Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 1936 vs 1936V ?
1 2 3
LaXu
12.10.2009 14:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bonecrusher: Niin... sä kysyt että onko Vintage 30 lisäeurojen väärti? Sitä on niin vaikea sanoa kun ovat täysin subjektiivisia asioita noi kaiutinelementtien "paremmuudet". Vintage 30:n sanotaan usein korostavan ylämiddleä ja täten koetaan hivenen piikikkäänä. Joidenkin vahvistimien kanssa ko. ominaisuus kuitenkin tasoittuu ja V30 toimii varsin hyvin bändisoitossa (etenkin metallimusiikissa - leikkaa lävitse). Eli... kumpi on parempi riippuu ihan käytössä olevasta vahvistimesta, soitettavasta musiikista, soittajan soundimieltymyksistä jne jne.
 
Vintage 30 toimii mun kokemuksieni mukaan parhaiten vahvareissa joissa on vähän keskialue kuopalla vakiona. Sitten taas ne vahvarit joissa middlejä on reippahasti kuulostaa paremmilta kaiuttimilla, joissa on keskialue vähän tasaisempi. G12T-75:t eivät lukeudu suosikkeihini, mutta esim. Marsujen kanssa toimivat mielestäni ihan ok.
 
Saksasta saa Tube-Townista muuten melko edullisia skobeja useammalla kaiutinvaihtoehdolla. Mulla on kyseisen lafkan REX PRO 2x12 kaappi ja se on pääasiassa laadukkaasti tehty (sivukahvojen kolot eivät ole ihan tarkinta työtä, mutta mitäpä tuo haittaa) ja kuulostaa hyvältä.
http://www.tube-town.net/ttstore/in … p/cat/c380_TTC-Guitar-Cabinets.html
 
McNulty
12.10.2009 15:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Vintage 30 toimii mun kokemuksieni mukaan parhaiten vahvareissa joissa on vähän keskialue kuopalla vakiona.
 
Absolyyt samaa mieltä.
 
"Begreifen des Bewußtseins ist Streben nach Wissen"
doctrine
12.10.2009 17:04:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Hiljemmalla=75% tehoista?? Ei jumalauta... :D Sitä kutsutaan päätesäröksi, pääte alkaa puskemaan kanttiaaltoa. Ei ihmekään, että kuulostaa huonolta. Kokeilkaa opetella soittamaan vaikka sellaisella möykän määrällä, että volanappi osoittaa klo 10. Siinäkin on jo moneen keikkapaikkaan liikaa.
 
No mä tiedän että toi kuulosti vähän oudolta ;D
 
(Tuleeko trankkustygessäkin päätesäröä?)
 
Se ei vain oo ihan normaali muutenkaan se nuppi, jotenkin tuntuu siltä että sitä saa oikeasti ruuvata täysille että sieltä tulee riittävä meteli ulos (tähän tosin vaikuttaa erittäin suuntaava saman sarjan 4x12" kaappikin), mutta oot kyllä ihan oikeassa siinä että voisi ehkä vähän hiljentää treenivolumea.. Osaltaan tämän suuntaavuudenkin takia jo hommasin kaksin kappalein näitä uusia 1936V:sia, ei tarvi luukuttaa niin kovaa ja kuulee muutkin kuin se joka on sen toisen kaapin edessä.
 
Muistan kun käytiin about vuosi sitten keskustelua tästä MG:n soundeista ja sen riittävyydestä. Nyt about vuoden MG:tä ruuvailleena joudun tuumaamaan, että soundit on "ihan ok" keskisuurilla voluumeilla, hyvää siitä ei saa edes taitava miksaaja, mutta ne ajaa kyllä asiansa. Tietysti tähän saattaa vaikutaa se että mulla on ihan ok kepakko, Duncanin Jazz ja JB mikeillä, joista ainakin itse kovasti tykkään (tulossa juuri toinen kepakko samoilla mikeillä varustettuna).
 
jopas tuli taas ajatuksenvirtaa :P
 
(Tarkotin Diezelin vahvistimia, tosin tää jää nyt hamaan tulvaisuuteen; sain vahvistuksen TSL100-kaupoille :) )
 
http://www.payloadband.info/
Mr. Speed
12.10.2009 18:49:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

doctrine: No mä tiedän että toi kuulosti vähän oudolta ;D
 
(Tuleeko trankkustygessäkin päätesäröä?)
 
...

 
Pääte kyllä säröytyy trankussakin, jolloin soundi kyllä menee harvinaisen paskaksi. Säröytyminenhän tarkottaa sitä, että pääte alkaa klippaamaan ja siis kyykkää vahvistettavan tavaran määrästä. Trankuissa tämä kuulostaa harvinaisen paskalta. juuri viime treeneissä todistettiin kuinka trankku-marsun pääte kyykkäsi kunnolla kun siitä yritti saada kunnollista pändivolumea ulos podilla.
 
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Kalm
12.10.2009 19:13:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa aika näppärä vertailu em. elementtien välisistä eroista.
http://www.youtube.com/watch?v=9acguJjsgDg
 
Pienemmillä tehoilla ja perinteisempään vääntöön V30, thrash yms demppijyystöön ja potikat kaakossa soittoon sitten tiukemmin kasassa pysyvä T75. Molemmat ristissä samassa kaapissa sitten lienee se mitä pitää itsekkin koittaa seuraavaksi...
 
Icy-Sun
12.10.2009 19:31:03 (muokattu 12.10.2009 19:31:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

doctrine: No mä tiedän että toi kuulosti vähän oudolta ;D
 
(Tuleeko trankkustygessäkin päätesäröä?))

 
Tuleehan sieltä. Laitat sen vain tarpeeksi suurelle, mutta kauhealtahan se trankkupäätteen säröytyminen kuulostaa.
doctrine
12.10.2009 19:56:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalm: Tuossa aika näppärä vertailu em. elementtien välisistä eroista.
http://www.youtube.com/watch?v=9acguJjsgDg
 
Pienemmillä tehoilla ja perinteisempään vääntöön V30, thrash yms demppijyystöön ja potikat kaakossa soittoon sitten tiukemmin kasassa pysyvä T75. Molemmat ristissä samassa kaapissa sitten lienee se mitä pitää itsekkin koittaa seuraavaksi...

 
Kiitos tästä. Pitää kuunnella huomenna duunissa oikein ajan kanssa kun siellä on tietokone jossa äänet toimii. Hmm, joo, ei yhtään huono idea tuo elementit ristiin, jos ei olekaan juuri sitä mitä haen, kaksi vintagea noista kaapeista myyntiin, toinen molemmista ja seiskavitoset tilalle :) Tosin, luulen että mikä tahansa kuulostaa hunajalta mun korviin sen MG:n päätesärön jälkeen xD
 
http://www.payloadband.info/
Tinippa84
12.10.2009 19:57:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

doctrine:Tarkoitin lähinnä että jos olis ollut enemmän konkreettista asiaa, kuten että *millä tavalla* erilaiselta?
 
Vintage 30:ssä on pyöreämpi ja ehkä "sivistyneempi" saundi kun 75:ssa. 75:ssa on brutaalimpi ja leikkaavampi saundi. Ei ehkä korvakaramelli jos itekseen soittelee, mutta bändin kanssa toimii. Molemmat on kyllä hyviä elementtejä. Aänittäessä 75:n mikittämisessä on välillä ollut vähän vaikeuksia.
 
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
McNulty
12.10.2009 20:02:51 (muokattu 12.10.2009 20:04:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tinippa84: Vintage 30:ssä on pyöreämpi ja ehkä "sivistyneempi" saundi kun 75:ssa. 75:ssa on brutaalimpi ja leikkaavampi saundi. Ei ehkä korvakaramelli jos itekseen soittelee, mutta bändin kanssa toimii. Molemmat on kyllä hyviä elementtejä. Aänittäessä 75:n mikittämisessä on välillä ollut vähän vaikeuksia.
 
G12T-75 ei kyllä ole leikkaavampi soundiltaan mitä V30. Se G12T-75 on pikemminkin sellainen "pihaus" kuin heittäisi löylyä 50-60 asteiselle kiukaalle... ja sen päälle on laitettu viltti tai tyyny. Voi toimia ihan jees kyllä kirkassoundisten nuppien kaverina, ja sellaisten jotka heittävät ilmoille enemmän ylä-middleä ja muuta sellaista.
 
V30 on nimenomaan tunnettu siitä kirkkaudesta/erottelevuudesta... joidenkin mielestä "jääpiikistä" jonka se keskialueen yläosasta tarjoilee. Toimii todella hyvin tummasoundisten nuppien kanssa... ja kuten tuossa ylempänä jo mainittiin, varsin loistavasti sellaisten vaffarien kanssa joiden keskialue on ominaisesti skoopattu heti lähdössä.
 
"Begreifen des Bewußtseins ist Streben nach Wissen"
Antti1
12.10.2009 20:16:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

doctrine: kaksi vintagea noista kaapeista myyntiin, toinen molemmista ja seiskavitoset tilalle :)
 
Hei jos tää tapahtuu ja mikäli noi elementit on 8ohm malleja, niin ota muhun ensitöiksesi yhteyttä sitten. Yksi kamu voisi tuollaisia kaipailla kaappiinsa lähiaikoina.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Tinippa84
12.10.2009 20:16:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bonecrusher: G12T-75 ei kyllä ole leikkaavampi soundiltaan mitä V30. Se G12T-75 on pikemminkin sellainen "pihaus" kuin heittäisi löylyä 50-60 asteiselle kiukaalle... ja sen päälle on laitettu viltti tai tyyny. Voi toimia ihan jees kyllä kirkassoundisten nuppien kaverina, ja sellaisten jotka heittävät ilmoille enemmän ylä-middleä ja muuta sellaista.
 
Joop, no riippuu varmaan vaffarista ja namikoiden asennosta aika paljon. Dual Rectifierin alla näitä oon soittanu. Minusta tuossa 75:ssa on agressiivisempi puraisu.
 
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
doctrine
12.10.2009 20:20:56 (muokattu 12.10.2009 20:26:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En viitsi perustaa uutta ketjua tälle kysymykselle, kun tää kuitenkin sivuaa aihetta, joten kaappaan tässä sievästi oman ketjuni ;)
 
Mulla on tuollainen MG412A 4x12" minihalfstack, se on ihan kätsy kun se ei oo täyskokonen ja ajattelin, että pienellä modauksella siitä saattais saada ihan toimivan laitteen. Pieni modaus siis tarkoittaa tässä tilanteessa kaikkien elementtien vaihtoa. :P
 
Tässä kun nyt ollaan elementeistä puhuttu, niin heitetään soppaan vielä yksi lisää, tämä kuuluisa "Greenback", josta aina välillä kuulee. Mikä sen ominaissoundi on? Aika hyvin tässä on ruodittu näitä kahta muuta jo, tästä olis vielä kiva saada lisää infoa.
 
Sitten, koska en ole sähkötieteiden insinööri, niin turvaudun jälkeen Itseäni-Fiksumpien-Ihmisten-Kerhoon, IFIK:oon, elikkäs Mnetin palstaan ja vaivaan teitä ohmeilla. Kovasti puhutaan 4:stä ohmista, kaheksasta ja kuudestatoista. Mä en millään jaksaisi lukea sähköopin alkeita jostain wikipediasta tai muusta vastaavasta, mutta tämä sinällään varsin yksinkertaiselta tuntuva asia kiinnostaa. Pystyisikö joku tyhjentävästä kiteyttämään nämä ohmit ja jopa vaikka suosittelemaan että mitäs ohmielementtejä sinne 4x12" lootaan kannattaisi laittaa sisälle, ettei sitten tien päällä tule ikävää yllätystä sinisen savun muodossa silmille.
 
Jatketaan taas tästä :D
 
edit: typoja (mitä, mäkö typoilen?)
 
http://www.payloadband.info/
doctrine
12.10.2009 20:23:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Hei jos tää tapahtuu ja mikäli noi elementit on 8ohm malleja, niin ota muhun ensitöiksesi yhteyttä sitten. Yksi kamu voisi tuollaisia kaipailla kaappiinsa lähiaikoina.
 
Kassellaan :)
 
Todnäk tuun kuitenkin tyrkkäämään ne mun 4x12" lootaan jos ei ihan oo sitä mitä haen, ja sinne sitten pari seiskavitosta tai greenbackia tjtn muuta kivaa seuraksi. Mutta, jos ne myyntiin tulee niin tarjoan eka sulle, you got a deal.
 
http://www.payloadband.info/
Mr. Speed
12.10.2009 21:20:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalm: Tuossa aika näppärä vertailu em. elementtien välisistä eroista.
http://www.youtube.com/watch?v=9acguJjsgDg
 
Pienemmillä tehoilla ja perinteisempään vääntöön V30, thrash yms demppijyystöön ja potikat kaakossa soittoon sitten tiukemmin kasassa pysyvä T75. Molemmat ristissä samassa kaapissa sitten lienee se mitä pitää itsekkin koittaa seuraavaksi...

 
Oma kokemus on kyllä AIVAN PÄINVASTAINEN. Mielestäni G75T:n alakerta ei ole tarpeeksi tiukka demppijyystöön. Todella hengetön, ja nimenomaan ei leikkaa. Mielestäni Dual Recton kanssa ehdoton pari on V30. G75T:n kanssa on vaan tarjolla löysää puuroa.
 
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Antti1
12.10.2009 23:04:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Oma kokemus on kyllä AIVAN PÄINVASTAINEN. Mielestäni G75T:n alakerta ei ole tarpeeksi tiukka demppijyystöön. Todella hengetön, ja nimenomaan ei leikkaa. Mielestäni Dual Recton kanssa ehdoton pari on V30. G75T:n kanssa on vaan tarjolla löysää puuroa.
 
Melkolailla samaa mieltä. V30 tiukempi, keskiäänipitoisempi ja leikkaa paremmin. G12T-75 botnekkaampi, scoopatumpi, yläpää ulottuvampi ja sirisevämpi.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
Kalm
13.10.2009 17:34:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Oma kokemus on kyllä AIVAN PÄINVASTAINEN. Mielestäni G75T:n alakerta ei ole tarpeeksi tiukka demppijyystöön. Todella hengetön, ja nimenomaan ei leikkaa. Mielestäni Dual Recton kanssa ehdoton pari on V30. G75T:n kanssa on vaan tarjolla löysää puuroa.
 
Hyvin todennäköistä ja vaikea tuota kieltääkkään kun hommaan vaikuttaa moni muukin tekijä kuin pelkkä elementti. (ja itse ei ole tullut testattua pelkillä irtoelementeillä tai edes samanlaisilla kaapeilla).
 
Toisen thrash/demppijyystö voi myös olla keskialueisempaa ja ohuempaa 80's Megadeth/Testament/DBC yms osastoa ja toiselle taas jotain modernia bassoviremouruamista scoopatun mesan kanssa.
 
doctrine
06.11.2009 11:45:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Hiljemmalla=75% tehoista?? Ei jumalauta... :D Sitä kutsutaan päätesäröksi, pääte alkaa puskemaan kanttiaaltoa. Ei ihmekään, että kuulostaa huonolta. Kokeilkaa opetella soittamaan vaikka sellaisella möykän määrällä, että volanappi osoittaa klo 10. Siinäkin on jo moneen keikkapaikkaan liikaa.
 
Nyt vähän updatea. Oon luukuttanu nyt vähän aikaa TSL100 putkistygellä, samalla skobella ja samassa tilassa kuin MG100HDFX:n kanssa. TSL:ssä on siis tämä "keinokuorma", jolla tehot saa laskettua noin 25w:iin. Aikasemmin oon soittanut - kuten yllä mainitsin, niin kovaa että kanttiaaltoa on alkanut puskea eikä tämä ole tahtonut riittää. Nyt TSL100 on tällä 25w moodilla ja soitan volumen osoittaessa pohjoiseen. Ero on todella huima. Testasin piruuttain TSL:ää täysillä, ja korvat siinä meinas hajota vaikka on hyvät tulpat. Että näin MG:n kanssa...
 
http://www.payloadband.info/
Mr. Speed
06.11.2009 12:17:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

doctrine: Nyt vähän updatea. Oon luukuttanu nyt vähän aikaa TSL100 putkistygellä, samalla skobella ja samassa tilassa kuin MG100HDFX:n kanssa. TSL:ssä on siis tämä "keinokuorma", jolla tehot saa laskettua noin 25w:iin. Aikasemmin oon soittanut - kuten yllä mainitsin, niin kovaa että kanttiaaltoa on alkanut puskea eikä tämä ole tahtonut riittää. Nyt TSL100 on tällä 25w moodilla ja soitan volumen osoittaessa pohjoiseen. Ero on todella huima. Testasin piruuttain TSL:ää täysillä, ja korvat siinä meinas hajota vaikka on hyvät tulpat. Että näin MG:n kanssa...
 
Tällasia ne trankut on. Mökää kyllä lähtee, mutta se on aivan perseestä. Toisaalta, ei se aistittavan mökän määrä tunnu ainakaan samalta.
 
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
joku muu sikko
06.11.2009 17:28:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen ketju.. varsinkin kun on juuri ostamassa sekä päätettä että 2x12 kaappia. Onkohan nyt niin että marsun 20/20 päätteen kanssa tulee V30 elementeistä tod,nk. liian kireä middle vai? Nimittäin suunnitelmissa on ollut se thomannin budget HB 2x12 jossa on nuo v30:t
 
Hanok
06.11.2009 21:15:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut 1936-kaappi, johon oli vaihdettu elementit 1960AV:stä. Käytännössä siis sama kuin 1936V. En koskaan tullut verranneeksi sitä rinnakkain G12T-75:llä ladatun 1936:n kanssa, mutta kylläkin normaalin 1960A:n kanssa. Siinä siis 4X12"-kaapissa G12T-75. Näiden kokemusten perusteella en epäröisi hetkeäkään: V30 olisi minun valintani noista kahdesta. Noita 1960A-kaappeja on tullut testattua useampaakin yksilöä ja aina vaikutelma on ollut sama: ohut ja kireä soundi, keskialueella ei lämpöä eikä voimaa. Vintage 30-kaapit taas (joita myös on tullut testattua muutamaa) tapaavat kuulostaa sekä avoimemmalta, että täyteläisemmältä. Alapäätäkin oli omiin tarpeisiini enemmän kuin riittävästi.
 
Täytyy kuitenkin todeta, että se kuuluisa V30:n ylämiddlepiikki häiritsi minua varsinkin isommilla säröillä vedellessä. Riippuu kuitenkin kovasti nupista onko se ongelma. Muilta osin kyseessä on oikein mainio elementti.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «