Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalit minimiin mutta..
1 2 3 4
nuhuris
11.11.2009 12:37:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noise gate ja viritin samassa pedaalissa? Yritän pitää polkimet minimissään, mutta tarvitsisin noise gaten ja virittimen. Onkohan olemassa pedaalia jossa olisi nuo molemmat? Mitään efektilautaa en ajatellut kuitenkaan ostaa..

Terveisin Seppo (nimi muutettu)
Wespa
11.11.2009 12:43:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilman mitään pottuilua oletko aivan varma että noise gatenkin ei voisi karsia? Eikö kannattaisi hoitaa mieluummin itse ongelmakohta kuntoon kuin paikata sitä pedaalilla? Vai onko gate käytössäsi nimenomaan oma efektinsä?

"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Jungleman
11.11.2009 12:48:33

Wespa: Ilman mitään pottuilua oletko aivan varma että noise gatenkin ei voisi karsia? Eikö kannattaisi hoitaa mieluummin itse ongelmakohta kuntoon kuin paikata sitä pedaalilla? Vai onko gate käytössäsi nimenomaan oma efektinsä?

Juuri tätä kysymystä minäkin muotoilin päässäni. Ei olisi näköjään tarvinnut.

Ja muuten, ei ole olemassa noise gate/viritinpedaalia. Multiefekteistä tietty löytyy, muttajos sellaiselle ei ole muuta käyttöä niin...

Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
zuppermuhle
11.11.2009 13:15:18

Hmm. Vähän höhlää kun yleensä noise gate pistetään säröjen jälkeen ja viritin ketjuun ensimmäiseksi. Tai ainakin näin minulle on opetettu.

Soittoa: http://www.mikseri.net/artists/veri_heavynsooloprojektit.65005.php
nuhuris
11.11.2009 13:46:01

Niinpä niin, säröt löytyy vahvarista ja pito ojentajista.... Siis tarkoitus on ettei ole mitään purkkeja eikä efektejä - ei väliin alkuun eikä loppuun. Ainoastaan surinat ja muut vinkumiset pois. Samalla haluan lattialle virittimen. Mutta jos ei tämmöistä "ketjua" ole vielä keksitty niin pitänee ostaa molemmat. Järjestys sinällään on selvä.

Imper
11.11.2009 13:51:25 (muokattu 11.11.2009 13:53:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nuhuris: Niinpä niin, säröt löytyy vahvarista ja pito ojentajista.... Siis tarkoitus on ettei ole mitään purkkeja eikä efektejä - ei väliin alkuun eikä loppuun. Ainoastaan surinat ja muut vinkumiset pois. Samalla haluan lattialle virittimen. Mutta jos ei tämmöistä "ketjua" ole vielä keksitty niin pitänee ostaa molemmat. Järjestys sinällään on selvä.

Joo, no ensin perusasiat kuntoon:

1. Kitaraan kunnon häiriösuojat ja maadoitukset kuntoon
2. Laadukas, hyvin suojattu piuha kitaran ja vahvistimen väliin
3. Putkivahvistimeen laadukkaat, vähäkohinaiset etuasteputket

Jos vielä kohisee niin vahvistin on huonosti suunniteltu, tai sitten sulla on vaan ihan perkeleesti liikaa gainia ja sinkkukelaset mikit.

EDIT: Ja jos VINKUU, niin vahaa mikit ja mieti hiljaa itseksesi, että tarvitko välttämättä niin paljon säröä.

Everyone is a per-son
oiva tumpeloinen
11.11.2009 13:54:01

Imper: Jos vielä kohisee niin vahvistin on huonosti suunniteltu, tai sitten sulla on vaan ihan perkeleesti liikaa gainia ja sinkkukelaset mikit.

Mä en nyt mitenkään halua enempää vääntää aiheesta, mutta se ei todellakaan ole noin.

Imper
11.11.2009 13:57:06

oiva tumpeloinen: Mä en nyt mitenkään halua enempää vääntää aiheesta, mutta se ei todellakaan ole noin.

Väität noin, etkä halua vääntää aiheesta?:) Tissiposki...

Everyone is a per-son
Jungleman
11.11.2009 14:01:10 (muokattu 11.11.2009 14:02:19)

nuhuris: Niinpä niin, säröt löytyy vahvarista ja pito ojentajista.... Siis tarkoitus on ettei ole mitään purkkeja eikä efektejä - ei väliin alkuun eikä loppuun. Ainoastaan surinat ja muut vinkumiset pois. Samalla haluan lattialle virittimen. Mutta jos ei tämmöistä "ketjua" ole vielä keksitty niin pitänee ostaa molemmat. Järjestys sinällään on selvä.

Hmm. Oletko aivan varma että surinat ja muut vinkumiset lähtevät parhaiten noise gatella? Ongelmaan saattaa löytyä muitakin - parempia, jopa halvempia - ratkaisuja. Jos vaikka valottaisit vähän, millaisella kitaralla ja vahvarilla soitat, millaisella volalla, millaisilla soundeilla jne. Entä millainen kitarapiuha sinulla on? Vaikuttaa melkoisesti sekin.

EDIT.: TOOdella hidas.

Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
oiva tumpeloinen
11.11.2009 14:05:02

Imper: Väität noin, etkä halua vääntää aiheesta?:) Tissiposki...

Khyyl. =)

Tästä on vain väännetty niin moneen kertaan, ettei liene kauheasti järkeä jauhaa samaa uudelleen, kun se menee vain tarpeettomaksi tappeluksi. Mun näkemys asiaan on kuitenkin, että tietyt tyylit tarvitsee tietynlaisen soundin, ja niistä ei välttämättä saa suodatettua kaikkea kohinaa pois ilman apuvälineitä. Eikä siihen auta piuhat tai muut vastaavat jipot. Vahvistimiakin on pyörinyt jaloissa sen verran, etten sitten tiedä, mistä se autuus löytyisi. Eikä kaikissa soundeissa ole tolkuttomasti säröäkään. Kepeistäkään sen ei pitäisi olla kiinni. Nämä siis omasta kokemuksesta. Voi hyvinkin olla, että olen tehnyt jotain perustavanlaatuista väärinkin jatkuvasti.

Ja kysymyshän on kohtuullisen pitkälti siitä, että minkälaista kohinaa pidetään häiritsevänä. Kovin moni vahvistin, ihan putiikkipelejä myöten, kohisee kyllä kun niille annetaan sopivasti runtua. On sitten täysin eri asia, kenelle käy mikäkin kohinataso. Onks nyt selitetty niin, ettei mun tarvi vääntää enempää? =)

Mr. Speed
11.11.2009 14:06:13

Imper: Joo, no ensin perusasiat kuntoon:

1. Kitaraan kunnon häiriösuojat ja maadoitukset kuntoon
2. Laadukas, hyvin suojattu piuha kitaran ja vahvistimen väliin
3. Putkivahvistimeen laadukkaat, vähäkohinaiset etuasteputket

Jos vielä kohisee niin vahvistin on huonosti suunniteltu, tai sitten sulla on vaan ihan perkeleesti liikaa gainia ja sinkkukelaset mikit.

EDIT: Ja jos VINKUU, niin vahaa mikit ja mieti hiljaa itseksesi, että tarvitko välttämättä niin paljon säröä.

Perkeleesti liikaa gainia? Niin mihin tarkoitukseen? En nyt enempää asiasta kitise, kun aloittajan vahvarista saati sen asetuksista ei ole mitään tietoa, mutta itse vaikutat enempi rokkarilta kuin hevarilta jäsenkuvauksesi mukaan. Metallimusassa noin yleisesti käytetään vain vähän enempi gainia.

Niin joo.. Älä käännä kitaran mikkejä kaappia kohti. Alkaa kiertää. Kyllä mulla melkoisen reilulla volalla pysyy kierrot kurissa, kun näyttää persettä kaapille. Kyllä sieltä sitä feedbackia tarvittaessa saadaan.

Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
nuhuris
11.11.2009 14:16:18

Jungleman: Hmm. Oletko aivan varma että surinat ja muut vinkumiset lähtevät parhaiten noise gatella? Ongelmaan saattaa löytyä muitakin - parempia, jopa halvempia - ratkaisuja. Jos vaikka valottaisit vähän, millaisella kitaralla ja vahvarilla soitat, millaisella volalla, millaisilla soundeilla jne. Entä millainen kitarapiuha sinulla on? Vaikuttaa melkoisesti sekin.

EDIT.: TOOdella hidas.

En todellakaan ole varma kun en sellaista omista, mutta olen nähnyt ja kuullut sen poistavan ylimääräisen surinan tehokkaasti. Jos on parempia / halvempia tapoja niin olen all ears.

Kitara on Gibson Menace ja Explorer Pro
Piuhan merkkiä en muista mutta ihan OK se pitäisi olla, Uraltonesta joku...
Vahvari on ENGL Savage 60W
Kaappi on ENGL standardi 4 x 12
Säröä ja volaa on ihan kohtuullisesti, metallihommiin tarpeeksi

Imper
11.11.2009 14:19:00

Säilyykö kohina kun käännät kitarasta volumet pois?

Everyone is a per-son
nuhuris
11.11.2009 14:20:49

Imper: Säilyykö kohina kun käännät kitarasta volumet pois?

Silloin kohina loppuu

HeavyMachinery
11.11.2009 14:36:44

nuhuris: Silloin kohina loppuu

Kitaran maadotukset kuntoon niin kohina vähenee koskaan se ei lopu...

Olen kanssa Oivan kanssa samaa mieltä että jos joku tarvii omasta mielestaan noisegaten niin turha siihen on alkaa itkemään ja vittuilemaan että "laita maadoitukset kuntoon ja korjaa se jotenkin muuten" Vähän kuin menisit korjaamolle että tarvii saada paremmat jarrut kun auto ei pysähdy niin aletaan vittuilemaan että opettele ajamaan niin ettei tarvii parempia jarruja.

HiGain vahvistimet suhhisee ja kiertaa herkästi piste !

Jos noisegate olisi aivan turha niin olisikko horst lang laittanut sitä ?

Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Marzi
12.11.2009 09:51:45

Laita noise gate looppiin, niin ei pyöri lattialla. Ja sit viritin lattialle. Ei oo sit kitaran ja nupin välissä kun se.

Asiasta viidenteen, ei oo ihan yks tai kaks keikkaa, mitkä on noise gatella pelastettu. Vaikka on kuinka kaikki kilut ja kalut vimpan päälle(niitä aikuisten laitteita ja aikuisia soittamassa niillä), aina ei esim sähköt oo kunnossa. Keikkatilanteessa niitä muuttujia ja mahdollisia häiriön tuottajia on moninkertaisesti verrattuna treeniksen tai makkariin. Asia on helppo mieltää kurkkaamalla normaalille rokkialttarille, jossa on ääni-, valo- ja sähkökaapelia kilometritolkulla. Eikä parhaat ja kalleimmatkaan laitteet oo aina 100% iskussa, varsinkaan kesken rundin. Vanha kunnon Boss NS-2 on pelastanut ennenaikaiselta harmaantumiselta todella monesti.

Oma lukunsa on kys. laitteen käyttö efektinä/kierronpoistajana kun ne edessä olevat laitteet nyt vaan kertakaikkiaan huutaa kun navetallinen hiehoja ilman sitä. :D

NS-2 tai *lisää suosikkigatesi tähän* kuuluu joka bändin kitarakamoihin, vaikka sitten odottamaan maailmanloppua (tai just sitä iltaa kun ne vehkeet lopettaa yhteistyökykynsä) työkalusalkkuun. :D

Tarpeeksi on liian vähän.
Mandarax
12.11.2009 12:00:11

HeavyMachinery:
Olen kanssa Oivan kanssa samaa mieltä että jos joku tarvii omasta mielestaan noisegaten niin turha siihen on alkaa itkemään ja vittuilemaan että "laita maadoitukset kuntoon ja korjaa se jotenkin muuten" Vähän kuin menisit korjaamolle että tarvii saada paremmat jarrut kun auto ei pysähdy niin aletaan vittuilemaan että opettele ajamaan niin ettei tarvii parempia jarruja.

HiGain vahvistimet suhhisee ja kiertaa herkästi piste !

Tämä oli kyllä plussan arvoisesti esitetty asia. Kummasti sellanen "my way or highway" -tyyppinen mentaliteetti on tänne Mnetin asukkaille juurtunut. Jos kysellään neuvoa ensimmäisen sähkökitaran ostoon, niin saa vastaukseksi, että "osta akustinen kun mäkin olen aloittanut akkarilla"..!

No joo - sitten asiaan.
Itse hieman samoilla raiteilla tuon purkkien minimoinnin kanssa olen ollut ja tällä hetkellä homma on ratkaistu kahdella polkimella. Noisegatena toimii ISP-Decimator ja virittimenä Bossin TU-2. Kummastakaan ei pahaa sanaa ole sanottavana - tekevät sen mitä pitääkin. Eikä tuo nyt vielä pedalboardia kaipaa ympärilleen - melkoisen kevyesti vielä kulkevat mukana..

I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Jucciz
12.11.2009 12:06:42

Ei hajuakaan, kuka on joku hiton Horst Lang, mutta jos kierto ja kohina on ongelma, yleensä vahvistin, putket, kitara tai piuha kaipaa fiksausta ja/tai säröä on ihan naurettavan paljon liikaa jopa metallimusaan.

Jos taas haluaa noise gaten pätkiäkseen signaalia epämusikaalisen kuuloisesti, ei mulla oo asiaan mitään sanomista. Ongelmat kuitenkin kehottaisin korjaamaan siellä, missä ne on. Ei laastari auta päänsärkyyn, vaikka siitä voikin tulla hetkeksi hyvä mieli.

oiva tumpeloinen
12.11.2009 12:24:03

Jucciz: Ei hajuakaan, kuka on joku hiton Horst Lang, mutta jos kierto ja kohina on ongelma, yleensä vahvistin, putket, kitara tai piuha kaipaa fiksausta ja/tai säröä on ihan naurettavan paljon liikaa jopa metallimusaan.

Jos taas haluaa noise gaten pätkiäkseen signaalia epämusikaalisen kuuloisesti, ei mulla oo asiaan mitään sanomista. Ongelmat kuitenkin kehottaisin korjaamaan siellä, missä ne on. Ei laastari auta päänsärkyyn, vaikka siitä voikin tulla hetkeksi hyvä mieli.

Kuinka paljon sulla oikeasti on käsityksiä hevimedelisoundeista? Siis niistä moderneista, mitä on käytetty sitten Dion aikojen jälkeen? Olet kyllä pyörinyt studioissa pyörittämässä nappejakin käsittääkseni, mutta se ei välttämättä vielä kerro kaikkea. Musta jotenkin tuntuu, että sulla ei ole ihan kaikesta käsitystä siinä. Esim. tietyntyyppisten vahvareiden boostaaminen saattaa aiheuttaa kohinoita. Eikä siinä paljon auta silloin sanoa, että käännä säröä pienemmälle, jos soundi on muuten todella hyvä, mutta se kohisee. Se soundi kuitenkin muuttuu samalla, kun vähennät sitä gainia. Sä et kuitenkaan varmasti ole sanomaan kenellekään, mikä on sopiva määrä gainia. Mitä ne kohinat ei kyllä aina edes tolkuttomasti tarvitse.

Eikä siinä, mä olen ehdottomasti sun kanssa samaa mieltä, että ensimmäisenä signaaliketju kuntoon. Mutta kun aina se ei yksinkertaisesti riitä. Tai sitten meillä tosiaan on erilainen käsitys sopivasta kohinatasosta. Epäilen tosin sitä.

Loppuun vielä, että sillä käytettävällä gatella tai vastaavalla on myös todella paljon väliä. Toiset portit tosiaan leikkaa tavaran huonosti ja siitä saadaan sitä epämusikaalisuutta. Toiset taas tekee sen huomattavasti siedettävämmin.

Jucciz
12.11.2009 12:34:48 (muokattu 12.11.2009 12:37:17)

oiva tumpeloinen: Kuinka paljon sulla oikeasti on käsityksiä hevimedelisoundeista? Siis niistä moderneista, mitä on käytetty sitten Dion aikojen jälkeen? Olet kyllä pyörinyt studioissa pyörittämässä nappejakin käsittääkseni, mutta se ei välttämättä vielä kerro kaikkea. Musta jotenkin tuntuu, että sulla ei ole ihan kaikesta käsitystä siinä. Esim. tietyntyyppisten vahvareiden boostaaminen saattaa aiheuttaa kohinoita. Eikä siinä paljon auta silloin sanoa, että käännä säröä pienemmälle, jos soundi on muuten todella hyvä, mutta se kohisee. Se soundi kuitenkin muuttuu samalla, kun vähennät sitä gainia. Sä et kuitenkaan varmasti ole sanomaan kenellekään, mikä on sopiva määrä gainia. Mitä ne kohinat ei kyllä aina edes tolkuttomasti tarvitse.

Eikä siinä, mä olen ehdottomasti sun kanssa samaa mieltä, että ensimmäisenä signaaliketju kuntoon. Mutta kun aina se ei yksinkertaisesti riitä. Tai sitten meillä tosiaan on erilainen käsitys sopivasta kohinatasosta. Epäilen tosin sitä.

Loppuun vielä, että sillä käytettävällä gatella tai vastaavalla on myös todella paljon väliä. Toiset portit tosiaan leikkaa tavaran huonosti ja siitä saadaan sitä epämusikaalisuutta. Toiset taas tekee sen huomattavasti siedettävämmin.

Joo, tuleehan näitä ääritapauksia, mutta mä olen itse asiassa melko varma siitä, että useissa tilaiteissa, joissa ollaan turvauduttu noise gateen puhtaasti häiriöäänien vuoksi, olisi asian voinut hoitaa muullakin tavoin, jos olisi ollut vaan tarvittavat välineet. Ja kun studiotyön mainitsit, niin siellä nimenomaan on huomannut särön määrän osalta pitävän paikkansa sanonnan "less is more". Tiukka soitto, maltillinen gaini (toki tyylilaji huomioiden: maltillinen metalligaini on silkkaa moottorisahaa rautalankameiningissä jne) ja tarvittavat tuplaukset/triplaukset tuottavat paljon brutaalimman ja vihaisemman lopputuloksen kuin aivan naurettavan överiksi vedetty mössösärö, joita koitetaan pitää erilaisten gatejen sun muiden avulla edes jotenkin kasassa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti