Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: epiphone les paul studio
1 2
kitara joonas
18.10.2009 19:27:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EPIPHONE LES PAUL STUDIO DELUXE AW maksaa noin 300e.saako tohon hintaluokkaan parempaa le paulia?
 
Ziggy Bubba
18.10.2009 19:33:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saa. Vaikka käytetty Epin Standard. Onko pakko olla Gibsonin Lespan muotoinen rungoltaan?
 
Olihan muuten kehno keskustelunaloitus.
 
The Crookmachine Project
kitara joonas
18.10.2009 20:07:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei oo pakko olla gibsonin lespan muotonen,mut kunhan siinä ei oo mitää ihmeellisiä vänkyröitä
 
Nazareth
18.10.2009 20:09:49 (muokattu 18.10.2009 20:12:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tsekata Vintage-merkki.
 
Tosta on omakohtaisia kokemuksia. Ei ehkä ole perinteinen LP-homma kun on P90-mikit mutta en uskalla muuta suositella kun itellä ei oo kokemuksia perus LP-mikeistä.
 
http://www.custom-sounds.com/epages … h=/Shops/CustomSounds/Products/2457
 
edit. hyvä soittaa ja omassa kitarassani oli hyvä viimeistely. Ostaessani en kyllä edes tienny että se oli liimakaulainen.
 
Sitkeä rotta.
kitara joonas
18.10.2009 20:20:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo oon kattellu tota tykkään siitä
 
Les Paul
18.10.2009 20:24:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitara joonas: joo oon kattellu tota tykkään siitä
 
Kannattaisikohan katselu siirtää kokeilun asteelle, jos kerran kitarasta tykkäät? Kuvia kuolaamalla saa kyllä kovan GASsin aikaiseksi, mutta suosittelen silti kokeilemaan jos vain mahdollisuus siihen aukeaa.
 
-kimi-
 
High School is like a spork: it's a crappy spoon and a crappy fork, so in the end it's just plain useless. -John Mayer-
LesPaul70
19.10.2009 10:03:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nazareth: Ei ehkä ole perinteinen LP-homma kun on P90-mikit
 
Öh, mikä sitten ON "perinteinen LP-homma"?
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Jyrken
19.10.2009 10:11:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: Öh, mikä sitten ON "perinteinen LP-homma"?
 
Työnnän tässä nenääni sekaan ja sanon, jotta 2 humbuckeria, molemmille oma voluumi- & tonepotikka. 3-asentoinen mikkiswitchi
 
Ai mikä allekirjotus
LesPaul70
19.10.2009 11:02:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyrken: Työnnän tässä nenääni sekaan ja sanon, jotta 2 humbuckeria, molemmille oma voluumi- & tonepotikka. 3-asentoinen mikkiswitchi
 
Mikäs siinä. Paitsi että P90 on vielä perinteisempi.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
jra
19.10.2009 14:56:48 (muokattu 19.10.2009 14:59:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: Mikäs siinä. Paitsi että P90 on vielä perinteisempi.
 
Niinhän se on.
1952 Gibson Les Paul gold top guitar model introduction guitar specs:
multiple piece carved maple top (not "center seamed", two or three pieces), single cutaway, mahogany back and neck, single ply cream binding on the neck and top (binding is consistent in width and depth along the body's top, even in the cutaway area), two soapbar P-90 pickups with cream covers. Trapeze tailpiece/bridge combo with the string looping under the bar bridge. The string contact point ("the bar" of the trapeze) is NOT screwed or stud mounted to the top of the guitar. In fact it "floats" on its round feet (adjustable for height), with no holes in the top to keep it in place. This is one of the player problems with this tailpiece, as it can easily be hit from the side, causing the pressure mounted tailpiece bar to slide slightly on the top (putting the guitar out of tune). Not to mention the strings can only be wraped *under* the bar and not over the bar (the one degree neck angle does not allow top-wrapped strings).

http://www.provide.net/~cfh/lpgold0.html
 
Olisko tämä se kaikkein perinteisin tai ainakin alkuperäisin speksi, tosin ei kuitenkaan arkkityyppisin LP?
http://www.pinrepair.com/vgi/gone/52_gib_lespaul_1.jpg
 
Tuossa kuvassa näkyy hyvin miten olematon kaulakulma näissä ensimmäisissä oli. Mikit todella alhaalla ja kielet menevät wrap around -tallassa alakautta, koska kaula niin suorassa ja alhaalla.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Björn E. Borg
19.10.2009 15:12:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Niinhän se on.
 
http://www.provide.net/~cfh/lpgold0.html
 
Olisko tämä se kaikkein perinteisin tai ainakin alkuperäisin speksi, tosin ei kuitenkaan arkkityyppisin LP?
http://www.pinrepair.com/vgi/gone/52_gib_lespaul_1.jpg
 
Tuossa kuvassa näkyy hyvin miten olematon kaulakulma näissä ensimmäisissä oli. Mikit todella alhaalla ja kielet menevät wrap around -tallassa alakautta, koska kaula niin suorassa ja alhaalla.

 
Ei tainnut olla kovin hyvä kitara toi Goldtop.
 
Erikoista että Les Paul halusi tuon trapetsitallan siihen, vaikka esimerkiksi
Bigsby oli omassa versiossaan jo aiemmin jo keksinyt kiinnittää kielet läpi rungon.
 
http://www.guitarristas.org/mkporta … ografias/Historia/bigsby-travis.jpg
 
(jotenkin lapa on kovin tutun näköinen myöskin)
 
Mikä nyt sitten on perinteistä. 50-luvulla oli kitaroiden kehitys todella nopeaa, ja otettiin käyttöön oikeastaan suurin osa nykyistenkin kitaroiden ideoista.
 
P90 on perinteisempi mikrofoni tietysti, mutta kyllä ensimmäisissä hyvissä Les Pauleissa oli humbuckerit. Ja kun kitara varsinaisesti tuli suosituksi 60-luvulla, niin humbuckerein varustettuna.
 
Les Paul-kitaran keksijähän on monien lähteiden mukaan O.W. Appleton. Valitettavasti en tiedä, minkälainen hänen mallinsa tarkkaan ottaen oli. (humbuckereita siinä ei ainakaan ollut!)
 
fox
19.10.2009 15:19:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg:
Les Paul-kitaran keksijähän on monien lähteiden mukaan O.W. Appleton. Valitettavasti en tiedä, minkälainen hänen mallinsa tarkkaan ottaen oli. (humbuckereita siinä ei ainakaan ollut!)

 
Eip oo. vaan Appletonia jotkut pitää lankkusähkiksen keksijänä. No, voihan sitä siit Appletonin kitarasta LP-muotoakin löytää, vaan eipä se sen paremmin ollu Les Paul.
Tuon trapetsitallan tais itse hra Polfus keksiä, vaan hänen mukaansa (ja tuon kaulakulma-jutun takia) Gibson mokasi koko keksinnön - ne kielet piti tulla yläpuolelta, että saa kämmenellä dempattua, vaan Gibsonilla ajateltiin toisin.
Jossain tekstinpätkässä täällä mä nuo "viralliset keksijät" nimesinkin, siin oli totta kai Ted Mc Carty, Walt Fuller ja pari muuta.
O.W.Appleton ei ollut.. ;) Kyseinen setä on vähän kiistanalainen muutenkin, tai kaiketi perikunta -ei ole ihan tarkkoja todisteita tuon lankkusähkiksen "keksimis-ajankohdasta". Mutta epäilemättä siellä pioneerien joukossa, kera Fenderin, Gibsonin, Rickenbackerin ja muitten vastaavien.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jra
19.10.2009 15:21:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: Ei tainnut olla kovin hyvä kitara toi Goldtop.
 
Aika nopeastihan Gold top:kin muuttui tallan ja kaulakulman osalta, oliskohan tämä '54 jo "parempi"?:
http://rockbeareguitars.com/wp-cont … 09/04/gibson_les_paul_goldtop_2.jpg
 
Monethan pitää tuota yksiosaista wrap aroundia soundin kannalta parempana kuin esim. ToM:ia.
 
Tuo Bigsby on muuten hyvä esimerkki siitä että myös Gibson ja Fender ovat kopioineet muotoja ja ideoita, ei vain itämaiden valmistajat.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Björn E. Borg
19.10.2009 15:25:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Eip oo. vaan Appletonia jotkut pitää lankkusähkiksen keksijänä. No, voihan sitä siit Appletonin kitarasta LP-muotoakin löytää, vaan eipä se sen paremmin ollu Les Paul.
Tuon trapetsitallan tais itse hra Polfus keksiä, vaan hänen mukaansa (ja tuon kaulakulma-jutun takia) Gibson mokasi koko keksinnön - ne kielet piti tulla yläpuolelta, että saa kämmenellä dempattua, vaan Gibsonilla ajateltiin toisin.
Jossain tekstinpätkässä täällä mä nuo "viralliset keksijät" nimesinkin, siin oli totta kai Ted Mc Carty, Walt Fuller ja pari muuta.
O.W.Appleton ei ollut.. ;) Kyseinen setä on vähän kiistanalainen muutenkin, tai kaiketi perikunta -ei ole ihan tarkkoja todisteita tuon lankkusähkiksen "keksimis-ajankohdasta". Mutta epäilemättä siellä pioneerien joukossa, kera Fenderin, Gibsonin, Rickenbackerin ja muitten vastaavien.

 
Ok. Pidetään Appleton mysteerinä.
 
Brasilialainen Osmar Macedo muuten kehitti umpipuisen sähkömandoliinin (mutta se ei ole Les Paulin näköinen) 40-luvulla.
 
Hyvä että selitit tuon trapetsitallan, nyt vasta käsitin tuon ratkaisun heikkoudet.
 
McCarty on ainakin todella tärkeä henkilö sähkökitaran kehityksessä, ja kannattaa aina mainita kun sähkökitaran varhaisista kehtittäjistä puhutaan.
 
Väsykäsi
19.10.2009 15:35:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Tuo Bigsby on muuten hyvä esimerkki siitä että myös Gibson ja Fender ovat kopioineet muotoja ja ideoita, ei vain itämaiden valmistajat.
 
Mutta tulee toki ottaa huomioon että kitaroiden suunnitteluvaiheista ei ole täyttä tietoa siitä kuka kurki kenen olan yli. Leo Fender ei ainakaan salaillut työtään mm. Lester Polfus vieraili hänen työpajallaan.
 
Wallesmanni lähti lukulomalle ja palaa kun on opetellut käytöstapoja. Laiskuus ei oikein käy perusteluksi tulla uhoamaan muille. Mod Huom
jii.haanpaa
19.10.2009 15:57:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg:
P90 on perinteisempi mikrofoni tietysti, mutta kyllä ensimmäisissä hyvissä Les Pauleissa oli humbuckerit. Ja kun kitara varsinaisesti tuli suosituksi 60-luvulla, niin humbuckerein varustettuna.

 
Ainakin p90 on vanhempi mikrofoni kuin humpuukkeri. Onko ikä/valmistusvuosi sitten sama asia kuin perinteisyys? Tästä voinee olla montaa mieltä. Itselleni on kuitenkin aivan selvääkin selvempää, että "les paul-perinteet" luotiin ja ansaittiin humbucker-versioilla.
 
Itselleni ei juuri nyt edes tule mieleen kuin yksi p90:llä varustettu les paul, joka yhdistetään artistiin, jota ainakin itse pidän jossakin mielessä perinteiden luojana (Neil Young). Tämä taitaa kuitenkin kertoa enemmän tietämykseni ja musiikkimakuni keskivirtaisuudesta kuin mistään muusta :)
 
jra
19.10.2009 16:05:29 (muokattu 19.10.2009 16:09:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Itselleni ei juuri nyt edes tule mieleen kuin yksi p90:llä varustettu les paul, joka yhdistetään artistiin, jota ainakin itse pidän jossakin mielessä perinteiden luojana (Neil Young). Tämä taitaa kuitenkin kertoa enemmän tietämykseni ja musiikkimakuni keskivirtaisuudesta kuin mistään muusta :)
 
Ja Niilollakin on Firebirdin mikki Lespansa tallamikkinä. P90-mikkisiä LP Junnuja ja Specialejahan on ollut muutamillakin joita voi pitää jonkun sortin tiennäyttäjinä (Keef, Mick Jones).
Onhan myös Gilmourin LP:issä P90:t:
Bigsbyllä: http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/1/5/8/544158.jpg
Ja ilman: http://cache.daylife.com/imageserve/06vq8de7zYaO4/610x.jpg
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
fox
19.10.2009 16:26:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: Ok. Pidetään Appleton mysteerinä.
 
Pitävät sitä "vähän kiistanalaisena", mitä tulee ns. modernin sähkökitaran keksijän asemaan, ainakin.
 
Brasilialainen Osmar Macedo muuten kehitti umpipuisen sähkömandoliinin (mutta se ei ole Les Paulin näköinen) 40-luvulla.
 
Mutta olihan niitä yritelmiä aikaisemminkin, Lesti/Knobslaugh patentoi kitaran mikrofonin joskus 30-luvun alkupuolella, jos oikein muistan, mutta se oli vähän "vaarallinen" kun se oli vahvavirtaperustainen.. ;) Ja hei, kuuluisa Lloyd Allayre Lloar (juu, ompas "älliä") kehitteli jo 20-luvulla jonkinmoista vahvistussysteemiä. L.A. Lloarhan niitti mainetta mm. L-5 kitaran, F-5 mandoliinin ym. vehkeitten kehittäjänä. Gibsonillahan oli jo hyvän aikaa ennen sotia "sähkökitaroita", ES-mallistoa, joissa oli "Charlie Christian" -tyyppinen mikki, puhumattakaan Rickenbackerin Frying Pan- "kitaroista" joissa oli se kuuluisa hevosenkenkämagneetti.
Tuo P-90 mikkihän on myös melko iäkäs, ja se nimihän tulee siitä, että se on PickUp model 90..PU-90 ja myöhemmin vaan P-90, sodan jälkeen kehitetty. Seth Lover, tuo humpparin "keksijä", ja Gibson, se yhtiö, jolle hän työskenteli, sai kesäkuussa 1955 tuon mikrofoninsa patentoitua..
 
Hyvä että selitit tuon trapetsitallan, nyt vasta käsitin tuon ratkaisun heikkoudet.
 
McCarty on ainakin todella tärkeä henkilö sähkökitaran kehityksessä, ja kannattaa aina mainita kun sähkökitaran varhaisista kehtittäjistä puhutaan.

 
Jeps, se trapetsitalla on muuten täysin kiistatta hra Lester Polfussin patentoima ja keksimä..
Aatellaanpa, jos Theodore McCarty olis tuon tune-o-matikin patentoinut omalla nimellään, ja se tunnettaisiinkin "McCarty bridge":na.. Saati, että tuossa 30-luvulla Gibson olis tehnyt eksklusiivisen patentin tuosta säädettävästä kaularaudasta.. =)
Nimittäin se(kin) on kyseisen yhtiön erään työntekijän keksimä.
Bigsby/Fenderin "tavaramerkkilapa" 6-in line -virittimineen on muuten 1800-luvun Stauffer-kitaroista kopsattu ja muokattu..että osattiin sitä ennenkin. =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
19.10.2009 16:44:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Ainakin p90 on vanhempi mikrofoni kuin humpuukkeri. Onko ikä/valmistusvuosi sitten sama asia kuin perinteisyys? Tästä voinee olla montaa mieltä. Itselleni on kuitenkin aivan selvääkin selvempää, että "les paul-perinteet" luotiin ja ansaittiin humbucker-versioilla. :)
 
Melko pitkälti oon samaa mieltä, sekä myös tuo "vintage-puristien" joukko, että ne "hinnakkaimmat" LP:t on juurikin noita humppariversioita, ja myös niitä sunbursteja.. Onhan myös se totta, että sunburstien määrä on vuosien mittaan lisääntynyt, niitä goldtoppejahan muunneltiin aika paljon 70-ja 80-luvuilla.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jii.haanpaa
19.10.2009 17:40:08 (muokattu 19.10.2009 17:45:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Ja Niilollakin on Firebirdin mikki Lespansa tallamikkinä.

Firebirdin minihumpuukeri ilmestyi ymmärtääkseni kitaraan vasta joskus 70-luvun puolenvälin jälkeen. Ihan kuin sillä nyt olisi silti mitään merkitystä tässä asiassa...
 
P90-mikkisiä LP Junnuja ja Specialejahan on ollut muutamillakin joita voi pitää jonkun sortin tiennäyttäjinä (Keef, Mick Jones).
Onhan myös Gilmourin LP:issä P90:t:
Bigsbyllä: http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/1/5/8/544158.jpg
Ja ilman: http://cache.daylife.com/imageserve/06vq8de7zYaO4/610x.jpg

 
Jees, p90:iä käyttäviä junnu-, special-, sg-kuskeja minäkin tietäisin luetella heti useampia, mutta oletin että tällä kertaa oli kysymys lähinnä goldtopeista.
 
Vaikka Gilmour käyttääkin p90-paulia soololevyillään ja esimerkiksi abitw part2:n soolossa, niin en ainakaan henkilökohtaisesti koe tämän olevan kovinkaan merkittävä osa les paul-perinnettä? Ehkäpä osittain tästä syystä ko. herran signature-malli onkin stratocaster :) Totta kai artisteilla on kokoelmat pullollaan kaikenlaisia kitaroita, varsinkin Gilmourilla - kova keräilijä kun on.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti