Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalit minimiin mutta..
1 2 3 4
HeavyMachinery
18.11.2009 15:33:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hapan: Tai remontoikoon omakotitalonsa sähköt nykypäivän standardeja vastaaviksi.
 
Tai remontoikaa keikkapaikkojen sähköt kuntoon....
 
Yksi iso ongelma tällä foorumilla on se että kirjoittajista noin50% tuntuu sellaisia jotka soittaa yksin kotona 30% niitä jotka käy kerran kaksi vuodessa keikalla soittaa kotona ja reeniksella 29% niitä jotka keikkailee kerran kahdessa kuusssa ja reenaa säännöllisesti reeniksellä. 1% niitä jotka keikkailee oikeasti ahkerasti. Taas kirjoitus pohjalta 95% vastauksista tuntuu tulevan mutu pohjalta tai siitä mitä on luettu netistä /kuultu isoilta pojilta.
 
Missä on se kannustava henki siihen soittamiseen ja kamojen räpläilyyn ? Jos joku haluaa kokeilla onko noise gatesta hyötyä niin antaa sen tehdä ja tuetaan sitä sen sijaan kun tuomitaan se helvetin koneeksi ja haukutaan sen kitarakamat.
Miten voi oppia mitään jos ei kokeile ? Kyllä ainakin oma kokemus on syntynyt ihan kokeilun ja räpläilyn tuloksena. Nytkin on sellainen Avaruuslaiva kasassa että heikoimmalla menee kusihousuun jo ajatuksesta sen suhteen kuinka se voi edes toimia.. Tällä foorumilla minun kytkentä /switchereiden käyttö tavasta saa lähinnä vittuilua ja taasen vaikka HRIssä saa kannustusta kokeilla ja virtuaali selkään taputuksia onnistumisesta. Aloitin taannoin aiheen siitä kuinka räkkini kasaisin ja kyselin mielipiteitä , neuvoja niin mitäs se poiki heti ensimmäiseksi, lähinnä vittuilua siitä miksi sellaista kasaan ja osoittelua sormella että haluaisin vain paukuttella henkseleitä kalustollani. Eikös nämä aikuistenvahvistimillaaikuistensoittamatpätkät ole sitten saamaa ?
 
Ei voi todeta kun tämä on mahdollista vain Internetissä :D
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
s8na
18.11.2009 15:41:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla jäi nyt kuiteski noisegate pedaalilautaan.. surinaa tulee noista vehkeistä jokatapauksessa, varsinki kun ostin nyt p-90 mikeillä olevan kepin.
 
Viimekesältä on kyllä tosin muistissa tilanne, ku tuntu keikkaolosuhteissa, että se noise gate (MXR) jotenki väritti ääntä reippaammin kun kotona soitellessa. En tiedä sitten oliko mulla säädöt pielessä, ei siinä sohhelissa sitä oikein päässy säätämään.
 
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
hapan
18.11.2009 15:51:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Tai remontoikaa keikkapaikkojen sähköt kuntoon....
 
... Ei voi todeta kun tämä on mahdollista vain Internetissä :D

 
Tarkoitushan ei ollut mitenkään kritisoida noise gaten ym. käyttöä, vaan ihan puhtaasti antaa vinkki sen sata vuotiaan talon sähköturvallisuuteen.
 
sepisti
18.11.2009 17:25:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Tuohon voi vain vastata että mihin bluesin soitossa tarvii 6 kieltä ?
 
Niin, tai se hevibändin "komppikitaristi"... Eikös siinä riitä kaksi kieltä D ja A:)
 
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Jucciz
18.11.2009 17:41:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Niin, tai se hevibändin "komppikitaristi"... Eikös siinä riitä kaksi kieltä D ja A:)
 
Eiks nykyhevibändin komppikitaristin kitaran kaks paksuinta kieltä ole F ja H, tai jotain?
 
Krice
18.11.2009 18:07:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvät soittovälineet kohisee vähemmän, siitä kannattaa lähteä. Kohinanpoistoa vasta sitten jos on pakko käyttää, koska se huonontaa soundia. Rankkaan hevimetalliin suosittelen aktiivimikkejä, niiden kohinanvaimennus on lyömätöntä.
 
HeavyMachinery
18.11.2009 18:18:59 (muokattu 18.11.2009 18:19:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Hyvät soittovälineet kohisee vähemmän, siitä kannattaa lähteä. Kohinanpoistoa vasta sitten jos on pakko käyttää, koska se huonontaa soundia. Rankkaan hevimetalliin suosittelen aktiivimikkejä, niiden kohinanvaimennus on lyömätöntä.
 
Ja PYH sanon maa. Mulla on aktiivit just aiheuttaneet eniten ongelmia. En ymmrrä mistä tulee se fiktio että aktiivi mikit ei kierrä....
 
Edit: ja se mikkien kohina ei haittaa mitn kun sen pitäis hävitä kun laittaa volan kiinni kitarasta.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Humanoid
18.11.2009 18:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jeps, terveisiä 50-luvulta.
 
Mut mistä se kohina ja pörinä sitten tulee jos ei siitä, että on "vitusti gainia"? Tuntus kyllä, että sit on jo maadoitukset tai joku muu juttu pielessä. Vaikka en ole sen enempää blues- kuin hevimieskään, tuo bluesvertaus oli kyllä kuin suoraan hevimiehen suusta. ;)

 
Eläs nyt! Hevimeteliä tehdään ja gainit ei ole menneet yli puolenvälin aikoihin ;)
 
Sami / Ääniportti
Marzi
18.11.2009 19:36:56 (muokattu 18.11.2009 19:37:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: En ymmrrä mistä tulee se fiktio että aktiivi mikit ei kierrä....
 
Ei kai tossa sitä väitetty. Ja kiertäähän ne. Mut ovat kyllä häiriöttömämpiä ovat kuin passiivit. Mulla ei esimerkiksi ota tietokonemonitorista häiriötä läheskään samaan tyyliin kun passiivimikit. Saatikka jos verrataan ykskelasia passiiveja ja aktiiveja. Huh. Eiks tästä nyt just ollu puhetta jossain toisessa ketjussa kun sanottiin esim. Toto/Dire Straits -ukkojen tykänneen siitä vähentyneestä häiriömäärästä kun aikanaan aktiiveja käyttivät. Lukather kait vieläkin, ainakin Luke -Musarissaan.
 
Tarpeeksi on liian vähän.
HeavyMachinery
18.11.2009 20:09:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marzi: Ei kai tossa sitä väitetty. Ja kiertäähän ne. Mut ovat kyllä häiriöttömämpiä ovat kuin passiivit..
 
Ei väitettykään se vain tuli tuossa samassa mieleen :)
 
Mulla on ollut aina ongelmia Aktiivisten kanssa mulle ainut aktiivi saa olla PA :D
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
McLeach
18.11.2009 21:47:37 (muokattu 18.11.2009 21:48:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

veri_heavy: Hmm. Vähän höhlää kun yleensä noise gate pistetään säröjen jälkeen ja viritin ketjuun ensimmäiseksi. Tai ainakin näin minulle on opetettu.
 
ihan vaan aihetta sivuten, kannattaako viritin laittaa efektilenkkiin?
 
HeavyMachinery
18.11.2009 21:52:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McLeach: ihan vaan aihetta sivuten, kannattaako viritin laittaa efektilenkkiin?
 
Ei jos ei ole pakko. Viritys tarkkuus on paras kun edessä ei ole turhia häiriö tekiöitä.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
T-Stag
18.11.2009 22:16:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marzi: Mulla ei esimerkiksi ota tietokonemonitorista häiriötä läheskään samaan tyyliin kun passiivimikit. Saatikka jos verrataan ykskelasia passiiveja ja aktiiveja. Huh. Eiks tästä nyt just ollu puhetta jossain toisessa ketjussa kun sanottiin esim. Toto/Dire Straits -ukkojen tykänneen siitä vähentyneestä häiriömäärästä kun aikanaan aktiiveja käyttivät. Lukather kait vieläkin, ainakin Luke -Musarissaan.
 
Joo, mutta mä en ainakaan tykännyt vähentyneestä saundin karaktääristä EMG-mikkien kanssa. Tein eräälle hevilevylle komppiraitoja normiveireisellä Tokai LS-85:lla, jossa on tallamikkinä Seymour Duncan Custom 5 ja D-vireisellä Tokai LC-85:lla, jossa OLI silloin tallassa EMG 81. Vahvistinrigi oli koko ajan sama. Vaihtaessamme kitaraa olimme ällistyneitä EMG:n karaktäärin puutteesta ja geneerisestä mössösaundista. Nyt LC:ssä on samat mikit kuin LS:ssä.
 
Lisäksi mitä noihin tietokonemonitoreihin tulee, mä soitan sessioissa aina tarkkaamossa eikä passiivimikit tai single coilit ole aiheuttaneet mitään ongelmia lopputulokseen.
 
Ok, sitten asiaan. Kertokaas pojat mistä noita ISP:n tuotteita kannattaisi tilata/ostaa. Nopealla tsekkauksella heidän sivultaan näytti löytyvän vain Amerikkalaisia välittäjiä. Mun vanha Rocktron Hush 2 CX alkaa olla jo verkonpainon asemassa...
 
Jucciz
18.11.2009 22:22:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Ei jos ei ole pakko. Viritys tarkkuus on paras kun edessä ei ole turhia häiriö tekiöitä.
 
Äidin kieli myös kin. :D
 
HeavyMachinery
18.11.2009 22:33:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Äidin kieli myös kin. :D
 
Ai sulla loppu taas sanominen ?
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Mandarax
18.11.2009 22:38:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Stag:
Ok, sitten asiaan. Kertokaas pojat mistä noita ISP:n tuotteita kannattaisi tilata/ostaa. Nopealla tsekkauksella heidän sivultaan näytti löytyvän vain Amerikkalaisia välittäjiä. Mun vanha Rocktron Hush 2 CX alkaa olla jo verkonpainon asemassa...

 
Jenkkilästä niitä saa dollarin halvan kurssin tähden nyt edullisesti, tosin rahtikulujen ja tullien/alvien jälkeen se etu jää melko minimaaliseksi... Omani kulki matkalaukussa, joten hintaa kertyi sen n.90e tuolle ISP Decimatorille - tilattuna rapakon takaa ollaankin jo lähellä 150e, joten samapa kai vaikka tilaisi sitten T-kaupasta:
http://www.thomann.de/fi/isp_technologies_decimator_pedal.htm
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Snapo
18.11.2009 22:43:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Ai sulla loppu taas sanominen ?
 
Meinasinpa sanoa samaa.
 
Economy on köyhille.
hapan
18.11.2009 22:44:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Ai sulla loppu taas sanominen ?
 
Silloin kun asia loppuu niin otetaan "keinot" käyttöön. Aikuiset tietää kato nää hommat.
 
T-Stag
18.11.2009 23:31:22 (muokattu 18.11.2009 23:37:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harvey666: Jenkkilästä niitä saa dollarin halvan kurssin tähden nyt edullisesti, tosin rahtikulujen ja tullien/alvien jälkeen se etu jää melko minimaaliseksi... Omani kulki matkalaukussa, joten hintaa kertyi sen n.90e tuolle ISP Decimatorille - tilattuna rapakon takaa ollaankin jo lähellä 150e, joten samapa kai vaikka tilaisi sitten T-kaupasta:
http://www.thomann.de/fi/isp_technologies_decimator_pedal.htm

 
Kiitoksia avusta! Mulle vaan toimii paremmin tuo dual mono -räkkivehje, räkkiin kun tulisi. 455 egee... Pitäis kyllä saada testata ensin.
 
Pitää muuten vielä kommentoida tuohon HeavyMachineryn kirjoitukseen räkeistä yms. Tuli kieleen, että kaverilla oli aika monta asiallista pointtia kirjoituksessaan liittyen joidenkin kirjoittajien suhtautumiseen muiden kamoihin. Näyttää olevan yleistä, että tietynlaiset kamat ovat hyväksyttäviä siinä missä toisenlaiset eivät. Monilla soittajilla räkkipeikko juontaa varmaan juurensa 80-luvulle, jolloin moni räkkisaundi oli aika kauheaa kuultavaa. Nykyisin esim. Bradshaw ja Skrydstrup porukoineen ovat tehneet huikeaa duunia räkkilaiteteknologian kanssa. Monesti tulee mieleen, että onko sillä oikeasti väliä ovatko esim. pedaalit lattialla vai räkissä? Jotkut vaan haluavat jalkojensa juureen yksinkertaisen ohjainsysteemin joka minimoi steppailun soiton aikana. Lisäksi nykyaikainen räkkiteknologia mahdollistaa kaikenlaisten nuppi/etuaste/pääteaste/pedaali/räkkiefekti -hybridikokonaisuuksien rakentamisen ja toimivuuden.
 
Mulla lähtee itse perjantaina rundille räkki, jonka päätevahvistin tuli just tänään putkien vaihdosta ja biasoinnista. Systeemi on aika kompleksi ja mua itse asiassa kutkuttelee kovasti päästä testamaan melko uutta etuastettani präniköillä pääteputkilla.
 
Sitten tuli vielä mieleen noista sähköhommista, että kiertueilla törmää kyllä useammin huonoon kuin hyvään sähköön. Ei tarvitse muuta kuin lypsykoneen päälle kilometrin säteellä niin jo alkaa vehkeet napsumaan Pohjanmaalaisella nuorisoseurantalolla. Kaupungeissa ei ole yhtään helpompaa. Monien klubien huono sähkö johtuu rakennuksen huonosta sähkönlaadusta. Jos nämä paikat haluaisivat paremmat sähköt niin edessä olisi koko rakennuksen sähköjen uusiminen. Liian suolainen kustannus useimmille klubeille.
 
Huonon sähkön lisäksi keikoilla on yllättävän suuri määrä tekijöitä, jotka vaikuttavat kitarasaundiin. Ensinnäkin soittaminen muiden muusikoiden kanssa on etenkin rokissa ja siitä raskaammassa musiikissa jatkuvaa kyynärpäätönimistä taajuuskaistasta. Pellit ja koskettimet aiheuttavat usein tarpeen korostaa saundin yläpäätä, ja lisäksi useimmat kitaristit laittavat lähtöruudussa särösaundeihinsa aivan liikaa alataajuuksia. Lisätään tähän:
 
- Huone (sekä lavavuoto että PA-saundi)
- Mikki (ja siihen tuleva vuoto muilta soittimilta)
- Keikkapaikan piuhoitus (lavalta etupäähän)
- Äänipöytä
- Miksaajan näkemys aiheesta ("Pistä hiljemmalle siellä lavalla, kyllä sä sen monitorista kuulet")
- Keikkapaikan piuhoitus (etupäästä päätteille ja kaiuttimiin)
- PA, eli päätteet ja kaiuttimet
 
Johan kuulostaa erilaiselta kuin autotallissa tai treenikämpällä... "Eihän toi ole mun styrkkari!". Tässä kohtaa viimeistään tajuaa sen, että kitaramikkien/pedaalien/yms. väliset erot ovat loppujen lopuksi aika mitättömiä. Jo pelkästään nappimonitoroinnin käyttäminen paljastaa, että lähimikitetyssä vahvistimessa saundinmuutokset ja jopa myös kanavanvaihdot esim. eri särökanavien välillä vaikuttavat todella paljon vähemmän kuin vahvistinta itseään kuunnellessa. Ja studiossa on ihan sama juttu.
 
Mutta kyllä sen on useimmiten saanut toimimaan. Tarkoitus oli vaan muistuttaa, että olohuone/treenikämppä ja keikka/studiosessio ovat totaalisen erilaisia ympäristöjä. Kysymys onkin, kummassa on tärkeämpää kuulostaa hyvältä?
 
Jucciz
19.11.2009 00:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Ai sulla loppu taas sanominen ?
 
Äh, mä oon tähän ketjuun jo kaiken tarpeellisen sanonut. Oli vaan niin hupaisaa tekstiä näin kielipoliisin näkökulmasta, että oli jo pakko kommentoida. Mä en muuten taatusti ole ainoa, jolle kielellisesti hyvä teksti vaan antaa uskottavamman kuvan kirjoittajasta kuin sellainen, jossa suurin piirtein joka ainoa yhdyssana on kirjoitettu erilleen, kaikki olennaiset tekstiä selkeyttävät välimerkit puuttuvat tai niiden eteen räiskitään summittaisesti välilyöntejä tai mitä tahansa.
 
Poikkeuksiakin on: siis osaavia ja uskottavia kavereita, joiden teksti on kyllä semmoista, että huh huh.
 
Mut ei sen enempää off-topic:ia tällä erää, jossain toisaalla sit taas.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «