Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nitrolakan puhdistus
1
StevieRayVehkakoski
22.10.2009 15:37:56 (muokattu 22.10.2009 15:38:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olis Ameriikan tuliaisena Epiphone Century vuodelta -62 ja niin hieno kuin tollanen kulahtanut lookki onkin niin pikkuisen pitäisi saada pintaa siistimmäksi. Koko pinta sekä kaulassa että kopassa on melkoisen matta ja pitempään kun soittelee niin vasen kämmen tahmaa kaulaan kiinni todella ärsyttävästi ja kaulasta irtoaa ihan tuntuvasti paskaa kämmeneen.

Jos en nyt ihan väärin ymmärrä, niin näissähän pitäisi olla nitrolakka joten milläs tökötillä tätä putsailisi? Mahdollisimman hellävaraista saisi olla ettei jo valmiiksi ohkainen ja osin puhkikulunutkin lakka suotta kulu.

Tuossa vielä kuvat itse kepukasta: http://www.gbase.com/gear/epiphone-century-1962-sunburst
Käytännössä tämä on saman kuin Gibson ES-125 mutta tässä on 25,5" skaala ja vähän pyöreämpi persaus, samalta tehtaalta lähtöisin kuitenkin.

You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
McNulty
22.10.2009 16:23:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oiskohan vedellä ja fairilla kostutettu rätti mitään? Se nyt ei ainakaan haittaa tee, joten sillä voipi aloitella putsaamaan liat ja muut pois. Mattapinnastahan ei saa kiiltävää muuta kuin kiillottamalla... en usko että kannattaa vanhaa Epiä lähteä buffaamaan.

"Begreifen des Bewußtseins ist Streben nach Wissen"
jra
22.10.2009 16:24:30 (muokattu 22.10.2009 16:36:30)

Gibson myy aikankin itse "Pump Polish" -nimellä puhdistusainetta, ja pullon kyljessä sanotaan notta, "Beautifies and Protects, Safe for All Finishes"
http://www.dv247.fi/invt/50727/

Ja vielä kehutaan että, "mikään muu kiillotusaine ei puhdista ja suojaa soittimesti viimeistelyä yhtä hyvin kuin Gibson!"

Nesteessä on mukana pullon mukaan pieni määrä lakkaa, joka tuonee vähän lisää kiiltoa. Sitä tuosta ei selviä mitä lakkaa on ja kuinka paljon.

Itse olen tuohon luottanut ja käyttänyt sitä nitro- ja polypinnoille (en kuitenkaan otelaudalle, sille lutraan mineraaliölyä).

Joku arvokitaroiden asiantuntija voi heittää kommentin jos tuolla litkulla on jotain negatiivisia ominaisuuksia. Plussana on tuollainen mukava vanhakantainen haju.

E: Muistaakseni joskus kun kerroin käsitelleeni ja kiillottaneeni Pump Polishilla Faded Gibsonin, joku sanoi täällä että faded-pinta imee liikaa tuota ainetta sisäänsä. Itse en huomannut moista ongelmaa, himmeä väri syveni hieman ja kiiltoa tuli jonkin verran lisää. Tosin aika vähän ainetta rättiin laitoin, joten tuskin sitä siinä imeytyä asti oli.

- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Numb
22.10.2009 17:49:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StevieRayVehkakoski: Tuossa vielä kuvat itse kepukasta: http://www.gbase.com/gear/epiphone-century-1962-sunburst

No helevata, komea on!

Saattaisin jopa viedä soitinrakentajalle trimmaukseen. Jyväskylän Paasosella muistaakseni 80€, ja sisältää putsauksen lisäksi perusteellisen tsekkauksen ja säädön.

Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
sasu1
22.10.2009 19:17:36 (muokattu 22.10.2009 19:21:47)

suosittelisin virtuoso polishia. Tilasin pullon cleaneria ja polishia ja vuosikausien aikana kertynyt tahma lähti hienosti. http://www.virtuosopolish.com/

EDIT Todella hieno kitara!

StevieRayVehkakoski
23.10.2009 23:08:02

Tossa vähän testailin eri konsteja, tässä tulokset:

1. Vesi+rätti; ei mikään menestys kun rättiin ei jää mitään eikä vesikään liuota tuota paskaa alkuunkaan

2. Viol-merkkinen viuluputsausaine; pinta menee heti mataksi ja vaikka kuinka hinkkaa niin ei siitä kiillotu. Rättiin jää kyllä paskaa mutta loppuu kaljat ja ranteet ennenkuin alkaa edes 10x10 sentin läntti puhdistua.

Täytyy jatkaa huomenna testejä. Kaikenkaikkiaan oudon tuntuinen pinta; hönkäisee pinnan vähän kosteaksi ja sitten hankaa sormen päällä vähän painaen niin irtoaa ihan kunnolla paskaa niinkuin likaisia käsiä hieroisi yhteen.. No, ei ole varmaan viimeiseen 20 vuoteen tätä juuri putsailtu.

artopee
24.10.2009 08:43:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi mikä kannattaa muistaa nitrolakkojen kanssa pelatessa on, että spriipohjaisten putsaus ym. -aineiden käyttöä kannattaa välttää, sillä sprii pehmentää ja sulattaa nitrolakkapinnan.

Ja jos pinta on vielä varsinkin kunnolla likakerroksen peitossa, on vaarana lian painuminen lakan sekaan, mikä ei ole ollenkaan hjuva juttu...

fox
24.10.2009 12:26:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Gibson myy aikankin itse "Pump Polish" -nimellä puhdistusainetta, ja pullon kyljessä sanotaan notta, "Beautifies and Protects, Safe for All Finishes"
http://www.dv247.fi/invt/50727/

Tuo on kyllä ihan turvallista ainetta, mutta ei sillä kunnolla "paskottunutta" pintaa saa oikein priimakuntoon.. Itse tekisin sillee, että ihan ensittäin tuo pesu, niinku Bonecrusher esitti, sen jälkeen koittaa jostain löytää vaikka Gibsonin Restorative Finish Cream for nitrocellulose finishes -ainetta, jolla sitten tuon käsittelee. Homma on kyl työläähkö.. Loppukäsittely vaikka sitte tuolla Pump Polishilla, jos siltä tuntuu. Kyllähän tuollanen vähän "mattapintaiseksi" kulahtanut kitara sellaseksi jossain määrin jää, sille ei oikein voi mitään - mutta tuskin se tarkoituksenakaan olis, että siit mitään "tehdasuutta" pintaa tulisi.
Tämmösiä itse käyttäisin tuohon..

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
StevieRayVehkakoski
24.10.2009 12:46:45

Luota pinkkiin, unohda tahrat =)

Ei varmaan löydy mitään poppakonstia millä tuon putsaisi, täytyy lähteä testaamaan tuolla Fairy+rätti-yhdistelmällä ja katsoa mitä tapahtuu.

Sinänsä tuo mattapintaisuus ei mua häiritse alkuunkaan mutta kun esim. kaula on sellainen että kun käsi vähän hikoaa niin sitä paskaa rupeaa irtoamaan siinä määrin että pitää rokotuskortti etsiä.

PLO
26.10.2009 12:18:18

Fairy/rätti systeemillä olen itsekin tuollaiset tapaukset hoitanut. Todella hidas ja työläshän tuo on. On vaan niin uskomattoman tiukassa tuollainen rasvan ja lian sekoitus soittimen pinnassa. Joskus on joutunut "ajamaan" tuota likaa keskeltä kopan reunoille päin, mistä sen sitten saa lopulta poistettua. Kaikki nuo polish/cleaner ym. hoitoaineet sitten vasta puhtaalle pinnalle. Itse en ole niitäkään laittanut, vaan pudasta pintaa kiillottanut mikrokuituliinalla... ajan kanssa :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti