Muusikoiden.net
11.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibsonien ja Epiphonen erot samassa hintaluokassa
1 2
Ziffis
16.11.2009 14:14:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon suunnittelemassa LP-malllisen skitan ostoa hintaluokassa alle 600-1000 euroa.

Lähinnä olen miettinyt ja kokeillutkin käteen Epiphonen malleja, F-musiikista kallein joka hyllystä löytyy maksaa 699.
Thomannilta saa esim. GIBSON LES PAUL STUDIO LIMITED WBCR hintaan 769+20.

Kun nuo laitteet materiaaleiltaan ja komponenteiltaan etc. ei oikeen oo hallussa ja poissuljetaan vertailussa mikit (koska ne voi helposti vaihtaa), kumpaan pääsääntöisesti suosittelette kallistumaan ja miksi? Ja käyttötarkoitus on sitten tumpelon kotikäyttö etupäässä mallintavien softien kanssa. Ei siis bändikäyttöön, ainakaan tässä vaiheessa oppimiskäyrää..
Myös Tokailta löytyy skittoja, mutta niillä näyttäisi puuttuvan tuo hintahaarukka, 450 jälkeen mennään 1100+ hintoihin.

Vaikka jollekin käyttötarkoitus saattaa vaikuttaa siltä, että onko tuolla skitalla niin hirveästi väliä, niin haluan kuitenkin ostaa hintaluokassaan hyvän soittimen, johon voi sitten halutessaan vaihtaa mikit mieluisamman soundin tuottamiseksi. Tuhti soundimaailma noin ylipäätään on mieleen.

Juzpe
16.11.2009 14:27:44 (muokattu 16.11.2009 14:30:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta koivuhalko ja iske siihen emg:n aktiivit...

No ei vaan.

Kun ny kerran kävit niitä kattoon niin onku sulla asiasta omaa mielipidettä?
- Kumpi soi sun mielestä paremmin?
- Kumpi tuntu hansikkaaseen paremmalta?
- Kumpi näytti paremmalta (niin varmaan ei o merkitystä... en osaa soittaa SG:llä itse esim ollenkaan ku se näyttää siltä, miltä näyttää, vaikka soitin ois kuinka hyvä tahansa...) ?
- Näyttikö viimestely jommassa kummassa paremmalta?
- Pitikö vire jommassa kummassa paremmin?
- Onko nauhat suorassa molemmissa?
- Onko jommassa kummassa yleisesti ottaen enemmän munaa?
- Onko gibsonin logossa enemmän munaa?
- jne...

E: Tarskohan tänne laittaa pysyväks joku sellanen kitaranostajan opas tyyppinen topikki...?

"Why don't you just fuck off?" - Michael "Duff" McKagan
Grugi
16.11.2009 14:38:38

Ziffis: Oon suunnittelemassa LP-malllisen skitan ostoa hintaluokassa alle 600-1000 euroa.

Lähinnä olen miettinyt ja kokeillutkin käteen Epiphonen malleja, F-musiikista kallein joka hyllystä löytyy maksaa 699.

Kun nuo laitteet materiaaleiltaan ja komponenteiltaan etc. ei oikeen oo hallussa ja poissuljetaan vertailussa mikit (koska ne voi helposti vaihtaa), kumpaan pääsääntöisesti suosittelette kallistumaan ja miksi? Ja käyttötarkoitus on sitten tumpelon kotikäyttö etupäässä mallintavien softien kanssa. Ei siis bändikäyttöön, ainakaan tässä vaiheessa oppimiskäyrää..
Myös Tokailta löytyy skittoja, mutta niillä näyttäisi puuttuvan tuo hintahaarukka, 450 jälkeen mennään 1100+ hintoihin.

Vaikka jollekin käyttötarkoitus saattaa vaikuttaa siltä, että onko tuolla skitalla niin hirveästi väliä, niin haluan kuitenkin ostaa hintaluokassaan hyvän soittimen, johon voi sitten halutessaan vaihtaa mikit mieluisamman soundin tuottamiseksi. Tuhti soundimaailma noin ylipäätään on mieleen.

Tokaita löytyy torilta käytettynä hyvinkin tohon hintaluokkaan ja sitä Japanin tuotantoa, suosittelen kovasti.

SDMF
Ziffis
16.11.2009 14:44:52

Mnuakin välillä ...tuttaa kun jengi kyselee netistä "onx tää mulle hyvä?" Silti ajattelin nyt kysyä täältä, en sitä mikä kannattaa ostaa vaan onko esim. Epiphonen ja Gibsonin välillä materiaaleissa ja mekaanisessa tekniikassa kokemuspohjaisesti olennaista eroa jompaan kumpaan suuntaan samasta hintaoluokasta puhuttaessa. Kyllä minä osaan itse kokeilla ja kuunnella ja niiden pohjalta tehdä ostopäätöksen tai ostamatta olo -päätöksen.

Gibsonia en ole vielä käteen kokeillut, Epiphonea ja Tokaita kyllä. Tokai noista tuntui käteen jonkin verran paremmalta, akustisesti mielestäni soi ehkä hiukka paremmin (vaikea tällä kokemuksella arvioida objektiivisesti kun eroa liikkeillä satoja metrejä ja kymmeniä minuutteja).

Minun arvaukseni tässä vaiheessa on, että PC:lle mallintavien softien kautta äänitettäessä kitarassa olennaisin ääneen vaikuttava komponentti on mikki. Tiedän, että tältä istumalta en osaa kovin pitkälle menevää viisasta mikki-valintaa tehdä, siksi haen pitkällä juoksulla toimivaa LP-mallista skittaa, joka on kiva, kivan värinen ja ehkä se Gibson nimenä tuntuu kivemmalta, mitä sitä kieltämään vaikkei se oikeasti tärkeätä olekaan. Olisi ehkä tärkeätä myös se, että skitta pysyisi vireessä. Ja että osat kestäisi enemmän kuin pari vuotta jne.

Tätä varten keskustelupalstat kuitenkin käsittääkseni on...

Ziffis
16.11.2009 14:46:04

Grugi: Tokaita löytyy torilta käytettynä hyvinkin tohon hintaluokkaan ja sitä Japanin tuotantoa, suosittelen kovasti.
Suositteletko Tokaita ennemmin kuin esim. Gibsonia? Miksi?

Confidentum
16.11.2009 14:46:20 (muokattu 16.11.2009 14:48:54)

Ziffis: Oon suunnittelemassa LP-malllisen skitan ostoa hintaluokassa alle 600-1000 euroa.

Minusta tuo asetelma ei ole ihan kohdallaan, koska vertaat E:n kalleinta kutakuinkin G:n edullisimpaan. Toinen siis valmistajan hintahaitarin yläpäästä ja toinen hintahaitarin alapäästä. Taitaisi tuota Epiphonea vastaava G-malli olla pari tonnia kalliimpi ja noissa sekä materiaalin, että työn laatu on parempi - no milleen parempi - no voi on aina voita ja margariinit on akselirasvaa. Jälleenmyyntiarvo on sitten muuten oma mielenkiintoinen osa-alueensa

Järkevämpi vertailu voisi muuten olla yleensä Les Paul malliset kitarat hintaluokassa +/-700, jolloin "koriin" mahtuisi sekä uusia että käytettyjä Gibsoneja, ESPejä, TOKAIta, Edwardseja ja mitäniitäonkaan. Silleenhän se tietenkin on tämä asia, että Gibson ON kitara ja muut enemmän tai vähemmän sinne päin ;)

Munkkilatinaa sano mummo nuoteista
Lonesome
16.11.2009 14:48:29

Ziffis: Ja käyttötarkoitus on sitten tumpelon kotikäyttö etupäässä mallintavien softien kanssa. Ei siis bändikäyttöön, ainakaan tässä vaiheessa oppimiskäyrää..

Mun käyttö kitaralle on kuvauksesi mukaista kotiharrastusta myös. Ainakin vielä... ;)

Tuohon mainitsemaasi Gibsonin LP Studio WB-malliin olen ollut kyllä tyytyväinen. Säästetty on lähinnä pinnan viimeistelyn näyttävyydessä ja kestävyydessä, ei niinkään laadussa muuten, minun mielestäni. Oma maksoi viime vuonna 666 + 20, mutta samaan hintatasoon niitä saa edelleen useastakin Euroopan nettikaupasta:

http://en.woodbrass.com/GIBSON+LES+ … +-+WORN+CHERRY+-+TOP+DEAL+CHRISTMAS

http://www.dv247.fi/invt/62610/

Jotta ei olisi liian helppoa, on Epiluuri pukannut markkinoille myös uutta tasokkaampaa sarjaa:

http://www.thomann.de/fi/search.htm … llin_kitarat&bf=epiphone&pr=650a800

Joko vois noitakin testailla...

Ja käytetty normi Studio Torilta voisi tulla myös kysymykseen.

"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
Grugi
16.11.2009 15:00:24 (muokattu 16.11.2009 15:03:33)

Ziffis: Suositteletko Tokaita ennemmin kuin esim. Gibsonia? Miksi?

Oman tuntuman mukaan tuo Tokai oli mun makuun parempi kuin Gibsonin lp studio, eli en nyt tarkoita että Gibson olisi missään tapauksessa huonompi vaan se että Tokai on varteen otettava vaihtoehto Epin ja Gibsonin kanssa.

Joskus vaan tuntuu että kysellään näitä vaihtoehtoja Gibsonin tilalle vaikka on jo mielessä päättänyt että se tuleva kitara on Gibson, eikä tämäkään ollut nyt sinulle kohdistetu vaan yleisesti ottaen.

SDMF
Trendkeel
16.11.2009 15:14:02

Käytetty lakka on eri. Toiset tykkää nitrosta (Gibson) ja toiset polylakasta (Epi). Nitrolakka suhtautuu eri tavalla ajan myötä, valkoisissa kitaroissa näkyy mietoa kellastumista. Ja jos kitara on ollut laukussa ulkona kylmässä, sisälle vietäessä sitä kuuluu pitää hetki laukussa, muuten lakka voi haljeta. Nitrolakalla on myös ominainen haju, kun taas polylakka on neutraali myös tältä osalta.

Puista voidaan spekuloida, tuleeko noissa kalliimmissa Epiphoneissa kovaa keissiä mukana?

Paha sanoa testaamatta. Jos testaamatta hankkii, tietenkin sitä olettaa Gibsonin olevan parempi. Mut jos ei testaa, ei voi tietää olisiko se yläpään Epi voinut olla parempi =)

And any fool knows a dog needs a home, a shelter from pigs on the wing
//Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. -Antti1
s8na
16.11.2009 15:41:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa myös kipasta kysäsemässä paikallisista musakaupoista paljonko tuo Gibson maksaa, voi olla että saat Thompan hintaan nykyään kun oikeeseen puotiin eksyt. Paikallisista kaupoista voi myös saada hyvät säädöt päälle. Mulla on just tuo kyseinen keppi, se oli melko hyvä ostettaessa, satulan madalluksen ja säätöjen jälkeen vielä parempi.

All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
Tande
16.11.2009 15:58:42

Kyllä minä ottaisin Gibsonin ihan vain sen vuoksi, että se on GIBSON ja valmistettu Yhdysvalloissa. Mojoa on Gibsonissa paljon enemmän. :)

-Cale
16.11.2009 16:07:52 (muokattu 16.11.2009 16:09:26)

Tande: Kyllä minä ottaisin Gibsonin ihan vain sen vuoksi, että se on GIBSON ja valmistettu Yhdysvalloissa. Mojoa on Gibsonissa paljon enemmän. :)

No ei kyllä ole, jos hommaa sen kaikista_halvimman_mahdollisen Gibsonin ja tulee lesoamaan m.nettiin että "Kyllä sen Gibson olla pitää." Kunnon Gibsonia nähnytkään...

Edit: Japsi -Tokaita suosittelen minäkin, joskaan ei G:n studiokaan välttämättä ole huono vaihtoehto kunhan valitsee yksilönsä hyvin.

Krice
16.11.2009 16:11:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziffis: haluan kuitenkin ostaa hintaluokassaan hyvän soittimen

Epiphone on mielestäni sellainen. Erot Gibsoniin ovat sinällään melko selkeitä, mutta niin on se hintaerokin.

Grugi
16.11.2009 16:12:35

Tähän vois vielä sano sen että ostaa sen kitaran joka omasta mielestä on se paras/parhain, merkkiä en lähtis niin tarkkaan kyttäämään jos tuote on kohillaan.

SDMF
Miikathebest
16.11.2009 17:56:00

Jälleenmyyntiarvo:

Epiphone std mahogany 300 € vs. Gibson studio limited 700€

Jos oletetaan että Epiphonen jälleenmyyntiarvon on 65% alkuperäisestä hinnasta ja Gibsonin 85%, saadaan seuraavanlaiset tapahtumat:

Taskussasi on 1000€ rahaa.

Scenario E
Kitaran osto: 1000 - 300 = 700 €
Kitaran myynti: 700 + 200 = 900 €

Scenario G
Kitaran osto: 1000 - 700 = 300 €
Kitaran myynti: 300 + 600 = 900 €

Päästään siihen, ettei tässä tapauksessa jälleenmyyntiarvolla ollutkaan mitään väliä.
Se on sitten valintakysymys, haluaako pitää rahansa kiinni kitarassa vai taskussa vapaana pääomana.

Tuossa on kaunisteltu arvoja jonkun verran G:n hyväksi, mutta idea tulee varmaankin selväksi.

Jos valitaan Epiphonen

Liikaa säröä!
aristoteles666
16.11.2009 18:05:03

Tande: Kyllä minä ottaisin Gibsonin ihan vain sen vuoksi, että se on GIBSON ja valmistettu Yhdysvalloissa. Mojoa on Gibsonissa paljon enemmän. :)

surkein syy ostaa kitara, eikö kyse ollutkaan kuulohavannoista musiikissa, ainakin pitäisi olla.

trih
16.11.2009 18:30:20

Itse testaisin epin tribute ja 1959 LP:t. Tuolla oli jo se linkkikin t-kauppaan, tässä uusiksi:
http://www.thomann.de/fi/search.htm … llin_kitarat&bf=epiphone&pr=650a800
Ja nämä tulee laukun kera kuten gibsonit.

Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
blues guitar
16.11.2009 19:15:49 (muokattu 16.11.2009 20:25:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziffis: Suositteletko Tokaita ennemmin kuin esim. Gibsonia? Miksi?

Ainakin omien kokemuksieni perusteella pidän Japsi Tokaita parempana kuin Gibsonin Studiomalleja...Molemmat olen omistanut.
Hyvästä Gibsonista täytyy sitten maksaa enemmän.
Tosin MIJ Tokaitkin menee uutena hieman yli ton mainitsemasi hintahaitarin.

Mikä on hyvä?... niin se sun täytyy käydä itse testaamassa ja toteamassa. Täältä kun kysyt niin "yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas mummosta" :D

...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Les Paul
16.11.2009 19:23:24

blues guitar:"yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas mummosta" :D

neljäs saattaa tykätä kaikkien edellämainittujen lisäksi myös vaarista!

-kimi-

High School is like a spork: it's a crappy spoon and a crappy fork, so in the end it's just plain useless. -John Mayer-
Jouni74
16.11.2009 19:44:42

Vannoutuneena Gibson-ukkona suosittelen kuitenkin myös kokeilemaan mainitut Tokait.
Testailin viikonloppuna Musamaailmassa vahvistimia Jaappanin Tokailla ja oikein hyvältä tuntui, kuulosti ja näytti.
Gibsoneista tuossa hintaluokassa suosittelisin käytettyä Studiota.

ONLY HARD IS HARD ENOUGH -The Grammers
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti