitaramerkki ole elämä, enkä todellakaan koe mitään suurta tyydytystä kitaramerkkien solvaamisesta.
 
Anteeksi nyt vaan, mutta esimerkkisi vähän toista osoittaa. Itse kovin olen pyrkinyt välttämään yleensä kaikkea negatiivista kertomaan mistään soitinmerkistä, sillä tiedostan toki sen tosiasian, että mikäli soittimia valmistetaan orgaanisesta materiaalista (puu, selvennyksenä) saattaa olla, että yksilökohtaisesti on kaikki viat ja ongelmat mahdollisia, mutta isommassa mittakaavassa ei voi niistä ko. merkin soittimista tehdä minkäänlaista "laatu-yleistystä". Vaikka joillekin se tuntuu olevan henki ja elämä, että pääsee julkisesti vähän "antamaan risuja" jollekin soitinmerkille. Itse omakohtaisesti koitan sitten täysin yksityishenkilönä, ilman minkäänlaista riippuvuutta, puolestapuhumaan sen merkin tuotteiden osalta, joista vähän jotain tiedän, ihan entisaikojen muistoksi.
Tuosta Kiinasta tulleesta kontista ei muuten ollut mitään tietoa sillä Gibsonin Customer Servicen kaverilla jolta sain s-postia. Aika mystistä. Ehkä peittelevät totuutta. Kun ovat sellanen "filunkipaja" muutenkin. Se on muuten pirun vaikeaa laittaa se "Made In U.S.A." stanssaus jo valmiiksi maalattuun lapaan, olettaen, että toki ne siellä Kiinassa tms. sen soittimen ovat jo maalanneetkin, koskapa tuo pintakäsittely on aika iso osa sähkösoittimen valmistuksessa, siis myös kallis tuotantokustannuksellisesti.
 
Eipä liene taas kenelläkään epäselvyyttä, miksi ainakin itse olen koittanut keskittyä ko. merkistä keskustelemaan suljetummassa ympäristössä, eli juurikin "huoneessa". Ja taitaa taas olla parempi olla hieman aikaa muutenkin tauolla....
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
31.01.2010 01:11:06 (muokattu 31.01.2010 01:52:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll:
Eikös les paul todettu Suomessa yleisnimikkeeksi sen mallisille kitaroille. Eikös sen tiimoilta ollut joku oikeusjuttukin Gibsonin ja Tokain välillä?

 
Khyl vaan. Mutta onkos Suomeen tuotavissa Tokaissa jo vaihettu se lavan teksti? Ja jos on (mitä epäilen) niin onko Lester Polfusin nimen oikeudenomistajille maksettu ne rojaltit, jotka rasittaa Gibsonia ja Epiphonea?
 
Mä ainakin itse käsitän näinä päivinä telecasterin, stratocasterin ja les paulin yleisterminä kuvaamaan kitaramallia, valmistajalla ei ole väliä. Voi olla, että se on syntiä.
 
Siis käytät termiä telecaster-mallinen, vaiko ihan ESP Telecaster tai Johnson Stratocaster?? ;)
 
Tuohon edelliseen vielä edittiä, että ne olikin jo paikan päällä stanssattuja. Sorry, my bad. Mutta miksi ihmeessä Gibson (tai edustajansa) jäi tullissa kiinni, kun ilmeisimmin niillä on oikeus tuohon brändiin, ja tuskin nyt sentään kontillista kitaroita kukaan tolkuissaan oleva koittais salakuljettaa? Itsehän olen nähnyt Kiinassa valmistettuja kitaroita, joissa lukee lavassa että "Gibson" ja tosiaan ovat myös "Made In U.S.A." -leimattuja, mutta nepä on tuoteväärennöksiä. Siis johtopäätöksiä: Joko Gibson yritti salakuljettaa maahan tuoteväärennöksiä omalla suojatulla brändillään, tietäen että kyseessä ovat väärennökset, ja jäivät kiinni tullissa. Toinen vaihtoehto: illuminati ja täysin moraaliton voitontavoittelu. Mutta: miksi jäivät tullissa kiinni sitten, ja miksi vain kontillinen kitaroita? Kolmas ja todennäköisin vaihtoehto taitaa olla, ettei sitä konttia ollut, kukaan ei jäänyt tullissa kiinni, ja se soitinrakentajakin oli joku ihan muu. Mutta tulihan kerrottua tarina. =)
Genji monogatari, hai, tono! Wakarimas-ka!
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Väsykäsi
31.01.2010 01:12:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt.... nyt... nyt kyllä napsahti plussaa Foxille. Sen verta kovaa tekstiä että...
 
Tähän pitäis kai kirjottaa jotain jännää?
Les Fender
31.01.2010 03:04:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihanaa!!! Soitinrakentaja on selainen taho jolta kuultu asia on sellainen minkä voi jonkinlaisena faktana julistaa. Mielestäni osoittaa kuitenkin hyvää arvostusta ko. ammattikuntaa kohtaan.
 
Kontillinen Gibsonin tuottamia kitaroita kiinasta on kuitenkin, valitettavasti vaan ihan pasnapuhettta. Ai mitenkä niin? Noh, kuulin totuuden kahdelta soitinrakentajalta. En paljasta nimiä, vaikka kiduttaisitte;)
 
"Living is easy with eyes closed!"
aristoteles666
31.01.2010 07:41:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitara saa leiman made in usa jos se on 51 prosenttisesti tehty amerikassa, fender käyttää tätä hyväksi tekemällä sen 49 prosenttia meksikossa, parinkymmenen kilometrin päässä amerikan tehtaista, ja amerikan tehdas on myös lähes täynnä meksikolaisia työntekijöitä, joista suuri osa menee yöksi takaisin meksikoon.
mutta saadaaan made in usa leima.
sen lisäksi ne pystyy kiertämään ympäristölakeja tekemällä pintakäsittelyn ym meksikon uolella missä ympäristö lait eivät ole niin tiukkoja.
 
HS
31.01.2010 10:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Se on vaan niin, että vaikka on interwebit sun muut pelit ja vehkeet, maailmassa tieto keskittyy. Esimerkiksi aikaisemmin oli ihanan helppoa, kun kaikki autoihin ja niiden tekniikkaan liittyvät tosiasiat sai helposti selville Esson baarissa, mutta kun Essojakaan ei enää pahemmin ole, joutuu nykyään turvautumaan ihan vaan tuollaisiin huhu- ja kuulopuheisiin :(
Onneksi itellä on keltä kysyä - velipojan kaverin serkku on vaihtanut Pösöön laturinhihnan - se tietää siis autoista ihan kaiken!
 
"Soita sillain... sillain... silleen niinku... sillain... ... ... hyvin".
mll
31.01.2010 10:52:36 (muokattu 31.01.2010 11:34:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: En todellakaan. Tarkoitin vaan sitä, että jos aivan noin mullistavia tietoja julkisella nettipalstalla, jota lukee niin ammattilaiset, soitinkaupasta elantonsa tavalla tai toisella saavat, kuin valtaisa joukko harrastajia, tuosta vaan "varmana totuutena" esitetään, niin täytyy olla sen verran miestä, että on sitten sanojensa takana. Poitsuttelen sen takia, että eipä tuosta taida sitä "miestä" sitten loppupelissä löytyä. Ei tullut nimeä "eräälle soitinrakentajallekaan" vaan sitä lähdettä nyt sitten saadaan odotella. :p
 
Ei toki. Mutta mitä sitten kun noita nettiväitteitä esittää arvostettu muusikko? Julkisella keskustelufoorumilla? Vaikka se oliskin pelkkää bullshittiä? Miksi tuosta kontillisesta Kiinan Gibsoneita ei tiedä muut ku se mystinen "soitinrakentaja" ja aulis puhetorvensa, eli sinä? Että "niin siitä vaan, niin siitä vaan".. Ei luulis olevan liikaa vaadittu, jos vähän enemmän tietoja asiasta saisi. Katson että tää on luokkaa "naapurinpoika sanoi, että sen kaverin isä kertoi, että sen työkaverilla on aivan kelvoton kitara, ja siinä kuulemma luki lavassa että Gibson, tai jotain"
Netissä on viis miljoonaa tarinaa, joissa juurikin esimerkiks Gibsonia disautetaan, luulin ja toivoin, että se olis jossain määrin täällä hiipunut, mutta ei, aina löytyy joku uus "asiantuntija" jolla on sanansa sanottavana, vaikka ei olis Gibsonilla soittanut ku soitinkaupassa, tai kuvissa nähnyt.

 
Taitaapi olla sisälukutaidossa vikaa. Lupasin palata asiaan myöhemmin. En valitettavasti pysty selvittämään asiaa lauantai kello 20.00 ja sunnuntaiaamu kello 10.00 välissä. Ja kuten sanoin, jos asia on perätön, niin lupaan myös pyytää nöyrimmästi anteeksi kaikilta, joita asia on satuttanut. En kyllä osaa sanoa tarkalleen vielä milloin pystyn palaamaan ko. asiaan, toivottavasti lähiviikkoina. En kuitenkaan treffaa näitä "soitinrakentajia" niin usein tahi kaveeraa heidän kanssanssa, jotta voisin heille soitella esim. lauantai-iltana kello kahdeksan jälkeen. Myöskään he eivät asua aivan naapurissa tai edes samassa kaupungissa. Mutta kunniasanalla palaan asiaan. Joten, jos ei takerruta tähän asiaan ennen kuin A) esitän anteeksipyyntöni tai B) tuon faktampaa asiaa pöytään.
 
Kuten tuossa sanoin, että jos joku ottaa nimimerkin takaa lähetetyn viestin "varmana totuutena", niin sitten kannattaa alkaa harjoittamaan kriittistä ajattelua.
 
Oletan, että olet lukutaitoinen, lue sitten se mitä kirjoitin. Aivan varmasti on tekemistä sen puuerän kanssa, joka niille tuli. Lue ylempää.
Jos sitten elätät jotain kummallisia kuvitelmia siitä, että soitinrakentajat, ne pienetkin, kulkee viidakossa moottorisahan kanssa ja ihan omakätisesti valitsevat puunsa ekologisesti ja kestävän biodiversiteettiä tukevan metsätalouden hengessä, niin hyvää yötä. =)
Kaikki ne jonkun välitysliikkeen kautta hankkivat raakapuunsa, määrissä vaan on eroja. Ja jos ko. välittäjä vakuuttaa, että "Kyllä tää Swietenia-lasti on luvallista" niin siihen on uskominen. Toki on tekemistä, toki tuottivat, mutta so what? Kiinni jäivät ja vastuunsa kantavat. Mites on sen konttitarinan kertojan kanssa? ;)

 
Nyt menee hiukan ohi tää moottorisahajuttu, mutta antaa mennä... Kyllä se vastuu nimenomaan kuuluu myös sille puunhankkijalle. Jos isoilla firmoilla olisi oikeasti intressiä toimia biodiversiteetin ja ekologisemman maailman puolesta, niin kyllä ne pystyisivät selvittämään myös sen puun alkuperän. Mutta ei isoja firmoja oikeasti kiinnosta paskan vertaa. Tällä en todellakaan tarkoita pelkästään kitarafirmoja vaan ylipäätään isoja pörssifirmoja. Useimmiten firmat alkavat kiinnittää siinä vaiheessa huomiota luonnonsuojeluasioihin, kun se alkaa vaikuttaa brändiin. Voidaan vaikka ottaa se Gibson tästä pois ja puhua ylipäätään isoista kitarafirmoista (tai ylipäätään isoista ylikansallisista yrityksistä). Kuten tuossa Fenderinkin tapauksessa tuli ilmi, niin luonnonsuojelu ei välttämättä ole kovinkaan lähellä amerikkalaisen bisnesmiehen sydäntä.
 
Mä en usko, että eettisesti ajateltuna yksikään näistä isoista brändeistä toimii kovinkaan kunniallisesti. Halpamallit teetätetään jossain ihmisoikeuksia polkevassa maassa riistopalkalla. Epäilen, että ei siellä Kiinassa tai Indonesiassa kovinkaan paljoa välitetä siitä, mistä puut on kaadettu. Kenellä on vastuu? Kitarafirmathan eivät ilmeisesti omista tehtaita, joten vastuu on heidän mielestään tehtaalla.
 
Mitä tekemistä tällä kysymyksellä on näitten meidän "keskeneräisten juttujen" kanssa?? Vois sanoa että KVG, mutta selitetään, sikäli mikäli itsekään tiedän, saati viitsin tsekata. Silloin kun minulla oli "läheiset suhteet" ko. brändiin ja sen valmistajaan, se oli osa Norlin-konsernia, mutta siitä sen enempää. Tammikuussa 1986 Gibson, Inc myytiin Henry Juszkiewiczille, David Berrymanille ja Gary Zebrowskille, toinen "suuri" eli Fender oli jo vuotta aiemmin myyty, CBS-konserni myi sen "toimivalle henkilöstölle".
 
Se vain liittyy siihen, että kitarafirmoja eivät ilmeisestikään enää omista kitara-asioista kiinnostuneet ihmiset, vaan isot pörssifirmat. En väitä, etteivät firmat olisi kiinnostuneita kitaran kehittämisestä ja rakentamisesta, onhan siellä sitten tuon ylimmän johtoportaan alla porukkaa, joita oikeasti kiinnostaa myös se itse asia l. kitara. Kyllähän kuitenkin isoilla pörssifirmoilla lienee tärkeintä voitto ja osakkeenomistajat. Joten miksi ottaa ko. brändien asioita niin henkilökohtaisesti? Mutta toisaalta taas kitara-asiat kuten musiikki yleensä ovat kovin tunnepitoisia asioita. Kyllähän kitaramaailma on muuttunut kovin paljon viimeisten 50 vuoden aikana.
 
Eli tässä nyt tämä on: disinformaatio ja epäilyksen herättäminen... Kyyninen saa olla ja toki jossain määrin hyväksikin, mutta sä kirkkain silmin väität, että niin Gibson, Rickenbacker, Martin kuin PRS ja muut tekevät noin: kaölliimmatkin mallit valmistetaan esim. Indonesiassa, Kiinassa tai muissa halvan työvoiman maissa, ja sitten ne leimataan Jenkeissä. Ei, veikkonen, ei noin. Aika halveksittavaa tuollaisten syytösten heittely, vaikka kuinka tekis mieli "vähän näpäyttää" ja pistää laineita ankkalampeen.. Ketä tuollainen palvelee? Ehkä sä itse saat siitä jotain tyydytystä, jopa glooriaa "Ammattimuusikko Mnetissä kertoi, että..."
 
En mä yhtään epäilisi, jos tällaista vilppiä tapahtuisi. Se, että jos sä tahdot ottaa mun sanomiseni "ammattimuusiiko Mnetissä kertoi, että..." -asiana, niin siitä vaan.
 
Mitä väliä sillä taas toisaalta on missä se kitara on väsätty? Jos vaikka PRS veisi valmistuksen Kiinaan ja laatu pysyisi ihan yhtä hyvänä, niin olisivatko soittimet sen huonompia, vaikka ne olisi veistetty Kiinassa. Tekeekö se Made in USA -tarra siitä kitarasta automaattisesti paremman?
 
Jos meksikolaiset siirtotyöläiset väsäävät kitaroita amerikassa, niin onko ne silloin Made in USA? Eikös tällainen paini vähän samassa sarjassa kuin se, että soittimet teetätettäisiin jossain muualla, vaikkapa siellä Meksikossa ja sitten siihen vain painettaisi Made in USA?
 
Se nimi nyt luulis olevan kovin helppo muistaa, ellei ole jotain lähimuistiin vaikuttavaa fyysistä vaivaa. Itsehän tuolla julistit, että "Kuulin tämän yhdeltä soitinrakentajalta.", josta on helppo päätellä, että olet hänet jopa ihan naamatusten kohdannut, ja tiedät, että kyseessä on soitinrakentaja. "Eräs poika kertoi tämän minulle" olis sitten asia erikseen.

Luuletko oikeasti, että tosta sun kovistelusta on jotain hyötyä? Nettifoorumeilla niin kuin normaalielämässänikin voin kertoa ne asiat, mitkä kerron.
 
---
 
Tämä kuitenkin liittyy jonkin verran alkuperäiseen aiheeseen l. Westendin kitaroihin. Kitaramaailmassa on todella tärkeää nämä brändit ja myöskin se missä maassa kitara on väsätty. Jos joku alkaa tehdä "arvosoittimia" Kiinassa, niin asia teilataan heti. Kiinassa ei meidän mielikuvien mukaan voida tehdä muuta kuin halpisritsoja, kun taas Amerikassa asiat tehdään aina lähtökohtaisesti paremmin.
 
Kitaramarkkinoille on varmasti aivan järjettömän vaikea päästä näinä päivinä, koska mielikuvat ohjaavat ostospäätöksiämme todella vahvasti. On jokseenkin omituista, että aina ne paremmat l. kalliimmat mallit tehdään jossain länsimaassa. Entäs jos alettaisi tekemään niitä parempia malleja jossain kaukoidässä, sittenhän ne eivät olisi enää niin kalliita. Sitten vain lavasta puuttuisi Made in USA tai Made in Japan -tarra. Olisiko soitin sitten vain lähtökohtaisesti huonompi, jos se tehtäisiin halvemmassa maassa. En voi millään uskoa, että länsimaiset kädet vain tekevät parempaa jälkeä automaattisesti kuin itämaisemmat kädet...
 
steelduck
31.01.2010 11:08:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai hitto miten mainio topikki. Puuttuu vaan popcornit. :D
 
Tuohon Gibsonin maahantuonti kuvioon täälläkin kaivataan lähdettä - ei tuommoisia väitteitä voi heitellä ilmaan ihan tuosta vain.
 
mll
31.01.2010 11:25:48 (muokattu 31.01.2010 11:26:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Khyl vaan. Mutta onkos Suomeen tuotavissa Tokaissa jo vaihettu se lavan teksti? Ja jos on (mitä epäilen) niin onko Lester Polfusin nimen oikeudenomistajille maksettu ne rojaltit, jotka rasittaa Gibsonia ja Epiphonea?
 
Eipä taida olla Gibson ensimmäinen yhtiö, jolle on käynyt niin, että tavaramerkistä tuleekin yleisnimitys.
 
Siis käytät termiä telecaster-mallinen, vaiko ihan ESP Telecaster tai Johnson Stratocaster?? ;)
 
Eikös se näin puhekielessä ole kohtuullisen sama, vaikka sanoisikin ESP Telecaster tai Johnson Stratocaster? Eikö siitä kuitenkin ymmärretyksi tule? Se lienee pääasia.;D
 
mattim
31.01.2010 11:29:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Eipä taida olla Gibson ensimmäinen yhtiö, jolle on käynyt niin, että tavaramerkistä tuleekin yleisnimitys.
 
Näinhän oikeasti on tapahtunut, ensimmäisenä mieleeni tulee heteka, huuveri ja vichy. Mitä muita kivoja on olemassa ?
 
Matti
 
mattim
31.01.2010 11:31:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Ai hitto miten mainio topikki. Puuttuu vaan popcornit. :D
 
Tuohon Gibsonin maahantuonti kuvioon täälläkin kaivataan lähdettä - ei tuommoisia väitteitä voi heitellä ilmaan ihan tuosta vain.

 
Muuten on asiallista ollut keskustelu, mutta tässä Gibson salakuljetusjutussa on hieman haetun makua.
 
Matti
 
mattim
31.01.2010 11:33:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: .
 
Kuten tuossa sanoin, että jos joku ottaa nimimerkin takaa lähetetyn viestin "varmana totuutena", niin sitten kannattaa alkaa harjoittamaan kriittistä ajattelua.

 
Kannattaa tutustua Muusikoiden Netin sääntöihin jo tässä vaiheessa.
 
Matti
 
Dunga
31.01.2010 11:43:01 (muokattu 31.01.2010 11:44:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän tuollaisten syytösten todenperäisyys kannattaisi selvittää _ennen_ kuin ne kirjoittaa julkiselle foorumille?
 
Ei siinä tee kuin pellen itsestään jos lähtee esittämään asioita ilman, että viitsii ottaa selvää onko asia totta vai ei. Erityisen naurettavaa tuollainen toiminta on silloin, kun kyseessä olevaa "tietoa" käytetään oman asian pönkittämiseen.
 
Parhaat naurut irtosi tuosta, kun kehotit muita harjoittamaan lähdekriittisyyttä sen jälkeen kun itse heitit tollasen "tiedon" peliin.
 
War... war never changes.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «