Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Vintage Hi-gain"
1 2
DarkVision
20.10.2009 23:08:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heissan

Tässä innostuksissani olen siirtymässä transistorivahvisitmista putkivahvistuksen ja sen myötä ihanteellisen kitarasoundin metsästämisen ihmeelliseen maailmaan.

Erilaisia vaihtoehtoja vertaillessani ja mieltymyksiäni selkeyttäessäni olen tullut monasti pohtineeksi seuraavaa: onko olemassa "vintage hi-gain" -soundia?
Termillä yritän siis ajaa takaa jotakin sellaista, jossa yhdistyisi sekä nk. Vintage-vahvistimien perinnehenkinen, lämpimähkö yleissoundi sekä Hi-gain -vaffarien modernimpi säröosasto.

Lähinnä ajan siis takaa pelkkää säröpuolta ja sellaisen soundin löytämisen mahdollisuuksia. Olisiko siis teillä mahdollisesti kokeeneemmilla ja viisaammilla antaa suuntaa: onko olemassa vahvistimia, joilla tämän voi saavuttaa luonnostaan kytkemällä vain särö-kanavan päälle? Olisiko viisaampaa hankkia Vintage-vahvistin ja siihen asiaan sopiva pedaali lisäsärmää tuomaan tahi modernimpi hi-gain-pömpeli, jonka eteen ladata taas hieman vähmmän rosoisempaa pedaalia sitä kaivattua "lämpöä" tuomaan.

En anna mitään hintahaarukoita, joilla kuljen, sillä haluaisin vain yleisesti tietää muiden mielipiteitä ja olemassa olevia mahdollisuuksia: sana on siis vapaa.

Toivottavasti edes joku on kiinnostunut asiaa kanssani pohtimaan.

O Lord, bless this thy hand grenade, that with it thou mayst blow thine enemies to tiny bits, in thy mercy.
Antti1
20.10.2009 23:12:05 (muokattu 20.10.2009 23:12:43)

Mä en oikein oo sisäistänyt tuota termiä vintage ikinä kitarasoundista puhuttaessa. Se on niin monen eri osa-alueen summa ja niillä vanhoilla vehkeillä saadaan nykypäivänä sit taas "modernia" soundia aikaan helposti. Vaikea juttu.

Mä kuitenkin luulen ymmärtäväni vähän mitä sä haet takaa, koska mulla on pikkusen samanlaisia ajatuksia ollut aika-ajoin omien vempaimieni kohdalla. Tällä hetkellä on alla Diezel VH4, joka mun mielestä toimittaa hienosti "modernia" higainia tietyllä tapaa perinnehenkisellä ja lämpöisellä soundilla. Sen lisäksi paljon muutakin, mutta toi oli se syy ko. nupin hankintaan. Eli: joo, kyllä niitä nuppeja mun mielestä markkinoilla on ja melko paljonkin. Tahtoo vaan hintalappu vähän karata käsistä.

Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
epi2
20.10.2009 23:13:29

Ite näkisin ns. Vintage Hi-gainin jonakin korkea särösenä fuzzina, tai sit ehkä joku ihan täysillä oleva vanha marshall (juccizella oli kai joku sellannen klippi, eli maukkaan kuulonen :P)

hevikukko
20.10.2009 23:22:17 (muokattu 20.10.2009 23:36:28)

Mesa Boogie ja Vintage High Gain sopii yhteen! Siinä on sellainen Vintage että oksat pois. Lueppas pikkuisen Googlea ja kuuntele hiukan Youtubea, luulisi aukeavan Vintage High Gainin maailma. Se on voimakas mutta pehmeä. potkua löytyy.....samettinen oikeen säädettynä.

Mitäs tähän nyt sanoisi ;)
Imper
21.10.2009 02:46:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vintage highgain = fuzz

Everyone is a per-son
mathias
21.10.2009 03:24:54

Marshall JMP 2203 taikka sitten JCM 800 2203? Ja mukava overdrive mukaan? Jokerina Hiwatt Hi-Gain.

Satu ja Tuija
21.10.2009 07:14:01

Imper: Vintage highgain = fuzz

Toinen tuollainen vintage high gain yhdistelmä on treble booster ---> VOX AC30/vintage Marshall/jne...

Esimerkkejä löytynee: Brian May, Tony Iommi, Ritchie Blackmore jne.

Confidentum
21.10.2009 08:23:18

Hmmm...vintagea ja modernia...itselläni toimii ainakin ihan hyvin Marshall Vintage Modern 2266

h.e.k.a
21.10.2009 08:27:47

Mesan uusi Mark V, tuosta löytyy moneen lähtöön soundia, torilla taisi olla yksi kombo jo myynnissäkin...

"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
Frankster
21.10.2009 08:41:31 (muokattu 21.10.2009 08:42:03)

Eiköhän se hieman veteen piirretty viiva ole, tuo vintage ja modern hi-gain. Tyypillinen mielikuva mikä niistä tulee että se moderni on scoopatumpi keskialueeltaan.

Henkilökohtaisesti en oikein tule toimeen näiden ns. moderniin soundiin tehtyjen vahvistinten kanssa; vahvistimen pitää mun makuun puskea keskialuetta aika vahvasti, vaikka melkoisen aggressiivisesta soundista pidänki. Eli voiskohan vaikka sanoa että jotain kahden mainitun tyypin yhdistelmää :)

Nykyinen pääasiallinen vahvistin mulla on tuo ENGL Blackmore ja se yhdistää noita kahta asiaa (mun makuun) erittäin mukavasti; luonnollisen kuuloinen keskialue, ja on hemmetin erotteleva ja tarkka. Mulla ei ole aikomusta vahvistimesta luopua :)

Nyt kun se on sanottu, ni vois todeta että GAS on silti hirmuinen. Blackmore hoitaa tuon tiukan soundin mennen tullen, mutta haluttas myös semmoinen vähän löysemmin hyrräävä peli. Tällä hetkellä ajatuksissa on pyörinyt Orangen Rockerverb, jota ainakin nettiklippien ja lukemani perusteella suosittelen ketjun aloittajalle kokeiltavaksi. Itellä ei ole kyseisestä vahvarista kuin muutaman minuutin pienivolyyminen kokeilu, missä keskityin enempiki uuteen kitaraan, joten ei voi sanoa että kokemusta juuri olis. Kuuleman mukaan overdrive-pedaalilla sen vahvistimen soundin saa myös tiukennettua jos näin haluaa tehdä.

Yleensäkin, jos tuo vintage-henkinen hi-gain kiinnostaa, kannattaa mummiälestä valita sellainen vahvistin jonka luonne viittaa sinne suuntaan, ja joka nielee pedaaleita hyvin. Jos vahvistimen perusluonne on omaan makuun väärä, sitä on vaikea pedaaleillakaan pelastaa. Oikean vahvistimen kanssa hyvillä pedaaleilla on helppo hakea erilaisia sävyjä.

Toinen juttu mikä vaikuttaa on nämä nykyiset modernimmat mikrofonit. Soundia saa jo niillä ruuvattua modernimpaan suuntaan.

Brian Mayn soundi on yks mun ikiaikasista suosikeista. Treble boosterin omistan, mutta AC30:a en oo koskaan päässy edes hipelöimään. Kitarapajalla Hesan päässä näyttäs olevan muutama, vajaan pari tonttua kappale..

Tarkoitus ei ole varastaa ketjua, mutta jos jollakin on paljon kokemusta tuosta Orangen Rockerverbista ja tietää sille myös hyviä vaihtoehtoja, antaa tulla :)

-Frankster

lukeman
21.10.2009 16:13:23

h.e.k.a: Mesan uusi Mark V, tuosta löytyy moneen lähtöön soundia, torilla taisi olla yksi kombo jo myynnissäkin...

Nuppi näkyi olevan torilla. Lähes samaan hintaan saa tosin uuden tuolta DV247:sta. Vähän ohi aiheen, mutta kuitenkin. :)

Myynnissä hyväkuntoinen Blade R3 91. "Kiire"!
Terry Pantheras
21.10.2009 16:40:03

Voisinpa määritellä oman Soldano SLO100:n kakkoskanavan juurikin aloittajan lanseerammalla termillä. Eli pohjasoundi nojaa perinteiselle osastolle, mutta siinä on mukana tiettyä turboahtoa ja lohikärmeksen hönkää olematta liian moderni ja/tai hifi. Eli vähän kuin semmonen 50-luvun hotrodattu kiesi.

MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Jyrken
21.10.2009 16:49:23

Hmmm... Kuten ylempänä sanotaankin, fuzz! Musen soundi on mielestäni tällainen. Esimerkiksi tässä http://www.youtube.com/watch?v=RUOVWJ4b3fY 0:35 alkava soitto.

Ai mikä allekirjotus
Midrange
21.10.2009 17:02:01 (muokattu 21.10.2009 17:15:31)

Tuohon vintage high-gain juttuun törmää silloin tällöin etenkin ulkomaisilla foorumeilla kun on kyse ynkän 80-luvun soundin metsästyksestä. Kovasti mainostavat että DOD 250 preamp pedaalit, niiden kloonit sekä hieman siitä eteenpäin muokattu YJM 308 preamp herättävät surkeankin vintagevahvistimen "henkiin" kuhan pedaalista annetaan tarpeeks etuastetta ja siitä putkipelistä volumella loput mehut irti. Eli tuo on yksi tulkinta jos hakee vintage highgainia.

Eli vintageputki + sille sopiva highgain spedu = Vintage high-gain

EDIT: Varmasti paremman soundin saat jos hankit jonkun laatuputkipelin 70-80 lukujen taitteesta (hinta onkin sitten toinen juttu) ja sitä boostaat pedaaleilla, kuin että modernilla pelillä käytät vähemmän rosoisia vaihtoehtoja. Tämä siis olettaen että vintagesoundit kiehtoo sua.

joukov
21.10.2009 17:54:07

DarkVision: Heissan

Tässä innostuksissani olen siirtymässä transistorivahvisitmista putkivahvistuksen ja sen myötä ihanteellisen kitarasoundin metsästämisen ihmeelliseen maailmaan.

Erilaisia vaihtoehtoja vertaillessani ja mieltymyksiäni selkeyttäessäni olen tullut monasti pohtineeksi seuraavaa: onko olemassa "vintage hi-gain" -soundia?
Termillä yritän siis ajaa takaa jotakin sellaista, jossa yhdistyisi sekä nk. Vintage-vahvistimien perinnehenkinen, lämpimähkö yleissoundi sekä Hi-gain -vaffarien modernimpi säröosasto.

Lähinnä ajan siis takaa pelkkää säröpuolta ja sellaisen soundin löytämisen mahdollisuuksia. Olisiko siis teillä mahdollisesti kokeeneemmilla ja viisaammilla antaa suuntaa: onko olemassa vahvistimia, joilla tämän voi saavuttaa luonnostaan kytkemällä vain särö-kanavan päälle? Olisiko viisaampaa hankkia Vintage-vahvistin ja siihen asiaan sopiva pedaali lisäsärmää tuomaan tahi modernimpi hi-gain-pömpeli, jonka eteen ladata taas hieman vähmmän rosoisempaa pedaalia sitä kaivattua "lämpöä" tuomaan.

En anna mitään hintahaarukoita, joilla kuljen, sillä haluaisin vain yleisesti tietää muiden mielipiteitä ja olemassa olevia mahdollisuuksia: sana on siis vapaa.

Toivottavasti edes joku on kiinnostunut asiaa kanssani pohtimaan.

Harvinaista peliä etsit mutta esim. Cornford Hellcat voisi olla speksisi täyttävät vahvistin.

Winger - "Karma" 16.10.2009 Ace Frehley - Nosturi 2.12.2009
Jucciz
21.10.2009 18:00:36

Kannattaa myös kokeilla vaikkapa Buddan Superdrive-sarjaa: perussoundi on lämmin ja tummahko varsinkin särökanavalla. gainia on tarjolla paljon enemän kuin Ynkkä on ikinä käyttänyt missään, eli todellakin rittävästi. Pääteasteen toteutus on selvästi vintage-henkinen: neljä EL84-putkea todella kuumaksi biasoituina, eli käytännössä sama kuin Vox AC30:ssä. Säröä on vaan tarjolla moninkertaisesti. ;)

En tiedä, ollaanko siellä päinkään, mutta tsekkaa vaikka muutama klippi:
http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/

Riku Rotten
21.10.2009 18:22:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DarkVision: onko olemassa "vintage hi-gain" -soundia?

Ilman mastervolumea oleva marsu täysille ja joku boosteri purkki eteen.

Miikathebest
21.10.2009 21:41:34 (muokattu 21.10.2009 21:42:09)

Tekeekö soundista vintagen se, että se tuotetaan vanhanaikaisilla laitteilla?
Suurin osa ehdotuksista sisältää vanhan yksikanavaisen vahvistimen ja säröpedaalin.
Itse yrittäisin ainakin etsiä sopivan vahvistimen, josta haluttu soundi lähtee ilman pedaaleja. Jos kuitenkin tarvitsee efektejä, ja pedaaleja on jo ennestään, niin mitä se yksi vahvistimen säröä kohentava overdrive niiden joukossa enää meinaa.

Liikaa säröä!
Antroid
21.10.2009 21:56:47 (muokattu 21.10.2009 21:59:37)

Jucciz: Kannattaa myös kokeilla vaikkapa Buddan Superdrive-sarjaa: perussoundi on lämmin ja tummahko varsinkin särökanavalla. gainia on tarjolla paljon enemän kuin Ynkkä on ikinä käyttänyt missään, eli todellakin rittävästi. Pääteasteen toteutus on selvästi vintage-henkinen: neljä EL84-putkea todella kuumaksi biasoituina, eli käytännössä sama kuin Vox AC30:ssä. Säröä on vaan tarjolla moninkertaisesti. ;)

En tiedä, ollaanko siellä päinkään, mutta tsekkaa vaikka muutama klippi:
http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/

EL84:sia on Buddissa vaan noissa pienemmissä. Superdrive 45:ssä on sit KT66:sta ja 80:ssä 6L6:set muistaakseni. Lisäksi Buddalta on tullut uusi 6V6-putkilla oleva mallisto.

Mulle tulee tosta vintage hi-gain -termistä mieleen boostattu marsu. Sen tapaista soundia tarjoavia valmistajia on varmaan pilvin pimein, kuten juuri Budda, Splawn, yms.

Parasite
21.10.2009 22:00:53

Tuo Buddan soundi kyllä miellytti meikäläisen korvaa. Nyt kun olisi rahaa...

"Täydellisyyden ylläpitäminen on parasta mitä mies voi tehdä rahakasan päältä." -Sir Härö
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti