Muusikoiden.net
05.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: stereokaapelia kitaralle?
1
h.e.k.a
28.10.2009 14:02:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen yrittänyt metsästää stereokaapelia kitaralle, tarkoitus on siis saada sekä piezo- että magneettimikkien signaali erikseen pedaalilaudalle (josta se sitten jatkaa eri teitä). Olen aiemmin käyttänyt sekä Spectraflexin että Elixirin skittapiuhoja, mutta näiltä ei stereokaapelia löydy. Tässä kohtaa en haluaisi siirtyä laadussa alaskaan, mutta kaikki stereokaapelit, joihin olen törmännyt, ovat ns. halpiskamaa (< 30e). Miten esimerkiksi kolmen metrin inserttipiuha (1x6.3mm stereo/2x6.3mm mono) toimisi tällaisessa?

"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
ReBeat
28.10.2009 14:09:27 (muokattu 28.10.2009 14:21:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.musik-service.de/vovox-l … t-s-trs-trs-35m-prx395755253de.aspx

edit: en oo kyl sittenkään varma soveltuuko toi.. että minkälainen kytkentä tossa on

Jucciz
28.10.2009 14:24:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: http://www.musik-service.de/vovox-l … t-s-trs-trs-35m-prx395755253de.aspx

edit: en oo kyl sittenkään varma soveltuuko toi.. että minkälainen kytkentä tossa on

Just, 75 euroa kolmen ja puolen metrin plugipiuhasta. Kokeilepa ihan normaalia hyvälaatuista inserttipiuhaa, vaikkapa Cordial+Neutrik, luultavasti toimii erinoimaisesti.

h.e.k.a
28.10.2009 14:30:40

Jucciz: Kokeilepa ihan normaalia hyvälaatuista inserttipiuhaa, vaikkapa Cordial+Neutrik, luultavasti toimii erinoimaisesti.

Eli onko inserttipiuhan ja instrumenttipiuhan rakenne (ja ominaiskapasitanssi) sama? Beatmanilta kun löytyy yksi kolmen metrin Y-piuha, mutta hinta vaikuttaa alhaiselta...

"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
tommiot
28.10.2009 14:56:02

h.e.k.a: Eli onko inserttipiuhan ja instrumenttipiuhan rakenne (ja ominaiskapasitanssi) sama? Beatmanilta kun löytyy yksi kolmen metrin Y-piuha, mutta hinta vaikuttaa alhaiselta...

Y-piuha ja inserttipiuha on mun nähdäkseni eri asia.

Mä en tiedä miks kitarapuolella on eri meininki, mut äänihommissa jengi kolvaa piuhansa itse. Ei oo hirveen vaikeeta. Ja tässäkin tapauksessa saa sit just sellaisen kuin haluaa.

How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Jucciz
28.10.2009 15:02:23 (muokattu 28.10.2009 15:03:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

h.e.k.a: Eli onko inserttipiuhan ja instrumenttipiuhan rakenne (ja ominaiskapasitanssi) sama? Beatmanilta kun löytyy yksi kolmen metrin Y-piuha, mutta hinta vaikuttaa alhaiselta...

Ominaiskapasitanssista en osaa sanoa mitään, mutta kyllähän sekä Y-piuhassa että inserttipiuhassa stereoplugin tip menee toisen monoplugin tip:iin ja ring puolestaan toisen monoplugin tip:iin, sleevet (maat) ovat sitten kaikki kytkettynä toisiinsa. Sama piuha, kaksi nimeä ja käyttötarkoitusta.

Näin: http://www.speakerrepair.com/ebaypics/insert-cable-diagram.jpg

h.e.k.a
28.10.2009 15:08:24

Moridin:Mä en tiedä miks kitarapuolella on eri meininki, mut äänihommissa jengi kolvaa piuhansa itse. Ei oo hirveen vaikeeta. Ja tässäkin tapauksessa saa sit just sellaisen kuin haluaa.

No joo, on sitä itsekin tullut kolvailtua mm. kahdeksan parin multikaapeleita, mutta nyt ei vain energia moiseen tässä kiireessä riittäisi. Tilasin nyt tuon kolmen metrin Y-kaapelin, pitänee josssain vaiheessa taas vääntää itse pidempi....

krk
28.10.2009 15:14:32 (muokattu 28.10.2009 15:25:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

h.e.k.a: Olen yrittänyt metsästää stereokaapelia kitaralle, tarkoitus on siis saada sekä piezo- että magneettimikkien signaali erikseen pedaalilaudalle (josta se sitten jatkaa eri teitä). Olen aiemmin käyttänyt sekä Spectraflexin että Elixirin skittapiuhoja, mutta näiltä ei stereokaapelia löydy. Tässä kohtaa en haluaisi siirtyä laadussa alaskaan, mutta kaikki stereokaapelit, joihin olen törmännyt, ovat ns. halpiskamaa (< 30e). Miten esimerkiksi kolmen metrin inserttipiuha (1x6.3mm stereo/2x6.3mm mono) toimisi tällaisessa?

Minulla on ko. käytössä se kolmemetrinen stereo / 2 x mono -kaapeli (halpa, Beatmanilta) ja kyllä se oikeat signaalit on läpi päästänyt oikeisiin osoitteisiin.

E: siis tämä

http://www.beatman.fi/product_details.php?p=146

Laatua en osaa arvioida kun en tiedä millaista hifiä tavoittelet.

Aiheeseen liittyen, jäsen Simeoni ilmoittaa tilanneensa tällaisen

http://www.startouchpedals.com/Merc … s&Product_Code=ST-2S&Category_Code=

ja raportoi sen toimivan hienosti.

h.e.k.a
28.10.2009 17:18:05

krk: Minulla on ko. käytössä se kolmemetrinen stereo / 2 x mono -kaapeli (halpa, Beatmanilta) ja kyllä se oikeat signaalit on läpi päästänyt oikeisiin osoitteisiin.

E: siis tämä

http://www.beatman.fi/product_details.php?p=146

Laatua en osaa arvioida kun en tiedä millaista hifiä tavoittelet.

Aiheeseen liittyen, jäsen Simeoni ilmoittaa tilanneensa tällaisen

http://www.startouchpedals.com/Merc … s&Product_Code=ST-2S&Category_Code=

ja raportoi sen toimivan hienosti.

Onneksi JP6:ssa saa vivulla valittua haluaako piezon, magneetit vai molemmat käyttöön. Mutta kiitoksia linkistä, ja uskoisin, että tuo kolmemetrinen piuha toimii meikäläiselläkin ihan mainiosti.

bfoc
28.10.2009 17:19:21 (muokattu 28.10.2009 17:24:38)

Jucciz: Ominaiskapasitanssista en osaa sanoa mitään, mutta kyllähän sekä Y-piuhassa että inserttipiuhassa stereoplugin tip menee toisen monoplugin tip:iin ja ring puolestaan toisen monoplugin tip:iin, sleevet (maat) ovat sitten kaikki kytkettynä toisiinsa. Sama piuha, kaksi nimeä ja käyttötarkoitusta.

Näin: http://www.speakerrepair.com/ebaypics/insert-cable-diagram.jpg

Eikö tuossa ratkaisussa tule siellä laudan päässä ongelma? Syökö joku AB-Y -kytkin tuon stereojakin niin että sekä tip että ring -signaalit tulee läpi?

e-> Tuossahan sellainen oli linkitettynä ja tttooooosi halvalla. Mitenhän toimisi piezo ja normimikit samassa jakissa mikrokytkimillä tai gibson-katkaisijalla terästettynä...

sutiojrikellA
h.e.k.a
28.10.2009 19:46:38 (muokattu 28.10.2009 19:48:35)

bfoc: Mitenhän toimisi piezo ja normimikit samassa jakissa mikrokytkimillä tai gibson-katkaisijalla terästettynä...

Meikäläisellä homma siis toimii niin, että kitaran päässä on stereojakki, ja laudassa toinen (mono)plugi (magneettimikit) menee TU-2:een ja jatkaa siitä "perinteisestä" signaaliketjua eteenpäin, kun taas toinen (mono)plugi (piezosignaali) menee pedaalilaudassa DI-boksiin, josta signaali ohjataan PA:han. Skitassa on siis yksi ylimääräinen mikkivalitsin, jolla valitaan joko magneettimikit, piezo tai molemmat yhdessä...

bfoc
28.10.2009 19:52:45 (muokattu 28.10.2009 19:53:01)

h.e.k.a: Meikäläisellä homma siis toimii niin, että kitaran päässä on stereojakki, ja laudassa toinen (mono)plugi (magneettimikit) menee TU-2:een ja jatkaa siitä "perinteisestä" signaaliketjua eteenpäin, kun taas toinen (mono)plugi (piezosignaali) menee pedaalilaudassa DI-boksiin, josta signaali ohjataan PA:han. Skitassa on siis yksi ylimääräinen mikkivalitsin, jolla valitaan joko magneettimikit, piezo tai molemmat yhdessä...

Just noin päin en edes osannut ajatella. Kuvittelin että sulla on Petruccimaisesti kaksi monojakkia kitarassa, josta signaali hiipii lautaan.

Kyllähän tuolla kitaran pään kytkennällä pitäisi tuon inserttikaapelin osua juuri tarpeeseen näin äkkiseltään mietittynä.

sutiojrikellA
Quill
28.10.2009 22:24:34 (muokattu 28.10.2009 22:25:02)

Jos tuosta normi stereokaapelista tekee instrumenttipiuhan, niin kummasta päästä piti jättää se toinen "kärki" juottamatta? Eikös Procon Lifeline ole tehty periaatteessa tällä tavalla?
Kyseessä jokin stereopiuha ja 2kpl Neutrik monoplugeja.

h.e.k.a
29.10.2009 23:23:39

bfoc: Kuvittelin että sulla on Petruccimaisesti kaksi monojakkia kitarassa, josta signaali hiipii lautaan.

Niin no, juurikin kyseinen nimikkokeppi kyseessä, ja tuolla voi siis käyttää joko kahta mono- tai vaihtoehtoisesti yhtä stereopiuhaa, jos haluaa signaalit eri reittiä ulos.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti