Muusikoiden.net
09.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitara vai Vehvari?
1 2 3 4
evo86
28.10.2009 11:54:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ciao, tässä jo pidemmän aikaa olen miettinyt että olisi aika hankkia laadukkaampia "vehkeitä" mut ongelmana etten noista laitteista juurikaan mitään tiedä..

Ja nyt ensinnä olisi ostettava joko uusi s-kitara tai vahvari, mut kumpi on "tärkeämpi"? Ymmärrän että soundin kokonaisuus tulee juuri siitä kokonaisuudesta mut nyt on tilanne et vain toiseen olisi rahaa varattuna..

Jos kiinnostaa niin täl hetkel tuollainen Squier fender kitara ja spider3 line6 15w vahvari käytössä.. Kumpaan nyt satsaisin rahat? Vaadin jo aika laadukasta soundia, et ei mtn aloittelija kamaa sit kiitos..

Rockia tulee pääsääntöisesti reenattua.. Mites nuo "pedaalit" se vois olla myös hyvä-ostos, vai?

Kiitän lämpimästi jotka vaivautuivat auttamaan :)

ReBeat
28.10.2009 12:01:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evo86: Vaadin jo aika laadukasta soundia, et ei mtn aloittelija kamaa sit kiitos..

Suosittelen Mesan Mark vitosta, kun ei budjettiakaan ollut mainittu. Kyllä sen kanssa tuo kitarakin ihan hyvin soinee.

Jucciz
28.10.2009 12:08:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kannattais varmaan ekana itelle selvitää, mikä on minkäkin palasen osuus kokonaissoundissa. Varsinkin jos kysymykset ovat luokkaa "pitäsköhän joku pedaali ostaa ja mikä... ja mitä ne oikein tekee?", on ehkä hyvä harrastaa jotain pientä alkuperehtymistä.

Perusperiaate on se, että jos sun kitara on soittotuntumaltaan ja esim. vireen pysymisen kannalta riittävän hyvä, mutta soundi ei miellytä, kannattanee seuraavaksi investoida kunnon vahvistimeen. Musakaupoissa saa testata eri merkkejä ja malleja ilmaiseksi, joten rohkeasti kierrokselle vain - saat vähän tuntumaa, mitä eri vaihtoehtoja on tarjolla.

Lohdullisinta kitarakamoissa on se, että niitä voi uusia yksi kerrallaan eikä tarvitse samalla kertaa vaihtaa sekä kitaraa, vahvistinta ja pedaalikattausta.

Björn E. Borg
28.10.2009 12:10:19

evo86: Ciao, tässä jo pidemmän aikaa olen miettinyt että olisi aika hankkia laadukkaampia "vehkeitä" mut ongelmana etten noista laitteista juurikaan mitään tiedä..

Ja nyt ensinnä olisi ostettava joko uusi s-kitara tai vahvari, mut kumpi on "tärkeämpi"? Ymmärrän että soundin kokonaisuus tulee juuri siitä kokonaisuudesta mut nyt on tilanne et vain toiseen olisi rahaa varattuna..

Jos kiinnostaa niin täl hetkel tuollainen Squier fender kitara ja spider3 line6 15w vahvari käytössä.. Kumpaan nyt satsaisin rahat? Vaadin jo aika laadukasta soundia, et ei mtn aloittelija kamaa sit kiitos..

Rockia tulee pääsääntöisesti reenattua.. Mites nuo "pedaalit" se vois olla myös hyvä-ostos, vai?

Kiitän lämpimästi jotka vaivautuivat auttamaan :)

Vastaan ihan yksinkertaisesti: vahvari

Kitaran säätäminen, säännöllinen puhdistus (otelauta ja kielet) ja ehkä hyvät ja oiken säädetyt mikrofonit parantavat saundia aika paljon. Jos kitara täytyy uusia niin pedaaleita en hankkisi ollenkaan ennen sitä.

Minusta kunnolliset pedaalit ovat sitä paitsi aika hintavia.

Ei ole välttämätöntä edes uusia tota kitaraa, mutta en osaa sanoa kun en tiedä onko se "tarpeeksi" hyvä vai ei. Monet todella halvatkin kitarat ovat ihan hyviä mikrofonien uusimisen jälkeen.

Corto
28.10.2009 12:32:53 (muokattu 28.10.2009 12:35:17)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se vahvistimen vaihdosta kannattaa aloittaa, varsinkin kun lähtökohta oli 15w trankku-Spider. Mitä taas tilalle? No, se riippuu kysyjän hintahaarukasta, musamausta ja tehontarpeesta. Näitähän ei vielä ole mainittu (edit: eiku musamauksi olikin jo mainittu rokki).

Kitara vaihtoon vasta sitten kun soittotatsi (eli tuntuma) ei enää soittajasta itsestään tunnu riittävän hyvälle. Silloinkin ehkä kantsii säästää se halppis-Squier varakitaraksi.

"Float away, little butterfly. Just flutter away. I got a gig in Vegas." -Buddy
Miikathebest
28.10.2009 12:41:37

Vehvari!

Aiemmin tuli jo hyviä perusteluja.

Kyllä kohta joku vielä tulee ja ehdottaa kitaraa.
Heitä voisin kehottaa lukemaan Jucciz:n kirjoituksesta ekan lauseen.

Ja sen squierin saa tosiaan söödettyä monella eri tavalla mieltymysten mukaan hyväksi tai huonoksi.

Liikaa säröä!
powerfly
28.10.2009 13:16:50

evo86:

Ymmärrän että soundin kokonaisuus tulee juuri siitä kokonaisuudesta mut nyt on tilanne et vain toiseen olisi rahaa varattuna..

Soundi lähtee mahasta, muista syödä kunnolla..

Ronkeli ei saa rinkeliä
varakeef
28.10.2009 13:29:10

Oikea vastaus saattaa olla ... pedaali.

Jos soitat kotona itseksesi pienellä äänenpaineella*, vahvistimella ei ole merkitystä käytännössä lainkaan.

Jos haluat näissä oloissa säröä, osta säröpedaali ja soita sen kautta nykyiseen vahvistimeesi. Älä käytä vahvistimen omaa säröä ja säädä vahvistin hiljaiselle. Jos tarvitset jonkun muntyyppisen efektin, osta sellainen pedaali.

Vastaus on täysin toinen, jos soitat bändissä, teet studiosessioita tai soittelet keskenäsi treenikämppäolosuhteissa. Osta silloin sellainen vahvistin, joka kuulostaa hyvältä tällaisissa olosuhteissa.

* pieni äänepaine ei tarkoita tässä esimerkiksi viiden watin putkivahvistinta säädettynä puolirosolle.

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Mr. Speed
28.10.2009 14:44:16

Tottakai soundiketjuun vaikuttaa eniten käytettävä vahvari, mutta onko järkeä investoida kamalaan putkimörssäriin, jos sillä pitää soitella lähinnä kotona? Toki joku kunnollinen trankku, esim Tech 21 TM 30 tai pieni putkari voisi toimia. Omasta mielestä kuitenkin soittonautinnon optimoimiseen tarvitaan kunnollinen kitara. Ison putkilaitoksen ominaisuudet valuvat pelkässä kotikäytössä aivan hukkaan.

Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
lavaamo
28.10.2009 15:02:24

Mr. Speed: Tottakai soundiketjuun vaikuttaa eniten käytettävä vahvari, mutta onko järkeä investoida kamalaan putkimörssäriin, jos sillä pitää soitella lähinnä kotona? Toki joku kunnollinen trankku, esim Tech 21 TM 30 tai pieni putkari voisi toimia. Omasta mielestä kuitenkin soittonautinnon optimoimiseen tarvitaan kunnollinen kitara. Ison putkilaitoksen ominaisuudet valuvat pelkässä kotikäytössä aivan hukkaan.

Oon kyllä erimieltä, hyvä jos vahvarista löytyy hyvä master volume voi kotona soittaa mainiosti. Kokemuksella voin sanoa että Marshall JVM410 sekä Carvin V3 soivat hienosti kotona.

Vaikka sen Spiderin eteen tunkee kalliimpaakin pedaalia niin aika samaa surinaa sieltä irtoaa.

Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Björn E. Borg
28.10.2009 15:09:54

Mr. Speed: Tottakai soundiketjuun vaikuttaa eniten käytettävä vahvari, mutta onko järkeä investoida kamalaan putkimörssäriin, jos sillä pitää soitella lähinnä kotona? Toki joku kunnollinen trankku, esim Tech 21 TM 30 tai pieni putkari voisi toimia. Omasta mielestä kuitenkin soittonautinnon optimoimiseen tarvitaan kunnollinen kitara. Ison putkilaitoksen ominaisuudet valuvat pelkässä kotikäytössä aivan hukkaan.

Oon samaa mieltä.

Mulla on ihan liian tehokas vahvistin. Sillä ei voi tehdä edes keikkoja.

Jotenkin mä käsitin, että aloittaja soittaa kuitenkin bändissä. Puhuttiin "ammattitason" vehkeistä. Kyllä se sitten tarkoittaa muiden kanssa soittelua.

Mutta että ensin ostaisi hyvät vehkeet ja sitten liittyisi jonkun vuoden päästä bändiin. Ei mieluusti näin. Vaan bändiin ja kamat sitten sen mukaan. Alkuun pääsee paskoillakin vehkeillä.

Mr. Speed
28.10.2009 15:15:02

lavaamo: Oon kyllä erimieltä, hyvä jos vahvarista löytyy hyvä master volume voi kotona soittaa mainiosti. Kokemuksella voin sanoa että Marshall JVM410 sekä Carvin V3 soivat hienosti kotona.

Vaikka sen Spiderin eteen tunkee kalliimpaakin pedaalia niin aika samaa surinaa sieltä irtoaa.

Ihan totta, kyllä tämän allekirjoitan. Omassa Ultra Leadissakin on todella toimiva master volume. Mesan Rectolla ei taas voinut soitella kunnon soundeilla ollenkaan.

Mielestäni kuitenkin half stackin ostaminen himaan on ehkä vähän turhaa.

No.. Joka tapauksessa. Itse ottaisin kitaran ensin, varsinkin jos vain kotona soittelee.

tommiot
28.10.2009 15:43:41

Mr. Speed: Ihan totta, kyllä tämän allekirjoitan. Omassa Ultra Leadissakin on todella toimiva master volume. Mesan Rectolla ei taas voinut soitella kunnon soundeilla ollenkaan

Kyl se Recto mulla soundas kotona ihan hyvältä :) Riippuu varmaan vähän myös kaapista.

How do mix ?! ¯(°_o)/¯
joku muu sikko
28.10.2009 15:43:48 (muokattu 28.10.2009 15:44:27)

Mä ostaisin evo86:na Roland Cuben. Eli vehvarin ennen kun kitaran.

Icy-Sun
28.10.2009 16:01:25

joku muu sikko: Mä ostaisin evo86:na Roland Cuben. Eli vehvarin ennen kun kitaran.

On ihan hyvä laite joo ja itsekin sellaista kotona pidän, mutta aloittaja halusi laatuluokassa oikeasti hyvän vahvistimen. Aiemmin mainostettiin jo Techin Trademarkia ja se voisi olla mallintavista tähän tapaukseen hyvä vaihtoehto. Ja seuraavaksi sanon putkivehkeitä puolustaakseni oman sanani: Hyvällä master volumella siunattu kapine soi hienosti kotonakin, eikä sen pidä olla todellakaan mikään sadan watin hirmukone. Itselläni on H&K:n Puretone, joka on 25-wattinen (Hassu juttu sinänsä, jos päätteen speksejä kurkistaa...). Vehkeessä on kolmiasentoinen tehonsäätökytkin ja soitan sitä puolitettuna eli periaatteessa nimellisesti 12,5 wattisena ja saatanan paljon möykkää lähtee. Keikalle asti riittää ihan helposti. Kotiin en suosittele kyseistä vehjettä ollenkaan, koska on master volumeton, mutta havainnollistan seuraavaa ehdotustani varten, että saman teholuokan putkivahvistin voisi olla muuten sopiva ja kävisi myöhemmin esim. keikallekin. 20-30 wattinen putkivahvistin, jossa on järkevä master volume voisi olla minusta ihan hyvä ratkaisu. Esimerkiksi Kochin Studiotone, Hughes & Kettnerin Edition Tube, Laneyn LC, Laney Lionheart ym. voisivat olla oikein toimivia ratkaisuja.
Trendkeel
28.10.2009 16:03:16

Mr. Speed: Ison putkilaitoksen ominaisuudet valuvat pelkässä kotikäytössä aivan hukkaan.

Mhajas. Mulla on 20-wattinen Edition Tube himassa. Putkiwatteja. Kelaa. Ja ihme kyllä, se on toiminut hyvin, äänenpaine on joko luokkaa kohtalainen tai reiluhko makkarivola. Ja mä sentään säädän vahvarit aika varovaisesti ihan senkin takia, että taloudessa asuu muitakin ihmisiä. Itse ääni ei ole sirinää enkä ole kokenut, että 87,56 % tämän vahvistimen potentiaalista katoaa maagillisesti.

Putkivahvistin ei toimi himassa - my ass. Yleistys. Eikä tossa edes ole erillistä kanava- ja master-volumea.

Ja täältä ääni vahvarille.

Eiku nyt mä tajusin. Vähän niinku Kelju K. Kojootti --> Trendi K. Iilimato. Eli oot iilis tästälähtien. -Antti1
Jucciz
28.10.2009 16:05:13

Ei ole olemassakaan mitään putkiwatteja. Edition Tube (ainakin se vanhempi, tästä uudesta 25-vuotisjuhlamallista ei ole tietoa) on kyllä hyvä vahvistin.

Mr. Speed
28.10.2009 16:39:20

Trendkeel: Mhajas. Mulla on 20-wattinen Edition Tube himassa. Putkiwatteja. Kelaa. Ja ihme kyllä, se on toiminut hyvin, äänenpaine on joko luokkaa kohtalainen tai reiluhko makkarivola. Ja mä sentään säädän vahvarit aika varovaisesti ihan senkin takia, että taloudessa asuu muitakin ihmisiä. Itse ääni ei ole sirinää enkä ole kokenut, että 87,56 % tämän vahvistimen potentiaalista katoaa maagillisesti.

Putkivahvistin ei toimi himassa - my ass. Yleistys. Eikä tossa edes ole erillistä kanava- ja master-volumea.

Ja täältä ääni vahvarille.

Lukutaito on ihan jees. ISON putkivahvistimen ominaisuudet menee himassa hukkaan. Mun mielestä 20 wattia ei ole vielä mitenkään iso. Lähinnä oli puhe näistä 100W vahvistimista yms. Niin joo.. Oon kyllä kokeillu kotona 120W vatkainta 412 kaapilla, ja koska täs vahvistimes on hyvin tehty volumepotikka, niin toimi ihan kohtuullisen hyvin. Ei siitä kuitenkaan sellasta mölyä saanut, mikä ei ihan hyvin ois vaikkapa hyvästä trankusta irronnu.

Muutenkin vähän jäi huono maku tuosta sun hyökkäävästä asenteesta? Turhaan alat kettuilemaan asiasta. Kelaan, putkivatteja. Onhan trankku- ja putkivatilla niin tajuttoman suuri ero.

Jucciz
28.10.2009 16:55:24

Mr. Speed: Onhan trankku- ja putkivatilla niin tajuttoman suuri ero.

Ei niillä siinä mielessä ole eroa, että kumpaakaan ei ole olemassa. Tai sitten molemmat on.

Mr. Speed
28.10.2009 17:01:05

Jucciz: Ei niillä siinä mielessä ole eroa, että kumpaakaan ei ole olemassa. Tai sitten molemmat on.

Olisi kai pitänyt tohon aiempaan viestiin laittaa hymiö. Tosiaan, eihän niitä edes ole erikseen olemassa, vaikka putkivahvari tuottaakin enempi mökää. Kai. Ainakin laadukkaampaa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti